Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Geopolityka

Szok celny Trumpa: perspektywa polskich menedżerów

11 kwietnia 2025 4 min czytania
Zdjęcie Dr Witold Jankowski - Jeden z najbardziej doświadczonych konsultantów strategicznych w Europie. Twórca polskiej edycji magazynu „Harvard Business Review”, założyciel i prezes ICAN Institute. Inicjator przełomowych dla polskiego biznesu spotkań ze światowymi autorytetami zarządzania, m.in. Marshallem Goldsmithem, Neilem Rackhamem, Berndem Schmittem. Współpracuje z najlepszymi ośrodkami badawczymi i szkoleniowymi na świecie (Imparta, Communispond, INSEAD i in.). Gorący zwolennik i propagator koncepcji evidence based management.
dr Witold Jankowski

Streszczenie: Gwałtowny wzrost ceł w USA zapoczątkowany przez Donalda Trumpa może oznaczać nie tylko zakłócenie globalnych łańcuchów dostaw, ale także długofalowe przetasowania w strukturze handlu międzynarodowego. Dla unijnych i polskich firm to moment strategicznego przesilenia, który wymaga od liderów biznesu nie gotowych planów, lecz zdolności szybkiej analizy, elastyczności operacyjnej i trafnego przewidywania kierunku zmian. Co robić dziś, by nie stracić jutra?

Pokaż więcej

Gwałtowny wzrost ceł w USA zapoczątkowany przez Donalda Trumpa może oznaczać nie tylko zakłócenie globalnych łańcuchów dostaw. To także długofalowe przetasowania w strukturze handlu międzynarodowego. Dla unijnych i polskich firm to moment strategicznego przesilenia. Dlatego liderom potrzebne są nie gotowe plany, lecz zdolności szybkiej analizy, elastyczności operacyjnej i trafnego przewidywania kierunku zmian. Co robić dziś, by przez szok celny Trumpa nie stracić jutra?

Szok celny Trumpa: Co oznacza dla UE i Polski

2 kwietnia prezydent Donald Trump ogłosił znaczący wzrost ceł, podnosząc średnią stawkę w USA do około 23%. To dziesięciokrotny wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. Choć część krajów objęto 90-dniowym „zawieszeniem” ceł wzajemnych, skutki tej decyzji już teraz odczuwalne są na rynkach światowych. Dla Unii Europejskiej i Polski to początek złożonej i asymetrycznej konfrontacji handlowej, z poważnymi skutkami gospodarczymi i politycznymi.
USA rozpoczęły wojnę handlową z całym światem – natomiast każde inne państwo, w tym UE, prowadzi ją tylko z USA. To tworzy asymetrię, w której Unia – mająca nadwyżkę w handlu towarami z USA – jest szczególnie narażona na skutki ograniczenia wymiany transatlantyckiej. Z drugiej strony warto pamiętać o tym, że to Stany Zjednoczone mają nadwyżkę w usługach (digitalne i finansowe).

Polska nie jest dużym bezpośrednim eksporterem do USA (ok. 3% eksportu). Jednak nasza gospodarka jest silnie powiązana z niemieckimi łańcuchami dostaw – szczególnie w sektorze motoryzacyjnym. Dlatego każde osłabienie eksportu Niemiec do USA spowoduje, że szok celny Trumpa może pośrednio uderzyć w polską produkcję. Może to wywołać poważne skutki ekonomiczne:

  • Podażowe – wyższe cła oznaczają droższe komponenty i spadek rentowności produkcji w UE.
  • Popytowe – niższy popyt w USA na europejskie towary, szczególnie auta i dobra luksusowe.
  • Spadek zaufania i inwestycji – niepewność ogranicza aktywność gospodarczą, zwłaszcza w eksporcie.
  • Ryzyko osłabienia konkurencyjności – szczególnie jeśli inwestorzy zagraniczni zaczną unikać Europy jako bazy eksportowej do USA.

Priorytety dla menedżerów: co robić teraz

W dynamicznej i nieprzewidywalnej sytuacji geopolitycznej nie wystarczą schematy i planowanie oparte na przeszłości. Firmy powinny skoncentrować się na budowie zdolności adaptacyjnych i podejmowaniu świadomych decyzji strategicznych.

1. Modeluj scenariusze łańcuchów dostaw

Należy szczegółowo zmapować ekspozycję firmy na USA – nie tylko w zakresie bezpośredniego eksportu, ale także:

  • importu surowców i komponentów, szczególnie tych pochodzących ze Stanów lub objętych wtórnymi skutkami wojny celnej;
  • usług logistycznych, które mogą ulec zakłóceniom w przypadku zmian w globalnych trasach i regulacjach celnych;
  • regulacji – celnych, podatkowych, norm technicznych – które mogą się zmieniać w zależności od rozwoju sytuacji.

Dobrą praktyką jest przygotowanie kilku realistycznych scenariuszy: od łagodnego po silną eskalację, wraz z oceną wpływu na koszty, czas realizacji i dostępność produktów.

2. Śledź sygnały polityczne

Wojny celne mają swoje źródło w decyzjach politycznych – a niekoniecznie w twardych danych ekonomicznych. Dlatego warto:

  • Monitorować działania Komisji Europejskiej, która negocjuje w imieniu całej UE.
  • Śledzić stanowiska kluczowych państw, takich jak Niemcy, Francja, Holandia – ich reakcje kształtują unijną odpowiedź.
  • Rozumieć dynamikę Waszyngton–Bruksela–Berlin–Warszawa – to, co dzieje się w jednym z tych ośrodków, może szybko przełożyć się na decyzje strategiczne firm działających w Polsce.

3. Wzmacniaj kompetencje analityczne

W niestabilnym otoczeniu rośnie potrzeba podejmowania decyzji opartych na danych i analizach. Warto:

  • Tworzyć lub rozwijać zespoły analityczne zdolne do oceny wpływu zmian makroekonomicznych na działalność firmy.
  • Inwestować w narzędzia prognozowania scenariuszowego – pozwalające na bieżące dostosowanie strategii.
  • Nie polegać wyłącznie na oficjalnych prognozach banków centralnych – te bywają zbyt ogólne lub zbyt późne.

4. Przygotuj się na długofalowe zmiany

Niektóre z obecnych przetasowań mogą trwale zmienić układ sił w globalnym handlu. Dlatego warto:

  • Zastanowić się, czy Twój sektor może zyskać na reshoringu (przenoszeniu produkcji bliżej rynków zbytu), dual-sourcingu (posiadaniu więcej niż jednego dostawcy) lub regionalnej dywersyfikacji.
  • Zrewidować plany inwestycyjne – być może warto zwiększyć zaangażowanie na rynkach o niższym ryzyku geopolitycznym.
  • Inwestować w innowacje i automatyzację, które zwiększają elastyczność i odporność – zwłaszcza jeśli w przyszłości zmienią się priorytety finansowania w ramach funduszy unijnych.

Spojrzenie poza horyzont

Stany Zjednoczone sygnalizują strukturalne przetasowanie globalnego ładu handlowego. Dla Polski – jako gospodarki silnie eksportowej – to wyzwanie, ale i potencjalna szansa. Przetrwają i wygrają ci, którzy potrafią nie tylko analizować dane, ale szybko i strategicznie dostosowywać się do zmiennych warunków.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Jak geopolityka redefiniuje handel międzynarodowy

Narastające napięcia geopolityczne radykalnie zmieniają sposób, w jaki firmy prowadzą działalność międzynarodową. Globalizacja – jaką znaliśmy – dobiega końca. Nadchodzi era niepewności, fragmentacji i nowej logiki w handlu. Analitycy BCG przedstawiają cztery realistyczne scenariusze przyszłości do 2033 roku. Każdy z nich wymaga zupełnie innego podejścia strategicznego.

Biznes w kleszczach geopolityki
Premium
Biznes w kleszczach geopolityki

„Nie lękajcie się” – powiedział Joe Biden, prezydent Stanów Zjednoczonych, podczas wizyty w Warszawie 26 marca 2022 roku. Nawiązując do słów Jana Pawła II, Biden chciał podkreślić trwałość sojuszu polsko‑amerykańskiego. Niezależnie od tego, czy groźba ataku na Polskę jest realna, lęk pozostaje obecny.

Strachem podszyte są także relacje biznesowe. Firmy zastanawiają się, czy wybrać zyski czy honor, czy wycofać się z Rosji, czy narazić się na protesty konsumentów. Producenci żywności spoglądają na największy spichlerz Europy, Ukrainę, która, choć nie upadła, mocno krwawi. To samo dotyczy przemysłu metalurgicznego. Sankcje, które objęły Rosję i Białoruś, wpływają na import surowców, nie tylko takich jak gaz czy ropa. Drastycznie wzrosły ceny drewna i stali. Ubyło natomiast pracowników – spora część pracujących w Polsce Ukraińców wróciła do kraju, a gros z nich pracowało w sektorze budowlanym i transportowym.

Geopolityka odciska piętno na biznesie. Podwyższone ryzyko geopolityczne zwiększa skalę wyzwań, takich jak odpływ inwestycji i zabezpieczenie finansowania przedsiębiorstw, zmienność kursowa wpływająca na handel zagraniczny. Zdaniem wielu ekspertów, już miesiąc wojny może powodować zakłócenia dla biznesu mocniejsze niż cała dwuletnia pandemia. Według badania CEO Outlook Survey 2022, przeprowadzonego w Polsce i na świecie przez firmę doradczą EY w lutym tego roku, prezesi w Polsce częściej niż średnia światowa uznają napięcia geopolityczne za ryzyko dla biznesu (odpowiednio 23 i 18%). To właśnie zawirowania są największym wyzwaniem dla polskiego biznesu (większym niż kryzys klimatyczny czy potencjalne kolejne fale pandemii).

Rosyjska inwazja i ukraiński exodus

Po ponad miesiącu rosyjskiej inwazji (w momencie pisania tego tekstu) widać, że Rosja nie jest w stanie wygrać tej wojny.

Dlaczego polskie firmy nie powinny ignorować geopolityki
Multimedia
Dlaczego polskie firmy nie powinny ignorować geopolityki

Geopolityka to pojęcie, które jeszcze kilka lat temu nie miało większego znaczenia dla polskiego biznesu. Dziś jednak, w obliczu globalnych zmian i nieprzewidywalnych wydarzeń na arenie międzynarodowej, coraz więcej firm zdaje sobie sprawę, jak istotne jest uwzględnienie geopolityki w strategiach biznesowych.

Jak geopolityka zmienia światowy handel
Jak geopolityka zmienia światowy handel

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych globalny krajobraz handlowy przechodzi znaczące przekształcenia. Najnowsze badania Boston Consulting Group (BCG) wskazują, że rywalizacje między mocarstwami, zawieranie nowych sojuszy oraz dążenia narodowe na nowo kształtują światową gospodarkę.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!