Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Automatyzacja i robotyzacja

Grzegorz Stępniak: Problem komunikacji pomiędzy szefami sprzedaży i działu IT

1 października 2012 5 min czytania
Grzegorz Stępniak
Grzegorz Stępniak: Problem komunikacji pomiędzy szefami sprzedaży i działu IT

Wybór, przed jakim stanęło kierownictwo Sawimatu, wymaga podjęcia decyzji o charakterze strategicznym dla przedsiębiorstwa. Dlatego, zanim ta decyzja zapadnie, prezes Sawicki wraz z szefami działów sprzedaży i informatyki powinni odpowiedzieć sobie na pytanie: Czy wdrożenie rozwiązania typu SaaS nie pozbawi ich obecnej przewagi konkurencyjnej?

Czy „chmura” jest lepsza od własnej serwerowni? – komentarz 3

Czy „chmura” jest lepsza od własnej serwerowni? - komentarz 3

Usługi typu SaaS polegają na wykorzystywaniu oprogramowania udostępnianego przez zewnętrznego dostawcę, zainstalowanego na sprzęcie tego dostawcy oraz przez niego administrowanego. Tradycyjny model korzystania z aplikacji oznacza zaś konieczność dokonania zakupu aplikacji i sprzętu oraz poniesienia kosztów wdrożenia i eksploatacji. Różnice między modelami można podsumować następująco: model usług typu SaaS oznacza krótki czas wdrożenia i niewielkie początkowe nakłady finansowe, ale równocześnie skutkuje koniecznością korzystania z oprogramowania standardowego. W modelu tradycyjnym wdrożenie aplikacji trwa relatywnie długo, trzeba ponieść wysokie koszty początkowe, ale mamy możliwość korzystania z produktu w pełni przystosowanego do naszych specyficznych potrzeb.

Z powyższych względów wynika, że model SaaS doskonale nadaje się do wspierania procesów standardowych, które nie decydują o przewadze konkurencyjnej. Jednak w przypadku procesów kluczowych dla przedsiębiorstwa i decydujących o generowaniu wartości dla klienta ten model przestaje się sprawdzać. Trudno oczekiwać, aby dostawca usługi typu SaaS dokonywał na naszą rzecz głębokich zmian w oprogramowaniu, które oferuje wielu różnym klientom. Stosunkowo niskie opłaty za te usługi wynikają przecież właśnie z podziału kosztów na wielu różnych klientów. Dlatego przed podjęciem decyzji o zastosowaniu usług typu SaaS należy przeprowadzić analizę, które procesy biznesowe przedsiębiorstwa mogą być wspierane przez systemy standardowe, a które – odróżniające nas od konkurencji – powinny być realizowane w oparciu o aplikacje dostosowane do naszych potrzeb.

Prezes Sawicki wraz ze swoimi współpracownikami musi odpowiedzieć sobie na fundamentalne pytanie: „Co stanowi o przewadze konkurencyjnej firmy Sawimat?”. Konieczne wydaje się przeprowadzenie rzetelnej analizy wszystkich zalet i wad zmiany modelu funkcjonowania firmy na tle rynku oraz potrzeb firmy. Analiza musi obejmować odpowiedzi na pytania: „Dlaczego klienci nas wybierają?”, „Co nas odróżnia od naszych konkurentów?”, „Co będzie nas odróżniać od naszych konkurentów po zastosowaniu modelu SaaS?” oraz „Czy nowy model działania będzie łatwy do skopiowania przez naszych konkurentów?”. Dopiero znalezienie odpowiedzi na te pytania pozwoli wskazać procesy, które mogą być wspierane usługami typu SaaS. Analiza – oceniając wszelkie konsekwencje decyzji – musi równocześnie zawierać rzetelną informację ekonomiczną, określającą rzeczywiste koszty związane zarówno z modelem tradycyjnym, jak i z modelem usług typu SaaS.

Ważnym aspektem wymagającym rozważenia jest również bezpieczeństwo, o które tak obawia się Konrad Kaniewski. Usługi SaaS są usługami dojrzałymi od strony technicznej, ale poza tą stroną jest jeszcze strona organizacyjna świadczenia usług i tu – niestety – rozwój przedsiębiorstw nie nadąża za rozwojem techniki. Firmy informatyczne na rynku polskim wciąż nie są przygotowane do świadczenia usług outsourcingowych o wysokim poziomie jakości. Nawet w tak dojrzałym technologicznie i organizacyjnie obszarze, jakim jest telekomunikacja, uzyskanie bardzo wysokiego gwarantowanego poziomu usług np. na rozmowy komórkowe jest po prostu niemożliwe. Wątpliwości, jakie zgłasza szef działu IT firmy Sawimat, są w pełni uzasadnione i wymagają rozważenia. Nie oznaczają one jednak absolutnie dyskredytacji usług typu SaaS. Wskazują jedynie, że decyzja o ich zastosowaniu powinna być podjęta świadomie, a wszelkie możliwe do przewidzenia zagadnienia – w tym te dotyczące bezpieczeństwa – powinny zostać jasno sprecyzowane w ewentualnych warunkach świadczenia usług.

Szef działu IT wydaje się jednak zapominać, że w ostatnich latach świat przyśpieszył. To przyśpieszenie jest szczególnie widoczne w informatyce i realizowanych przez nią projektach. Zgodnie z ubiegłorocznymi badaniami firmy Gartner, średni czas realizacji projektów z obszaru wdrażania aplikacji wynosi obecnie 12 miesięcy i oczekuje się, że czas ten będzie skrócony o 25% do roku 2014. Dlatego czas założony przez Kaniewskiego na rozbudowę już istniejącej i działającej aplikacji wydaje się być po prostu nieporozumieniem.

Odrębnym zagadnieniem występującym w omawianym przypadku jest problem komunikacji pomiędzy szefami sprzedaży i działu IT Sawimatu. Wymiana podglądów na drodze „komunikacja przez posiedzenia zarządu” jest najgorszym możliwym rozwiązaniem. W tych warunkach podjęcie jakiejkolwiek decyzji będzie miało swoje negatywne skutki w trakcie jej realizacji, gdyż sytuacja konfliktu będzie utrudniać realizację przyszłych zadań projektowych. Dlatego jeszcze przed wyborem rozwiązania konieczne jest zapewnienie harmonijnej współpracy wszystkich uczestników ewentualnego projektu. Z tego też powodu prezes Sawicki powinien zobligować obu menedżerów do przygotowania rzetelnej analizy obu rozwiązań i przedstawienia wspólnej rekomendacji.

To jest komentarz eksperta. Przeczytaj tekst główny »

Czy „chmura” jest lepsza od własnej serwerowni? 

,

Daniel Ptaszynski PL, Paweł Kubisiak PL

Przetwarzanie danych w chmurze cieszy się coraz większą popularnością zarówno wśród użytkowników indywidualnych, jak i wśród przedsiębiorstw. 

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Polacy chcą AI w pracy – ale na własnych zasadach. Co zaufanie do wirtualnych agentów mówi o przyszłości przywództwa?

Coraz więcej firm wdraża wirtualnych asystentów i analityków opartych na sztucznej inteligencji, chcąc zyskać na efektywności i innowacyjności. Ale co na to pracownicy? Najnowsze badanie przeprowadzone przez ASM na zlecenie Salesforce ujawnia jednoznacznie: Polacy są otwarci na AI w miejscu pracy, ale tylko pod warunkiem zachowania kontroli i zrozumienia jej działania.

Gorące serca i brutalna rzeczywistość, czyli o budowaniu empatii w organizacji

Empatia liderów to za mało, gdy systemy, procesy i decyzje organizacji świadczą o braku troski. Oto cztery strategie, które skutecznie adresują to wyzwanie.  W świecie biznesu często słyszymy o „wyścigu szczurów” i bezwzględnym pięciu się po korporacyjnej drabinie „po trupach”. Taki scenariusz często przywodzi na myśl „Władcę Much”, gdzie prym wiodą najsilniejsi, a słabsi muszą ustąpić. Wielu uważa, że aby przetrwać i odnieść sukces, po prostu „trzeba być twardym”. Ale czy to jedyna droga?

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości”

Podsumowanie

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości” odbyła się 15 kwietnia 2025 roku z inicjatywy ICAN Institute oraz Partnerów. Wydarzenie było poświęcone tematyce zrównoważonego rozwoju, ESG oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.

Obecność licznych przedstawicieli biznesu oraz ich aktywne uczestnictwo w dyskusjach miały istotny wpływ na wysoki poziom merytoryczny konferencji. Wymiana wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie ESG stanowiła ważny element wydarzenia, przyczyniając się do kształtowania odpowiedzialnych postaw w środowisku biznesowym oraz wspierania długofalowych, wartościowych inicjatyw.

Pięć lekcji przywództwa dla „twardych” prezesów

Choć może się wydawać, że styl przywództwa oparty na kontroli i wydawaniu poleceń wraca do łask, rzeczywistość pokazuje coś zupełnie innego — to liderzy o wysokiej inteligencji emocjonalnej osiągają lepsze rezultaty

Jak fundusz Apollo wdraża AI w spółkach portfelowych

Apollo Global Management uczyniło ze sztucznej inteligencji priorytet: intensywnie pracuje nad rozwojem zdolności AI w swoich spółkach portfelowych, by uczynić je bardziej konkurencyjnymi i wartościowymi. Firma szczegółowo analizuje, jaki wpływ może mieć wdrożenie AI na projekty w tych spółkach oraz jak ewoluuje wykorzystanie AI w ich branżach. Sukcesy Apollo z ostatnich pięciu lat stanowią dowód, że AI może już dziś tworzyć realną wartość biznesową.

Spójrz na swoją firmę z zewnątrz, aby ocenić jej atuty Chcesz przestać popełniać te same błędy? Spójrz na swoją organizację z zewnątrz!

Liderzy muszą nauczyć się patrzeć na własną organizację oczami innych. Kluczowe znaczenie ma tu umiejętność zdystansowania się wobec osobistych emocji i spojrzenie z zewnątrz, na przykład oczami potencjalnego inwestora. Istotne jest również nawiązanie dialogu z pracownikami lub kontrahentami. Pozwala to dostrzec nowe możliwości oraz ukryte zagrożenia.

„Ślepe punkty” przywództwa

Samoewaluacja  to wyjątkowo trudne zadanie. Tymczasem liderzy stojący na czele organizacji powinni dokonywać jej cyklicznie. I to nie tylko w kontekście oceny samego siebie, ale też całej działalności. Szukając odpowiedzi na strategiczne dylematy, osoby zarządzające często angażują się w prowadzenie coraz to większej liczby badań i analiz. W wielu sytuacjach jednak może się wydawać, że wynikają z nich wciąż te same wnioski i rozwiązania, a cały proces myślowy kołem się toczy. Jak wskazuje ekspertyza McKinsey & Company takie sytuacje mogą pojawiać się wtedy, kiedy pomija się tak zwane ślepe punkty przywództwa. Są to obszary, w których łatwo nie zauważyć istotnych kwestii. To zjawisko może nasilać się ze względu na utarte przekonania, ograniczenia poznawcze lub brak różnorodności perspektyw. Przywódcy są często tak mocno zaangażowani w losy firmy, że nie zauważają swojego zbytniego przywiązania do znanych rozwiązań. Ponadto wielostopniowa struktura hierarchiczna oraz zawiły sposób raportowania może zakrzywiać informacje docierające na szczyt.

Cieśnina Ormuz: ceny ropy i łańcuchy dostaw pod presją

Kiedy wojna wybucha w sercu globalnego szlaku paliwowego, konsekwencje są natychmiastowe: rosną ceny paliw, spadają indeksy, narasta niepewność. Cieśnina Ormuz – wąskie gardło, przez które przepływa jedna trzecia światowej ropy raz jeszcze przypomina, jak bardzo biznes jest uzależniony od geopolityki. Czy Europa i Polska są gotowe na kolejne uderzenie w gospodarkę?

Multimedia
Ukryty rynek pracy menedżerów: nowa rzeczywistość rekrutacyjna

Rynek pracy, szczególnie dla kadry menedżerskiej i C-level, dynamicznie się zmienia. W ostatnich latach obserwowana jest ograniczona liczba publikowanych ofert pracy, a procesy rekrutacyjne wydłużają się, osiągając nawet kilkanaście etapów. Agnieszka Myśliwczyk, IT headhunterka i ekspertka rynku, podkreśla, że nie jest to tyle kryzys, co „wyzwanie”, z którym mierzą się liderzy. Ważne jest także odważne sięganie po nowe, z ciekawością i satysfakcją, bez „dziadowania” czy poczucia zmęczenia życiem. Mimo wyzwań, takich jak ageizm czy podwójna dyskryminacja kobiet 50+, optymizm i proaktywne podejście są kluczowe.

Ilustracja ukazująca nowoczesną przestrzeń podzieloną na trzy symboliczne strefy. Po lewej stronie – ciepłe, pomarańczowe światło i zaokrąglone formy przypominające radość. Po prawej – chłodne, niebieskie światło i geometryczne cienie w kolumnach symbolizujące osiągnięcia. Pośrodku – neutralna, jasna przestrzeń ze schodami i świetlnym promieniem na podłodze, wyznaczającym punkt równowagi. Całość tworzy wyrafinowaną metaforę świadomego wyboru i wartościowania czasu. Dobrze wykorzystany czas: Nowy sposób wartościowania czasu może zmienić Twoje życie
Subiektywna wartość czasu to koncepcja, która pozwala dostrzec drobne zmiany w tygodniowym harmonogramie, mogące znacząco zwiększyć satysfakcję z życia i dobrostan. Godzina po godzinie, sposób, w jaki spędzamy czas, składa się na sposób, w jaki spędzamy życie.Dla wielu z nas ta suma bywa jednak rozczarowująca. Kulturowe przekonania, zakorzenione w powiedzeniach typu „czas to pieniądz”, każą […]
Multimedia
Jak zaplanować swoją karierę w nieprzewidywalnych czasach

Każda kariera jest drogą indywidualną i nikt nie zna uniwersalnego przepisu na sukces. Nie można skopiować czyjejś kariery i nałożyć na własne życie. Ale jedno jest pewne: większe szanse na sukces mają te osoby, które przemyślą i dobrze zaplanują swoją drogę zawodową.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!