Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Modele biznesowe
Polska flaga

Wojciech Popławski: receptą może być outsourcing

1 lutego 2016 4 min czytania
Wojciech Popławski
Wojciech Popławski: receptą może być outsourcing

Streszczenie: Firma BalticMed znalazła się w trudnej sytuacji z powodu presji ze strony konkurenta, Nordic Medic, który wykorzystał nowe technologie do obniżenia cen usług, przyciągając pacjentów wrażliwych na koszty. Mimo to BalticMed osiągnął dobre wyniki finansowe, zwiększając przychody z bardziej skomplikowanych zabiegów medycznych. Aby sprostać wyzwaniom konkurencji, BalticMed może rozważyć outsourcing nowoczesnych usług, zachowując jednocześnie kontrolę nad kluczowymi i krytycznymi procesami wewnętrznymi.

Pokaż więcej

Wojciech Popławski: receptą może być outsourcing

Wojciech Popławski: receptą może być outsourcing

Pod presją konkurenta firma BalticMed znalazła się w trudnej sytuacji, co nie oznacza, że nie może wybrnąć z kłopotów. Receptą na obecne problemy przychodni może okazać się właśnie skorzystanie z usług nowoczesnej firmy outsourcingowej. Nie można jednak oddać wszystkiego na zewnątrz. Nad szczególnie skomplikowanymi i krytycznymi procesami trzeba zachować kontrolę poprzez pozostawienie ich w ramach własnych struktur organizacyjnych.

Firma Nordic Medic wykorzystała nowe rozwiązania technologiczne, skutecznie obniżając ceny swoich usług. Nic więc dziwnego, że bardzo szybko przejęła pewną grupę pacjentów BalticMedu, dla których niższy koszt usługi był istotnym kryterium wyboru. Bohaterowie studium przypadku wcale nie są jednak na przegranej pozycji. Mimo utraty części pacjentów BalticMed osiągnął bardzo dobry wynik finansowy, przede wszystkim dzięki zwiększeniu przychodów ze skomplikowanych zabiegów medycznych. Nowa konkurencja stanowi zatem zagrożenie głównie w obszarze prostych, standardowych usług, w przypadku których kryterium kosztu będzie zawsze wygrywać z jakością. Jeżeli natomiast chodzi o bardziej skomplikowane, ryzykowne i wieloetapowe procedury, jakość obsługi i wsparcia pacjenta będzie miała większe znaczenie niż koszt zabiegu. W tej dziedzinie BalticMed ma przewagę, którą trudno będzie nadrobić i która powinna być rozwijana wewnątrz organizacji. Natomiast obszary znacznie prostsze, nieprzesądzające wprost o przewadze, można oddać na zewnątrz.

W powszechnym rozumieniu outsourcing oznacza przekazanie wybranych zadań, dotychczas wykonywanych w ramach przedsiębiorstwa, do zewnętrznej wyspecjalizowanej firmy. Takie działanie kojarzy się z niższym kosztem i bardzo często gorszą jakością i utratą kontroli nad procesem biznesowym. Nic bardziej mylnego. W ramach procesu przejęcia zadań nowoczesne firmy outsourcingowe projektują i wdrażają nową organizację procesów biznesowych, zanim jeszcze zaczną zarządzać zadaniami w nowym modelu. W przypadku BalticMedu mogłoby to oznaczać wdrożenie nowej segmentacji pacjentów przy równoczesnym wykorzystaniu najnowszych rozwiązań technologicznych w obszarze wsparcia klienta (możliwość wyboru modelu self‑service lub tradycyjnej rozmowy z konsultantem). Pozwoliłoby to w prosty sposób oddzielić nieskomplikowane, powtarzalne czynności (wysłanie wyników badań, potwierdzenie wizyty) od tych, które wymagają wysokiej jakości obsługi i doświadczenia branżowego (umiejętne rozpoznanie problemu, analiza historii przypadku, koordynacja pod presją czasu). Firmy outsourcingowe bardzo często obsługują wielu klientów z tej samej branży, dzięki czemu jednostkowe koszty utrzymania i obsługi nowych rozwiązań technologicznych mogłyby być znacznie niższe dla BalticMedu niż indywidualna licencja wykupiona przez Nordic Medic. W rezultacie umowy outsourcingowej BalticMed skorzystałby z nowoczesnej organizacji procesu, w ramach którego, przekazując proste (i znacznie tańsze w obsłudze) zadania partnerowi, minimalizowałby ryzyko obniżenia jakości poprzez standaryzację.

Równocześnie obsługę krytycznych zadań związanych z prowadzeniem skomplikowanych zabiegów może zatrzymać w ramach wewnętrznej struktury call center (stanowiącej na przykład 10–20% aktualnego zatrudnienia). W ten sposób kluczowy proces (mający wpływ na utrzymanie wieloletniej reputacji BalticMedu) zostaje pod opieką najbardziej zaufanych i wykwalifikowanych pracowników, którzy mogą także korzystać z infrastruktury technologicznej firmy outsourcingowej w ramach nowego procesu i dostępnych narzędzi. Przyjęta strategia pozwoli na zmniejszenie różnicy cenowej pomiędzy BalticMedem a Nordic Medic, umożliwi dostęp do nowoczesnych technologii i zwiększy elastyczność reakcji na zmieniające się otoczenie.

Wybierając wyspecjalizowanego partnera mającego doświadczenie w obsłudze podmiotów z sektora usług medycznych, przychodnia BalticMed może się uporać z trudną sytuacją.

Warto również pamiętać o tym, że nowoczesne firmy outsourcingowe coraz częściej oferują ceny za transakcje (wykonanie prostego zadania, obsługa jednego pacjenta) zamiast stałego kosztu etatu z kilkumiesięcznym okresem wypowiedzenia. W ten sposób wraz ze spadkiem liczby pacjentów firma taka jak BalticMed nie musiałaby ponosić dodatkowych kosztów zatrudnienia do czasu zakończenia koniecznej restrukturyzacji. Firmy outsourcingowe całkowicie przejmą takie ryzyko na siebie, co w większości przypadków oznacza przeniesienie pracownika na inny projekt dla nowego klienta.

Wybierając wysoce wyspecjalizowanego partnera posiadającego doświadczenie w obsłudze podmiotów z sektora usług medycznych, BalticMed może poradzić sobie z trudną sytuacją i zachować renomę.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!