Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Zarządzanie ryzykiem
Magazyn (Nr 29, kwiecień - maj 2025)

Obserwujemy świat i reagujemy na zagrożenia

17 kwietnia 2025 11 min czytania
Adam Łoziak

Streszczenie: W obliczu rosnącej niepewności geopolitycznej i dynamicznych zmian w otoczeniu biznesowym, organizacje muszą rozwijać zdolność do szybkiego rozpoznawania zagrożeń i elastycznego reagowania. Kluczowe staje się budowanie kultury organizacyjnej opartej na ciągłym monitorowaniu otoczenia, analizie ryzyk oraz gotowości do adaptacji strategii. Współczesne przywództwo wymaga nie tylko przewidywania potencjalnych kryzysów, ale także proaktywnego działania w celu minimalizacji ich skutków. Firmy, które skutecznie integrują te elementy w swojej działalności, zyskują przewagę konkurencyjną i są lepiej przygotowane na przyszłe wyzwania.

Pokaż więcej

W świecie pełnym nieprzewidywalnych zjawisk – od zmian klimatycznych po kryzysy geopolityczne – rola ubezpieczeń jako narzędzia strategicznego staje się ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. O tym, jak zmieniają się potrzeby przedsiębiorców i jak ubezpieczyciele mogą wspierać ich w adaptacji do nowych realiów, opowiada Adam Łoziak, członek zarządu UNIQA w Polsce, odpowiedzialny za obszar korporacyjny i mieszkalnictwa.

Redakcja MIT SMRP: Z jakimi głównymi wyzwaniami mierzą się obecnie polscy przedsiębiorcy? Które z nich można by określić jako przejściowe trendy, a które wykazują tendencję, że mogą nasilić się w przyszłości?

Adam Łoziak: Przedsiębiorstwa w Polsce funkcjonują w niezwykle złożonym otoczeniu, które kształtowane jest przez czynniki o różnym charakterze i trwałości. Jednym z najbardziej odczuwalnych i jednocześnie długofalowych wyzwań jest sytuacja na rynku pracy. Wiele firm ma trudności ze znalezieniem wykwalifikowanej kadry, co wynika między innymi ze starzejącego się społeczeństwa, odpływu pracowników za granicę, ale też rosnących oczekiwań płacowych. To wyzwanie będzie się raczej nasilać, szczególnie w sektorach wymagających specjalistycznych kompetencji.

Wśród czynników o charakterze przejściowym wskazałbym słaby popyt zewnętrzny i silną pozycję złotego. To w dużej mierze efekt obecnej sytuacji gospodarczej na świecie, czyli spowolnienia, które obserwujemy, niepewności gospodarczej i geopolitycznej, a także zmian w kursach walut. Dla eksporterów może to stanowić poważne wyzwanie.

Z drugiej strony mamy megatrendy związane z cyfryzacją i rozwojem sztucznej inteligencji, transformacją energetyczną czy zrównoważonym rozwojem. One będą coraz silniej wpływać na strategie firm i decyzje inwestycyjne. Potwierdza to rosnące zapotrzebowanie na ubezpieczenia wspierające odporność firm na zmiany klimatyczne, ryzyka cybernetyczne czy przestoje w działalności.

Jak ocenia Pan środowisko makroekonomiczne? W jaki sposób bieżące wydarzenia w kraju i na świecie, takie jak zagrożenie w postaci wprowadzenia ceł ze strony Stanów Zjednoczonych, wpływają na prowadzenie interesów w Polsce? Według Pana, jakie czynniki gospodarcze mają obecnie największy wpływ na polskich przedsiębiorców?

Działamy  w warunkach wysokich stóp procentowych, które znacząco podnoszą koszty finansowania działalności, zwłaszcza w przypadku inwestycji kredytowanych. W perspektywie krótkoterminowej może to istotnie ograniczać rozwój wielu przedsiębiorstw. Dodatkowo, mamy do czynienia z dużą zmiennością rynkową. Polityka celna Stanów Zjednoczonych powoduje w globalnym handlu napięcia, które powodują niepewność co do przyszłości eksportu i mogą istotnie wpłynąć na dynamikę globalnego wzrostu. Jeśli te środki zostaną utrzymane na obecnie zapowiedzianych poziomach, istnieje realne zagrożenie spowolnienia, co oczywiście nie pozostanie bez wpływu również na polski biznes.

Z drugiej strony, spodziewamy się ożywienia gospodarczego w Polsce, w dużej mierze napędzanego środkami z Krajowego Planu Odbudowy. Inwestycje publiczne, wsparcie dla sektora prywatnego i rozwój infrastruktury stwarzają  korzystne warunki do rozwoju. Wierzymy, że istotną rolę w wykorzystaniu tych funduszy odegrają też ubezpieczyciele. W naszej ofercie posiadamy gwarancje ubezpieczeniowe, które mogą zostać wykorzystane jako jedna z form wadium wymagana od przedsiębiorców startujących w przetargach publicznych.

Sposoby zarządzania i motywowania pracowników dynamicznie się zmieniają. Nowe modele zarządzania, m.in. oparte na teorii samookreślenia (SDT), zyskują popularność. Nie każda branża może jednak w pełni przyjąć to podejście. Jak firmy mogą znaleźć równowagę między tradycyjnym zarządzaniem a potrzebą większej autonomii pracowników?

W UNIQA budujemy otwarte i włączające środowisko pracy. Wydaje się, że dziś, w obliczu nowego pokolenia wchodzącego na rynek pracy,konieczne jest dostosowanie się do zmieniających oczekiwań. Dla nich autonomia jest niezwykle ważna, ale też widzimy dużą potrzebę poczucia przynależności, bycia częścią czegoś większego. Dlatego w naszej organizacji stawiamy na wspólnotowość. Łączymy autonomię w działaniu z jasnymi ramami działania, określonymi dla nas wszystkich. Takie podejście buduje zaangażowanie i odpowiedzialność. Do tego dodałbym jeszcze zaufanie. Dajmy ludziom przestrzeń, której potrzebują.

Jak rozwój sztucznej inteligencji wpływa na modele biznesowe i konkurencyjność polskich przedsiębiorstw? W jaki sposób firmy mogą wykorzystać tę technologię, by nadążyć za tempem globalnych zmian i zachować konkurencyjność?

Sztuczna inteligencja jest nie tylko szansą, ale strategiczną  koniecznością. W ubezpieczeniach wykorzystujemy  ją od dłuższego czasu, między innymi do oceny ryzyka, w procesie likwidacji szkód czy personalizacji ofert. Firmy, które nie wdrożą AI, będą tracić przewagę konkurencyjną. Ale wdrażanie tej technologii wymaga pewnej świadomości. Nie chodzi bowiem o to, by inwestować w AI tylko dla samej inwestycji, ale dla realnej korzyści biznesowej. Do tego potrzeba odwagi i zmiany sposobu myślenia – nie chcemy przecież zastępować nią ludzi, ale wspierać ich w podejmowaniu lepszych decyzji czy uwalniać ich potencjał do bardziej kreatywnej pracy.

Doskonałym przykładem tego może być  nasze ubiegłoroczne technologiczne wdrożenie w obszarze oceny szkód życiowych w zakresie uszczerbku na zdrowiu. Połączyliśmy technologię opartą na sztucznej inteligencji z posiadaną ekspercką wiedzą ubezpieczeniową, by móc dostarczyć wysokiej jakości wyników przy analizie skomplikowanej dokumentacji medycznej. Dzięki temu rozwiązaniu średni czas likwidacji w przypadku uszczerbku na zdrowiu skrócił się do niespełna pięciu minut.

W światowej gospodarce następuje postępująca koncentracja kapitału. Pierwsze skrzypce grają giganci, tacy jak Apple, Google, czy Meta. Wielu komentatorów twierdzi, że w Unii Europejskiej brakuje takich przedsiębiorstw. Pewnym wyjątkiem jest duńska firma Novo Nordisk, produkująca leki, takie jak Ozempic (leczenie cukrzycy) lub Wegovy. Dzięki swoim innowacjom w 2024 roku firma przyczyniła się do  połowy wzrostu  duńskiego PKB. Czy Polska ma realną szansę na rozwój globalnych czempionów technologicznych? Jakie sektory mają największy potencjał?

Rzeczywiście na poziomie globalnym dominują głównie amerykańskie giganty technologiczne. W Europie brakuje firm o podobnej skali i zasięgu, a przykład Novo Nordisk pokazuje jednak pewne ograniczenia, bo mimo spektakularnych wyników w 2023 roku, obecnie mierzy się ze spadkiem wartości rynkowej spowodowanej między innymi rosnącą konkurencją i brakiem nowych przełomowych produktów.

Mimo tego uważam, że Polska nie jest bez szans. Wymaga to jednak strategicznego podejścia i odpowiednich warunków. Mamy duży potencjał intelektualny i coraz lepszą infrastrukturę technologiczną, ale potrzebujemy dalszego wsparcia systemowego. Kluczowe są tu deregulacja, ułatwienia w pozyskiwaniu kapitału na rozwój oraz realna polityka wspierająca gospodarkę opartą na wiedzy i innowacjach.

Do niedawna sektor gamingowy był  wskazywany jako polska specjalność z globalnym potencjałem. I rzeczywiście mamy tu sukcesy, ale w dłuższej perspektywie warto spojrzeć szerzej. Sektory takie jak biotechnologia, technologie klimatyczne, sztuczna inteligencja czy automatyzacja przemysłu również mogą stać się fundamentem rozwoju firm o zasięgu międzynarodowym, o ile stworzymy środowisko sprzyjające ich ekspansji.

Dbałość o środowisko naturalne zyskuje znacznie większe znaczenie niż kiedykolwiek wcześniej. W jaki sposób firmy mogą realizować założenia ESG oraz zrównoważonego rozwoju z jednoczesną korzyścią dla swoich założeń biznesowych? Czy działania środowiskowe mogą iść w parze z celami finansowymi, a nawet wspierać ich realizację? Czy ryzyko klimatyczne powinno być uwzględniane w kalkulacjach finansowych, oraz ubezpieczeniowych? W jaki sposób?

Zdecydowanie tak. Zacznijmy od tego, że ESG to nie koszt, a inwestycja w długofalowy rozwój. Firmy, które działają odpowiedzialnie, są bardziej odporne na ryzyko, przyciągają świadomych klientów i cieszą się większym zaufaniem inwestorów.

Z początkiem 2025 roku uruchomiliśmy w Polsce markę UNIQA Sustainable Business Solutions, koncentrującą się na wspieraniu polskich przedsiębiorstw w zrównoważonej transformacji. Doradzamy im nie tylko w zakresie raportowania niefinansowego, ale też w tworzeniu strategii ESG, planach dekarbonizacji czy inżynierii ryzyka. Wskazujemy, że cele zrównoważonego rozwoju mogą wspierać realizację założeń biznesowych, bo budują odporność na zmiany, szczególnie w tak niepewnych czasach. Jesteśmy jedyną grupą ubezpieczeniową w Polsce, która ma taką ofertę na rynku.

Jakie działania podejmują liderzy, by budować odporność strategiczną swoich organizacji w kontekście nieprzewidywalności otoczenia i długofalowego rozwoju?

Odporność możemy definiować na wiele sposobów. Dla jednych to będzie elastyczność, dla innych szybka decyzyjność czy sprawna komunikacja. Jednak z naszej perspektywy ubezpieczeniowej odporność w biznesie to przede wszystkim umiejętność świadomego zarządzania ryzykiem. Polscy przedsiębiorcy najbardziej obawiają się sytuacji, które mogą zakłócić ciągłość ich działalności. Tak wynika z raportu Polskiej Izby Ubezpieczeń „Mapa ryzyka polskich przedsiębiorców”. Ponad połowa respondentów wskazywała również   na ryzyko śmierci kluczowego współpracownika, a niewiele mniej dostrzega realne zagrożenia wynikające ze zmian klimatycznych – w szczególności suszy czy intensywnych opadów. Nie bez znaczenia pozostają też ryzyka związane z cyberbezpieczeństwem. Aż jedna trzecia badanych obawia się utraty danych lub ataku hakerskiego.

Tych zagrożeń naturalnie nie da się całkowicie wyeliminować, ale można skutecznie ograniczyć ich konsekwencje. I właśnie w tym celu istnieją ubezpieczenia. Branża ubezpieczeniowa od lat specjalizuje się w ocenie i zarządzaniu ryzykiem, oferując realne wsparcie firmom w budowaniu odporności. Jesteśmy w stanie objąć ochroną mienie przedsiębiorstw, wypłacić rekompensaty za przestoje w działalności czy przejąć odpowiedzialność cywilną za ewentualne szkody wynikające z prowadzenia biznesu. Dzięki temu przedsiębiorcy mogą działać z większym spokojem, mając pewność, że nawet w trudnych sytuacjach nie zostaną sami.

W dzisiejszych nieprzewidywalnych czasach wydaje się niemal niemożliwe, aby firma mogła przygotować rygorystyczny plan ciągłości działania (Business Continuity Plan) uwzględniający każdy możliwy scenariusz. Jak zatem znaleźć balans pomiędzy potencjalną koniecznością wdrożenia zarządzania kryzysowego a potrzebą zachowania elastyczności i adaptacji do występujących warunków? Jakie konkretne narzędzia i podejścia najlepiej sprawdzają się w dużych organizacjach?

Plany ciągłości działania nie mają na celu usztywnienia procedur, ale zapewnienie możliwości szybkiego reagowania. Takie plany mają sens, pod warunkiem, że są stale aktualizowane i testowane. Nie chodzi o to, by mieć przygotowany scenariusz na każdą sytuację, bo to niemożliwe, ale o mechanizmy szybkiego reagowania: jasne procedury, zespół kryzysowy, zapasowa infrastruktura technologiczna. Osoby objęte takim planem powinny wiedzieć, jakie pełnią funkcje i czego się od nich oczekuje w danym momencie. Regularne testowanie takich scenariuszy powinno zapewnić maksymalną przydatność ich stosowania w realnych warunkach. Zresztą w tym zakresie także wspieramy naszych klientów korporacyjnych, pomagając im tworzyć tego typu dokumenty.

W obliczu rosnącej niepewności – zarówno gospodarczej, jak i geopolitycznej – zmieniają się zachowania i oczekiwania nie tylko firm, ale także klientów. Coraz częściej oczekują oni nie tylko bezpieczeństwa finansowego, ale także elastyczności, szybkości reakcji czy poczucia stabilności. Jak te zmieniające się potrzeby wpływają na sposób projektowania produktów i usług w firmach? W jaki sposób organizacje mogą przewidywać i odpowiadać na nowe oczekiwania klientów?

Klienci oczekują stałej ochrony, ale przede wszystkim wsparcia w trudnej sytuacji. Ubezpieczenie jest specyficznym produktem, ponieważ na co dzień ich działanie nie jest dostrzegalne przez klientów. Kontaktują się z nami raz do roku, gdy trzeba odnowić polisę, lub w trakcie trwania umowy ubezpieczenia w momencie zajścia szkody. A zwykle są to stresujące chwile, którym towarzyszą emocje. Wtedy właśnie oczekują największej elastyczności i poczucia, że ktoś się nimi naprawdę opiekuje. Dlatego dużą uwagę przykładamy do prostej obsługi i szybkości w działaniu, bo wiemy, jak istotny jest czas reakcji, który kształtuje finalne doświadczenie klienta.

Ubezpieczyciele mają wieloletnie doświadczenie w zarządzaniu ryzykiem. Obserwujemy świat, który nas otacza i identyfikujemy zagrożenia, szukając na nie odpowiedzi w naszych produktach. To uczciwe podejście, zakładające, że produkt powinien w pełni odpowiadać na potrzeby klientów – także te nieuświadomione. Klienci nie muszą wiedzieć, na jaką okoliczność mogą się ubezpieczyć. Naszą rolą jest dotarcie do klientów z tą wiedzą. Na tym polega prewencyjny charakter ubezpieczeń.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

przywództwo w czasach niepewności Czego potrzebują pracownicy od liderów w czasach niepewności?

W obliczu rosnącej niepewności geopolitycznej, gospodarczej i technologicznej, oczekiwania wobec liderów ulegają zasadniczej zmianie. Jak pokazują badania Gallupa, McKinsey & Company oraz MIT Sloan Management Review, tradycyjne modele przywództwa oparte na hierarchii, kontroli i przewidywalności coraz częściej zawodzą.

Centrum Dowodzenia Cłami: odpowiedź na geopolityczne wstrząsy

W odpowiedzi na rosnącą niepewność geopolityczną i agresywną politykę celną, Boston Consulting Group proponuje firmom stworzenie centrów dowodzenia cłami – wyspecjalizowanych jednostek analizujących zmiany regulacyjne i wspierających szybkie decyzje strategiczne. Artykuł pokazuje, jak takie centrum może pomóc chronić marże, przekształcić kryzys w szansę i wzmocnić odporność firmy w globalnym handlu.

Chief Geopolitics Officer: odpowiedź na zmienność świata

W coraz mniej przewidywalnej rzeczywistości 2025 roku funkcja Chief Geopolitics Officer nie jest chwilową modą, lecz strategiczną odpowiedzią na rosnącą złożoność otoczenia biznesowego. Geopolityka przestała być czynnikiem zewnętrznym, natomiast stała się integralnym elementem zarządzania ryzykiem, planowania rozwoju i budowania przewagi konkurencyjnej. Organizacje, które już teraz integrują kompetencje geopolityczne z procesami decyzyjnymi na poziomie zarządu, zyskują realną odporność na wstrząsy systemowe, szybszy dostęp do informacji oraz zdolność przewidywania i adaptacji.

Europejski Kongres Finansowy 2025 Europejski Kongres Finansowy 2025 pod znakiem geopolityki, bezpieczeństwa i transformacji

W ostatnich latach mapa ryzyk geopolitycznych i gospodarczych uległa gwałtownej zmianie. Agresywna polityka Rosji, napięcia na linii USA–Chiny oraz zmagania liberalnych demokracji z ruchami populistycznymi redefiniują globalny porządek. Europa staje przed fundamentalnymi pytaniami o bezpieczeństwo, integrację i odporność instytucjonalną. To właśnie o tych kluczowych zagadnieniach będzie się toczyć dyskusja podczas Europejskiego Kongresu Finansowego, który odbędzie się 2–4 czerwca w Sopocie.

EKF to jedno z najważniejszych spotkań finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej

EKF ma miejsce w Sopocie. W ciągu trzech dni odbędzie się szereg nieskrępowanych debat, podczas których poruszane będą kluczowe tematy wynikające z sytuacji geopolitycznej i narastającej niepewności co do relacji gospodarczych, handlowych i finansowych na świecie, ale także tematyka stabilności europejskiego i polskiego systemu finansowego. Ich owocem będą rekomendacje dotyczące zmian systemowych w polityce gospodarczej, służące bezpiecznemu i zrównoważonemu rozwojowi.

Jak narzędzia GenAI mogą, a jak nie mogą pomóc w prezentacji

Narzędzia GenAI mogą pomóc nam zaoszczędzić czas podczas zbierania materiałów i pisania prezentacji. Jednak liderzy powinni unikać wykorzystywania GenAI zbyt wcześnie w kreatywnym procesie tworzenia prezentacji. Przekaz trafia do odbiorców wtedy, gdy nawiążą z nim więź, a ta więź wynika z trzech bardzo ludzkich umiejętności: naszej zdolności do projektowania strategicznego przekazu, naszej kreatywnej oceny oraz naszej empatii.

Jak koncepcje lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności? Jak lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności?

Nazbyt często reakcją biznesu na niepewne czasy jest nicnierobienie, czyli „czekanie i obserwowanie”. Niestety takie podejście oznacza, że ​​biznes nie jest przygotowany na nadchodzące zmiany. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wykonanie proaktywnych kroków, zmierzających do uzbrojenia firmy w elastyczność, pozwalającą na szybkie reagowania na nieprzewidywalne zdarzenia. Oto, czego uczy nas podejście lean management.

Niepewność to według wielu ekspertów najgorsze, co może spotkać biznes. Nie można bowiem przyjąć za pewnik żadnego z dostępnych rozwiązań. Niektórzy decydują się nie wprowadzać żadnych działań, czekając na jakikolwiek sygnał o stabilizacji. Inni gromadzą zapasy, a jeszcze inni wybierają wręcz odwrotne rozwiązanie – reagowania na bieżąco na poszczególne sygnały. Do zalecanych rozwiązań zalicza się w tej sytuacji koncepcja „szczupłego zarządzania”, która swoimi korzeniami sięga do Japonii lat 80. Chociaż wiele z jej założeń może okazać się trafne, warto pamiętać, że czasy się zmieniły, a warunki gospodarcze podlegają ciągłej ewolucji. W związku z tym nawet do strategii opartej na elastyczności warto podejść z odrobiną dystansu i dostosować ją do wszystkich zmiennych. Jak właściwie zaimplementować lean management, ze szczególnym uwzględnieniem just-in-time, w realiach niepewności gospodarczej, żeby na tym skorzystać z jednoczesną redukcją ryzyka?

Lider przyszłości? Ten, który potrafi współpracować

Współczesne życie zawodowe wymaga nie tylko doskonałości indywidualnej, ale także rozwijania umiejętności współpracy. Mistrzostwo i współdziałanie to dwa filary produktywności i sensu pracy. Autorka pokazuje, że współpraca bywa trudna — krucha, podatna na obojętność i konflikty — ale też niezwykle wartościowa. Poprzez badania, osobiste doświadczenia i refleksje wskazuje, jak relacje, sieci kontaktów oraz świadome budowanie otwartości wpływają na rozwój zawodowy. Kluczowe jest pielęgnowanie postawy opartej na zaufaniu, hojności i ciekawości oraz umiejętność zadania pytania, które zapala iskrę porozumienia i wspólnego działania.

Intuicja w biznesie: Jak świadomie wykorzystywać nieświadome procesy decyzyjne

W dynamicznym środowisku współczesnego biznesu liderzy muszą szybko i skutecznie reagować na rosnącą złożoność oraz niepewność otoczenia. Choć przez dziesięciolecia dominowały podejścia oparte przede wszystkim na racjonalnej analizie danych, najnowsze badania psychologiczne wyraźnie wskazują na coraz większą rolę intuicji – zwłaszcza w sytuacjach wymagających podejmowania złożonych decyzji. Okazuje się, że myślenie intuicyjne, czyli procesy zachodzące poza świadomą percepcją decydenta, może być kluczem do lepszych wyników w sytuacjach, w których świadoma analiza osiąga swoje naturalne ograniczenia.

Niniejszy artykuł przedstawia koncepcję tzw. „deliberacji bez uwagi” (deliberation without attention), opisaną pierwotnie przez Maartena Bosa i jego współpracowników. Wyjaśnia, w jaki sposób menedżerowie mogą świadomie integrować intuicję z analitycznymi metodami decyzyjnymi, by poprawić skuteczność i trafność swoich wyborów.

Niewygodna prawda o modnych stylach zarządzania

Setki teorii, modne style i głośne hasła, a jednak wciąż zadajemy to samo pytanie: co naprawdę sprawia, że lider jest skuteczny? Najnowsze badania pokazują, że odpowiedź jest prostsza (i mniej wygodna), niż się wydaje.  Transformacyjny, autentyczny, służebny, sytuacyjny – słownik współczesnego lidera puchnie od kolejnych „rewolucyjnych” stylów przywództwa. Co kilka lat pojawia się nowy trend, okrzyknięty brakującym elementem układanki skutecznego zarządzania ludźmi.

Dolar po raz pierwszy od wielu lat może stracić swój status "bezpiecznej przystani" dla inwestorów Czy dolar przestaje być „bezpieczną przystanią”? Czarny scenariusz dla waluty światowego hegemona

Dolar przez dekady dawał inwestorom to, czego najbardziej potrzebowali w czasach kryzysu: stabilność. Dziś ta pewność znika. Agresywna polityka celna USA, utrata zaufania do amerykańskich instytucji i rosnące znaczenie alternatywnych walut sprawiają, że świat finansów wchodzi w erę większej zmienności i nieprzewidywalności. Dla firm – również w Polsce – oznacza to konieczność przemyślenia strategii walutowej, dywersyfikacji ekspozycji i aktywnego zarządzania ryzykiem. Dolar jeszcze nie upadł, ale jego hegemonia już została podważona.

Zmiana nastrojów – konsekwencje wojny handlowej

Na początku kwietnia Stany Zjednoczone ogłosiły szerokie cła importowe, obejmujące niemal wszystkie grupy towarowe. Choć większość tych restrykcji została już wycofana lub zawieszona, a między USA i Chinami podpisano tymczasowe porozumienie handlowe, to wydarzenia te zachwiały wizerunkiem USA jako ostoi stabilności. Tym razem, zamiast klasycznego wzrostu wartości dolara w reakcji na globalną niepewność, indeks dolara spadł od początku roku o 6,4%.

Dla wielu inwestorów to sygnał, że coś się zmieniło. Kiedyś dolar wzmacniał się niezależnie od źródła kryzysu – nawet jeśli to właśnie Stany Zjednoczone były jego epicentrum. Dziś ta zasada przestaje działać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!