Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Transformacja organizacyjna
Magazyn (Nr 17, październik - listopad 2022)
Materiał Partnera

Wyzwania stojące przed firmami: zmienność, niepewność i czarne łabędzie

1 października 2022 7 min czytania
Wyzwania stojące przed firmami: zmienność, niepewność i czarne łabędzie

Streszczenie: Firmy w dzisiejszych czasach muszą stawić czoła ogromnym wyzwaniom związanym z gwałtowną zmiennością i niepewnością gospodarczą. Ostatnie lata przyniosły dwa kluczowe „czarne łabędzie” – pandemię i wojnę, które wprowadziły chaos w światową gospodarkę. W efekcie przedsiębiorcy borykają się z rosnącymi kosztami, inflacją, wysokimi stopami procentowymi oraz niestabilnością kursów walutowych. Zabezpieczenia, takie jak kontrakty terminowe czy opcje walutowe, mogą pomóc w zarządzaniu ryzykiem, jednak nie dają pełnej gwarancji ochrony przed niepewnością. Ponadto zmieniające się przepisy prawne i rosnące wymagania w zakresie compliance generują dodatkowe obciążenia dla firm, które muszą dostosować swoje strategie do tych warunków.

Pokaż więcej

Obecne uwarunkowania makroekonomiczne bezpośrednio przekładają się na funkcjonowanie przedsiębiorstw, wpływają na koszty, generując presję płacową, grożąc przerwanymi łańcuchami dostaw i niejednokrotnie powodując zatory płatnicze. Co mogą zrobić firmy, które natrafią na czarne łabędzie? Jak się z nimi rozprawić, radzi Grażyna Sadowska‑Malczewska z PKF Polska.

PARTNEREM MATERIAŁU JEST PKF

Z jakimi wyzwaniami mierzą się obecnie przedsiębiorcy? 
Największym wyzwaniem są potężna zmienność warunków działania i niepewność gospodarcza, przekładające się na funkcjonowanie biznesu. Ostatnie trzy lata były bardzo trudne. W tym czasie dwukrotnie napotkaliśmy słynne czarne łabędzie. Najpierw pandemia, która wstrząsnęła funkcjonowaniem społeczeństwa, jak i całej gospodarki. Gdy nauczyliśmy się z nią radzić, wybuchła wojna, znów zagościły chaos i niepewność. W efekcie przedsiębiorcy muszą radzić sobie z czynnikami makroekonomicznymi, na które wpływu nie mają: galopującą inflacją, potężnym wzrostem stóp procentowych, wahaniem kursów walut.

Czy w takim razie można się jakoś zabezpieczyć od ryzyka związanego z czynnikami makroekonomicznymi? 
Owszem, są narzędzia, które to w pewien sposób umożliwiają. Będą to np. opcje walutowe, zawieranie kontraktów terminowych na walutę, zawiązywanie długoterminowych umów z dostawcami z gwarancją cen, przez instrumenty pochodne można zabezpieczyć stopy procentowe. To tylko przykłady. Możliwości jest wiele i każda spółka może wybrać takie, które będą najlepiej dostosowane do jej specyfiki i rodzaju ryzyka. Jednak przy tak wielkiej zmienności uwarunkowań gospodarczych niepewność co do efektywności zabezpieczeń nadal będzie występować.

Jak czynniki makroekonomiczne wpływają na obszary funkcjonowania firmy? 
Przedsiębiorcy nie działają w próżni. Wzrost inflacji powoduje wzrost cen. Wzrost cen powoduje presję płacową. To naturalne, że ludzie, chcąc żyć na niezmienionym poziomie (sprzed wzrostu cen), idą po podwyżki. Podwyżki powodują, że przedsiębiorcy dla utrzymania rentowności podnoszą ceny. Koszty rosną i znów pojawia się presja na płace. Błędne koło. Dokładnie z takimi warunkami obecnie muszą mierzyć się zarządzający. Inflacja powoduje trudności w odtworzeniu majątku. Zyski zatrzymane w przedsiębiorstwie z lat poprzednich mogą więc nie wystarczyć na pokrycie rozwojowych, a nawet odtworzeniowych inwestycji.

Dla spółek, w których przepływy walutowe stanowią istotny czynnik, pojawienie się niekorzystnych zmian na rynku walut będzie potężnym zagrożeniem ich płynności. Z kolei dla spółek w dużej mierze korzystających z finansowania obcego wzrost stóp procentowych oznacza wzrost wysokości kosztów finansowych. Trudniej wówczas utrzymać zdolność kredytową, przez co firmy wpadają w jeszcze większe ryzyko związane z zachowaniem płynności.

Jakie inne aspekty wpływają na funkcjonowanie firmy?
Na przykład zmiany przepisów prawa, choćby podatkowego, ale nie tylko. Firmy obciążane są coraz większą liczbą obowiązków prawnych, które wymagają od nich poświęcania dużej ilości czasu, zatrudnienia ekspertów, korzystania ze wsparcia firm doradczych, zakupu odpowiednich aplikacji itd. To wszystko kosztuje. Nawet zbliżające się wybory powodują niepewność. Programy wyborcze obfitują w obietnice, a dla przedsiębiorców niewiadomą jest, które z nich ostatecznie wejdą w życie i jakie konsekwencje spowodują.

Z tego, co pani mówi, wynika, że obecnie, aby zarządzać firmą, trzeba posiadać olbrzymią wiedzę. Albo zatrudniać sztab ekspertów. 
To prawda. Aby móc chronić się przed negatywnymi skutkami zdarzeń lub po prostu przygotować się do nich odpowiednio, potrzebna jest wiedza z bardzo wielu obszarów, i to nie tylko z tej branży, w której działa dana firma. Niezbędna jest również wiedza z dziedziny makro- i mikroekonomii, finansów, prawa, podatków, księgowości, rachunkowości zarządczej, kontrolingu, HR, kadr, płac, a nawet IT. Trudno oczekiwać, że jedna osoba, nawet najlepiej zarządzająca, będzie mieć taką wiedzę. Duże przedsiębiorstwa zazwyczaj mają w swoich zespołach ekspertów z tych wszystkich dziedzin. Gorzej wygląda sytuacja firm z sektora MŚP, których zazwyczaj nie stać na zatrudnienie takiego sztabu ludzi.

Co w takim razie mogą zrobić średni i mniejsi przedsiębiorcy, by zabezpieczyć funkcjonowanie swojego biznesu? 
Takim firmom polecam znalezienie sprawdzonego i zaufanego partnera biznesowego, który w swoim zespole ma ekspertów z wielu dziedzin, i korzystanie z jego wsparcia. Z doświadczeń naszych klientów wynika, że taka współpraca z jedną firmą doradczą, zapewniającą dostęp do wiedzy ekspertów ze wszystkich potrzebnych obszarów, jest bardzo skuteczna. Firma zyskuje w ten sposób zaufanego doradcę biznesowego, który zna ją od podszewki.

Z jakimi tematami obecnie zgłaszają się do was przedsiębiorcy?
Od momentu pojawienia się pandemii zauważalny jest wzrost liczby firm zwracających się do nas nie z jednym konkretnym tematem, ale z problemami dotyczącymi wielu obszarów jednocześnie. Wiele organizacji czuje, że obecna niepewna sytuacja jest dla nich zagrożeniem, z którym być może same sobie nie poradzą. Nie są nawet pewne tego, jak wpłynie ona na ich firmę. Dlatego najpierw pomagamy im w zrozumieniu i oszacowaniu ryzyka, wskazujemy możliwe sposoby asekuracji, podpowiadamy szanse. Wielu klientów zauważa konieczność wzrostu efektywności, m.in. za pomocą zmian w procesach wewnętrznych. W niektórych firmach priorytetem jest zabezpieczenie płynności finansowej, czyli takie przyśpieszenie obrotu aktywami, aby wzrost środków pieniężnych wystarczył na pokrycie zobowiązań. To zagadnienie rozpatrywać można w różnych, ale dopasowanych do danej firmy aspektach. Warto odpowiedzieć na pytania: Czy proces spłaty należności od kontrahentów jest szybki i zabezpieczony? Czy majątek trwały jest efektywnie wykorzystywany? Czy koszt finansowania jest optymalny? Czy rotacja zapasów jest odpowiednia oraz na które aspekty funkcjonowania firmy w sposób istotny wpłyną zmienne kursy walut i stóp procentowych i jak można się przed tym zabezpieczyć?

Odpowiadając na potrzeby klientów, proponujemy rozwiązania wymagające od nas kompetencji z wielu dziedzin, prawdziwej multidyscyplinarności. Często zaczynam od audytu procesów w danej organizacji, by później, razem z klientem, wprowadzić zmiany w firmowych procesach, regulacjach, sposobie prowadzenia ksiąg, rachunkowości zarządczej, kontrolingu, rozliczeniach podatkowych, prowadzeniu spraw kadrowych etc. Pomagamy nawet wybrać odpowiednie narzędzia, choćby te wspomagające automatyzację procesów.

W wypadku firm potrzebujących wsparcia przy przeprowadzeniu akwizycji lub restrukturyzacji, pozyskaniu kapitału czy do opracowania nowej strategii oddelegowujemy zespół ekspertów: prawników, audytorów finansowych, księgowych, doradców podatkowych, ekspertów zarządzania i IT, analityków specjalizujących się w wycenach i akwizycjach.

Sytuacja makroekonomiczna nie napawa optymizmem, ale jak rozumiem, uważa pani, że z każdego kryzysu da się wyjść obronną ręką? 
Pamiętajmy, że „po nocy przychodzi dzień, a po burzy spokój”. Kryzysy były, są i będą. Najważniejsze, by trzymać mocno rękę na pulsie, być przygotowanym na różne scenariusze oraz permanentnie monitorować sytuację

Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!