Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Zarządzanie zmianą
Polska flaga

CEO prognozują przyszłość

17 września 2020 5 min czytania
Zdjęcie Paulina Kostro - Redaktor "MIT Sloan Management Review Polska"
Paulina Kostro
CEO prognozują przyszłość

Streszczenie: Prezesi globalnych firm przewidują, że po pandemii nie nastąpi powrót do dawnej normalności, lecz pojawi się nowa rzeczywistość, w której kluczowe będą kwestie ochrony środowiska, działalności społecznej i ładu korporacyjnego (ESG). Mimo wyzwań związanych z kryzysem gospodarczym, elastycznością pracy i transformacją cyfrową, 67% CEO jest przekonanych o wzroście swoich firm w ciągu najbliższych trzech lat. Jednocześnie 65% z nich uważa, że zarządzanie ryzykiem klimatycznym wpłynie na utrzymanie miejsc pracy w ciągu pięciu lat. Liderzy stawiają na pierwszym miejscu ludzi – pracowników, klientów i społeczeństwo – dążąc do zaufania i sprostania wyzwaniom społecznym. Pandemia skłoniła 79% prezesów do ponownej oceny celów organizacji, a tyle samo czuje silniejszy związek z misją firmy. Transformacja cyfrowa przyspieszyła, co zauważyło 80% CEO, jednak pojawiło się ryzyko braku odpowiednich talentów. Przed pandemią ryzyko to było na 11. miejscu, teraz jest priorytetem. W obliczu oczekiwań klientów i inwestorów firmy z solidnymi programami ESG, elastycznymi łańcuchami dostaw i strategią skoncentrowaną na ludziach mają szansę na sukces w nadchodzących latach.

Pokaż więcej

Wyjście z pandemii nie będzie oznaczało powrotu do normalności – twierdzą prezesi globalnych spółek. Widzą natomiast szansę na określenie nowej, w której kluczowe znaczenie będą miały takie czynniki jak ochrona środowiska, działalność społeczna oraz ład korporacyjny.

Prezesi (CEO) nie mają obecnie łatwego życia. Nie dość, że muszą mierzyć się ze skutkami kryzysu gospodarczego, to dodatkowo na ich barkach spoczywa podejmowanie decyzji związanych z szybko zachodzącymi zmianami w zakresie elastyczności pracy, transformacji cyfrowej, oraz czynnikami związanymi z ochroną środowiska, polityką społeczną i ładem korporacyjnym (Environmental, Social, Governance; ESG). Nie wspominając o długoterminowych konsekwencjach tychże.

65% prezesów twierdzi, że zarządzanie ryzykiem związanym z klimatem będzie miało wpływ na to, czy uda im się utrzymać miejsca pracy, czy też nie – w ciągu najbliższych 5 lat.

Niemniej biznesowi liderzy pozostają optymistami, przynajmniej jeśli chodzi o rozwój własnych firm. Aż 67% prezesów biorących udział w badaniu „KPMG 2020 CEO Outlook: COVID‑19 Special Edition”, zrealizowanego przez KPMG International, jest zdecydowanie przekonana, że w ciągu najbliższych 3 lat ich przedsiębiorstwo odnotuje wzrosty.

Optymizm CEO nie dotyczy pytania o perspektywę globalnego wzrostu gospodarczego. Obecnie 32% z nich wyraża zdecydowanie mniejsze przekonanie o tendencjach zwyżkowych, niż na początku tego roku. Co ciekawe, jak wynika z analizy przeprowadzonej przez amerykańską Biznesową Radę Okrągłego Stołu, dyrektorzy generalni największych firm w Stanach Zjednoczonych spodziewają się, że niekorzystny wpływ pandemii koronawirusa będzie odczuwalny do 2021 r, a prawie jedna trzecia z nich twierdzi, że jeszcze dłużej.

Zdaniem prezesów z listy „Fortune 500” miną lata, zanim skutki COVID‑19 zostaną całkowicie usunięte (z amerykańskiej gospodarki). Zaledwie 27% z nich sądzi, że jeszcze w tym roku pracownicy powrócą do biur, ale większość uważa, że ich firmy na dobre zrezygnują ze służbowych wyjazdów.

Cel: społeczeństwo na pierwszym miejscu

W obliczu kryzysu gospodarczego i humanitarnego prezesi na pierwszym miejscu stawiają ludzi: pracowników, klientów, ale i całe społeczeństwa. Chodzi o to, by ich organizacje cieszyły się zaufaniem i mogły zmierzyć się z krytycznymi wyzwaniami społecznymi. Nie ulega zatem wątpliwości, że znajdujemy się na etapie redefinicji tego, jak wygląda dobre przywództwo w firmie.

Jak czytamy w badaniu zrealizowanym przez KPMG „prezesi globalnych spółek uważają, że wydarzenia związane z COVID‑19 skłoniły ich do zastanowienia się, czy cel ich firmy spełnia standardy oczekiwane przez interesariuszy, a 79% twierdzi, że w wyniku kryzysu COVID‑19 musieli ponownie ocenić cele swojej organizacji”. Ponadto także 79% prezesów przyznaje, że czuje silniejszy związek z celami swojej firmy, niż miało to miejsce przed kryzysem.

„Zdecydowaliśmy się na wsparcie lokalnych społeczności poprzez stworzenie programów wspomagających dezynfekcję oraz różne inicjatywy wsparcia zdrowotnego i medycznego. Dzięki temu wzmocniliśmy więź między naszą firmąa społecznością”.

– Andreas Shiamishis, prezes zarządu w Hellenic Petroleum

Ryzyko: brak odpowiednich talentów

Wraz z przyspieszoną cyfryzacją kształtującą przyszłość przemysłu, organizacje będą musiały zrozumieć, jak zmieniają się zachowania klientów i jak temu sprostać. Będzie to o tyle prostsze, że pandemia zintensyfikowała transformację cyfrową.

80% badanych przez KPMG CEO zauważyło znaczące przyspieszenie w zakresie cyfrowej transformacji, a 30% twierdzi, że postęp w zakresie cyfrowej transformacji, z jakimi mamy do czynienia w czasie koronawirusa wyprzedził o kilka lat wcześniej zakładane plany.

Warto zauważyć, że przed pandemią, głównym wyzwaniem dla wielu organizacji, w zakresie transformacji cyfrowej, było obciążenie i złożoność dotychczasowej infrastruktury informatycznej oraz ciągła walka o efektywne zarządzanie danymi. I choć te problemy nie znikają, pojawiają się nowe sposoby na radzenie sobie z nimi. Przykładowo firmy, które koncentrują się obecnie na transformacji informatycznej, nie skupiają się wyłącznie na narzędziach, które mogłyby ją usprawnić, na rzecz inwestycji w talenty i zbudowanie solidnych fundamentów umiejętności informatycznych.

Na początku 2020 roku ryzyko związane z talentami znajdowało się dopiero na 11. miejscu wśród czynników, które mogą stanowić największe zagrożenie dla rozwoju biznesu w dłuższej perspektywie czasu. Obecnie prezesi dostrzegają, że bez zapewnienia pracownikom poczucia bezpieczeństwa, zakładane długoterminowe perspektywy wzrostu firm mogą być zagrożone.

„Wyzwaniem przywódczym kryzysu jest poczucie odpowiedzialności za ochronę swoich ludzi przed problemami zdrowotnymi”.

– Mario Greco, dyrektor generalny w Zurich Insurance Group

Priorytet: zbudowanie zrównoważonej, ekologicznej gospodarki

Jak wynika z analizy KPMG dyrektorzy generalni dostrzegają też inne zagrożenia poza COVID‑19, niosące za sobą głębokie konsekwencje gospodarcze, humanitarne i klimatyczne. Do tego dochodzą oczekiwania klientów względem firm, którzy coraz bardziej koncentrują się na markach ukierunkowanych na zrównoważoną produkcję i usługi. Jednocześnie na wynikach ESG organizacji koncentrują się inwestorzy, a szczególny nacisk kładą na ryzyko związane ze zmianami klimatu.

„Dyrektorzy generalni wskazują na działania związane z ESG jako rzeczywisty imperatyw biznesowy i traktują je priorytetowo, a wraz z planami środowiskowymi pojawiają się u nich także działania społeczne”.

– Jane Lawrie, globalny dyrektor ds. Korporacyjnych w KPMG International

Należy zatem przypuszczać, że dobrą pozycję na kolejne lata utrzymają te przedsiębiorstwa, które postawią na solidne programy ESG, elastyczną strukturę łańcuchów dostaw oraz strategię, która skupia się na ludziach i ich umiejętnościach.

Raport KPMG pt.: „KPMG 2020 CEO Outlook: COVID‑19 Special Edition” został opracowany na podstawie badań przeprowadzonych w styczniu i lutym 2020 r. – wśród 1300 dyrektorów generalnych, a następnie w lipcu i sierpniu 2020 r. – wśród 315 dyrektorów generalnych, aby zrozumieć, jak COVID‑19 zmienił priorytety firm. W obu przypadkach firmy wszystkich respondentów badania osiągają roczne przychody powyżej 500 mln dolarów.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!