Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Zarządzanie kryzysowe
Magazyn (Nr 2, kwiecień - maj 2020)
Polska flaga

Kryzys mówi: sprawdzam wasze wartości

1 kwietnia 2020 6 min czytania
Zdjęcie Lidia Zakrzewska - Redaktor zarządzająca "ICAN Management Review".
Lidia Zakrzewska
Zdjęcie Katarzyna Byczkowska - Prezes zarządu BASF Polska.
Katarzyna Byczkowska
Kryzys mówi: sprawdzam wasze wartości

Streszczenie: W obliczu kryzysu firma BASF Polska stawia na wartości, które wdrożyła w poprzednich latach, takie jak atrakcyjność, elastyczność, innowacyjność i otwartość. Te zasady były testowane podczas pandemii COVID-19, kiedy organizacja musiała dostosować swoje działania do zmieniającej się sytuacji. W zakresie wewnętrznym, BASF skupił się na aktywizacji pracowników poprzez różnorodne inicjatywy online, takie jak konkursy i webinary, zapewniając im poczucie wsparcia i bezpieczeństwa. Elastyczność przejawiała się w umożliwieniu pracy zdalnej, a innowacyjność w implementacji nowych narzędzi cyfrowych. Na poziomie zewnętrznym firma prowadziła akcję „Helping Hands”, dostarczając pomoc medyczną i środki ochrony.

Pokaż więcej

Katarzyna Byczkowska, prezes zarządu BASF Polska, mówi o funkcjonowaniu swojej firmy w obliczu kryzysu i wartościach, którymi kieruje się w codziennej pracy.

Czy BASF już odczuwa skutki COVID‑19?

Dla naszej firmy skutki pandemii były dostrzegalne już w styczniu, ponieważ część produkcji globalnej jest zlokalizowana w Chinach. BASF dostarcza produkty do wielu segmentów gospodarki, które w różnym stopniu zostały nią dotknięte. Branża motoryzacyjna odczuwa je najbardziej dotkliwie, w mniejszym stopniu budownictwo. Są jednak sektory, które – zwłaszcza na początku pandemii – nie odczuły jej negatywnie (np. chemia gospodarcza, kosmetyczna, dodatki do żywności).

Obecna sytuacja może również wywołać efekty pozytywne. Wśród nich dostrzegamy przede wszystkim spore przyspieszenie wprowadzania rozwiązań cyfrowych i wzrost ich znaczenia. Obserwujemy ponadto dużą innowacyjność i kreatywność wśród pracowników, co pozwala zarówno wewnętrznie, jak i na zewnątrz minimalizować groźne skutki koronawirusa w gospodarce. Z perspektywy BASF w Polsce najistotniejsze jest teraz zachowanie ciągłości biznesowej i wsparcie dla klientów, przy jednoczesnym wdrożeniu wszelkich środków bezpieczeństwa. W tym celu uruchomiliśmy sztab kryzysowy, który stale monitoruje sytuację i podejmuje decyzje adekwatne do zmiennych warunków. Wprowadzamy także liczne rozwiązania, aby zapewnić bezpieczeństwo naszym pracownikom.

Jakie działania, poza zapewnieniem bezpieczeństwa, podjęła firma BASF w stosunku do pracowników?

W ubiegłym roku wdrożyliśmy w BASF Polska nową kulturę organizacyjną. Kluczowymi wartościami, według których staramy się prowadzić firmę, są: atrakcyjność, elastyczność, innowacyjność i otwartość. Wiele naszych działań i projektów w ubiegłym roku i na początku 2020 prowadziliśmy, pokazując, jak ważne są te wartości. Kryzysowy moment, czyli czas pandemii, pokazał, jakie mają one faktyczne przełożenie na nasze codzienne funkcjonowanie. Do tych wartości możemy odnieść aktywność wewnętrzną. Atrakcyjność prezentujemy w licznych działaniach aktywizujących pracowników podczas pracy zdalnej, takich jak: konkursy, wyzwania, spotkania online, „coffee‑time”, webinary… Wszystko po to, aby utrzymać dobry klimat w zespole, tak potrzebny w obecnej sytuacji. Elastyczność to możliwość, a nawet zalecenie, korzystania z pracy zdalnej i zminimalizowanie ryzyka zakażenia się przez pracowników. Innowacyjność to z kolei stopniowe przechodzenie na nowoczesne technologie komunikacyjne pozwalające na ciągłość pracy BASF i współpracy z klientami. Natomiast otwartość to regularny i otwarty dialog z pracownikami, cotygodniowo rozsyłane Q&A, stały feedback i wsłuchanie się w to, czego nasi ludzie się obawiają.

Kluczowymi wartościami kultury organizacyjnej BASF, według których staramy się prowadzić firmę, są: atrakcyjność, elastyczność, innowacyjność i otwartość.

A co robi firma wobec swoich interesariuszy zewnętrznych oraz wobec otoczenia, w którym funkcjonuje?

BASF to koncern międzynarodowy, więc na poziomie globalnym zainicjował akcję „Helping Hands” i dostarczył m.in. 100 milionów masek dla instytucji medycznych oraz regularnie zaopatruje w środki dezynfekujące szpitale zlokalizowane w sąsiedztwie naszych fabryk. Zmieniliśmy także profil produkcyjny niektórych zakładów, które zaczęły regularnie wytwarzać płyny dezynfekujące. Warto też wspomnieć o innowacjach, w tym technologii druku 3D, dzięki której BASF i partnerzy wyprodukowali środki bezpieczeństwa osobistego.

W Polsce ideę odpowiedzialnego biznesu realizujemy poprzez dobre relacje z otoczeniem naszych zakładów oraz pozostawanie w stałym kontakcie z klientami i partnerami. Wsłuchujemy się w ich potrzeby i w miarę możliwości staramy się je wspierać. Współfinansowaliśmy ambulans medyczny dla szpitala w Legnicy, środki ochrony osobistej dla szpitali również w Legnicy i w Myślenicach oraz dla pogotowia ratunkowego w Środzie Śląskiej, gdzie mamy swój największy zakład produkcyjny. Natomiast klientom staramy się zapewniać ciągłość dostaw, nieprzerwane wsparcie techniczne i doradztwo.

Czy w ocenie BASF kryzys wywołany koronawirusem zmieni branżę, w której działa, czy w ogóle zmieni biznes światowy?

Stosowne komunikaty i oficjalne prognozy BASF będziemy publikować po ustabilizowaniu się sytuacji, gdyż obecnie jest na to za wcześnie. Jak już wspominałam, obserwujemy duży wzrost znaczenia i rozwoju rozwiązań cyfrowych. Pandemia pokazała, że są one już nie tylko uzupełnieniem, ale biznesową koniecznością. Możemy też zaobserwować w dużych koncernach zmiany w procesie podejmowania decyzji. Mogą to być w przyszłości procesy mniej globalne, a bardziej lokalne. Być może inwestycje w fabryki czy centra R&D będą lokalizowane nieco bliżej klientów dla zachowania bezpiecznego i bardziej stabilnego łańcucha wartości. Prawdopodobnie zmieni się także styl pracy. Przekonaliśmy się, że formuła pracy zdalnej działa praktycznie tak samo dobrze jak pracy biurowej i zakładam, że po zakończeniu pandemii będzie ona coraz bardziej popularna.

Skutki koronawirusa dla zdrowia ludzi są takie, jakie poznajemy z mediów. Mniej się mówi, jak on wpływa na środowisko naturalne, na czystość powietrza. Dla BASF są to bardzo ważne aspekty działalności. Będą takie nadal, kiedy trzeba będzie odbudowywać firmę po kryzysie?

Wielu ekspertów obawia się, że w przypadku kryzysu gospodarczego będącego następstwem pandemii wywołanej przez koronawirusa kwestie ekologiczne, zrównoważonego rozwoju, ograniczenia emisji spadną na dalszy plan. BASF nie zamierza rezygnować z dalszego realizowania swojej strategii zrównoważonej przyszłości. Nasze cele klimatyczne BASF 2030 pozostają aktualne i są realizowane. Uważamy, że konieczna jest integracja ekologicznych, ekonomicznych i społecznych aspektów na poziomie europejskim. Pakiety stymulujące restart gospodarczy muszą zawierać inwestycje w R&D, w innowacje w zakresie energii odnawialnej, w technologie wodorowe, niskoemisyjne, w elektromobilność oraz energooszczędne budownictwo. Firmy mające program wyjścia z kryzysu i realizujące cele innowacyjne i środowiskowe (przy jednoczesnym skupieniu na pracownikach i sferze socjalnej) będą w stanie kontynuować ambitne założenia programu Zielony Ład. BASF będzie zaangażowany w kontynuację tego trendu oraz we wsparcie dla swoich klientów w przezwyciężaniu skutków pandemii.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!