Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Kultura organizacyjna

Budowanie kultury organizacyjnej nastawionej na zrównoważony rozwój – czy to chwilowa moda, czy już myślenie strategiczne?

13 czerwca 2023 10 min czytania
Alina Skorb-Gała
MateriaŁ Sponsorowany
Budowanie kultury organizacyjnej nastawionej na zrównoważony rozwój – czy to chwilowa moda, czy już myślenie strategiczne?

Obecnie świat znajduje się w momencie, w którym procesy modyfikacji modeli biznesowych bardzo przyspieszają. Jest to efekt globalnej transformacji energetycznej. Od skutecznego przeprowadzania transformacji zależy sukces firm, a w przyszłości także kondycja ekonomiczna społeczeństwa.

Energa jest jedną z czterech największych krajowych spółek energetycznych i jednym z trzech największych dostawców energii elektrycznej w Polsce. Nasza podstawowa działalność obejmuje wytwarzanie, dystrybucję, obrót energią elektryczną i cieplną. Dostarczamy i sprzedajemy prąd do ponad 3,3 mln odbiorców, zarówno gospodarstwom domowym, jak i przedsiębiorcom. Jesteśmy też trzecim co do wielkości zintegrowanym operatorem systemu dystrybucyjnego (OSD) w Polsce pod względem wolumenu dostarczanej energii. Na 31 grudnia 2022 r. w skład Grupy Energa wchodziły Energa SA (podmiot dominujący) oraz 25 spółek zależnych. Taki stan rzeczy powoduje, że jesteśmy bardzo istotnym graczem w procesie transformacji energetycznej kraju.

Zrównoważony rozwój, czyli obszar ESG (Environmental, Social & Governance), od paru lat jest dla nas kluczowy. Rok 2022 upłynął pod znakiem ciągłego doskonalenia wspomnianego obszaru. Wdrożono kolejne procesy zarządcze, korzystając z rozwiązań przyjętych w dyrektywach Unii Europejskiej. Włączono do ładu korporacyjnego rekomendacje wynikające ze standardów opracowanych przez uznane krajowe i międzynarodowe instytucje. Warto podkreślić, że wskaźniki ESG odgrywają ogromną rolę podczas oceny wartości i wiarygodności współczesnego przedsiębiorstwa. Oczekiwania dotyczące ujawnień niefinansowych stawiane przez podmioty z sektora finansowego nieustannie rosną. Odpowiedź na te wymogi jest jednym z naszych najistotniejszych zadań. Zyskaliśmy ku temu wszelkie potrzebne narzędzia, będąc częścią multienergetycznego koncernu PKN Orlen.

Działania w obszarze zrównoważonego rozwoju to dla nas nie tylko spoglądanie w przyszłość, ale także wyjście naprzeciw aktualnym potrzebom otoczenia. Zwracamy szczególną uwagę na to, by nowe przedsięwzięcia, w które się angażujemy, wywierały jak najmniejszy wpływ na środowisko i klimat. Wyrazem tego jest przyjęcie długoterminowych zobowiązań w zakresie redukcji emisji COIndeks dolny 2 oraz ich operacjonalizacja w średnim i krótkim okresie. Będąc w Grupie ORLEN, jesteśmy określani mianem jednego z liderów zielonej transformacji w Polsce. Chcemy wykorzystać tę pozycję do możliwie najszerszego upowszechniania koncepcji zarządzania przez ESG. Zaplanowane zostało wprowadzenie na stałe celów ESG dla menedżerów spółki. Dążymy do tego, aby współpracujące z nami podmioty miały świadomość naszych oczekiwań odnośnie do przeciwdziałania zmianom klimatu i adaptacji do nich. A wszystko dlatego, że nawet najmniejsze zmiany, które dziś możemy zainicjować przy współpracy z naszymi partnerami, mogą już w niedalekiej przyszłości pozytywnie wpłynąć na konkretne i mierzalne wskaźniki emisyjności, poszanowania praw człowieka w łańcuchu dostaw czy bioróżnorodności. Podążamy niezwykle wymagającą drogą. Jednak przyświeca nam cel – rozwój w taki sposób, aby potrzeby obecnego pokolenia mogły być zaspokojone bez umniejszania szans przyszłych pokoleń.

Pojęcie zrównoważonego rozwoju nie jest niczym nowym, występuje w wielu traktatach unijnych, ale również w Konstytucji RP, dlatego nie może być mowy o chwilowej modzie. Zrównoważony rozwój, czyli ESG, powinien na stałe wpisać się w strategie biznesowe oraz procesy zarządzania w organizacjach. Zwłaszcza tak dużych i o strategicznym obszarze działania, jak Energa. Rok 2023 i najbliższe lata to dla nas proces ciągłego rozwoju i doskonalenia w tym zakresie. Dla przykładu podam, że jeden z celów w systemie Management By Objectives dla zarządów spółek to „obowiązek podnoszenia kwalifikacji w obszarze ESG poprzez szkolenia, webinaria czy uczestnictwa w konferencjach z tego obszaru”. Takie podejście to świadome budowanie kultury organizacyjnej opartej na działaniach, którym przyświeca zrównoważony rozwój.

Świadomość wagi działań w obszarze ESG w Enerdze jest zakorzeniany od 2011 roku, kiedy po raz pierwszy firma udostępniła swoje dane niefinansowe w specjalnie dedykowanych raportach i sprawozdaniach. Rosnąca liczba regulacji prawnych spowodowała konieczność pogłębienia zakresu informacji oraz optymalizacji procesów w grupie kapitałowej. Obecnie w tworzenie sprawozdania nt. informacji niefinansowych zaangażowanych jest bezpośrednio ok. 140 osób w niemal wszystkich spółkach Grupy Energa, co gwarantuje maksymalną efektywność tego procesu. Nie ma drugiego tak przekrojowego procesu w firmie. Ważne jest również umiejscowienie problematyki zarządzania zrównoważonym rozwojem w strukturze Departamentu Zarządzania Korporacyjnego – daje to możliwość prawidłowego i tożsamego w czasie implikowania zmian w każdym miejscu Grupy Energa. W roku w 2018 w Enerdze SA powstał Wydział ESG, jednak działania z zakresu zrównoważonego rozwoju nie spoczywają wyłącznie na wyodrębnionej komórce ESG, ale budowany jest ład organizacyjny zarówno w odniesieniu do struktury organizacyjnej, jak i w dokumentach korporacyjnych i systemach compliance. Struktury, zadania i działania z obszaru ESG przenikają się we wszystkich spółkach z grupy. Powołano takie służby, jak koordynatorzy ds. ESG, właściciele ryzyk klimatycznych, koordynatorzy ds. systemu środowiskowo‑energetycznego, koordynatorzy ds. CSR, koordynatorzy ds. taksonomii, koordynatorzy ds. współpracy dla bazy wiedzy oraz koordynatorzy ds. członkostw w organizacjach zewnętrznych, łącznie to ponad 140 osób, które angażują się w realizacje zadań z obszaru ESG w całej grupie kapitałowej Energi.

Nasze zadania z obszaru zrównoważonego rozwoju są mocno sprężone z dyrektywami oraz rekomendacjami unijnymi. Wprowadzone zostały środki, które umożliwiają nam spełnienie wymagań Europejskich Standardów Raportowania Niefinansowego (ESRS). Energa raportuje zgodnie z nowymi wytycznymi Global Reporting Initiative (GRI), które są uznawane na całym świecie jako standard w zakresie raportowania niefinansowego. Ponadto zgodnie z europejską Taksonomią UE, zidentyfikowano i wdrożono inicjatywy, które przyczyniają się do ochrony środowiska i przeciwdziałają zmianom klimatycznym.

Szerokie spektrum zapisów w dyrektywach i rekomendacjach unijnych z obszaru ESG pokazuje, jak rozbieżne są oczekiwania w tym zakresie. Pozostaje tu jeszcze sporo do zrobienia. Ujednolicenie definicji na poziomie europejskim sprawi, że polskie przedsiębiorstwa zyskają wiarygodność i możliwość konkurowania z wiodącymi firmami z Europy Zachodniej, podczas gdy te, które prześpią ten moment, zostaną zmarginalizowane w wyścigu o najbardziej intratne kontrakty. Dlatego jako organizacja jesteśmy mocno zaangażowani we wdrażanie rekomendacji Task Force on Climate‑Related Financial Disclosures (TCFD) oraz Taskforce for Nature‑related Financial Disclosures (TNFD). Dostosowując nasze raportowanie do tych rekomendacji, dokładnie analizujemy ryzyka związane z klimatem i bioróżnorodnością oraz przedstawiamy nasze działania mające na celu zarządzanie tymi ryzykami. Energa dąży do realizacji zasad równości zgodnie z Equal Principles, które stawiają na pierwszym miejscu sprawiedliwość społeczną i różnorodność. Zapewnienie uczciwości i równości w naszych działaniach, zarówno wewnętrznych, jak i w relacjach z zewnętrznymi interesariuszami, jest priorytetem.

W realizacji naszych celów zrównoważonego rozwoju przykładana jest ogromna waga do konsekwentnego wdrażania i monitorowania postępów w realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDG) zgodnie z Agendą 2030. Naszym priorytetem jest dążenie do osiągnięcia wszystkich 17 celów, a szczególną uwagę skupiamy na trzech z nich: na celu 4 – Dobra jakość edukacji, na celu 7 – Czysta i dostępna energia oraz na celu 13 – Działania w dziedzinie klimatu. Dążąc do osiągnięcia tych celów, integrujemy zrównoważone praktyki we wszystkich naszych obszarach działalności. Pracujemy z naszymi interesariuszami, współpracujemy z lokalnymi społecznościami i innymi podmiotami, aby wspólnie podejmować konkretne działania, które przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju na wielu płaszczyznach społecznych, ekologicznych i gospodarczych.

Dodatkowo działamy zgodnie z wytycznymi agencji ratingowych, takich jak Moody’s, przez które corocznie jesteśmy oceniani pod kątem naszych działań związanych ze zrównoważonym rozwojem. Od tego roku raportujemy również do agencji Fitch Sustainability, co umożliwia nam jeszcze większą transparentność i dostęp do narzędzi oceny naszych działań w obszarze zrównoważonego rozwoju. Przykładamy tym samym dużą wagę do raportowania naszych działań w zakresie zmian klimatu zgodnie z inicjatywą CDP Climate Change.

Wszystkie te działania i współpraca z różnymi podmiotami dają nam solidne podstawy do budowania naszego wizerunku jako zrównoważonej organizacji, która działa zgodnie z najwyższymi standardami raportowania niefinansowego i przyczynia się do pozytywnych zmian społecznych oraz środowiskowych. Naszą ambicją jest zaraportowanie działań ESG zgodnie z Europejskimi Standardami Raportowania Niefinansowego (ESRS) za rok 2023, nie czekając do roku 2025.

Kompleksowe podejście do wdrażania zadań i procesów z obszaru zrównoważonego rozwoju to zadanie strategiczne, a nie przejściowa forma dostosowywania się do przepisów. Nadszedł czas, aby wszystkie organizacje, nie tylko te duże, zrozumiały wagę działań z obszaru ESG i podążały w kierunku przemyślanych oraz świadomych działań na kolejne lata. Energa angażuje się w budowanie przyszłości, która jest zarówno ekologicznie zrównoważona, jak i społecznie odpowiedzialna. Jesteśmy dumni z naszego zaangażowania w osiągnięcie tych celów i z pasji, z jaką kontynuujemy naszą misję dostarczania energii, która służy nie tylko nam, ale również naszym przyszłym pokoleniom.

Więcej o dotychczasowych działaniach i planach Energi z Grupy ORLEN w obszarze zrównoważonego rozwoju, można przeczytać w Raporcie ESG Grupy Energa dostępnym na stronie internetowej grupa.energa.pl/otoczenie/raporty‑csr.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Premium
Zamień konflikt we współpracę

Destrukcyjny konflikt w zespole zarządzającym może zahamować rozwój organizacji. Skuteczne zarządzanie takimi napięciami wymaga od liderów świadomego odejścia od rywalizacji o władzę na rzecz współpracy oraz strategicznego, systemowego myślenia.

Konflikt w zespole zarządzającym, szczególnie wtedy gdy przeradza się w trwały, emocjonalny antagonizm, staje się realnym zagrożeniem dla efektywności całej organizacji. Studium przypadku firmy X-Style.

Jak zapewnić stabilność i elastyczność na rynku zielonej energii?

Dynamiczne zmiany na rynku energii oraz rosnące znaczenie OZE i celów ESG stawiają przed firmami nowe wyzwania. W tym kontekście Reo.pl (Grupa Enerconet) kładzie nacisk na elastyczność, dogłębną analizę potrzeb klienta i transparentność danych. O strategiach budowania długoterminowych relacji i zapewniania przewidywalności w sektorze odnawialnym opowiada Grzegorz Tomasik, prezes Reo.pl. 

Reo.pl działa na polskim rynku od 2022 roku. Jakie wyzwania napotkali państwo przy wprowadzaniu elastyczności i dostosowywaniu się do dynamicznych zmian w sektorze OZE?

Chociaż marka Reo.pl powstała na początku 2022 r., nasza grupa – Enerconet – działa na rynku energetycznym już od 2007 r. Ta wieloletnia obecność w sektorze OZE i doświadczenie w obrocie energią dają nam status dojrzałego podmiotu, wspartego silnym zespołem i dogłębną znajomością branży.

Od 2007 r. sektor OZE przeszedł znaczącą transformację, obejmującą regulacje, mechanizmy rynkowe i podejście firm do zakupu zielonej energii. Kluczową zmianą był rozwój bezpośrednich kontraktów (P2P) między wytwórcami OZE a odbiorcami końcowymi. Spółki tworzące dziś Enerconet aktywnie uczestniczyły w tej ewolucji od samego początku, analizując rynek i wypracowując skuteczne rozwiązania, co ostatecznie doprowadziło do uruchomienia platformy Reo.pl.

Premium
Gdy projekt wymyka się spod kontroli

Polskie firmy technologiczne coraz częściej realizują złożone zlecenia dla międzynarodowych gigantów. Jednak nawet najlepiej przygotowany zespół może przy takim projekcie natknąć się na nieoczekiwane przeszkody. Przykład firmy Esysco wdrażającej szyfrowanie poczty e-mail dla jednego z największych niemieckich banków pokazuje, jak szybko może runąć precyzyjnie zaplanowany harmonogram oraz jak radzić sobie z nieprzewidywalnymi wyzwaniami.

Polskie firmy technologiczne coraz częściej zdobywają międzynarodowe kontrakty i realizują projekty, które jeszcze niedawno były zarezerwowane wyłącznie dla międzynarodowych rywali. Dzięki temu zdobywają zagraniczne rynki, osiągając imponujące wyniki eksportu usług IT, który w 2023 r. przekroczył 16 mld dolarów. W ostatniej dekadzie przychody branży wzrosły niemal czterokrotnie, a wartość eksportu – aż 7,5 razy, dzięki czemu polski sektor IT stał się motorem rodzimego eksportu. Kluczowymi kierunkami ekspansji są Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania, a wśród najsilniejszych obszarów znajdują się fintech, cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, gry oraz rozwój oprogramowania.

Polska wyróżnia się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jako największy eksporter usług IT, przewyższając Czechy czy Węgry, a pod względem jakości specjalistów IT zajmuje trzecie miejsce na świecie. Jednak do pełnego wykorzystania tego potencjału konieczne jest pokonanie barier takich jak ograniczony dostęp do kapitału na ekspansję, rosnące koszty pracy oraz niedostateczne doświadczenie w międzynarodowej sprzedaży i marketingu. To jednak nie wszystko. Przy współpracy z międzynarodowymi gigantami trzeba również pamiętać o nieznanej polskim wdrożeniowcom skali, złożoności i nieprzewidywalności towarzyszącym tak wielkim projektom. Dobrym przykładem może być nasze wdrożenie dla jednego z największych niemieckich banków, z którym podpisaliśmy kontrakt na wprowadzenie systemu zabezpieczeń e-maili dla ponad 300 tys. użytkowników rozsianych po całym świecie. Technologicznie byliśmy gotowi, ale rzeczywistość szybko zweryfikowała nasze plany.

Premium
Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

Premium
Dlaczego odważne pomysły giną w szufladach menedżerów i co z tym zrobić?

Najbardziej innowacyjne, nietypowe idee często nie zostają zrealizowane – nie dlatego, że są złe, ale dlatego, że wywołują niepewność. Co może pomóc menedżerom w podejmowaniu ryzykownych, lecz potencjalnie przełomowych decyzji? Kluczowe okazuje się świadome budowanie sieci doradczej.

Menedżerowie, którzy są świadomi znaczenia innowacji w rozwoju organizacji, często zachęcają członków swoich zespołów do dzielenia się świeżymi i kreatywnymi pomysłami. Jednak wielu pracowników skarży się, że ich najlepsze propozycje są przez zwierzchników często pomijane, odrzucane lub niewłaściwie rozumiane.

Paradoksalnie to właśnie menedżerowie mogą stanowić jedną z największych barier dla innowacji. Mocno zakorzenieni we własnych obszarach specjalizacji, często nie dostrzegają wartości nowatorskich idei – szczególnie wtedy, gdy pomysły te wyznaczają nowe ścieżki w ich dziedzinie.

Technologia to zaledwie 5% sukcesu – pozostałe 95% to ludzie

W świecie, w którym digitalizacja stała się koniecznością, sukces zależy nie od samej technologii, lecz od umiejętności jej wykorzystania. O tym, jak multidyscyplinarne podejście, kobiece przywództwo i kultura oparta na bezpieczeństwie psychologicznym pozwoliły Archicom zbudować efektywny cyfrowy ekosystem, opowiada Agata Skowrońska-Domańska, wiceprezeska zarządu firmy.

AI dla wszystkich - Mechło
Premium
AI dla wszystkich: jak ją wdrożyć w firmie?

Sztuczna inteligencja nie jest już zarezerwowana wyłącznie dla dużych korporacji i technologicznych gigantów. Dziś każdy może korzystać z narzędzi opartych na AI, a bariera kosztów znacząco się obniżyła. To jednak nie znaczy, że korzystanie z tych technologii jest proste i zrozumiałe dla wszystkich.

Powszechna dostępność sztucznej inteligencji (AI) nie rozwiązuje kluczowego problemu: braku wiedzy o tym, jak skutecznie i odpowiedzialnie z niej korzystać. Dlatego edukacja staje się nie tylko wsparciem, ale wręcz warunkiem realnego wykorzystania potencjału tej technologii. Umiejętność pracy z AI powinna być dziś traktowana jak podstawowa kompetencja, niezbędna zarówno w życiu zawodowym, jak i codziennym. Tym bardziej, że generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) coraz śmielej wkracza na polski rynek, oferując firmom wiele korzyści: począwszy od automatyzacji drobnych zadań aż po strategiczne przedsięwzięcia.

Premium
Jak zarządzać długiem technologicznym w erze AI

Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje świat biznesu, ale jednocześnie przyczynia się do narastania długu technologicznego w firmach. Oto cztery kluczowe wskazówki dla liderów, które pomogą świadomie zarządzać kompromisami i stworzyć przestrzeń na innowacje.

Dług technologiczny działa jak kotwica, która spowalnia wysiłki liderów biznesu zmierzające do sprawnego zarządzania organizacją. Dodatkowa praca i nagromadzone koszty wynikające z doraźnych rozwiązań, nieaktualnych aplikacji i starzejącej się infrastruktury ograniczają zdolność firm do innowacji, konkurowania i długoterminowego rozwoju.

Pewien poziom długu technologicznego jest nieunikniony. Aby zachować elastyczność, przedsiębiorstwa często wdrażają nowe technologie w ekspresowym tempie, świadome, że w przyszłości będą musiały ponieść koszty modernizacji tych systemów. Ten kompromis staje się jednak coraz trudniejszy w miarę postępującej implementacji sztucznej inteligencji. Przy rocznych kosztach przekraczających 2,41 bln dolarów w samych tylko w Stanach Zjednoczonych, dług technologiczny nie jest już wyłącznie problemem IT – to realne obciążenie biznesowe, które wymaga uwagi na najwyższym szczeblu zarządzania.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!