Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
INNOWACJE

5 elementów, które pozwolą twojej firmie wygrać na zmieniającym się rynku

25 maja 2016 4 min czytania
Jacek Poświata
5 elementów, które pozwolą twojej firmie wygrać na zmieniającym się rynku

Streszczenie: BrakOdpowiedziDlaURL

Pokaż więcej

Zaledwie dekadę temu analitycy rynkowi zwrócili uwagę na dwa trendy: coraz większą konsolidację rynku detalistów oraz szybki rozwój globalnych marek. Następnie zaczęli wygłaszać ponure sądy na temat potęgi produktów FMCG. Ich proroctwa okazały się jednak przedwczesne. Marki agresywnie zarządzały kosztami, notowały dynamiczny wzrost na rynkach rozwijających się oraz powiększały skalę i skuteczność działania dzięki fuzjom i przejęciom. W wyniku tego ich obecne marże operacyjne są na wysokim poziomie.

Oczywiście sukces nie przypadł w udziale wszystkim firmom. Blisko połowa z najwyżej wycenianych w 1999 roku firm branży dóbr konsumpcyjnych nie znalazła się w pierwszej dwudziestce według kapitalizacji rynku w 2015 roku. Na przykład w Stanach Zjednoczonych w latach 2004–2014 jedynie w jednej na trzy kategorie na podium utrzymały się wszystkie trzy firmy, które były tam 10 lat wcześniej. I wcale nie oznacza to ich silnej pozycji – ponad połowa z nich straciła sporą część udziałów w rynku.

Z drugiej strony marże operacyjne producentów są na bardzo wysokim poziomie. Warto zastanowić się jednak, czy będą rosnąć dalej, czy też spowolnienie na rynkach i rosnąca optymalizacja kosztów przyniosą ich obniżkę.

Jedno jest pewne – bez dostosowania się do ewoluującego rynku wiele przedsiębiorstw może boleśnie odczuć nadchodzące zmiany. Dlatego niezwykle istotne jest zwrócenie uwagi na pięć elementów.

Czy potrafisz się dostosować do szybko zmieniającego się rynku?

Dopracowanie głównych linii produktowych

Gdy na rynkach rozwiniętych mamy do czynienia z względną stagnacją, a wzrost na rynkach wschodzących spowalnia, zyski wydają się niepewne. Niektóre firmy pracują nad głównymi liniami produktowymi, koncentrując się na trzech obszarach: budowaniu wyróżników marki, wprowadzaniu innowacji oraz znalezieniu możliwości wpłynięcia na czas i miejsce robienia zakupów.

Redukcja części kosztów

Firmy z branży konsumpcyjnej obniżały koszty przez całą dekadę, lecz oszczędności często znikały po kilku latach. Firmy powinny przyjmować inną metodę. Poprawiając budżet rok po roku, muszą obserwować zarówno wydatki, jak i ich efektywność. W ten sposób pewna globalna marka odkryła, że ponad połowa przekroczonego budżetu marketingowego była przeznaczona na nieskuteczne kampanie promocyjne. Dzięki koncentracji na mniejszej liczbie wysokiej jakości kampanii efekty w kolejnych latach były znacznie lepsze.

Weryfikacja łańcucha dostaw

Każda spółka powinna odpowiedzieć sobie na dwa kluczowe pytania: czy dotychczasowy łańcuch dostaw zapewnia odpowiednią i wymierną przewagę strategiczną oraz czy wszystkie platformy i zasoby mieszczą się w optymalnych lokalizacjach. Jeśli odpowiedź brzmi „nie” lub „nie wiadomo”, należy wdrożyć zmiany dopasowane do strategii handlowych. Zamiast utrzymywać przestarzałe zakłady produkcyjne, będą skupiać się na posiadaniu zasobów odpowiadających przyszłym potrzebom rynku.

Wdrożenie nowoczesnych rozwiązań

Technologiczne innowacje oraz trendy konsumenckie rewolucjonizują sposób prowadzenia działań i wpływają na rozwój firm. Pomagają w ulepszeniu sposobów korzystania z danych, co przekłada się na usprawnianie produktów i procesów na każdym etapie. Innowacyjne narzędzia cyfrowe redukują koszty i czas, co przekłada się na wyższą wydajność operacyjną.

Budowanie interdyscyplinarnych zespołów

Aby osiągnąć wzrost na ciągle zmieniających się rynkach, firmy dostosowują model operacyjny do nowych strategii. Wiele z nich stosuje strategię rozwoju produktu bazującą na analizie bezpośrednich informacji od zewnętrznych i wewnętrznych klientów. W tej metodzie małe zespoły skupiające się na różnych obszarach współpracują bezpośrednio z klientami i konsumentami, testując etapy rozwoju produktu. W efekcie marki mają większą szansę na szybkie dostarczenie produktów w formie oczekiwanej przez klientów.

Największe marki przykładają wagę do wszystkich pięciu elementów składowych, ponieważ stanowią one podstawę osiągnięcia sukcesu. W rezultacie udaje im się utrzymać pozycję rynkową w dobie ciągłych zmian.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Czy masz dobre pomysły? »

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!