Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Przełomowe innowacje
Polska flaga

Ambitne cele sprzedażowe, czyli jak nie zabić zaangażowania

27 czerwca 2017 5 min czytania
Karolina Karwowska
Ambitne cele sprzedażowe, czyli jak nie zabić zaangażowania

Streszczenie: Zarządzanie ambitnymi celami sprzedażowymi wiąże się z ryzykiem wypalenia zespołów, zwłaszcza jeśli cele są zbyt ambitne lub niedostosowane do realnych możliwości pracowników. Aby nie zabić zaangażowania, konieczne jest wyważenie oczekiwań, unikając zarówno zbyt łatwych, jak i nierealistycznych wyzwań. Zespół powinien mieć poczucie, że stawiane cele są osiągalne, ale jednocześnie stanowią wyzwanie. Kluczowym elementem jest angażowanie pracowników w proces ustalania celów oraz wprowadzanie różnorodnych metod motywacyjnych, które będą dostosowane do aktualnych warunków rynkowych. Dobre systemy motywacyjne, oparte na uznaniu, bonusach czy nagrodach, mogą znacząco poprawić efektywność i zaangażowanie. Jednak nadmierna presja lub brak realnych szans na osiągnięcie celów może prowadzić do spadku wydajności i demotywacji.

Pokaż więcej

Kryzys zaangażowania pracowników dotyka wiele firm na całym świecie, sondaże i badania biją na alarm. Firmy z trudem opracowują konsekwentne strategie zarządzania motywacją pracowników. A do tego wszystkiego trzeba wdrażać ambitne cele sprzedażowe, wytyczające drogę do sukcesu na trudnym rynku.

Jak mamy osiągnąć sukces sprzedażowy z pracownikami, którzy nie są zaangażowani, i nie wypalić do reszty tej nikłej iskierki, która gdzieś się jeszcze w nich tli? Jak sprawić, aby przy pomocy ambitnych celów biznesowych nie tylko je uatrakcyjnić, ale przy okazji rozbudzić motywacje do ich osiągnięcia?

Czytaj, inspiruj się, twórz. Daj sobie szansę na rozwój dzięki solidnej dawce harvardzkiej wiedzy. Prenumerując, masz pewność, że na bieżąco będziesz poznawać tajniki najlepszych ekspertów biznesowych. Kup teraz!

Zastanówmy się, w jaki sposób do tej pory staraliśmy się „walczyć” z brakiem zaangażowania pracowników. Szkolenia sprzedażowe? Różne systemy motywacyjne? W zmieniających się warunkach rynkowych i demograficznych te metody wydawać się mogą trochę niedostosowane lub po prostu niewystarczające – głównie ze względu na wysokie koszty lub na brak możliwości praktycznego ich zastosowania. Nie jest moim zamiarem zniechęcenie do stosowania systemów motywacyjnych i szkoleń rozwojowych – wręcz przeciwnie: są one jak najbardziej istotne i pozwalają budować trwały fundament i bazę kultury zaangażowania w firmie. Trzeba jednak zadbać o ich różnorodność, wprowadzać zmiany i urozmaicenia.

Jest wiele sposobów i metod motywowania zespołów sprzedażowych poprzez tzw. sales incentives. I tu możemy być bardzo kreatywni, poczynając od zwykłego „dziękuję” i docenienia poprzez systemy bonusowe, szkolenia aż do nagród indywidualnych i zespołowych, takich jak wolny dzień albo wyjazd weekendowy z rodziną czy zasponsorowana przez firmę kolacja.

Jak budować customer experience? »

Należy jednak odpowiedzieć przede wszystkim na pytanie: co zabija motywację zespołów sprzedażowych? Odpowiedź sprowadza się do dwóch punktów:

  • Cel, który tak naprawdę nie jest wyzwaniem.

  • Cel, który jest nie do osiągnięcia.

Bardzo ważne jest, aby mieć wizję tego, co możemy wspólnie zdziałać, stawiać sobie i innym wyzwania, wysoką poprzeczkę wyników. Ale zbyt ambitna i tym samym nieosiągalna strategia sprzedaży, ciągłe „ciśnienie” na wysokie wskaźniki wzrostu, nieosiągalne parametry systemu premiowego – to wszystko może działać, i często niestety działa, destrukcyjnie. Sprzedaż spada, wyniki słabną, a presja rośnie. W jaki zatem sposób możemy utrwalić w strategii sprzedaży silną motywację osiągnięcia świetnych wyników?

Po pierwsze: angażujemy pracowników w proces decyzyjny i wyznaczanie celów

Musimy mieć pewność, że wszyscy rozumieją biznesowy cel firmy, że czują się częścią większego planu, wierzą w niego i potrafią do niego dopasować swoje działanie. Tworzenie zmotywowanego zespołu to nie jednoosobowy plan i decyzja lidera. To zaangażowanie wszystkich pracowników, dzielenie się pomysłami, doświadczeniem i kompetencjami. To brzmi jak „oczywista oczywistość”, ale – jak to często bywa – zwyczajnie brakuje czasu na angażowanie i komunikowanie.

Dopasuj metody motywacji do indywidualnych okoliczności

Po drugie: zdobywamy szczyt małymi krokami

Nie ma chyba nic bardziej demotywującego i budzącego strach wśród pracowników niż „rozkaz” osiągnięcia wieloprocentowego wzrostu i milionowych wartości sprzedaży w ciągu roku. Takie cyfry i wskaźniki już na pierwszy rzut oka przerażają i… osłabiają motywację.

Może zamiast celu w postaci kilku milionów rocznego obrotu sprzedaży zastosować cele miesięcznego budżetu lub skupić zespół na zdobyciu na przykład 20 nowych klientów w ciągu kwartału? To już brzmi trochę „lżej”, jest realne i daje inną perspektywę działania, bardziej przejrzystą i osiągalną na krótszą metę.

To trochę jak ze wspinaczką na wysoki szczyt, który jest gdzieś tam wysoko w chmurach. Trudno to sobie wyobrazić i uwierzyć na samym początku, że damy radę, ale jeśli rozbijemy tę trasę na odcinki, to cel nagle stanie się bardziej realny, a energia i motywacja zdopingują nas do pójścia dalej, wyżej.

Wiedza i umiejętności zatrudnionych ludzi to kluczowe z punktu widzenia firmy wartości »

Po trzecie: doceniamy i celebrujemy każdy sukces

Droga do sukcesu to tysiące małych kroków. Zespoły sprzedażowe dobrze o tym wiedzą. Każdy z tych kroków powinien być odpowiednio zauważony i doceniony.

Na przykład w firmie Foursquare sprzedawcy, który osiągnął jakiś konkretny sukces na drodze do celu, zespół odgrywa jego ulubiony utwór muzyczny. Niby śmieszna i mała nagroda, ale dla osoby, której jest dedykowana, to miły i ważny gest.

W firmie Next Jump opracowano zaś wewnętrzną mobilną aplikację wspierającą kulturę i proces „feedbacku” pomiędzy pracownikami, wzajemnego doceniania się i motywowania. Aplikacja mierzy na przykład jak często dany pracownik był doceniany i tworzy statystyki dzienne i miesięczne liczby „docenień”. W tej firmie nie ma nawet działu HR, pracownicy sami budują kulturę motywacji.

Badania i sondaże przeprowadzone przez profesor Harvard Business School Teresę Amabile oraz psychologa Stevena Kramera wśród 12 000 uczestników wykazały, że najważniejszym motywatorem nie było wynagrodzenie czy poczucie bezpieczeństwa, ale właśnie siła małych sukcesów i ich docenianie przez liderów.

Prawdopodobnie nie znajdziemy jednej recepty na pełną motywację w osiąganiu ambitnych celów, ale warto próbować i eksperymentować na różnych polach i dopasowywać metody do indywidualnych okoliczności.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!