Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Transformacja organizacyjna

Wyzwania makroekonomiczne firm, czyli jak oswoić czarnego łabędzia

14 lutego 2024 6 min czytania
Zdjęcie Grażyna Sadowska-Malczewska - Partner Zarządzający PKF BPO Sadowska-Malczewska
Grażyna Sadowska-Malczewska
Wyzwania makroekonomiczne firm, czyli jak oswoić czarnego łabędzia

W obliczu zachodzących zmian i niepewności w gospodarce kluczowa staje się szybka identyfikacja nie tylko ryzyk, ale również szans, a także błyskawiczna reakcja i implementacja odpowiednich działań. To właśnie sprawna reakcja i efektywne wdrażanie adekwatnych strategii stają się fundamentem skutecznego zarządzania. Podstawą, która umożliwia takie działanie, jest dobrze zaimplementowana rachunkowość zarządcza oraz kontroling. W ramach niniejszego cyklu artykułów pod tytułem „Zakochaj się w rachunkowości zarządczej”, będę przedstawiać cenne wskazówki oraz sprawdzone praktyki. Ich zastosowanie w praktyce umożliwia zarządzającym korzystanie z danych, niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji biznesowych.

Niepewność – oto co zmusza nas do myślenia…i działania

W niniejszym artykule pragnę rozpocząć od przytoczenia słów Billa Gatesa, wybitnego przedsiębiorcy, który stwierdził: „Biznes każdej firmy zaczyna się i kończy na dogłębnej analizie liczb. Niezależnie od tego, czym firma się zajmuje, jeżeli nie jest w stanie wyciągać wniosków z faktów dotyczących własnej działalności i podejmuje decyzje na podstawie powierzchownych informacji lub intuicji, ostatecznie poniesie wysoką cenę.” Ten cytat doskonale wpisuje się w kontekst współczesnych wyzwań, z którymi mierzą się przedsiębiorcy.

Ostatnie lata obfitowały w wyzwania dla gospodarki, zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym, charakteryzując się znaczącą zmiennością warunków działania oraz gospodarczą niepewnością. Okres ten, szczególnie trudny dla przedsiębiorców, został zaznaczony przez dwa nieoczekiwane zdarzenia, określane mianem „czarnych łabędzi”: pandemię COVID‑19, która zasadniczo zakłóciła funkcjonowanie społeczeństw i gospodarek na całym świecie, oraz wybuch konfliktu zbrojnego na Ukrainie, który ponownie wprowadził chaos i niepewność.

W obliczu tych wyzwań, przedsiębiorcy nadal muszą zmagać się z wieloma warunkami makroekonomicznymi, które pozostają poza ich kontrolą. Podsumowanie roku 2023 nie napawa w tym zakresie optymizmem. Przedsiębiorcy nie działają w próżni – wszelkie zmiany w gospodarce, polityce, prawie itd., zarówno na poziomie krajowym, jak i globalnym, mają bezpośredni wpływ na ich działalność. Wymaga to od przedsiębiorców ciągłej czujności i intensyfikacji działań związanych z zarządzaniem ryzykiem.

Wpływ wskaźników makroekonomicznych na sytuacje firm

Wskaźniki makroekonomiczne mają kluczowe znaczenie dla funkcjonowania firm, a ostatnie lata nie były łaskawe ani dla polskiej gospodarki, ani dla gospodarek na całym świecie. Podsumowując rok 2023, napotykamy na dane budzące niepokój i wzmagające niepewność.

Zaobserwowany poziom skumulowanej inflacji na przestrzeni ostatnich 4 lat wynosi niemal 35%. Średnioroczna stopa inflacji w 2023 roku osiągnęła 11,4%, podczas gdy w roku 2022 wynosiła 14,4%. Taki poziom inflacji stanowi jedną z najbardziej znaczących sił oddziałujących negatywnie na inne wskaźniki makroekonomiczne.

Dynamiczny wzrost inflacji przekłada się bezpośrednio na wzrost cen, co z kolei generuje presję płacową. W naturalny sposób ludzie, dążąc do utrzymania dotychczasowego standardu życia, będą domagać się podwyżek. Reakcją przedsiębiorców na wzrost kosztów utrzymania jest podnoszenie cen swoich produktów i usług, aby zachować rentowność. Ten wzajemny wpływ wzrostu cen i presji płacowej tworzy błędne koło, które może prowadzić do problemów z płynnością finansową w wielu firmach. Inflacja wpływa również  na stopy procentowe, co przekłada się na poziom kosztów finansowania. Otaczająca nas niepewność gospodarcza i polityczna oddziałuje na wahania kursów walut.

Poniżej przedstawiamy zestawienie kluczowych wskaźników makroekonomicznych z roku 2023 oraz ich wpływ na gospodarkę (skala makro) i sytuację firm (skala mikro):

Kula śnieżna – skutki dla firm pogorszenia się warunków makroekonomicznych

W 2023 roku Polska odnotowała potężny wzrost liczby upadłości firm, osiągając prawie 5 tysięcy przypadków, co stanowi wzrost o 2 tysiące w porównaniu do roku 2022! Jest to najwyższy poziom od 2016 roku, przewyższający nawet okres pandemii i wybuchu konfliktu z Ukrainą. Szczególnie dotknięte kryzysem okazały się branże transportowa, produkcyjna i budowlana. W dużym stopniu, obecna sytuacja jest rezultatem opóźnionych skutków lockdownów. Sektorom najbardziej poszkodowanym w trakcie pandemii udzielono wsparcia państwowego, co odroczyło konsekwencje ekonomiczne na później, a teraz obserwujemy pełne ich ujawnienie.

Firmy powinny teraz skupić się nie tylko na bieżącym monitoringu własnej sytuacji finansowej, ale również na obserwacji kondycji finansowej kluczowych klientów. Jest to szczególnie ważne w przypadkach, gdy przychody firmy w dużym stopniu zależą od niewielkiej grupy klientów. Taka strategia pozwoli na wcześniejsze przygotowanie się na potencjalne zatory płatnicze i poszukiwanie alternatywnych źródeł finansowania.

Jak zidentyfikować ryzyka makro na ryzyka przedsiębiorcy i nimi zarządzić

Jak pokazują przedstawione wskaźniki makroekonomiczne, przedsiębiorcy znajdują się w trudnej sytuacji gospodarczej. Wszelkie zmiany w otoczeniu firm mają bezpośredni wpływ na ich działalność. W obecnych, niepewnych czasach, kluczowe staje się przeprowadzanie dokładnych i uważnych analiz. Takie analizy, uwzględniające otoczenie gospodarcze, polityczne i prawne, powinny być realizowane z należytą starannością.

W organizacji konieczne jest wdrożenie systemów zarządzania ryzykiem, opartych na ciągłym cyklu działania, który obejmuje:

Regularne monitorowanie wskaźników finansowych, analiza wpływu zmian w otoczeniu — zarówno makroekonomicznych, jak i dotyczących konkurencji, kluczowych klientów i dostawców — umożliwia efektywne zarządzanie ryzykiem. Pozwala to na podejmowanie trafnych decyzji, przygotowanie organizacji na ewentualne zmiany oraz budowanie przewagi konkurencyjnej.

Wartości wynikające z wdrożonego monitoringu:

Oswój czarnego łabędzia

Wskaźniki dotyczące znacznego wzrostu liczby upadłości w 2023 roku jasno pokazują, jak duże ryzyko niesie za sobą zaniedbanie stałego monitoringu i identyfikacji zagrożeń. Jako przedsiębiorcy musimy dostosować się do świata, w którym niepewność stała się nieodłącznym elementem naszej codzienności.

Koncepcja „czarnych łabędzi” – nieprzewidywalnych i rzadkich zdarzeń o dużym wpływie – podkreśla, że nie chodzi o to, czy takie zdarzenia będą miały miejsce, ale kiedy się pojawią i jakie będą miały konsekwencje dla naszej firmy.

Na zmieniający się świat, pełen niepewności i „czarnych łabędzi”, nie mamy bezpośredniego wpływu. W obliczu szybkich zmian kluczowa staje się szybka identyfikacja nie tylko ryzyk, ale również szans, a także błyskawiczna reakcja i implementacja odpowiednich działań. Nie mamy kontroli nad pandemiami, wojnami, decyzjami politycznymi czy makroekonomicznymi wskaźnikami, ale możemy zarządzać ryzykiem w naszej firmie, wprowadzać stały monitoring
i analizować zarówno nasze przedsiębiorstwo, jak i jego otoczenie.

Pamiętajmy, że każde ryzyko to nie tylko potencjalne zagrożenie, ale także szansa na rozwój, doskonalenie organizacji i budowanie jej konkurencyjnej przewagi.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

dobrostan Zadbaj o siebie i swój zespół. Jak budować dobrostan w niestabilnych czasach?

Współczesny świat biznesu to arena ciągłych zmian, która wystawia na próbę odporność psychiczną pracowników i liderów. Jak w obliczu narastającej presji i niepewności budować organizacje, gdzie dobrostan jest filarem sukcesu? Zapraszamy do lektury artykułu, w którym Agata Swornowska-Kurto, bazując na raporcie „Sukces na wagę zdrowia – o kondycji psychicznej i przyszłości pracy”, odkrywa kluczowe strategie dla liderów. Dowiedz się, jak przeciwdziałać wypaleniu, budować autentyczne wsparcie i tworzyć środowisko, które inspiruje, zamiast przytłaczać.

nękanie oddolne Co zrobić, gdy podwładni cię sabotują?
Jak reagować, gdy wiarygodność lidera jest podkopywana – otwarcie lub za kulisami – a atmosfera w zespole staje się coraz bardziej toksyczna? Nękanie w miejscu pracy nie zawsze płynie z góry na dół Contrapower harassment to rzadko poruszany, lecz istotny temat związany z nękaniem w pracy. W przeciwieństwie do tradycyjnego postrzegania tego zjawiska, dotyczy ono […]
EOD Jak automatyzacja obiegu dokumentów wspiera zarządzanie czasem pracy

W dzisiejszej rzeczywistości biznesowej niezbędne jest sięganie po innowacyjne rozwiązania technologiczne. Taką decyzję podjęła firma Vetrex, wdrażając w swoich strukturach elektroniczny obieg dokumentów Vario firmy Docusoft, członka grupy kapitałowej Arcus. O efektach tego działania opowiedział Przemysław Szkatuła – dyrektor działu IT w firmie Vetrex.

Jakie cele biznesowe przyświecały firmie przy podjęciu decyzji o wdrożeniu systemu elektronicznego obiegu dokumentów?

Przemysław Szkatuła: Przede wszystkim chodziło o usprawnienie procesów wewnętrznych. Wcześniej obieg dokumentów był głównie manualny, co generowało wiele problemów kumulujących się pod koniec każdego miesiąca. Dzięki wdrożeniu systemu Vario wszystko odbywa się elektronicznie i wiemy dokładnie, na którym etapie procesu znajduje się faktura. To usprawnia przepływ informacji nie tylko w działach finansowych, lecz także między zwykłymi użytkownikami systemu. Dzięki wprowadzeniu powiadomień mailowych każdy użytkownik otrzymuje niezwłocznie informację o nowej aktywności, a kierownicy działów są świadomi, jakie koszty wystąpiły.

quiet quitting Nie pozwól by quiet quitting zrujnowało twoją karierę

Quiet quitting to nie cicha rewolucja, lecz ryzykowna strategia wycofania się z aktywnego życia zawodowego. W świecie przeciążonych pracowników i liderów często niedostrzegających rzeczywistych wyzwań swoich zespołów, bierna rezygnacja z zaangażowania może być kusząca, ale długofalowo – szkodzi wszystkim.

Case study
Premium
Czy planowanie strategiczne ma jeszcze sens?

Krakowski producent słodyczy Zafiro Sweets był przez lata doceniany w branży i wśród pracowników za wieloletni, stabilny wzrost poparty wysoką jakością produktów. Turbulencje rynkowe, napędzane dynamiką mediów społecznościowych i zmieniającymi się oczekiwaniami klientów, podważyły jednak jego dotychczasowy model działania, oparty na planowaniu strategicznym. Firma szuka sposobu, który pozwoli jej się zaadaptować do szybkich zmian zachodzących w jej otoczeniu. Marta Wilczyńska, CEO Zafiro Sweets, z niedowierzaniem patrzyła na slajd, który dostała od działu sprzedaży. Siedziała w restauracji w warszawskim Koneserze, gdzie wraz z Tomaszem Lemańskim, dyrektorem operacyjnym, oraz Justyną Sawicką, dyrektorką marketingu, uczestniczyli w Festiwalu Słodkości – jednej z branżowych imprez, które sponsorowali.

Premium
Zalecenia prof. Kazimierza suwalskiego dla młodych i doświadczonych liderów

Doświadczenie prof. Kazimierza Suwalskiego, chirurga i lidera, przekłada się na uniwersalne zasady skutecznego przywództwa. Poniższe zestawienie to zbiór praktycznych wskazówek, które wspierają rozwój zarówno młodych, jak i doświadczonych liderów – od budowania autorytetu i zarządzania zespołem po radzenie sobie z kryzysami i sukcesję przywództwa.

Premium
Z sali operacyjnej do gabinetu lidera

Droga od chirurga do lidera wymagała nie tylko zmiany kompetencji, ale też perspektywy. Profesor Kazimierz Suwalski, pionier polskiej kardiochirurgii, dzieli się doświadczeniami z budowania zespołów, instytucji i kultury przywództwa opartej na transparentności, zaufaniu i odpowiedzialności. Podkreśla,
że kluczowymi kwestiami są: mentoring, zarządzanie silnymi osobowościami i świadome rozwijanie talentów. Przypomina, że prawdziwe przywództwo nie ustaje wraz z końcem kariery – trwa, gdy potrafimy dzielić się wiedzą i tworzyć przestrzeń do wzrostu innych.

Causal ML
Premium
Jak skutecznie wdrożyć przyczynowe uczenie maszynowe (Causal ML) w organizacji?

Coraz więcej firm dostrzega potencjał Causal ML jako narzędzia wspierającego podejmowanie trafnych decyzji. Jednak skuteczne wdrożenie tego podejścia wymaga czegoś więcej niż zaawansowanych algorytmów — potrzebne są właściwe pytania, odpowiednie dane oraz współpraca interdyscyplinarnych zespołów.

Premium
Nowe podejście do uczenia maszynowego odpowiada na pytania „co by było, gdyby”

Causal ML – nowatorskie podejście w uczeniu maszynowym – daje kadrze zarządzającej nowe narzędzie do oceny skutków decyzji strategicznych. Umożliwia pewniejsze eksplorowanie alternatywnych scenariuszy, dzięki czemu wspiera podejmowanie bardziej świadomych i trafnych decyzji biznesowych. Tradycyjne systemy uczenia maszynowego (machine learning, ML) zdobyły szerokie uznanie jako narzędzia wspomagające procesy decyzyjne, szczególnie tam, gdzie kluczowe jest oszacowanie prawdopodobieństwa konkretnego zdarzenia, na przykład zdolności kredytowej klienta. Klasyczne modele ML opierają jednak swoje predykcje głównie na identyfikowaniu korelacji w danych. Taka metodologia, choć użyteczna w pewnych kontekstach, okazuje się niewystarczająca, a wręcz może wprowadzać w błąd, szczególnie wtedy, gdy menedżerowie starają się przewidzieć realny wpływ swoich decyzji na wyniki biznesowe.

Premium
Czy znasz cel swojej organizacji?

Ankieta redakcji „MIT Sloan Management Review Polska” została przeprowadzona wśród użytkowników platformy LinkedIn – w większości osób zajmujących stanowiska kierownicze, menedżerskie i eksperckie. Grupa ta jest szczególnie istotna w kontekście budowania oraz komunikowania celu organizacji, ponieważ to właśnie liderzy średniego i wyższego szczebla odpowiadają zarówno za interpretację celu, jak i przekładanie go na codzienne działania zespołów. Ankieta miała sprawdzić, w jakim stopniu pracownicy identyfikują się z celem działania swojej organizacji.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!