Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji

Magazyn

Magazyn
Wykorzystaj AI w budowaniu wartości firmy
W tym wydaniu „MIT Sloan Management Review Polska” koncentrujemy się na praktycznym wykorzystaniu sztucznej inteligencji w biznesie. Eksperci pokazują, jak generatywna AI może realnie zwiększać efektywność w firmie, wspierać uczenie się organizacji i transformować sposób działania firm – ale tylko wtedy, gdy towarzyszy jej przemyślana strategia, odpowiednia ocena ryzyka i odpowiedzialne podejście. To tematy dla […]
Bierz pod uwagę czynnik ludzki przy rekrutacji i awansach.
Magazyn
Premium
Uwzględnij charakter ludzki podczas rekrutacji i awansowania

Większość menedżerów ocenia kandydatów głównie pod kątem kompetencji, jednak to charakter pracowników ma moc transformowania DNA firmy. Dowiedz się, jak go trafnie ocenić i wykorzystywać jako siłę napędową organizacji.

Mówi się, że zatrudniamy za kompetencje, a zwalniamy za charakter. Wystarczy spojrzeć na przykład Boeinga, który znalazł się w kryzysie z powodu błędnych decyzji przywódczych. Te decyzje poważnie wpłynęły na jakość i bezpieczeństwo jego samolotów, podważając zaufanie publiczne do tej firmy, co ostatecznie zmusiło prezesa do ustąpienia ze stanowiska. Mimo to debata dotycząca wyboru nowego prezesa tej pogrążonej w kryzysie organizacji koncentruje się na dylemacie, czy powinien nim zostać inżynier czy księgowy – czyli na kwestiach kompetencyjnych. W dyskusji brakuje najważniejszego aspektu: potrzeby wyłonienia lidera o silnym charakterze i umiejętności podejmowania trafnych decyzji opartych na wartościach.

W rozważaniach o przyszłych liderach zbyt rzadko pojawia się temat mocnych i słabych stron ich charakterów. Choć menedżerowie często twierdzą, że uwzględniają charakter w procesie rekrutacji, w praktyce sprowadza się to głównie do oceny zgodności z wartościami organizacji. Nadmierny nacisk kładą na takie cechy jak ambicja i odpowiedzialność, zaniedbując równie istotne przymioty, takie jak pokora czy umiarkowanie. Takie podejście może prowadzić do utrwalenia toksycznych zachowań lub błędnych decyzji, które przenikają do kultury organizacyjnej. W efekcie osoby o silnym, zrównoważonym charakterze często tracą zaangażowanie lub decydują się na odejście, zwłaszcza gdy kolejne awanse wskazują, że firma premiuje ograniczony i niezdrowy zestaw cech.

Nie ma wątpliwości, że decyzje związane z zatrudnianiem, zwalnianiem i awansowaniem fundamentalnie kształtują kulturę organizacyjną – zarówno w sposób pozytywny, jak i negatywny. Mówiąc wprost: kultura organizacyjna odzwierciedla charakter osób, które ją tworzą. Dlatego osobowość staje się najważniejszym czynnikiem kształtującym jej rozwój. Na podstawie doświadczeń ze współpracy z wieloma organizacjami, które świadomie równoważą charakter i kompetencje w swoich praktykach HR, mogę wskazać kilka istotnych wniosków.

Jak duch jazzu może zrewolucjonizować twój zespół?
Magazyn
Premium
Jak jazz może dokonać przełomu w twoim zespole

Generatywne rozmowy, uwzględniające różne perspektywy w celu wypracowania nowych rozwiązań, są potężnym narzędziem, pomocnym w pokonywaniu wyzwań, przed którymi stają dziś organizacje. Eksperci z Wharton i SEB wyjaśniają neuronaukowe podstawy jego skuteczności.

Czy Polacy rzeczywiście stawiają na produkty ekologiczne?
Magazyn
Premium
Czy Polacy naprawdę wybierają ekologiczne produkty?

Ankieta przeprowadzona przez redakcję „MIT Sloan Management Review Polska” na platformie LinkedIn miała na celu zbadanie, w jakim stopniu ekologiczny aspekt produktów wpływa na decyzje zakupowe konsumentów i ich podejście do zrównoważonego rozwoju. W głosowaniu wzięli udział głównie menedżerowie oraz profesjonaliści z różnych branż, co pozwoliło uzyskać perspektywę osób z doświadczeniem biznesowym. Do ankiety wybrano pięć typów konsumentów, które scharakteryzowali autorzy artykułu Czy konsumenci naprawdę wybierają ekologiczne produkty?

Jak być gotowym na to, co nieznane?
Magazyn
Premium
Jak przygotować się na nieprzewidywalną przyszłość?

Mądrzy liderzy zapraszają swoje zespoły do wspólnego kształtowania przyszłości, zachęcając do przewidywania możliwych scenariuszy.

Czy konsumenci faktycznie preferują produkty ekologiczne?
Magazyn
Premium
Czy konsumenci naprawdę wybierają ekologiczne produkty?

Ankieta przeprowadzona przez redakcję „MIT Sloan Management Review Polska” na platformie LinkedIn miała na celu zbadanie, w jakim stopniu ekologiczny aspekt produktów wpływa na decyzje zakupowe konsumentów i ich podejście do zrównoważonego rozwoju. W głosowaniu wzięli udział głównie menedżerowie oraz profesjonaliści z różnych branż, co pozwoliło uzyskać perspektywę osób z doświadczeniem biznesowym.

Zbiorowa mądrość: drobne działania, wielkie efekty
Magazyn
Premium
Kolektywna inteligencja: małymi krokami do dużej zmiany

Przemyślany i dobrze zaprojektowany projekt grywalizacyjny może skutecznie zmienić zachowania i nawyki pracowników, co prowadzi do wzrostu ich zaangażowania i podniesienia kolektywnej inteligencji zespołów. Poznaj rozwiązania, które inspirują ludzi do nauki i działania oraz przynoszą długofalowy wzrost efektywności.

Charakter tworzy kulturę
Magazyn
Premium
Jaki charakter, taka kultura

Przyszłość rekrutacji należy do podejścia zrównoważonego, w którym charakter i kompetencje są jak dwie strony tego samego medalu.
Badania „MIT Sloan Management Review” (2025) pokazują, że charakter kandydata wpływa nawet w 70% na długoterminową efektywność współpracy, podczas gdy kompetencje twarde to zaledwie 10–15% sukcesu. Charakter można określić jako złożoną i dynamiczną całość, która podlega nieustannym przemianom pod wpływem czynników wewnętrznych i zewnętrznych.

Magazyn
Premium
Perfekcjonistka w pułapce własnych wymagań

Nadmierne wymagania wobec siebie, brak umiejętności delegowania zadań i ciągłe dążenie do doskonałości to pułapka, w którą łatwo wpaść. Jak z niej wyjść i odzyskać radość z pracy?

Dążenie do perfekcji, nadmierne obciążanie siebie i innych obowiązkami, poczucie stałej konieczności udowadniania wszystkim, że potrafię, mogę, zrobię, stanę na rzęsach, ale dam radę, nieumiejętność proszenia o pomoc i niedawanie sobie przyzwolenia na popełnienie błędów oraz na odpoczynek. Znamy to doskonale, prawda?

Ewa jest mi w dwójnasób bliska: dlatego że popełnia te same błędy, które ja kiedyś popełniałam. Gdy byłam szefową Panoramy TVP2 (23 lata temu), udzieliłam wywiadu jednemu z poczytnych magazynów kobiecych. Powiedziałam w nim m.in. o tym, jaki mam świetny zespół i że „nie wymagam od niego więcej niż od siebie”. Wszak do redakcji przychodziłam pierwsza, wychodziłam ostatnia i wypruwałam sobie żyły, żeby powstawały jak najlepsze programy.