Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Premium
INNOWACJE
Magazyn (Nr 21, grudzień 2023 - styczeń 2024)

Zwodniczy mit masowego rynku

1 grudnia 2023 10 min czytania
Marcus Collins
Zwodniczy mit masowego rynku

W spolaryzowanej kulturze pogoń za sukcesem w mainstreamie jest skazana na porażkę. Najlepszym pomysłem jest postawienie na relacje z subkulturą użytkowników, którzy uwielbiają twoją markę.

Przez wiele lat firma McDonald’s zdawała się być ucieleśnieniem wszystkich problemów z odżywianiem w Stanach Zjednoczonych. Marka ta stała się wręcz symbolem złych decyzji żywieniowych prowadzących do rosnącej plagi otyłości i coraz większej liczby osób z nadciśnieniem.

Sieć McDonald’s poświęciła ponad dziesięć lat, próbując zmienić wizerunek, jaki wytworzył się wśród amerykańskich konsumentów, komunikując nowe menu, zawierające zdrowsze alternatywy zgodne ze współczesnymi trendami w żywieniu. Jednak wszystko na próżno. Rok po roku sprzedaż spadała, a skojarzenia z marką były coraz gorsze.

W końcu firma zdecydowała się zadziałać nieco bardziej ofensywnie. Zamiast walczyć z nienawiścią ze strony przeciwników i próbować zjednać sobie niezdecydowanych, sieć restauracji postanowiła skupić się na swoich prawdziwych zwolennikach – osobach identyfikujących się z marką McDonald’s niezależnie od niechęci pozostałych konsumentów. Jedną z taktyk była kampania Famous Orders – dosłownie „słynne zamówienia” – prezentująca ulubione zestawy wielkich gwiazd (na przykład potęgi hip‑hopu Travisa Scotta i członków BTS, szalenie popularnego koreańskiego zespołu pop). Kolejnymi inicjatywami były zestawy Happy Meals skierowane do dorosłych i publikowanie ciekawych pomysłów konsumentów na komponowanie posiłków w McDonald’s. Wdrażając te działania, firma umiejętnie odwołała się do elementów oferty, które oddani klienci cenią i kochają, motywując ich nie tylko do dalszej wierności marce, lecz także do popularyzowania jej w swoim otoczeniu. W wyniku tej strategii globalne przychody McDonald’s w latach 2018–2021 wzrosły o 10,4%, a poza tym powrócili nieaktywni dotychczas konsumenci. Okazało się na przykład, że ponad jedna czwarta klientów, którzy przyszli do restauracji kupić zestaw sygnowany przez Travisa Scotta, nie odwiedzała restauracji McDonad’s od ponad roku. Jakby z dnia na dzień firma z „postrachu” dla wszystkich dbających o zdrową dietę stała się mistrzem marketingu marki i doskonałym przykładem skuteczności działań reklamowych.

Zostało 81% materiału do przeczytania

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Kup subskrypcję
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!