Dzisiaj nikt nie jest w stanie wyobrazić sobie życia bez telefonu komórkowego. Stał się on osobistym terminalem, który zawsze nosimy przy sobie. Może być wykorzystany w dowolnym miejscu i czasie. A to z kolei stwarza ogromne szanse i możliwości, jakich nigdy wcześniej nie dawały inne urządzenia. W nowej rzeczywistości telefon komórkowy staje się najważniejszym narzędziem ułatwiającym i usprawniającym ludziom pracę poprzez zapewnienie im dostępu do różnorodnych i coraz bardziej skomplikowanych funkcji i aplikacji.
Inwestycje w infrastrukturę
Rosnąca gama zastosowań urządzeń mobilnych i skala ruchu generowanego przez nie w sieci zaskoczyły wielu operatorów telekomunikacyjnych. Doświadczenia z rynku amerykańskiego i brytyjskiego pokazują, że występują problemy związane z zatykaniem się sieci ze względu na jej ograniczoną przepustowość. Rzeczywistość przerosła wcześniejsze założenia i tempo rozwoju, jakie wyznaczyli sobie operatorzy. Zmiany idą więc w kierunku wprowadzania innowacyjnych technologii, zwiększających przepustowość sieci. Takie rozwiązania jak technologia LTE wykorzystywana w sieciach komórkowych czwartej generacji oferują już szybkość transmisji rzędu stu kilkudziesięciu megabitów na sekundę. Otwiera to nowe możliwości w zakresie przesyłania różnych treści (w tym sygnału telewizyjnego) i korzystania z nowych aplikacji.
Jednocześnie operatorzy komórkowi muszą odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań: W jakim kierunku będą ewoluowały obecnie wykorzystywane przez nich systemy i sieci? Jaka będzie przyszłość takich aplikacji, jak: Skype czy Voice Over IP, które dziś są bezpłatne? Czy i w jaki sposób operatorzy będą umieli przemodelować swój biznes, aby czerpać korzyści z wprowadzanych na rynek nowych rozwiązań i usług? I jak na te zmiany zareagują użytkownicy telefonów komórkowych?
Jestem przekonana, że nie ma odwrotu zarówno od modernizacji i unowocześniania infrastruktury, jak również od zmian w sposobach prowadzenia biznesu przez operatorów komórkowych. Ale czeka nas trudne wyzwanie. Z jednej strony – chcąc zarabiać na mobilnych usługach – operatorzy telekomunikacyjni będą musieli zainwestować w unowocześnienie i modernizację swojej infrastruktury. Z drugiej – co będzie o wiele trudniejsze – przekonać swoich klientów do zmian w modelu biznesowym. Dzisiaj mobilny dostęp do internetu jest traktowany przez polskich użytkowników jako substytut stacjonarnego dostępu, którego w wielu miejscach jeszcze nie ma. W praktyce sprowadza się to do tego, że klienci nie chcą płacić więcej za dodatkową oferowaną im funkcjonalność – mobilność. Ceny usługi mobilnego dostępu do internetu w Polsce są najniższe w całej Europie.
Optymalizacja procesów
Obserwując wpływ telefonii komórkowej na funkcjonowanie firm, widzimy, że procesy biznesowe przestały być statyczne. Telefon komórkowy stał się narzędziem do zarządzania zasobami organizacji: pracownikami, flotą, procesami i urządzeniami, ponieważ kierowanie firmą w mobilnej rzeczywistości wymaga ciągłego i dynamicznego dostosowywania się do nowych warunków. Od lat współpracujemy z wieloma dużymi przedsiębiorstwami, które stale poszukują nowych rozwiązań, aby lepiej wspierać swoje procesy biznesowe.
Chcemy więc dać klientom nie tylko infrastrukturę telekomunikacyjną, ale oferować też określone narzędzia, które przy zastosowaniu odpowiednich aplikacji będą te procesy usprawniać. Część z dostępnych na rynku aplikacji sprawdziliśmy sami na własnej skórze jako firma Polkomtel. Znamy ich przydatność i funkcjonalność. Mamy też odpowiedni know‑how do zaoferowania tych rozwiązań. Nie jako uniwersalne narzędzia, ale skonfigurowane, uszyte na miarę, w zależności od zmieniających się potrzeb konkretnego klienta.
Mając na uwadze te czynniki, uruchomiliśmy ogólnopolską sieć dyspozytorską na bazie technologii CDMA. Pozwoli to zaoferować naszym klientom rozwiązanie bardzo użyteczne z punktu widzenia wspierania procesów w organizacji.
Usługi te mogą być wykorzystywane również w sytuacjach zarządzania kryzysowego, w sektorze energetycznym i w zarządzaniu bezpieczeństwem. Co roku uzmysławiamy sobie, jak bardzo tego typu rozwiązanie usprawniłoby działanie służb kryzysowych w walce z powodzią czy awariami wywołanymi atakiem zimy. Efektywne zarządzanie sytuacją, ludźmi i informacją z jednego miejsca jest niezwykle potrzebne. Przed nami jest także Euro 2012, największa impreza sportowa w historii Polski, gdzie optymalne zarządzanie jest czynnikiem krytycznym, gwarantującym bezpieczeństwo.
Nowe technologie dostępne w telekomunikacji mają ogromny wpływ nie tylko na ludzkie życie, ale także na funkcjonowanie firm i zmianę ich modeli biznesowych.
Kolejny newralgiczny obszar, w którym jest miejsce do bliskiej współpracy z klientami, to wykorzystanie technologii mobilnych w służbie zdrowia. Dzięki nim można będzie usprawnić zarządzanie danymi o pacjencie informacja o historii choroby i wyniki badań mogą być dostępne dla każdego lekarza‑specjalisty. Możliwe będzie również zdalne monitorowanie pacjentów, którzy wymagają stałej opieki. Właśnie takie podejście do budowania relacji i współpracy z klientami cechuje działania Polkomtela. W tym kierunku idą także zmiany w naszym modelu biznesowym. Nie można stać miejscu – zmieniamy się z dostawcy usług w partnera rozumiejącego biznes naszego klienta. Pamiętamy też o tym, by utrzymać efektywność operacyjną i biznesową.