Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Modele biznesowe
Polska flaga

Priorytety biznesowe menedżerów wyższego szczebla

1 maja 2012 4 min czytania
Andrzej Bernatek
Wojciech Stopka
Mirosław Grabarek
Priorytety biznesowe menedżerów wyższego szczebla

Streszczenie: Polscy menedżerowie wyższego szczebla koncentrują się bardziej niż ich globalni odpowiednicy na poprawie zarządzania kapitałem obrotowym oraz gotówką, a także na usprawnieniach operacyjnych. Mniej uwagi poświęcają natomiast poszukiwaniu nowych obszarów działalności i modeli biznesowych. MIT Sloan Management Review Polska

Pokaż więcej

Priorytety biznesowe menedżerów wyższego szczebla

Priorytety biznesowe menedżerów wyższego szczebla

Usprawnienia w obszarze zarządzania kapitałem obrotowym oraz poprawa efektywności kosztowej są dziś według top menedżerów kluczowymi priorytetami dla ich przedsiębiorstw – wynika z najnowszej edycji globalnego badania KPMG „Succeeding in a Changing World”. Podobne wskazania dominowały w ubiegłorocznej edycji badania przedstawiającego priorytety, jakie prezesi, członkowie zarządów oraz dyrektorzy finansowi stawiają przed swoimi firmami w najbliższej przyszłości. Trzecia już edycja badania została przeprowadzona na początku 2012 roku na próbie blisko 3 tysięcy światowych liderów biznesu z 31 krajów, w tym ponad 100 z Polski. Warte podkreślenia jest również to, że ponad ¼ respondentów stanowili przedstawiciele firm rodzinnych. Za kryterium przyporządkowania do kategorii firm rodzinnych przyjęto to, w czyich rękach znajduje się kapitał firmy, niezależnie od wielkości samego przedsiębiorstwa.

Optymalizacja i efektywność

Z badania wynika, że polscy respondenci przedkładają obecnie dążenie do optymalizacji działalności i wzrostu jej efektywności nad poszukiwanie nowych szans i możliwości rozwojowych. Polscy menedżerowie kładą większy nacisk niż ich odpowiednicy z firm globalnych na poprawę zarządzania kapitałem obrotowym oraz gotówką i usprawnienia działalności operacyjnej – tak uważa aż 40% polskich liderów, przy 32% wskazań zagranicznych przedsiębiorców (zobacz ramkę Priorytety biznesowe top menedżerów). Z kolei mniej uwagi poświęcają na poszukiwanie nowych obszarów działania i modeli biznesowych. Co czwarty uczestnik badania wskazał jako priorytet przygotowanie organizacji na poważne zmiany modelu biznesowego, podczas gdy ten priorytet uwzględniło zaledwie 17% polskich respondentów.
W porównaniu z menedżerami najwyższego szczebla firm globalnych polscy liderzy biznesu nie zwracają też tak dużej uwagi na możliwości rozwoju, które tkwią na rynkach wschodzących. Priorytetowo ten obszar traktuje jedynie 7% polskich respondentów, zaś w skali całego badania możliwość rozwoju została wskazana jako priorytet przez co piątego respondenta. Przyczyną może być postrzeganie rodzimego rynku w kategorii dynamicznie rozwijającego się i oferującego dobre perspektywy wzrostu. Oznacza to, że polscy przedsiębiorcy w pierwszej kolejności chcą wykorzystać szanse, jakie stwarza krajowa gospodarka i rynek, na którym mogą konkurować ceną oraz jakością towarów i usług.

Priorytety biznesowe menedżerów wyższego szczebla

Priorytety biznesowe menedżerów wyższego szczebla

Duża elastyczność

Reaktywny sposób myślenia respondentów z Polski potwierdzają wyniki pytania dotyczącego dostosowywania się do zmieniających się zachowań konsumentów oraz udziałowców, dostawców i partnerów handlowych. Jest to dziś priorytet dla 30% respondentów z Polski, podczas gdy na świecie odsetek ten wyniósł 18%. Polscy zarządzający od dwóch dekad działają w niezwykle dynamicznie zmieniającym się otoczeniu rynkowym i są w większym stopniu przyzwyczajeni do częstych wahań nastrojów konsumenckich niż osoby z innych regionów świata, biorące udział w badaniu. Co więcej, polscy liderzy biznesu zauważyli, że konsumenci w Polsce reagują na światowe zawirowania stosunkowo spokojnie, ale dostosowują swoje zachowania do panujących realiów relatywnie szybko. Dlatego elastyczność organizacji i umiejętność adaptacji do zmieniających się warunków może dać przedsiębiorstwu istotną przewagę konkurencyjną.

Polscy liderzy wyróżnili się też na tle reszty respondentów szczególnie dużym naciskiem położonym na potrzeby lepszego niż obecnie analizowania informacji oraz danych ekonomicznych. Ponad  ⅓ polskich respondentów wskazała tę opcję jako priorytetową dla ich działalności. Tymczasem biorąc pod uwagę wszystkich uczestników badania, jedynie co siódmy badany zwrócił uwagę na znaczenie tego obszaru. W niepewnych czasach gospodarczych podejmowanie dobrze przemyślanych decyzji bazujących na faktach i analizie rzeczywistych danych może okazać się właściwą strategią. Jest wielce prawdopodobne, że polscy przedsiębiorcy upatrują w tych obszarach szansy na przezwyciężenie problemów, które obnażył światowy kryzys gospodarczy. Jednak z drugiej strony wynik ten może również wskazywać, że polskie przedsiębiorstwa mają w tym obszarze istotne braki w porównaniu z przedsiębiorstwami zagranicznymi.

W pozostałych przypadkach polscy przedsiębiorcy udzielali podobnych odpowiedzi, jak przedstawiciele globalnych firm. Podobnie jak respondenci z innych krajów polscy liderzy biznesu położyli silny nacisk na zarządzanie pracownikami i utrzymanie w organizacji właściwych ludzi oraz przykładali niedużą wagę do uwzględnienia zrównoważonego zarządzania w modelu biznesowym i wykorzystywania możliwości powstających na styku sektora publicznego i prywatnego. 

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!