Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Zarządzanie sobą
Polska flaga

Kiedy i jak rozmawiać o podwyżce?

23 października 2014 4 min czytania
Paulina Basta
Kiedy i jak rozmawiać o podwyżce?

Streszczenie: Rozmowa o podwyżce wymaga dobrego przygotowania, zarówno pod względem merytorycznym, jak i emocjonalnym. Kluczowe znaczenie ma odpowiedni moment – najlepiej wtedy, gdy firma osiąga dobre wyniki, a przełożony ma czas i przestrzeń na spokojną rozmowę. Warto bazować na faktach, pokazując swoje osiągnięcia, rozwój kompetencji oraz wpływ na cele zespołu i organizacji. Podczas rozmowy należy unikać porównań z innymi pracownikami i argumentów opartych wyłącznie na osobistych potrzebach. Duże znaczenie ma również postawa – pewność siebie, ale bez roszczeniowości. Jeśli rozmowa nie przyniesie oczekiwanego rezultatu, warto poprosić o feedback i ustalić, co można zrobić, by podwyżka była możliwa w przyszłości.

Pokaż więcej

Dziś o tym, jak w dużych organizacjach rozmawiać o pieniądzach. Temat niełatwy, bo bytowy, a byt człowieka zawsze wywołuje dużo emocji – i słusznie. Dzisiejsza opowieść ma dwie perspektywy: pracowniczą i menedżerską. Dobrze, gdy nie są przeciwstawne, z tym jednak, bywa różnie.

Z perspektywy pracownika ważne, aby rozmowa o podwyżce była skuteczna (zakończona decyzją o weryfikacji wynagrodzenia lub choćby jej obietnicą). Ze strony menedżera istotne jest to, aby było rzeczowo i uczciwie. Ot, nic prostszego. Jak zatem podejść do tematu?

4 wskazówki dla pracowników

Jeśli chcesz zainicjować dyskusję o podwyżce, jest kilka punktów, o których powinieneś pamiętać.

  • Wiedz, jak wyceniana jest pełniona przez Ciebie rola, w oderwaniu od Twoich kompetencji. Firmy płacą za powierzone obowiązki, a nie za to, kto je wykonuje. Innymi słowy: jeśli jesteś przekwalifikowany lub, zwyczajnie, wyrosłeś z roli, którą pełnisz, nie ma co liczyć na spektakularne zmiany na koncie bankowym. Podchodząc do rozmowy o podwyżce, dowiedz się, jak podobne stanowiska są wyceniane na rynku i zaczynaj rozmowę właśnie od tego. Nigdy od historii, że właśnie skończyłeś studia podyplomowe, więc Twoje akcje wzrosły. Jeśli istota pracy się nie zmieniła, żaden dodatkowy dyplom nie sprawi, że będziesz lepiej wynagradzany.

  • Jeśli powyższa rada do Ciebie nie przemawia, bo powodem, dla którego czujesz, że czas na podwyżkę, jest właśnie przekonanie, iż twoje akcje przez ostatnie lata wzrosły –- może czas na zmianę pracy? Jeśli wyrosłeś z roli, którą pełnisz –- nie bój się jej zmienić. Odwagi! Zmiana jest dobra! Na nowym, wyżej wycenianym stanowisku, oczekiwanie weryfikacji wynagrodzenia na pewno będzie dużo łatwiejsze i mniej frustrujące.

  • Bądź rzeczowy, zamiast emocjonalny. Dobrze przygotuj się do rozmowy z szefem, ale emocje i roszczeniowość zostaw za drzwiami. Pamiętaj, że aktualne wynagrodzenie, jest takie, na jakie sam się zgodziłeś przyjmując ofertę pracy. Jeśli od tamtego czasu dużo się zmieniło –, świetnie! Miej potrzebne fakty w rękawie i logicznie brnij do celu. Pilnuj jednak, żeby spotkanie miało pozytywny wydźwięk. W przeciwnym wypadku, twój przełożony może poczuć się szantażowany, co nie wróży Wam świetlanej przyszłości.

  • Nie odpuszczaj. Na koniec rozmowy poproś o syntezę wniosków i informację na temat tego, czego możesz się spodziewać w najbliższych miesiącach. Pamiętaj jednak, że w dużych firmach menedżer często jest tylko jednym z elementów długiego łańcucha aprobat i pozwoleń na zmiany w wynagradzaniu pracowników. Stąd cierpliwość może okazać się kluczowa.

2 wskazówki dla menedżerów

Jako menedżer pamiętaj tylko o dwóch kluczowych zasadach. Reszta będzie już jedynie ich konsekwencją.

  • Nie odbijaj pracownika od ściany swojej niemocy. Nie zasłaniaj się tym, że nie wszystko w firmie od Ciebie zależy. Wybierając taki tryb rozmowy, skazujesz się na to, że pracownicy przestaną wierzyć w Twoją skuteczność. A nieskuteczny (w przypadku menedżera) – znaczy słaby. Jeśli pracownik argumentuje swoje oczekiwania właściwie, należy mu się właściwa informacja zwrotna, na ile roszczenia są dla Ciebie uzasadnione i co w związku z tym. Krótko, rzeczowo i uczciwie. Jeśli kupujesz argumentację (i jest ona zgodna z polityką płacową firmy), czas zabrać się do pracy i zmaterializować tę podwyżkę. Jeśli nie zgadzasz się z logiką podwładnego – taka informacja też mu się należy. Na tchórzostwo w tej kwestii nie ma pozwolenia. Każda rozmowa z Twoim pracownikiem jest rozgrywką osobistą – mimo że wielu chciałoby myśleć, że jest inaczej. Nie zasłaniaj się bezimienną korporacją – przy stole jest tylko Wasza dwójka.

  • Dobrze znaj politykę płacową organizmu, w którym funkcjonujesz. Musisz wiedzieć, jaką Twoja firma ma filozofię i praktykę wynagradzania. Znajomość tych mechanizmów w połączeniu z gotowością na uczciwą rozmowę na trudny temat sprawią, że Twoje osobiste akcje jako menedżera poszybują bardzo wysoko.  **

Rozmowy o pieniądzach nigdy nie są łatwe. Miej jednak odwagę je prowadzić – są ważne i potrzebne. To właśnie ta odwaga odróżnia silnych menedżerów od słabych. Ty wybierasz, w którym narożniku jesteś.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Dlaczego kobiety nie proszą »

Odejdź… nie tylko z pracy 

|

,

Joanna Socha PL

Dajesz z siebie wszystko, ale wciąż zarabiasz mniej niż inni? Czujesz, że szef cię nie docenia, ale nie masz siły po raz kolejny upominać się o podwyżkę?

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!