Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Automatyzacja i robotyzacja
Polska flaga

Grzegorz Stępniak: Problem komunikacji pomiędzy szefami sprzedaży i działu IT

1 października 2012 5 min czytania
Grzegorz Stępniak
Grzegorz Stępniak: Problem komunikacji pomiędzy szefami sprzedaży i działu IT

Streszczenie: W firmie Sawimat pojawił się dylemat dotyczący wyboru między tradycyjnym modelem IT a rozwiązaniami typu SaaS. Decyzja ta ma strategiczne znaczenie i wymaga odpowiedzi na kluczowe pytania: które procesy biznesowe mogą być wspierane przez standardowe systemy, a które powinny być realizowane za pomocą aplikacji dostosowanych do indywidualnych potrzeb firmy? Ważne jest również zrozumienie, co stanowi o przewadze konkurencyjnej Sawimat, aby ocenić, czy model SaaS nie osłabi tej przewagi. Należy przeprowadzić analizę kosztów związanych z oboma modelami oraz rozważyć aspekty bezpieczeństwa danych.

Pokaż więcej

Wybór, przed jakim stanęło kierownictwo Sawimatu, wymaga podjęcia decyzji o charakterze strategicznym dla przedsiębiorstwa. Dlatego, zanim ta decyzja zapadnie, prezes Sawicki wraz z szefami działów sprzedaży i informatyki powinni odpowiedzieć sobie na pytanie: Czy wdrożenie rozwiązania typu SaaS nie pozbawi ich obecnej przewagi konkurencyjnej?

Czy „chmura” jest lepsza od własnej serwerowni? – komentarz 3

Czy „chmura” jest lepsza od własnej serwerowni? - komentarz 3

Usługi typu SaaS polegają na wykorzystywaniu oprogramowania udostępnianego przez zewnętrznego dostawcę, zainstalowanego na sprzęcie tego dostawcy oraz przez niego administrowanego. Tradycyjny model korzystania z aplikacji oznacza zaś konieczność dokonania zakupu aplikacji i sprzętu oraz poniesienia kosztów wdrożenia i eksploatacji. Różnice między modelami można podsumować następująco: model usług typu SaaS oznacza krótki czas wdrożenia i niewielkie początkowe nakłady finansowe, ale równocześnie skutkuje koniecznością korzystania z oprogramowania standardowego. W modelu tradycyjnym wdrożenie aplikacji trwa relatywnie długo, trzeba ponieść wysokie koszty początkowe, ale mamy możliwość korzystania z produktu w pełni przystosowanego do naszych specyficznych potrzeb.

Z powyższych względów wynika, że model SaaS doskonale nadaje się do wspierania procesów standardowych, które nie decydują o przewadze konkurencyjnej. Jednak w przypadku procesów kluczowych dla przedsiębiorstwa i decydujących o generowaniu wartości dla klienta ten model przestaje się sprawdzać. Trudno oczekiwać, aby dostawca usługi typu SaaS dokonywał na naszą rzecz głębokich zmian w oprogramowaniu, które oferuje wielu różnym klientom. Stosunkowo niskie opłaty za te usługi wynikają przecież właśnie z podziału kosztów na wielu różnych klientów. Dlatego przed podjęciem decyzji o zastosowaniu usług typu SaaS należy przeprowadzić analizę, które procesy biznesowe przedsiębiorstwa mogą być wspierane przez systemy standardowe, a które – odróżniające nas od konkurencji – powinny być realizowane w oparciu o aplikacje dostosowane do naszych potrzeb.

Prezes Sawicki wraz ze swoimi współpracownikami musi odpowiedzieć sobie na fundamentalne pytanie: „Co stanowi o przewadze konkurencyjnej firmy Sawimat?”. Konieczne wydaje się przeprowadzenie rzetelnej analizy wszystkich zalet i wad zmiany modelu funkcjonowania firmy na tle rynku oraz potrzeb firmy. Analiza musi obejmować odpowiedzi na pytania: „Dlaczego klienci nas wybierają?”, „Co nas odróżnia od naszych konkurentów?”, „Co będzie nas odróżniać od naszych konkurentów po zastosowaniu modelu SaaS?” oraz „Czy nowy model działania będzie łatwy do skopiowania przez naszych konkurentów?”. Dopiero znalezienie odpowiedzi na te pytania pozwoli wskazać procesy, które mogą być wspierane usługami typu SaaS. Analiza – oceniając wszelkie konsekwencje decyzji – musi równocześnie zawierać rzetelną informację ekonomiczną, określającą rzeczywiste koszty związane zarówno z modelem tradycyjnym, jak i z modelem usług typu SaaS.

Ważnym aspektem wymagającym rozważenia jest również bezpieczeństwo, o które tak obawia się Konrad Kaniewski. Usługi SaaS są usługami dojrzałymi od strony technicznej, ale poza tą stroną jest jeszcze strona organizacyjna świadczenia usług i tu – niestety – rozwój przedsiębiorstw nie nadąża za rozwojem techniki. Firmy informatyczne na rynku polskim wciąż nie są przygotowane do świadczenia usług outsourcingowych o wysokim poziomie jakości. Nawet w tak dojrzałym technologicznie i organizacyjnie obszarze, jakim jest telekomunikacja, uzyskanie bardzo wysokiego gwarantowanego poziomu usług np. na rozmowy komórkowe jest po prostu niemożliwe. Wątpliwości, jakie zgłasza szef działu IT firmy Sawimat, są w pełni uzasadnione i wymagają rozważenia. Nie oznaczają one jednak absolutnie dyskredytacji usług typu SaaS. Wskazują jedynie, że decyzja o ich zastosowaniu powinna być podjęta świadomie, a wszelkie możliwe do przewidzenia zagadnienia – w tym te dotyczące bezpieczeństwa – powinny zostać jasno sprecyzowane w ewentualnych warunkach świadczenia usług.

Szef działu IT wydaje się jednak zapominać, że w ostatnich latach świat przyśpieszył. To przyśpieszenie jest szczególnie widoczne w informatyce i realizowanych przez nią projektach. Zgodnie z ubiegłorocznymi badaniami firmy Gartner, średni czas realizacji projektów z obszaru wdrażania aplikacji wynosi obecnie 12 miesięcy i oczekuje się, że czas ten będzie skrócony o 25% do roku 2014. Dlatego czas założony przez Kaniewskiego na rozbudowę już istniejącej i działającej aplikacji wydaje się być po prostu nieporozumieniem.

Odrębnym zagadnieniem występującym w omawianym przypadku jest problem komunikacji pomiędzy szefami sprzedaży i działu IT Sawimatu. Wymiana podglądów na drodze „komunikacja przez posiedzenia zarządu” jest najgorszym możliwym rozwiązaniem. W tych warunkach podjęcie jakiejkolwiek decyzji będzie miało swoje negatywne skutki w trakcie jej realizacji, gdyż sytuacja konfliktu będzie utrudniać realizację przyszłych zadań projektowych. Dlatego jeszcze przed wyborem rozwiązania konieczne jest zapewnienie harmonijnej współpracy wszystkich uczestników ewentualnego projektu. Z tego też powodu prezes Sawicki powinien zobligować obu menedżerów do przygotowania rzetelnej analizy obu rozwiązań i przedstawienia wspólnej rekomendacji.

To jest komentarz eksperta. Przeczytaj tekst główny »

Czy „chmura” jest lepsza od własnej serwerowni? 

,

Daniel Ptaszynski PL, Paweł Kubisiak PL

Przetwarzanie danych w chmurze cieszy się coraz większą popularnością zarówno wśród użytkowników indywidualnych, jak i wśród przedsiębiorstw. 

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!