Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Modele biznesowe

10 przykazań udanego wdrożenia strategii pricingowej

27 września 2017 8 min czytania
Paweł Szydłowski
Bartosz Krzystanek
10 przykazań udanego wdrożenia strategii pricingowej

Skuteczna strategia pricingowa jest najlepszym narzędziem służącym do trwałego wzrostu rentowności. Mimo, że coraz więcej przedsiębiorstw odkrywa tą zależność, wiele z nich wciąż napotyka trudności w efektywnym zarządzaniu cenami. Najczęściej popełniane błędy to ustalanie cen na podstawie ich historycznych zmian, w oparciu o wyczucie bądź metodą „koszt plus”. Dodatkowym problemem jest często niejasny podział obowiązków za sam proces ustalania cen.

Logiczna, ustrukturyzowana optymalizacja cenowa, tworzona w oparciu o wartość dla klienta zwykle pozwala na osiągnięcie dodatkowych 2–5 punktów procentowych rentowności sprzedaży. Choć wygląda to na obiecujący element prowadzenia biznesu, obserwujemy, że wiele organizacji nieustannie zmaga się z procesem jego wdrożenia i realizacji.

Jak z powodzeniem wdrożyć nową strategię cenową? Jak poprawnie osadzić ją w strukturze organizacji? Praktyka rynkowa pokazuje, że nawet jeśli rozwój strategii nie stanowi problemu, to jej wdrożenie jest bardzo problematyczne i często nie pozwala na osiągnięcie jej pełnego potencjału. W oparciu o nasze doświadczenie w efektywnym wdrażaniu nowych strategii cenowych zidentyfikowaliśmy 10 kluczowych czynników odpowiadających za ich powodzenie.

1. Ustanów strategię pricingową jako priorytet zarządu

Kluczowa jest świadomość już na poziomie zarządu o znaczeniu polityki cenowej w organizacji, o dobrej strategii pricingowej i o odpowiednim wsparciu dla optymalizacji i wdrożenia. Po pierwsze, potrzebujesz pełnego poparcia kadry zarządzającej w regularnym podkreślaniu znaczenia polityki cenowej w całej organizacji. Po drugie, w gestii zarządu powinno być jasne określenie pożądanego poziomu cen, a co za tym idzie – pozycjonowania cenowego względem konkurencji. Ponadto kadra kierownicza powinna być zaangażowana w tworzenie takiej strategii cenowej, która promuje wzrost rentowności i nie dopuszcza do negatywnych zjawisk związanych z polityką cenową, takich jak np. wojny cenowe. Przykładem odmiennych strategii pricingowych mogą być Porsche oraz General Motors w czasach ostatniego kryzysu finansowego. Podczas gdy Porsche postawiło na zysk i zachowało dotychczasowe ceny (a co za tym idzie, marżę procentową), GM znacząco obniżyło ceny swoich pojazdów. Efekt? 1 czerwca 2009 roku General Motors zmuszone było ogłosić bankructwo, zaś Porsche, mimo gorszego wyniku finansowego, przeszło przez kryzys bez szwanku.

2. Określ ambitny, ale wykonalny plan wdrożenia

Skuteczne wdrożenie strategii pricingowej wymaga określenia zarówno wymiernych celów pośrednich, jak i jasnego punktu docelowego. Można to osiągnąć, rozbijając politykę cenową na czynniki pierwsze oraz identyfikując obszary, które mają największy wpływ na osiągane wyniki finansowe. Kluczem jest jednak priorytetyzacja wyznaczonych celów oraz krytyczna ocena każdego z nich tak, aby najlepiej zidentyfikować potencjał płynący z jego wdrożenia. Nie można również zapominać o aktualizacji i regularnym dostosowaniu planu wdrożenia po każdym etapie wprowadzanych zmian.

3. Wybierz doświadczonego menedżera do wdrożenia zmian

Realizacja strategii pricingowej będzie wymagała intensywnej koordynacji wszystkich działów organizacji. Z tego względu doświadczony menedżer nadzorujący cały proces jest czynnikiem determinującym sukces. Powinien mieć on zarówno a) zmysł analityczny, b) umiejętność przeniesienia analiz na realia biznesowe, c) bogate doświadczenie w prowadzeniu skomplikowanych projektów, jak i d) umiejętność zarządzania potrzebami wszystkich interesariuszy firmy.

4. Stwórz dedykowane narzędzia i systemy

Podczas gdy wiele firm opiera swoją politykę cenową jedynie na przeczuciu, większość projektów dotyczących optymalizacji cen zmierza do stworzenia ustrukturyzowanego procesu decyzyjnego w zakresie polityki cenowej. Jego wdrożenie znacząco ułatwiają dedykowane narzędzia oraz systemy. Podczas gdy metody czy formatki kontrolne są z czasem zapominane i bagatelizowane, narzędzia są potężnym instrumentem zapewniającym, że pracownicy będą postępować według wypracowanych uprzednio schematów. Z naszego doświadczenia wynika, że jednym z ciekawszych rozwiązań są narzędzia wykorzystujące tzw. peer pricing, używane przez przedstawicieli handlowych. Porównują one osiągnięcia konkretnych sprzedawców i w dynamiczny sposób podpowiadają im zakres cen, które w podobnej sytuacji zakupowej zdołali uzyskać inni sprzedawcy. Służy to pozytywnej rywalizacji pomiędzy handlowcami oraz zapewnia większą spójność cen dla porównywalnych klientów.

5. Jasno zdefiniuj wytyczne i podział odpowiedzialności

Odpowiedzialność za politykę cenową jest często podzielona pomiędzy różne departamenty i działy w organizacji. Prowadzi to do rozmycia odpowiedzialności i suboptymalnych decyzji cenowych. Obowiązki ustalania cen w zależności od branży spoczywają na działach sprzedaży, marketingu, zarządzania produktami czy departamencie finansów. W ostatniej dekadzie zaobserwowaliśmy pozytywny trend tworzenia dedykowanych zespołów pricingowych. Przy organizacji pracy tych zespołów kluczowe jest jasne zdefiniowanie zadań i obowiązków oraz określenie miejsca w strukturze organizacyjnej.

6. Rozwijaj swój zespół sprzedażowy…

Odpowiednie przeszkolenie zespołu sprzedażowego jest podstawą efektywnego wdrożenia nowej strategii pricingowej. Bardzo często tego typu projekty uwypuklają wśród handlowców różnice pomiędzy tymi, którzy „sprzedają ceną”, a tymi, którzy „sprzedają wartość”. Ci drudzy są w stanie realizować znacząco wyższe ceny (a co za tym idzie, marże) i powinni dostać możliwość, by podzielić się swoim podejściem z innymi handlowcami.

7. …oraz dbaj o odpowiednią komunikację z klientem

Projekty dotyczące polityki cenowej często trudniej sprzedać wewnątrz organizacji niż poza nią. Zaangażowanie przedstawicieli handlowych we wczesnym stadium projektu oraz wskazanie korzyści z niego płynących jest kluczowe. To twoi przedstawiciele handlowi muszą w pierwszej kolejności zrozumieć podjęte działania oraz uwierzyć w nie, aby móc z powodzeniem wyjaśnić je klientowi. W przypadku najważniejszych klientów konieczne jest wypracowanie zindywidualizowanego podejścia do konkretnego klienta oraz następnie jego przećwiczenie w warunkach bliskich faktycznemu spotkaniu sprzedażowemu. Dzięki temu przedstawiciele handlowi uzyskają pewność siebie potrzebną w czasie trudnych negocjacji. Przykładem mogą być niektóre firmy z branży usług outsourcingowych, które na potrzeby renegocjacji kontraktów bądź kampanii podwyżkowych przeprowadzają kilkutygodniowe projekty nastawione tylko i wyłącznie na odpowiednie przygotowanie się do tego procesu oraz poprawienie komunikacji z klientem.

8. Zdefiniuj KPI, monitoruj wyniki i odpowiednio reaguj

Mimo że często pomijane, określanie KPI i regularne monitorowanie wyników jest kluczowe do śledzenia postępów procesu wdrożenia nowej strategii cenowej. Oczywiście pełna kontrola wyników nie będzie możliwa od samego początku procesu. W pierwszym etapie konieczne może być stworzenie uproszczonego i przejrzystego narzędzia w Excelu, by wygenerować pierwsze wnioski. Na późniejszych etapach możliwe jest dodanie bardziej szczegółowych KPI oraz zintegrowanie narzędzia monitorującego z systemem ERP.

9. Od początku komunikuj wyniki

Optymalizacja cen jest procesem złożonym, a samo wdrożenie nie jest możliwe do osiągnięcia z dnia na dzień. Aby zdobyć i utrzymać „buy‑in” dla nowej polityki cenowej, kluczowa jest sygnalizacja pozytywnych wyników do szerokiej grupy odbiorców wewnątrz organizacji we wczesnym etapie wdrożenia. Takie działania zapewnią, że nowa strategia cenowa będzie wspierana przez całą firmę, a pracownicy poczują się częścią projektu.

10. Rozpocznij wyzwanie i z biegiem czasu wprowadzaj udoskonalenia…

Wdrożenie nowej strategii pricingowej może mieć znaczący wpływ na organizację i wymaga modyfikacji procesów i sposobu pracy. Zmiany nie dokonają się z dnia na dzień, rozpocznij stopniowo, wyciągaj wnioski z wdrażanych rozwiązań i z biegiem czasu regularnie udoskonalaj proces. Wiele z firm, które obecnie postrzegane są w Polsce jako liderzy skutecznego zarządzania cenami, zaczynało tworzenie procesów praktycznie od zera.

….aby odnieść końcowy sukces

Projekty wdrażania nowej polityki cenowej są złożone, a pierwsze wyniki nie zawsze bywają jednoznaczne. Jest to rodzaj maratonu, w którym, jak w prawdziwym biegu, konieczna jest cierpliwość i wytrwałe dążenie do celu, bez gwałtownych zrywów w pogoni za krótkoterminowymi korzyściami.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Strategiczna samotność – klucz do autentycznego przywództwa

W dynamicznym współczesnym świecie biznesu, w którym dominują informacje dostarczane w trybie natychmiastowym, umiejętność samodzielnego, logicznego i krytycznego myślenia stała się jedną z najcenniejszych kompetencji liderów. Koncepcja ta, przedstawiona przez Williama Deresiewicza, byłego profesora Uniwersytetu Yale, zakłada, że prawdziwe przywództwo nie rodzi się wśród zgiełku opinii i impulsów zewnętrznych, lecz w przestrzeni samotności i skupienia.

Skup się na fanach marki. Oferta skierowana do wszystkich nie działa!
Multimedia
Skup się na fanach marki. Oferta do wszystkich nie działa!

W spolaryzowanej kulturze pogoń za rynkiem masowym i kierowanie oferty do wszystkich są z góry skazane na porażkę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu marki jest sprzymierzenie się z subkulturą, która ją pokocha.

Cła, przeceny i okazje: Jak zarobić, gdy inni panikują lub tweetują

Trump tweetuje, Wall Street reaguje nerwowo, a inwestorzy znów sprawdzają, czy gdzieś nie pozostawili Planu B. Gdy rynek wpada w histerię, pojawia się pokusa: a może jednak warto „kupić w tym dołku”? W tym tekście sprawdzamy, czy inwestowanie w kontrze do tłumu to genialna strategia na czasy ceł Trumpa, banów na Chiny i politycznych rollercoasterów — czy raczej przepis na ból głowy i portfela. Nie wystarczy chłodna kalkulacja, przyda się też stalowy żołądek.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Premium
Gdy projekt wymyka się spod kontroli

Polskie firmy technologiczne coraz częściej realizują złożone zlecenia dla międzynarodowych gigantów. Jednak nawet najlepiej przygotowany zespół może przy takim projekcie natknąć się na nieoczekiwane przeszkody. Przykład firmy Esysco wdrażającej szyfrowanie poczty e-mail dla jednego z największych niemieckich banków pokazuje, jak szybko może runąć precyzyjnie zaplanowany harmonogram oraz jak radzić sobie z nieprzewidywalnymi wyzwaniami.

Polskie firmy technologiczne coraz częściej zdobywają międzynarodowe kontrakty i realizują projekty, które jeszcze niedawno były zarezerwowane wyłącznie dla międzynarodowych rywali. Dzięki temu zdobywają zagraniczne rynki, osiągając imponujące wyniki eksportu usług IT, który w 2023 r. przekroczył 16 mld dolarów. W ostatniej dekadzie przychody branży wzrosły niemal czterokrotnie, a wartość eksportu – aż 7,5 razy, dzięki czemu polski sektor IT stał się motorem rodzimego eksportu. Kluczowymi kierunkami ekspansji są Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania, a wśród najsilniejszych obszarów znajdują się fintech, cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, gry oraz rozwój oprogramowania.

Polska wyróżnia się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jako największy eksporter usług IT, przewyższając Czechy czy Węgry, a pod względem jakości specjalistów IT zajmuje trzecie miejsce na świecie. Jednak do pełnego wykorzystania tego potencjału konieczne jest pokonanie barier takich jak ograniczony dostęp do kapitału na ekspansję, rosnące koszty pracy oraz niedostateczne doświadczenie w międzynarodowej sprzedaży i marketingu. To jednak nie wszystko. Przy współpracy z międzynarodowymi gigantami trzeba również pamiętać o nieznanej polskim wdrożeniowcom skali, złożoności i nieprzewidywalności towarzyszącym tak wielkim projektom. Dobrym przykładem może być nasze wdrożenie dla jednego z największych niemieckich banków, z którym podpisaliśmy kontrakt na wprowadzenie systemu zabezpieczeń e-maili dla ponad 300 tys. użytkowników rozsianych po całym świecie. Technologicznie byliśmy gotowi, ale rzeczywistość szybko zweryfikowała nasze plany.

Premium
Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

Premium
Dlaczego odważne pomysły giną w szufladach menedżerów i co z tym zrobić?

Najbardziej innowacyjne, nietypowe idee często nie zostają zrealizowane – nie dlatego, że są złe, ale dlatego, że wywołują niepewność. Co może pomóc menedżerom w podejmowaniu ryzykownych, lecz potencjalnie przełomowych decyzji? Kluczowe okazuje się świadome budowanie sieci doradczej.

Menedżerowie, którzy są świadomi znaczenia innowacji w rozwoju organizacji, często zachęcają członków swoich zespołów do dzielenia się świeżymi i kreatywnymi pomysłami. Jednak wielu pracowników skarży się, że ich najlepsze propozycje są przez zwierzchników często pomijane, odrzucane lub niewłaściwie rozumiane.

Paradoksalnie to właśnie menedżerowie mogą stanowić jedną z największych barier dla innowacji. Mocno zakorzenieni we własnych obszarach specjalizacji, często nie dostrzegają wartości nowatorskich idei – szczególnie wtedy, gdy pomysły te wyznaczają nowe ścieżki w ich dziedzinie.

Sztuka nawigowania w niepewnym otoczeniu

Rozpad starego ładu i liczne zawirowania w globalnej gospodarce w ostatnich latach ustawiły wysoko poprzeczkę dla KUKE. Jak instytucja wspierająca polskich eksporterów przygotowała się do działania w czasach podwyższonej zmienności i niepewności? Janusz Władyczak, prezes KUKE, mówi nie tylko o strategicznych inicjatywach, nowym podejściu do klienta i roli intuicji, ale też ma rady dla młodych liderów.

Objął pan stery KUKE tuż przed jednym z najbardziej burzliwych okresów we współczesnej historii: pandemia, wojna w Ukrainie, kryzys energetyczny. Czy czuł się pan przygotowany na zarządzanie organizacją w warunkach tak silnej presji?

Do KUKE dołączyłem tuż przed rozpoczęciem pierwszej kadencji Donalda Trumpa w Białym Domu. Już wtedy pojawiało się coraz więcej przesłanek wskazujących, że dotychczasowy porządek międzynarodowy ulega zmianie, a to może wywołać poważne konsekwencje dla polskich firm i gospodarki, której koniunktura zależy od eksportu. Dla nas oznaczało to konieczność przygotowania się do działania w warunkach dużo większej niepewności i zapewnienia sobie możliwości stosowania niestandardowych rozwiązań. W poprzednich latach KUKE pozostawała dość skostniałą strukturą, nie szukała nowych możliwości rozwoju. Zmiany były zatem konieczne, a ponieważ lubię działać w sytuacjach nieoczywistych, w szczególności takich, które innych przytłaczają, i zawsze widzę w nich szansę, to taki burzliwy okres był dla mnie idealnym środowiskiem. Kluczową rolę w tym odegrał zespół ekspertów, który udało nam się zbudować.

Technologia to zaledwie 5% sukcesu – pozostałe 95% to ludzie

W świecie, w którym digitalizacja stała się koniecznością, sukces zależy nie od samej technologii, lecz od umiejętności jej wykorzystania. O tym, jak multidyscyplinarne podejście, kobiece przywództwo i kultura oparta na bezpieczeństwie psychologicznym pozwoliły Archicom zbudować efektywny cyfrowy ekosystem, opowiada Agata Skowrońska-Domańska, wiceprezeska zarządu firmy.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!