Streszczenie: Skuteczność zespołów handlowych w znacznym stopniu zależy od stosowanych metodologii sprzedaży. Badanie przeprowadzone przez ICAN Research wśród 192 dyrektorów i menedżerów sprzedaży firm działających w Polsce miało na celu zidentyfikowanie kluczowych czynników wpływających na efektywność współczesnych przedsiębiorstw. Wyniki ankiety online dostarczyły cennych informacji na temat działań, które w największym stopniu przyczyniają się do sukcesu sprzedażowego. MIT Sloan Management Review Polska
Jakie czynniki i jakie działania podejmowane przez zespoły handlowców w największym stopniu wpływają na skuteczność współczesnych przedsiębiorstw? To pytanie, które zadaje sobie każdy szef działu sprzedaży. Zespół ICAN Research starał się na nie odpowiedzieć, przeprowadzając online ankietę wśród 192 dyrektorów i menedżerów sprzedaży firm działających w Polsce. Oto rezultaty:
Badania ujawniły trzy podstawowe grupy wyzwań dla działów sprzedaży. Pierwsza dotyczy bezpośrednich celów przedsiębiorstwa, druga – organizacji działań w firmie, trzecia – sposobów realizacji celów. Z analizy pierwszej grupy wyzwań wynika, że rozwijając biznes dzięki istniejącym klientom i zdobywając pozycję preferowanego dostawcy, dział sprzedaży może wywrzeć największy wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Mniejsze znaczenie ma w tym kontekście pozyskiwanie nowych klientów. W drugiej grupie wyzwań warto zwrócić uwagę na fakt, że utrzymywanie w zespole utalentowanych handlowców jest niemal dwukrotnie mniej ważne niż jakość wewnętrznej współpracy. Analiza trzeciej grupy wyzwań pokazuje, że nie ma jednego przepisu na sukces. Jedynie połączenie efektywności na wielu różnych obszarach pozwala na realizację założonego celu.
Sięgnij po bestseller HBRP »
W trakcie badań wyłonił się jeden czynnik, który jest całkowicie niezależny od pozostałych – stosowanie sformalizowanej metodologii sprzedaży. Jedynie 21% badanych firm ma i stosuje formalną metodologię sprzedaży, choć jej istnienie niemal zawsze oznacza dla przedsiębiorstwa poprawę skuteczności działania i lepsze wyniki finansowe. Ponad połowa (58%) badanych firm zrealizowała plany sprzedażowe w I półroczu 2015 roku.
Dobra metodologia wspomaga sprzedaż


