Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Przełomowe innowacje
Polska flaga

Agata Zeman: W idealnym modelu firma jest przygotowana na wypadek kryzysu

1 grudnia 2016 6 min czytania
Agata Zeman
Agata Zeman: W idealnym modelu firma jest przygotowana na wypadek kryzysu

Streszczenie: W idealnym modelu, firma powinna być dobrze przygotowana na kryzys, mając opracowane procedury, podział odpowiedzialności i gotowe plany działania. Kluczowe w zarządzaniu kryzysem jest powołanie sztabu kryzysowego, przeprowadzenie analizy sytuacji i opracowanie możliwych scenariuszy działań, które pozwolą ograniczyć negatywne skutki. Dobrze zarządzana komunikacja kryzysowa ma istotne znaczenie, szczególnie w kontekście ochrony wizerunku marki, który jest jednym z najważniejszych zasobów firmy. Nawet jeśli organizacja nie posiada przygotowanych procedur, to wdrożenie odpowiednich działań komunikacyjnych może pomóc uratować reputację.

Pokaż więcej

Agata Zeman: W idealnym modelu firma jest przygotowana na wypadek kryzysu

Agata Zeman: W idealnym modelu firma jest przygotowana na wypadek kryzysu

Wizerunek przedsiębiorstwa jest dobrem budowanym przez lata, którego zachwianie może być dużo bardziej kosztowne niż straty wynikłe z działań operacyjnych. Dlatego w przypadku firmy Hoffer niezwykle istotne jest rozważne postępowanie w sytuacji kryzysowej, która wcześniej czy później może dosięgnąć tak naprawdę każdego.

Punktem wyjścia w sytuacji, w której znalazła się polska spółka z grupy Hoffer, powinno być powołanie sztabu kryzysowego, analiza sytuacji i pełne zrozumienie problemu, a następnie opracowanie scenariuszy działań zakładających potencjalne skutki zależne od podjętych przez organizację kroków. W idealnym modelu firma jest przygotowana na wypadek kryzysu – ma opracowane procedury, podział odpowiedzialności i gotowe plany postępowania. Jeśli nie, jeszcze nic straconego – komunikacja kryzysowa jest dziedziną, która jest w stanie ocalić wartość marki.

W naszej sytuacji na pierwszy plan wysuwa się kwestia dalszego postrzegania firmy, jak i całej grupy przez jej klientów i partnerów biznesowych w Polsce. Zachwianie tych relacji i reputacji przedsiębiorstwa może nieść negatywne skutki dla ciągłości biznesowej firmy w już i tak niełatwej sytuacji finansowej, w której się znalazło. Zamiast więc pytać: „Jak rozwiązać problem nadużyć w polskim oddziale firmy?”, powinniśmy postawić problem inaczej: „Jak uniknąć dalszych strat wizerunkowych i uchronić firmę przed utratą zaufania interesariuszy?”. Ta zmiana jest o tyle istotna, ponieważ dobre sformułowanie problemu wyznacza wybór właściwego sposobu zwalczania powstałego kryzysu.

Ścieżka postępowania powinna dotyczyć dwóch obszarów – wizerunku i zaufania. Jeśli chodzi o wizerunek, na pierwszy plan wysuwa się transparentna komunikacja do pracowników, dzięki której będzie można opanować i wyciszyć sytuację wewnątrz organizacji. W sytuacji kryzysowej to są zazwyczaj pierwsze kroki, które zalecamy kierownictwu przedsiębiorstwa dotkniętego negatywnym zdarzeniem – chodzi tu o przejęcie kontroli nad nastrojami wszystkich zatrudnionych, a szczególnie kadry zarządzającej średniego szczebla. Ta wartościowa grupa pracowników często reprezentuje firmę na zewnątrz i kontaktuje się z wieloma interesariuszami. Pełni przy tym rolę ambasadorów marki, mając ogromny wpływ na kreowanie, utrzymanie lub zmianę wizerunku przedsiębiorstwa.

Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny: »

Menedżerowie okradli firmę! Co robić? 

Agnieszka Gawrońska-Malec PL

Jak wybrnąć z kryzysu i ukarać winnych?

Głównym przesłaniem komunikacji skierowanej do pracowników powinna być czytelna informacja o działaniach spółki zmierzających do rozwiązania zaistniałego problemu poprzedzona opisem sytuacji. Mam na myśli restrukturyzację realizowaną na bazie rekomendacji audytora. Za tym działaniem powinien jednak stać konkretny, nieskompromitowany człowiek. Dlatego w opisanym przypadku zmiana na stanowisku prezesa może okazać się nieunikniona, bowiem Jan Gaisruck był, co prawda, oszukiwany przez podległych menedżerów i w sposób nieświadomy działał na szkodę spółki, ale wykazał się rażącymi niekompetencjami oraz nie dopełnił obowiązków z należytą starannością. Nowy lider z reguły budzi większe zaufanie pracowników do wprowadzanych zmian. Grupa Hoffer powinna znaleźć charyzmatycznego i dynamicznego szefa, który porażkę potrafi przekuć w sukces firmy. Ze względu na to, że pracowników interesuje przede wszystkim stabilność ich zatrudnienia, w komunikacie do załogi powinna się też znaleźć informacja o utrzymaniu status quo w kwestii liczebności kadry, co mocno złagodzi nastroje i ograniczy spekulacje.

Spółka powinna właściwie pokierować komunikacją, aby obrócić „trzęsienie ziemi” w proces restrukturyzacji. Mając szeroką wiedzę na temat organizacji, audytorzy wewnętrzni mogą też doradzać zarządowi.

Komunikacja wewnętrzna i opanowanie sytuacji w firmie są dopiero wstępem do dalszych działań. Sztab kryzysowy równolegle powinien przygotowywać spójną komunikację skierowaną do interesariuszy zewnętrznych i tak zwanej opinii publicznej, opartą na dwóch założeniach: otwartości i czasie. W dobie cyfryzacji informacja rozprzestrzenia się z ogromną prędkością, z tego powodu komunikowanie się spółki z otoczeniem zewnętrznym w kryzysie powinno być równie szybkie, a nawet wyprzedzające przebieg zdarzeń. I choć w zależności od obranej taktyki komunikacja może być aktywna lub reaktywna, w każdym jednak przypadku powinna być spójna i nieść rozwiązania pokazujące, że to firma zarządza kryzysem, a nie kryzys firmą. Natomiast otwartość wzbudza zaufanie. Częstym i niewybaczalnym w kryzysie błędem jest blokada informacji lub oparcie komunikacji na kłamstwie lub zatajaniu danych.

Oszustwa w bilansie i nieuczciwość menedżerów są elementami, które mądrze zarządzane nie muszą finalnie rzutować na rozwój firmy, współpracę z partnerami lub zaufanie klientów. Kierownictwo grupy Hoffer ma w ręku wszystko, co potrzebne, aby wyjść z kryzysu w miarę łagodnie, a nawet na nim skorzystać. Wsparcie firmy audytorskiej pozwoliło bowiem szybko zdiagnozować błędy zarządcze i wypracować model zmian. Teraz spółka powinna tylko właściwie pokierować komunikacją, by obrócić „trzęsienie ziemi” w proces restrukturyzacji. Proponuję, aby kierownictwo Hoffera oparło komunikację na kampanii pozytywnej, zapowiadającej nową strategię spółki pod kierownictwem charyzmatycznego lidera, dodatkowo na bieżąco komunikowało wprowadzane zmiany organizacyjne, wdrożenie nowych procedur lub nawet uzyskanie certyfikatów jakości procesów zarządzania i produkcji, w której można sprytnie zawrzeć powody tych działań. Sprawa karna, którą zarząd austriackiej centrali powinien wytoczyć zwolnionym menedżerom, może umknąć uwadze opinii publicznej, a sympatie tych, którzy się dowiedzą, będą raczej po stronie poszkodowanej spółki.

Przeczytaj pozostałe komentarze: »

Katarzyna Dulewicz: W przypadku zwolnienia dyscyplinarnego należy działać szybko 

,

Katarzyna Dulewicz PL

Zwykłe wypowiedzenie z zachowaniem okresu wypowiedzenia, nie zawsze jest dobrym środkiem do osiągnięcia celu.

Karolina Lis-Sosnowska: Sytuacje kryzysowe mogą być impulsem dla długofalowego sukcesu 

Karolina Lis-Sosnowska PL

Stworzenie nowej strategii komercyjnej, PR i marketingowej może zbudować mocne podwaliny do kreowania lepszej jakości.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!