Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Zarządzanie finansami i ryzykiem

Debata prezesów banków w ramach EKF 2025 zapewniła wiele wniosków dla polskiego biznesu

6 czerwca 2025 6 min czytania
materiał redakcyjny Europejskiego Kongresu Finansowego
EKF 2025 - debata prezesów banków

Streszczenie: Podczas zamykającej Europejski Kongres Finansowy 2025 debaty z udziałem prezesów dziesięciu czołowych polskich banków omówiono kluczowe wyzwania stojące przed sektorem finansowym. Dyskusja koncentrowała się na trzech głównych obszarach: wpływie geopolityki i makroekonomii na stabilność sektora, konieczności racjonalizacji regulacji oraz transformacji technologicznej. Podkreślono potrzebę wspierania ekspansji zagranicznej firm, rozwoju rynku kapitałowego i finansowania transformacji energetycznej oraz zbrojeniowej. Zwrócono również uwagę na rosnące zagrożenie cyberatakami, co zwiększa znaczenie inwestycji w technologie, takie jak AI, biometria czy tokenizacja. Prelegenci postulowali przemyślaną deregulację i eliminację przeregulowania (tzw. gold-platingu), akcentując rolę banków jako fundamentu bezpieczeństwa gospodarczego kraju. W obliczu planowanej prezydencji Polski w UE i europejskich programów odbudowy zgodzili się, że nadszedł czas na aktywną rolę Polski w kształtowaniu wspólnej polityki finansowej i regulacyjnej.

Pokaż więcej

Europejski Kongres Finansowy co roku ściąga światowej klasy ekspertów i oferuje szeroką gamę paneli dyskusyjnych w tematyce finansów i gospodarki. Niemniej, prawdziwym gwoździem programu jest tradycyjnie finał w formie debaty prezesów największych banków. 4 czerwca 2025 roku ponownie w Sopocie doszło do spotkania najważniejszych decydentów polskiego sektora finansowego.

Tegoroczną edycję debaty poprowadzili Brunon Bartkiewicz, członek rady programowej EKF oraz Iwona Kozera, partnerka zarządzająca EY Consulting w Polsce. Wzięło w niej udział aż 10 prezesów zarządów największych polskich banków: Michał Bolesławski (ING Bank Śląski),  Elżbieta Czetwertyńska (Citi Handlowy), Przemysław Gdański (BNP Paribas Bank Polska), João Bras Jorge (Millennium S.A.), Cezary Kocik (mBank), Michał Gajewski (Santander Bank Polska), Cezary Stypułkowski, (Banku Pekao), Szymon Midera (PKO Bank Polski), Adam Marciniak, (VeloBank S.A.) oraz Piotr Żabski (Alior Bank). Co roku, jest to jedyna taka okazja w której uczestniczy tak wiele osób tak ważnych dla polskiej gospodarki.

Formuła debaty

Przed rozpoczęciem właściwej części debaty, uczestnicy mieli okazję posłuchać wystąpienia przewodniczącego KNF, Jacka Jastrzębskiego. Zaapelował on o rozwój rynku kapitałowego, aby odciążyć banki od ryzykownych inwestycji. Zaznaczył także konieczność bliskiej współpracy sektora bankowego z firmami technologicznymi oraz potrzebę ustanowienia odpowiednich regulacji w zakresie ochrony danych. Następnie, firma EY przedstawiła wyniki ankiety przeprowadzonej z zarządami banków uczestniczących w wydarzeniu. Za podwaliny do dyskusji posłużyły także wnioski z trzech eksperckich okrągłych stołów:

  • makroekonomicznego
  • technologicznego
  • ryzyka.

Wnioski stolików eksperckich

Stolik makroekonomiczny

W ramach stolika makroekonomicznego, Marcin Mrowiec,  koordynator makroekonomiczny EKF przedstawił umiarkowanie optymistyczny konsensus dotyczący najbliższych dwóch lat, przewidujący wzrost PKB na poziomie około 3,5%. Eksperci przewidują znaczący wpływ inwestycji finansowanych z funduszy UE, szczególnie z KPO. Istotnym ryzykiem pozostaje jednak rosnący dług publiczny, którego poziom może przekroczyć 60% PKB.

Stolik Technologiczny

Piotr Alicki, prezes Krajowej Izby Rozliczeniowej zdefiniował cyberbezpieczeństwo jako kluczowe wyzwanie dla sektora finansowego. Ważnym zagadnieniem okazała się również konieczność modernizacji systemów IT banków oraz rosnąca rola sztucznej inteligencji (AI), która powinna być praktycznie wykorzystywana w procesach bankowych.

Stolik Ryzyka

Marek Lusztyn, wiceprezes ds. zarządzania ryzykiem w mBanku wskazał, że głównym zagrożeniem obecnie jest rosnący populizm i niepewność geopolityczna. Banki muszą uwzględniać te elementy w swoich modelach biznesowych. Nasilającym się problemem jest także skala transakcji oszukańczych, które wymagają intensywniejszej współpracy między bankami.

Debata prezesów – kluczowe wnioski

Debata prezesów banków zamykająca Europejski Kongres Finansowy 2025 przyniosła wiele ciekawych wniosków odnośnie przyszłości stanu polskiego sektora finansowego i jego perspektyw na przyszłość. Prowadzący podkreślił sukces gospodarczy, który odniosła Polska w ciągu ostatnich trzech dekad oraz olbrzymi rozwój skali i stabilności polskiej bankowości od czasu lat 90-tych. Przyszłość wymaga istotnych zmian i adaptacji, szczególnie wobec wyzwań geopolitycznych, technologicznych i regulacyjnych.

Być może najważniejszą zmianą jest rozwój technologii opartych o sztuczna inteligencję. Zdaniem Piotra Żabskiego, prezesa Alior Banku, obecne rozwiązania z dziedziny bankowości cyfrowej mogą zostać wkrótce „nadpisane” przez te wykorzystujące agentów AI. Taka zmiana może być zaskakująco szybka i banki muszą dobrze się na nią przygotować. Podkreślił także konieczność rozwoju cyberbezpieczeństwa: „Bezpieczeństwo cyfrowe klientów jest kluczowe, bo przestępczość przeniosła się do świata online i to tam trzeba intensyfikować działania”.

Istotną kwestią okazała się także potrzeba szerszego finansowania inwestycji w transformację energetyczną. Przemysław Gdański, prezes BNP Paribas Polska, uzasadnił to nie tylko względami ekologicznymi, ale i ekonomicznymi: „zakładając, że Europa pozostanie wierna pryncypiom ESG, produkty wytwarzane w oparciu o energię nieodnawialną mogą być odrzucane przez importerów, do tego energia odnawialna jest najtańsza”. Zaapelował też o zwiększenie efektywności oceny projektów w tym zakresie i budowy konsorcjów pomiędzy instytucjami.

Kolejnym ważnym tematem była potrzeba wspierania produktywności polskich przedsiębiorstw, szczególnie małych i średnich, co wiąże się z koniecznością większego wykorzystania nowoczesnych technologii i stymulowania inwestycji. Według Cezarego Kocika, prezesa mBanku jedną z ważnych kwestii jest potrzeba usunięcia nadmiaru regulacji.

„Deregulacja powinna dotyczyć całej gospodarki, nie tylko sektora finansowego, bo obecnie przedsiębiorcy nie wierzą, że prowadzenie biznesu w takich warunkach ma sens” – zauważył.

Polskie banki są konkurencyjne, ale potrafią ze sobą współpracować

Istotnym elementem debaty stała się także rola banków w cyfryzacji społeczeństwa i gospodarki. Prezesi zgodzili się, że banki odegrały kluczową rolę w rozwoju cyfrowych usług publicznych. Dokonały tego integrując funkcje, takie jak profil zaufany, kontakt z urzędem lub składanie oficjalnych wniosków wewnątrz swoich usług. Zdaniem Cezarego Stypułkowskiego, prezesa Pekao S.A., polski sektor bankowy jest swego rodzaju fenomenem na skalę międzynarodową. Poszczególne firmy pozostają konkurencyjne wobec siebie, ale jednocześnie potrafią współpracować dla wspólnego dobra i dla społeczeństwa. Innym przykładem udanej współpracy między bankami są rozwiązania, takie jak BIK, czy KIR. A także popularny system płatności Blik, który cechuje się niskimi opłatami dla sprzedawców. Szymon Wałach, prezes PKO BP, mówił o dalszych krokach rozwoju: „Chcemy wyskalować Blika na rynki Europy Środkowo-Wschodniej plus Austrię. To ostatni moment, by umocnić naszą pozycję zanim inne europejskie schematy płatnicze przejmą ten rynek”. Plany rozwoju polskiej platformy obejmują zaproszenie największych banków z regionu do współpracy.

Perspektywy na przyszłość

Polska gospodarka i sektor bankowy odnoszą obecnie sukcesy. Nie można jednak spocząć na laurach. Warto zauważyć, że niektóre polskie firmy są już na tyle dojrzałe, innowacyjne i rozpoznawalne, że powinny coraz śmielej dokonywać ekspansji zagranicznej. „Powinniśmy im w tym jako sektor aktywnie pomagać: nie tylko finansowo, lecz również operacyjnie. Stad decyzja naszego banku o szybkim utworzeniu sieci oddziałów korporacyjnych w szeregu europejskich państw” – podkreślił Szymon Midera, prezes PKO BP. Takie zaangażowanie banków może stanowić spore ułatwienie w internacjonalizacji działań.

Ważnym zadaniem stojącym przed sektorem finansowym jest także budowa odporności na kryzysy, które mogą nadejść w przyszłości. Cezary Stypułkowski, prezes Pekao S.A. ujął to w następujący sposób:

„Rosnąca fragmentaryzacja świata, kolejne kryzysy geopolityczne, postępujący izolacjonizm stawiający pod znakiem zapytania przyszłość integracji europejskiej: mądrze wykorzystajmy nadchodzący czas, by przygotować się na szereg niespodziewanych wstrząsów”.

Przed polskim sektorem bankowym stoi wiele wyzwań, ale również ogromna szansa na dalsze wspieranie polskiej gospodarki. Współpraca między bankami, szczególnie w kwestiach technologicznych, jest nie tylko pożądana, ale wręcz niezbędna do dalszego dynamicznego rozwoju sektora finansowego i całej gospodarki.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Zielone wskaźniki mogą być powodem do niepokoju. Dlaczego liderzy powinni się martwić, gdy widzą tylko pozytywne wyniki?

Czy rosnące wskaźniki na prezentacji wyników firmy rzeczywiście zawsze są powodem do radości? Niekoniecznie. Jeśli pojawiają się zbyt często, mogą świadczyć nie o wyjątkowo korzystnej passie, ale o presji dostarczania pozytywnych wiadomości przełożonym. Zamiecione pod dywan problemy jednak prędzej czy później wyjdą na jaw.

Pozytywne wyniki napawają optymizmem. Jeśli jednak pojawiają się zbyt często, powinny stanowić sygnał alarmowy. Czy koniunktura może być bowiem nieprzerwanie korzystna? Jeśli zbyt długo wszystkie wewnętrzne wskaźniki rosną, warto się nad nimi pochylić. Z doświadczeń renomowanej firmy consultingowej Bain & Company wynika, że aż 70% programów transformacji organizacyjnej kończy się fiaskiem. Bardzo często zdarza się tak, że wszystkie założone cele pozornie są realizowane, a dopiero pod koniec projektu wychodzą na jaw mankamenty. Aby uniknąć takich sytuacji, trzeba dokładnie zbadać źródło błędów.

Multimedia
Zarządzasz firmą. Ale czy zarządzasz swoim zdrowiem?

Codzienność Szpitalnego Oddziału Ratunkowego potrafi być brutalnym lustrem stylu życia liderów. Klaudia Knapik rozmawia z dr Anną Słowikowską – kardiolożką, która zderza mity o zdrowiu z faktami i opowiada o pacjentach, którzy nie zdążyli… wysłać ostatniego maila. To rozmowa o sercu – dosłownie i w przenośni. Dla każdego, kto żyje intensywnie i chce żyć długo.

płaska struktura organizacyjna Ludzie podążają za strukturą: jak mniejsza hierarchia zmienia miejsce pracy

Przejście na samoorganizujące się zespoły i danie większej autonomii pracownikom skutkuje większym zaangażowaniem i lepszymi wynikami. Jednak nie każdemu pracownikowi odpowiada taka zmiana. Menedżerowie coraz częściej dostrzegają, że sposób organizacji firmy wpływa na jej wyniki, dlatego regularnie modyfikują strukturę, licząc na poprawę efektów. Znacznie mniej uwagi poświęca się jednak temu, jak takie zmiany oddziałują na samych pracowników.

Abstrakcyjna ilustracja symbolizująca przywództwo w erze AI: po lewej – chłodne, geometryczne wzory przypominające dane i algorytmy; po prawej – ciepłe, organiczne formy nawiązujące do ludzkiej intuicji. Centralny punkt styku sugeruje integrację logiki i emocji w kontekście sztucznej inteligencji. Lider w erze AI: jak zachować ludzką przewagę w świecie algorytmów

Między AI a ludzką kreatywnością

Kreatywność, wyobraźnia, humor – dotąd uznawane za wyłącznie ludzkie – dziś są imitowane przez sztuczną inteligencję, stawiając fundamentalne pytania o przywództwo w erze AI. Sztuczna inteligencja generuje teksty, obrazy, muzykę, a nawet żarty. Czy oznacza to, że maszyny dorównały człowiekowi także w jego najbardziej subtelnych umiejętnościach?

Bob Mankoff, rysownik magazynu „The New Yorker”, uważa, że nie. Jego zdaniem humor nie rodzi się z danych, lecz z emocji, świadomości własnej niedoskonałości i wrażliwości na kontekst. AI może symulować humor, lecz nie rozumie jego źródła.

To właśnie napięcie – pomiędzy potęgą obliczeniową a nieuchwytną ludzką intuicją – stawia liderów przed istotnymi pytaniami: gdzie kończy się autentyczna twórczość człowieka, a zaczyna jej algorytmiczna symulacja? Jak zarządzać w rzeczywistości, w której inteligencja staje się sztuczna, ale autentyczne przywództwo nadal wymaga człowieka?

Ludzka przewaga: humor, empatia, kreatywność

<!– wp:paragraph –>

W czasach postępującej automatyzacji, paradoksalnie to właśnie cechy głęboko ludzkie – humor, empatia i kreatywność – stają się zasobami o kluczowym znaczeniu dla liderów.

Zdolności metapoznawcze w budowaniu przewagi konkurencyjnej Od tych kompetencji zależy wygrana w dobie AI

Temat rozwoju generatywnej sztucznej inteligencji nie traci na popularności. Rewolucja AI wciąż postępuje. Choć GenAI zyskało zarówno zwolenników, jak i sceptyków, korzystanie z niej nie jest już kwestią wyboru. Stało się koniecznością. Jak uzyskać przewagę w tym obszarze? Kluczem do sukcesu okazuje się nie sam dostęp do technologii, lecz umiejętność właściwego jej wykorzystywania. Na jakie kompetencje zatem postawić?

Wiele organizacji popełnia ten sam błąd. Wdraża narzędzia oparte na AI z przekonaniem, że sam fakt ich wprowadzenia nie wystarczy, by zwiększyć efektywność pracy. Tymczasem problem nie leży w samej technologii, lecz w tym, jak ludzie potrafią ją wykorzystywać. Jest to podobna sytuacja do tej z początku epoki cyfrowej. Obsługa komputera, która była wtedy kluczową kompetencją, wkrótce stała się podstawą. Podobnie dziś samo sprawne posługiwanie się narzędziem AI to dopiero początek. Rzeczywista przewaga wynika ze zdolności łączenia technologii z głębokim rozumieniem potrzeb biznesowych i otoczenia. Zdaniem czołowych ekspertów, przewagę konkurencyjną osiągną organizacje, które zainwestują nie tylko w technologię, lecz także w umiejętności metapoznawcze. Chodzi o zdolność do analizy, interpretacji, krytycznego osądu i dynamicznej współpracy z AI.

Trzeba zmienić sposób myślenia o AI, stawiając w centrum umiejętności metapoznawcze

Osiągnięcie sukcesu w dobie generatywnej AI wymaga zmiany sposobu myślenia o tej technologii. Nie wystarczy wiedzieć, jak używać nowego narzędzia. Trzeba też rozumieć, po co to robić, kiedy i czy w ogóle warto. Ta transformacja musi się zacząć od liderów, którzy wytyczą drogę dla reszty organizacji. Prezesi i członkowie zarządów muszą zdać sobie sprawę, że w większości zadań AI nie zastępuje ludzkiej pracy, lecz ją uzupełnia. Przykładowo, przy sprzedaży skomplikowanych usług, takich jak ubezpieczenia bądź rozwiązania finansowe, ważne są relacje międzyludzkie i wzajemne zaufanie. AI nie powinna wypierać tych kompetencji, lecz wzmacniać je, by ułatwić komunikację.

Trzy kluczowe wnioski na temat postaw pracowników wobec elastyczności w pracy

Potrzeby pracowników są zróżnicowane, podobnie jak ich preferencje dotyczące miejsca i czasu wykonywania obowiązków zawodowych. Pięć lat po masowym przejściu na pracę zdalną – i w obliczu rosnącej liczby nakazów powrotu do biur – jakie są obecne nastroje pracowników wobec elastycznych form zatrudnienia? Wyniki naszych badań rzucają światło na to, jak bardzo pracownicy w różnym wieku cenią sobie elastyczność.

nowe spojrzenie na wzrost gospodarczy Nowe spojrzenie na wzrost gospodarczy

Kwestionowanie przekonania, że przedsiębiorstwa muszą nieustannie się rozwijać, odsłania nowe ścieżki prowadzące do odporności i zrównoważonego rozwoju.

Karl-Johan Perrson, prezes zarządu i były dyrektor generalny H&M, zadał kiedyś pytanie: „Co by się stało, gdybyśmy wszyscy konsumowali o 20% mniej? Uważam, że oznaczałoby to katastrofę. 20% mniej miejsc pracy, 20% mniej wpływów podatkowych, 20% mniej pieniędzy przeznaczanych na szkoły, opiekę zdrowotną czy drogi. Światowa gospodarka uległaby załamaniu. Jestem głęboko przekonany, że to właśnie wzrost gospodarczy sprawił, iż świat jest dzisiaj lepszym miejscem niż dwie dekady temu. A za kolejne 20 lat będzie jeszcze lepszym”.

Czy rzeczywiście tak jest? Jeśli tak, to stoimy przed problemem, który J.B. MacKinnon określa mianem „dylematu konsumenta”. W swojej książce The Day the World Stops Shopping [Dzień, w którym świat przestanie kupować] stwierdza: „Stan planety jasno pokazuje, że konsumujemy zbyt wiele. W samej Ameryce Północnej zużywamy zasoby Ziemi pięciokrotnie szybciej, niż są one w stanie się odnowić. Pomimo naszych wysiłków podejmowanych w celu »zazielenienia« konsumpcji – poprzez recykling, poprawę efektywności energetycznej czy wykorzystanie energii słonecznej – globalna emisja dwutlenku węgla wciąż nie maleje. Ekonomia nakazuje nam jednak nieustannie zwiększać konsumpcję. Wiek XXI uwypuklił ten kluczowy wniosek: musimy przestać kupować”.

Problem polega na założeniu, lansowanym w edukacji biznesowej, że gospodarka może i musi stale rosnąć – założeniu, które przenika strategie korporacyjne, nakazując firmom nieustanny rozwój pod groźbą utraty znaczenia na rynku. Jednak ciągły wzrost gospodarczy jest niemożliwy, a rozpowszechniony dogmat, że wzrost jest warunkiem koniecznym dla ludzkiego dobrobytu, tworzy pułapkę, z której wielu nie dostrzega drogi wyjścia. Jak pisze Paul Farrell w „The Wall Street Journal”: „Jesteśmy uzależnieni od mitu nieustającego wzrostu gospodarczego – mitu, który zabija Amerykę”. Dlatego edukacja biznesowa powinna zacząć uwzględniać ograniczenia wzrostu oraz pokazywać różne jego modele.

Hiperrealistyczna ilustracja przedstawia przestronne, nowoczesne atrium o minimalistycznym wystroju. W centralnym punkcie podłogi znajduje się świetlista rozeta kompasu, symbolizująca moralne centrum organizacji. Nad nią unoszą się transparentne, kolorowe panele w chłodnych i ciepłych tonacjach, zawieszone w przestrzeni na różnych wysokościach. Naturalne światło wpada przez świetliki dachowe, tworząc spokojną, refleksyjną atmosferę. Całość emanuje równowagą między strukturą a wartościami, technologią a etyką. Lekcje strategii etycznej AI od Grupy H&M

Podejście globalnego detalisty do etyki sztucznej inteligencji zakłada, że formalne procedury mają ograniczony zasięg. Menedżerowie koncentrują się na wzmacnianiu moralnego kompasu wszystkich pracowników – tak, by potrafili podejmować trafne decyzje, krok po kroku, rozmowa po rozmowie.

Sztuczna inteligencja zmienia sposób funkcjonowania organizacji – i właśnie dlatego stanowi wyzwanie etyczne. Kto powinien ponosić odpowiedzialność za zautomatyzowane decyzje i działania? Jak szeroka powinna być decyzyjność algorytmów? Jak projektować interakcje między ludzkim umysłem a maszyną? Jak technologia wpływa na pracowników? Gdzie w systemie kryją się uprzedzenia?

Firmy, regulatorzy i decydenci starają się znaleźć trwałe zasady etyczne, które pomogą im poruszać się w tym moralnym labiryncie. Zazwyczaj stosują pozornie logiczne podejście: najpierw identyfikują uniwersalne wartości (takie jak przejrzystość, sprawiedliwość, autonomia człowieka czy możliwość wyjaśnienia decyzji), następnie określają praktyczne zastosowania tych wartości (np. w procesach decyzyjnych czy rekrutacji wspieranej przez AI), a na końcu formalizują je w kodeksach postępowania. Założenie jest takie, że kodeksy etyczne powinny mieć pierwszeństwo przed „kodeksem obliczeniowym” AI.

EKF 2025 - debata prezesów banków Debata prezesów banków w ramach EKF 2025 zapewniła wiele wniosków dla polskiego biznesu

Europejski Kongres Finansowy co roku ściąga światowej klasy ekspertów i oferuje szeroką gamę paneli dyskusyjnych w tematyce finansów i gospodarki. Niemniej, prawdziwym gwoździem programu jest tradycyjnie finał w formie debaty prezesów największych banków. 4 czerwca 2025 roku ponownie w Sopocie doszło do spotkania najważniejszych decydentów polskiego sektora finansowego.

Tegoroczną edycję debaty poprowadzili Brunon Bartkiewicz, członek rady programowej EKF oraz Iwona Kozera, partnerka zarządzająca EY Consulting w Polsce. Wzięło w niej udział aż 10 prezesów zarządów największych polskich banków: Michał Bolesławski (ING Bank Śląski),  Elżbieta Czetwertyńska (Citi Handlowy), Przemysław Gdański (BNP Paribas Bank Polska), João Bras Jorge (Millennium S.A.), Cezary Kocik (mBank), Michał Gajewski (Santander Bank Polska), Cezary Stypułkowski, (Banku Pekao), Szymon Midera (PKO Bank Polski), Adam Marciniak, (VeloBank S.A.) oraz Piotr Żabski (Alior Bank). Co roku, jest to jedyna taka okazja w której uczestniczy tak wiele osób tak ważnych dla polskiej gospodarki.

Formuła debaty

Przed rozpoczęciem właściwej części debaty, uczestnicy mieli okazję posłuchać wystąpienia przewodniczącego KNF, Jacka Jastrzębskiego. Zaapelował on o rozwój rynku kapitałowego, aby odciążyć banki od ryzykownych inwestycji. Zaznaczył także konieczność bliskiej współpracy sektora bankowego z firmami technologicznymi oraz potrzebę ustanowienia odpowiednich regulacji w zakresie ochrony danych. Następnie, firma EY przedstawiła wyniki ankiety przeprowadzonej z zarządami banków uczestniczących w wydarzeniu. Za podwaliny do dyskusji posłużyły także wnioski z trzech eksperckich okrągłych stołów:

  • makroekonomicznego
  • technologicznego
  • ryzyka.

Spotkania bez męki: osiem sposobów, by je usprawnić

Czy wiesz, że aż 60% spotkań w firmach to strata czasu? Odkryj, jak wprowadzenie prostych zasad – od wyłączenia multitaskingu, przez precyzyjną choreografię, aż po dni bez spotkań – może diametralnie poprawić współpracę i dobrostan zespołu. Sprawdź, dlaczego warto przestać improwizować i zacząć świadomie zarządzać każdą minutą wspólnych rozmów.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!