Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Ekspansja zagraniczna

Zainteresowanie międzynarodową ekspansją wśród polskich firm trwa

1 września 2009 7 min czytania
Jarosław Wajer

Ekspansja zagraniczna została wpisana jako formalny cel strategiczny większości największych spółek – lokomotyw polskiej gospodarki. W ocenie ich właścicieli, udziałowców i zarządów osiągnięcie pozycji wiodącej w Europie Środkowo‑Wschodniej jest minimalnym celem dalszego wzrostu.

Od kilku lat suma polskich inwestycji zagranicznych szybko rośnie, choć międzynarodowy kryzys spowolnił nieco ekspansję polskich firm. W latach 2004 – 2008 zainwestowały one za granicą ponad 16,5 miliarda euro (zob. wykres obok).

Trudny podbój masowych rynków. Najgłośniejsze przykłady inwestycji polskich firm dotyczą masowych rynków. Największe przeprowadził PKN Orlen. Zgodnie ze swoją strategią firma „dąży do uzyskania pozycji regionalnego lidera” w branży naftowej. Dotychczas koncern kupił sieć niemieckich stacji benzynowych, czeski Unipetrol i litewskie Możejki. Jednak analitycy giełdowi oceniają, że zagraniczne inwestycje nie przysłużyły się budowaniu wartości spółki. Nie oznacza to jednak, że Orlen już dziś planuje wycofać się z tych obszarów. Ale na realną ocenę ich finansowej opłacalności trzeba jeszcze poczekać.

O tym, jak trudno zbudować pozycję regionalnego lidera na nasyconym rynku masowym, przekonały się też tak duże spółki, jak PZU czy PKO BP. PZU Litwa i PZU Ukraina odnotowują straty, tak że trudno dziś osądzić, czy to tylko z powodu istotnego zmniejszenia PKB w krajach ekspansji, czy też z jakiejś innej przyczyny. Zarząd PZU nie zakłada jednak szybkiego wyjścia z tych inwestycji. Nie tylko z powodu braku potencjalnych kupców, ale również z uwagi na ewentualną przyszłą możliwość konsolidacji branży – czekając na moment, gdy konkurenci zaczną sprzedawać spółki z dużym dyskontem.

Wyniki KredoBanku, ukraińskiej spółki należącej do PKO BP, także dalekie są od wcześniejszych oczekiwań i komunikatów prasowych. Nie udało się jej dotychczas osiągnąć imponujących zysków, natomiast strata za rok 2008 zwróciła uwagę analityków rynku bankowego. Także i w tym przypadku zarząd nie planuje na razie wycofania się ze swojej inwestycji.

Coraz więcej polskich firm produkujących towary masowe przebija się jednak na regionalnym rynku. Przykładem może być gdańska spółka odzieżowa LPP. W pierwszym etapie właściciele podjęli decyzję o przeniesieniu produkcji na Daleki Wschód. Ze względu na koszty robili tak wszyscy konkurenci spółki. Dziś LPP zdobywa pozycję wiodącego gracza w naszym regionie, eksportując swoje produkty do siedmiu krajów Europy Środkowo‑Wschodniej. Innym przykładem spółki odnoszącej sukces na regionalną skalę jest Maspex, spółka spożywcza z Wadowic (właściciel takich marek, jak Tymbark czy Kubuś). Jest liderem na rynku napojów nie tylko w Polsce, ale również w Czechach i na Słowacji oraz istotnym graczem w kilku innych krajach naszego regionu. Prócz zdominowania rynku napojów firma posiada istotną pozycję jako wytwórca makaronów, a także produktów instant.

Skuteczne strategie w niszach. Prawdziwie globalne spółki to te, które zdobyły w swojej branży wiodącą pozycję na świecie. W Polsce mamy i takie przykłady. Firma Selena zajmuje się produkcją chemii budowlanej. Swoje produkty eksportuje do ponad 50 krajów i jest czwartym pod względem wielkości producentem piany poliuretanowej na świecie. Inną niszę znalazła HTL Strefa, największy na świecie producent nakłuwaczy bezpiecznych i lancetów personalnych, która ponad 95% swoich przychodów osiąga z eksportu. Większość ludzi zapewne nie wie, że nakłuwacze bezpieczne stosowane są do nakłuwania skóry przy pobieraniu próbek krwi do testów laboratoryjnych; lancety personalne zaś to przyrządy do nakłuwania, używane przez pacjentów chorych na cukrzycę, niezbędne w procesie samodzielnego monitorowania poziomu glukozy we krwi. Takie spółki jak Selena czy HTL zapomniały już, co to jest ekspansja międzynarodowa, gdyż dziś cały świat to ich naturalna przestrzeń biznesowa.

Pojęcie strategia ekspansji międzynarodowej nie ma też większego sensu w przypadku spółek internetowych. Wiele osób uważa, że to w internecie „urodzi się” spółka, która osiągnie spektakularny globalny sukces. Może będzie nią firma Gemius, która w 1999 roku opracowała unikatową technologię pomiaru zdarzeń w internecie. Po dziesięciu latach od momentu powstania zatrudnia w całej Europie ponad 200 osób, a jej 140 serwerów rejestruje ponad 115 tysięcy odsłon na sekundę w 21 krajach Europy i przechowuje 800 terabajtów danych.

Zainteresowanie międzynarodową ekspansją wśród polskich firm trwa

Zainteresowanie międzynarodową ekspansją wśród polskich firm trwa

Uwaga na pochopne decyzje. Coraz więcej polskich firm stawia sobie za cel ekspansję poza lokalny rynek. Rzadko która przeprowadza jednak szczegółową i rzetelną analizę takiej decyzji. Brakuje im bowiem własnych doświadczeń. Przykłady globalnej ekspansji międzynarodowych koncernów obecnych w Polsce pokazują tymczasem, że poszerzenie zasięgu działania nie zawsze jest opłacalne. Obok spektakularnych sukcesów takich gigantów, jak Coca‑Cola, Unilever, Procter & Gamble czy McDonald’s, część firm poniosła równie spektakularne porażki. Sieć restauracji fastfood – Burger King – musiała wycofać się z naszego kraju i choć po kilku latach ponowiła swoje próby, dziś ma w Polsce zaledwie 14 restauracji (McDonald’s ponad 220). Importowany do Polski model biznesu nie przyjął się także w przypadku takich spółek, jak eBay, Aldi czy Subway, choć jako globalni liderzy swoich branż mieli zarówno olbrzymie zasoby, jak i doświadczenie w prowadzeniu biznesu na obcych rynkach. Ich losy powinny być ostrzeżeniem dla wielu polskich przedsiębiorców, którzy podejmują decyzje o podboju obcych rynków. Zwykle gdy pada pytanie, dlaczego firma chce zainwestować za granicą, jej menedżerowie recytują tę samą mantrę – korzyści skali, nowe rynki zbytu, zmniejszone ryzyko chwilowych wahań koniunktury, dostęp do nowych zasobów wiedzy i technologicznego know‑how. Nawet pozycja lidera na rynku polskim nie musi jednak oznaczać, że menedżerowie będą wiedzieli, jak powtórzyć sukces w innych krajach, gdzie ludzie (pracownicy i klienci) mają odmienną historię, mentalność i upodobania. Wiele firm, które dopiero przymierzają się do zagranicznej ekspansji, nie jest do tego przygotowana. Choć posiadają atrakcyjne i konkurencyjne produkty, to tylko w nielicznych przypadkach mają pełną wiedzę na temat nowego rynku, jego specyfiki, systemu prawnego, w tym podatkowego, jak również działającej tam konkurencji i potrzeb klientów. W takich sytuacjach nawet konsultantom trudno jest przekonać niektórych właścicieli i menedżerów, by wstrzymali się z podjęciem ostatecznych decyzji o zagranicznych inwestycjach. Bardzo silnie bowiem w polskich firmach zakorzeniło się przekonanie, że jeśli tylko istnieje możliwość wyjścia poza lokalny rynek – trzeba to zrobić. Ewentualne ryzyko niepowodzenia takiego przedsięwzięcia jest bowiem – zdaniem zarządzających – daleko mniejsze niż perspektywa dużych i szybkich sukcesów.

Może warto w tym miejscu przypomnieć słowa Juliana Horn‑Smitha, dyrektora operacyjnego Vodafone: „Czasem najważniejszymi decyzjami są te o powstrzymaniu się od wejścia w jakiś obszar […] Najważniejsze, czego się nauczyliśmy, to utrzymać dyscyplinę i nie tracić głowy, gdy wszyscy wokół tracą swoje”. Z kolei profesor Aswath Damodaran, autorytet w dziedzinie wycen przedsiębiorstw, zwykł przywoływać sugestywny przykład lemingów, które, gdy ich populacja na danym terenie gwałtownie wzrasta, wybierają się wszystkie na wędrówkę, podczas której te mniej uważne spadają ze skał i toną w morzu. A przecież wystarczyłoby, gdyby tylko część z nich zmieniła miejsce zamieszkania. Jednak zatrzymanie się, gdy całe stado rusza, jest dla lemingów niemożliwe. Zapewne nie o to chodzi polskim firmom.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Case study
Premium
Czy planowanie strategiczne ma jeszcze sens?

Krakowski producent słodyczy Zafiro Sweets był przez lata doceniany w branży i wśród pracowników za wieloletni, stabilny wzrost poparty wysoką jakością produktów. Turbulencje rynkowe, napędzane dynamiką mediów społecznościowych i zmieniającymi się oczekiwaniami klientów, podważyły jednak jego dotychczasowy model działania, oparty na planowaniu strategicznym. Firma szuka sposobu, który pozwoli jej się zaadaptować do szybkich zmian zachodzących w jej otoczeniu. Marta Wilczyńska, CEO Zafiro Sweets, z niedowierzaniem patrzyła na slajd, który dostała od działu sprzedaży. Siedziała w restauracji w warszawskim Koneserze, gdzie wraz z Tomaszem Lemańskim, dyrektorem operacyjnym, oraz Justyną Sawicką, dyrektorką marketingu, uczestniczyli w Festiwalu Słodkości – jednej z branżowych imprez, które sponsorowali.

Premium
Zalecenia prof. Kazimierza suwalskiego dla młodych i doświadczonych liderów

Doświadczenie prof. Kazimierza Suwalskiego, chirurga i lidera, przekłada się na uniwersalne zasady skutecznego przywództwa. Poniższe zestawienie to zbiór praktycznych wskazówek, które wspierają rozwój zarówno młodych, jak i doświadczonych liderów – od budowania autorytetu i zarządzania zespołem po radzenie sobie z kryzysami i sukcesję przywództwa.

Premium
Z sali operacyjnej do gabinetu lidera

Droga od chirurga do lidera wymagała nie tylko zmiany kompetencji, ale też perspektywy. Profesor Kazimierz Suwalski, pionier polskiej kardiochirurgii, dzieli się doświadczeniami z budowania zespołów, instytucji i kultury przywództwa opartej na transparentności, zaufaniu i odpowiedzialności. Podkreśla,
że kluczowymi kwestiami są: mentoring, zarządzanie silnymi osobowościami i świadome rozwijanie talentów. Przypomina, że prawdziwe przywództwo nie ustaje wraz z końcem kariery – trwa, gdy potrafimy dzielić się wiedzą i tworzyć przestrzeń do wzrostu innych.

Causal ML
Premium
Jak skutecznie wdrożyć przyczynowe uczenie maszynowe (Causal ML) w organizacji?

Coraz więcej firm dostrzega potencjał Causal ML jako narzędzia wspierającego podejmowanie trafnych decyzji. Jednak skuteczne wdrożenie tego podejścia wymaga czegoś więcej niż zaawansowanych algorytmów — potrzebne są właściwe pytania, odpowiednie dane oraz współpraca interdyscyplinarnych zespołów.

Premium
Nowe podejście do uczenia maszynowego odpowiada na pytania „co by było, gdyby”

Causal ML – nowatorskie podejście w uczeniu maszynowym – daje kadrze zarządzającej nowe narzędzie do oceny skutków decyzji strategicznych. Umożliwia pewniejsze eksplorowanie alternatywnych scenariuszy, dzięki czemu wspiera podejmowanie bardziej świadomych i trafnych decyzji biznesowych. Tradycyjne systemy uczenia maszynowego (machine learning, ML) zdobyły szerokie uznanie jako narzędzia wspomagające procesy decyzyjne, szczególnie tam, gdzie kluczowe jest oszacowanie prawdopodobieństwa konkretnego zdarzenia, na przykład zdolności kredytowej klienta. Klasyczne modele ML opierają jednak swoje predykcje głównie na identyfikowaniu korelacji w danych. Taka metodologia, choć użyteczna w pewnych kontekstach, okazuje się niewystarczająca, a wręcz może wprowadzać w błąd, szczególnie wtedy, gdy menedżerowie starają się przewidzieć realny wpływ swoich decyzji na wyniki biznesowe.

Premium
Czy znasz cel swojej organizacji?

Ankieta redakcji „MIT Sloan Management Review Polska” została przeprowadzona wśród użytkowników platformy LinkedIn – w większości osób zajmujących stanowiska kierownicze, menedżerskie i eksperckie. Grupa ta jest szczególnie istotna w kontekście budowania oraz komunikowania celu organizacji, ponieważ to właśnie liderzy średniego i wyższego szczebla odpowiadają zarówno za interpretację celu, jak i przekładanie go na codzienne działania zespołów. Ankieta miała sprawdzić, w jakim stopniu pracownicy identyfikują się z celem działania swojej organizacji.

Premium
AI zmienia zasady gry – jakich liderów IT dziś potrzebujemy?

Wielu dyrektorom ds. informatyki (CIO) brakuje zarówno czasu, jak i odpowiednich kompetencji oraz formalnych uprawnień, by skutecznie mierzyć się z wyzwaniami kulturowymi i organizacyjnymi, które mogą utrudniać wdrażanie inicjatyw związanych ze sztuczną inteligencją. Nadszedł moment, by poszerzyć zakres ich ról.

Sztuczna inteligencja fundamentalnie przekształca sposób działania organizacji i ta transformacja wykracza daleko poza samą techniczną implementację. Nowoczesne systemy AI coraz częściej przejmują zadania dotąd wykonywane przez ludzi, co nierzadko wymaga od pracowników przekwalifikowania, podnoszenia kompetencji oraz rozwoju umiejętności, takich jak myślenie krytyczne. Aby skutecznie zarządzać nowym modelem współpracy ludzi i technologii, liderzy muszą rozumieć złożone czynniki ludzkie i organizacyjne, takie jak zwinność i zmiany kulturowe, dynamikę osobowości oraz inteligencję emocjonalną.

Mimo to większość organizacji nadal postrzega wdrażanie sztucznej inteligencji przede wszystkim jako wyzwanie natury technicznej, a obecne role liderów technologicznych odzwierciedlają to podejście. Zgodnie z raportem Foundry’s 2024 State of the CIO aż 85% liderów IT uważa, że dyrektorzy ds. informatyki (CIO) coraz częściej pełnią funkcję agentów zmian w swoich organizacjach. Jedynie 28% z nich twierdzi, że kierowanie transformacją jest dla nich priorytetem.

Jak firmy z Chin pokonują bariery i zdobywają nowe rynki
Premium
Wskazówki wdrożeniowe dla polskich firm planujących ekspansję zagraniczną

Polskie firmy, które chcą skutecznie zaistnieć na rynkach zagranicznych, muszą porzucić myślenie w kategoriach całych krajów i skupić się na konkretnych miastach, niszach oraz kanałach cyfrowych. Poniższe zestawienie prezentuje trzy praktyczne strategie, które – przy odpowiednim dopasowaniu do lokalnych realiów – pozwalają przezwyciężyć bariery wejścia i efektywnie rozwijać działalność poza granicami Polski.

Premium
Chiny w transformacji. Nowa era przedsiębiorczości

Chiny przechodzą fascynującą transformację, która zmienia je w globalnego lidera innowacji i technologii. Dziś kraj ten, jeszcze kilka dekad temu borykający się z ubóstwem i izolacją, jest miejscem, gdzie młodsze pokolenie przedsiębiorców wyznacza nowe standardy na światowych rynkach.

Premium
ROLA WARTOŚCI W KULTURZE WSPIERAJĄCEJ ZMIANY I ZAANGAŻOWANIE PRACOWNIKÓW

Transformacja Avivy w Polsce to historia konsekwentnego działania w oparciu o wartości, które nie tylko przetrwały zmiany właścicielskie, lecz także stały się fundamentem dalszego rozwoju.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!