Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
BIZNES I TECHNOLOGIE

Większość przedsiębiorstw nie docenia korzyści płynących z cyfryzacji

1 maja 2016 7 min czytania
Dariusz Fabiszewski
Większość przedsiębiorstw nie docenia korzyści płynących z cyfryzacji

Na digitalizacji najbardziej skorzystają te firmy, których strategie biznesowe będą polegać na wykorzystaniu technologii IT i ich konwergencji z technologiami operacyjnymi. Liderzy tworzą nowe modele biznesowe wykraczające poza branże, w których działali dotychczas.

Cyfryzacja wywołuje zmiany, które redefiniują całe sektory gospodarki – wynika z ogłoszonego w 2015 roku raportu Światowego Centrum na rzecz Cyfrowej Transformacji Biznesu, wspólnej inicjatywy Cisco i Międzynarodowego Instytutu Rozwoju Zarządzania w Lozannie. Raport stwierdza, że w ciągu najbliższych pięciu lat rewolucja IT wyprze z rynku około 40 % firm mających obecnie silną pozycję w swoich branżach. W ostatnich latach najbardziej odczuły to branża: technologiczna, mediowa, finansowa i handlowa; w kolejnych rewolucja jest tylko kwestią czasu. Druga edycja globalnego badania Digital Value at Stake (Potencjał cyfrowych korzyści), którego celem było oszacowanie potencjału korzyści, jakie sektor prywatny może osiągnąć dzięki dynamicznemu rozwojowi cyfrowej gospodarki, została przeprowadzona w formie wywiadów z menedżerami z 350 firm z 16 branż.

Podczas pierwszej edycji, przeprowadzonej pod koniec 2012 roku, oszacowano potencjał korzyści, jakie sektor prywatny może osiągnąć dzięki dynamicznemu rozwojowi cyfrowej gospodarki, na kwotę na 14,4 biliona dolarów w latach 2013–2022. Środki miały być generowane przez zupełnie nowe źródła przychodów lub oszczędności osiągnięte dzięki inwestycjom i innowacjom cyfrowym bądź przesuwanie wartości między firmami w ramach poszczególnych branż i między branżami (od „przegranych” do „zwycięzców”), spowodowane różnicami w poziomie ucyfrowienia biznesu. Po ponad trzech latach, gdy badanie zostało powtórzone, korzyści oszacowano już na 23,8 biliona dolarów w ciągu najbliższej dekady, co świadczy o szybszym, niż przewidywano, rozwoju cyfryzacji.

Według raportu, firmy odnoszące największy sukces w cyfrowej gospodarce to te, które potrafią łączyć wiele źródeł wartości dla klientów, takich jak niski koszt, pozytywne wrażenia i wygodna platforma dostarczania produktów lub usług, i w ten sposób tworzyć nowe modele biznesowe o ogromnym potencjale wzrostu. Porównanie obu raportów pokazuje, że technologie cyfrowe stają się coraz bardziej dojrzałe i wszechobecne, a wiele rozwiązań lub sposobów wykorzystania, które jeszcze trzy lata temu wydawały się „wyprzedzać swoją epokę”, dziś jest na porządku dziennym. Analitycy zauważyli też, że te nowe modele zmieniają naturę konkurencji. Cyfrowe funkcje pozwalają na dostarczanie klientom wartości w nowy sposób, przez co stają się one konkurencją dla organizacji z branż do tej pory ze sobą nierywalizujących.

Mimo tak głębokich zmian w krajobrazie biznesu, według  uaktualnionej wersji Digital Value at Stake, prawie połowa menedżerów nie widzi cyfrowej rewolucji (digital disruption) jako obszaru, którym powinny się zająć zarządy ich przedsiębiorstw, a proaktywnie do tego tematu podchodzi tylko 25% organizacji. Tymczasem do wzięcia jest sporo. W raporcie Cisco pokazuje firmom z różnych branż, ile mogą zyskać dzięki cyfryzacji w najbliższych latach (zobacz ramkę Wspólne cechy przynoszące wartość). Wynika z niego, że w ubiegłym roku przedsiębiorstwa z szesnastu branż zrealizowały zaledwie 20% z całej puli możliwości, jakie daje wdrożenie strategii cyfrowych; 80% globalnego potencjału korzyści czeka więc nadal na zrealizowanie. Stawką w tej grze są biliony dolarów do zdobycia w ciągu najbliższej dekady, bo prognozowana, łączna wartość potencjalnych korzyści w sektorze prywatnym ma wynieść 23,8 biliona. Sześć spośród szesnastu branż (produkcja przemysłowa, usługi finansowe, handel detaliczny, usługi ICT, ochrona zdrowia i branża wydobywcza) będzie generować ponad 71% całkowitej wartości tego sektora, a każda z nich to co najmniej bilion dolarów potencjalnych zysków (zobacz ramkę Waga cyfryzacji w sektorze prywatnym).

Większość przedsiębiorstw nie docenia korzyści płynących z cyfryzacji

Większość przedsiębiorstw nie docenia korzyści płynących z cyfryzacji

Fundamentem cyfryzacji musi być jednak bezpieczeństwo. Potencjał korzyści w tym obszarze jest szacowany na 5,3 biliona dolarów, z czego niemal 70% (3,6 biliona dolarów) będzie miało związek ze zdolnością przedsiębiorstw do integracji rozwiązań bezpieczeństwa z cyfrowym fundamentem ich działalności, co będzie z kolei napędzać innowacje i wzrost. Pozostałe 30% (1,7 biliona dolarów) będzie efektem ochrony własności intelektualnej i unikania kosztów związanych na przykład z utratą lub kradzieżą danych. Firmy, które nie wypracują właściwych praktyk w obszarze cyberbezpieczeństwa, będą wolniej konsumować cyfrowe możliwości i w rezultacie osiągną mniejsze, niż mogłyby, korzyści.

Choć region Europy Środkowo‑Wschodniej wciąż jeszcze charakteryzuje dużo niższy stopień absorpcji technologii cyfrowych, niż ma to miejsce na zachodzie kontynentu, ostatnie analizy Cisco wskazują, że przewaga firm zachodnioeuropejskich się zmniejsza. Wiele wiodących firm, które działają w rozwiniętych gospodarkach, dokonało dużych inwestycji w infrastrukturę cyfrową, dzięki czemu zrealizowały w znacznej mierze potencjał korzyści poprzez zwiększenie efektywności, analitykę czy usprawnienie procesów. Teraz muszą się skupić na inwestycjach w najnowsze technologie, transformację organizacji, aby uzyskać jeszcze większą produktywność, innowacyjność, zoptymalizować wykorzystanie zasobów i w efekcie osiągnąć większe zadowolenie klientów

Na podstawie badań można powiedzieć, że rynki wschodzące, czyli na przykład państwa Europy Środkowo‑Wschodniej, nadrobią dystans lub wręcz dogonią pod względem zaawansowania cyfrowej transformacji bardziej rozwinięte państwa Zachodu. Raport Cisco pokazuje bowiem, że w skali globu dostęp do najnowszych technologii IT, kluczowych dla napędzania cyfrowej transformacji, jest coraz bardziej wyrównany, można nawet mówić o efekcie zdemokratyzowania akcesu do technologii. Firmy w Polsce mają dostęp do tych samych rozwiązań co firmy na Zachodzie, a więc te same możliwości, przynajmniej na poziomie technologii, i tak samo mogą je wykorzystywać do generowania korzyści.

Większość przedsiębiorstw nie docenia korzyści płynących z cyfryzacji

Większość przedsiębiorstw nie docenia korzyści płynących z cyfryzacji

Trzeba przyznać, że jest o co walczyć – badanie Potencjał cyfrowych korzyści mówi o potencjalnych zyskach rzędu 722 miliardów dolarów, które są do zrealizowania w naszej części Europy w ciągu najbliższych 10 lat. Chcąc czerpać profity z wdrożenia cyfrowej strategii, organizacje powinny wykonać trzy kroki:

1. Określić dokładnie miejsce, w którym znajdują się na drodze do cyfrowej transformacji. Niektóre firmy poszukują technologii poprawiających efektywność ich biznesu; chcą być szybsze niż konkurencja i pragną ograniczyć strukturę swoich kosztów. Inne natomiast wykorzystują cyfryzację, aby wyróżnić się swoją strategią oraz zapewnić użytkownikom jedyne w swoim rodzaju doświadczenia. Wykorzystują technologię do opracowania nowych produktów i usług, zmieniając przy tym część procesów biznesowych. Z kolei firmy najbardziej zaawansowane w cyfrowej transformacji wykorzystują technologie do zdefiniowania strategii od nowa. To właśnie one redefiniują całe branże poprzez nowe modele biznesowe.

2. Wybrać taki model zastosowania cyfrowych technologii, który może dostarczyć im największych korzyści. Może to być uproszczenie i automatyzacja procesów, co skróci czas wprowadzenia produktu na rynek. Może to być zwiększenie wydajności pracowników i wspieranie kultury innowacji, co zwiększy produktywność i satysfakcję pracowników. Może to być wreszcie spersonalizowane podejście do klienta, zwiększające jego lojalność.

3. Rozwinąć sprawność biznesu, opierając się na świadomości zmian w otoczeniu biznesowym, podejmowaniu najlepszych decyzji, opartych na dojrzałej analizie danych oraz szybkiej egzekucji.

Warto, aby organizacje pamiętały, że koszty wdrożenia cyfrowych strategii są relatywnie niskie w porównaniu z kosztem zaniechania tych działań.

PRZECZYTAJ TAKŻE: IT tworzy biznes »

Nowy paradygmat IT – Rola CIO w czasach globalizacji i cyfryzacji 

Alicja Wiecka PL

Wszystko wskazuje na to, że dziś IT nie tyle „wspiera”, co „współtworzy” biznes. 

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Case study
Premium
Czy planowanie strategiczne ma jeszcze sens?

Krakowski producent słodyczy Zafiro Sweets był przez lata doceniany w branży i wśród pracowników za wieloletni, stabilny wzrost poparty wysoką jakością produktów. Turbulencje rynkowe, napędzane dynamiką mediów społecznościowych i zmieniającymi się oczekiwaniami klientów, podważyły jednak jego dotychczasowy model działania, oparty na planowaniu strategicznym. Firma szuka sposobu, który pozwoli jej się zaadaptować do szybkich zmian zachodzących w jej otoczeniu. Marta Wilczyńska, CEO Zafiro Sweets, z niedowierzaniem patrzyła na slajd, który dostała od działu sprzedaży. Siedziała w restauracji w warszawskim Koneserze, gdzie wraz z Tomaszem Lemańskim, dyrektorem operacyjnym, oraz Justyną Sawicką, dyrektorką marketingu, uczestniczyli w Festiwalu Słodkości – jednej z branżowych imprez, które sponsorowali.

Premium
Zalecenia prof. Kazimierza suwalskiego dla młodych i doświadczonych liderów

Doświadczenie prof. Kazimierza Suwalskiego, chirurga i lidera, przekłada się na uniwersalne zasady skutecznego przywództwa. Poniższe zestawienie to zbiór praktycznych wskazówek, które wspierają rozwój zarówno młodych, jak i doświadczonych liderów – od budowania autorytetu i zarządzania zespołem po radzenie sobie z kryzysami i sukcesję przywództwa.

Premium
Z sali operacyjnej do gabinetu lidera

Droga od chirurga do lidera wymagała nie tylko zmiany kompetencji, ale też perspektywy. Profesor Kazimierz Suwalski, pionier polskiej kardiochirurgii, dzieli się doświadczeniami z budowania zespołów, instytucji i kultury przywództwa opartej na transparentności, zaufaniu i odpowiedzialności. Podkreśla,
że kluczowymi kwestiami są: mentoring, zarządzanie silnymi osobowościami i świadome rozwijanie talentów. Przypomina, że prawdziwe przywództwo nie ustaje wraz z końcem kariery – trwa, gdy potrafimy dzielić się wiedzą i tworzyć przestrzeń do wzrostu innych.

Causal ML
Premium
Jak skutecznie wdrożyć przyczynowe uczenie maszynowe (Causal ML) w organizacji?

Coraz więcej firm dostrzega potencjał Causal ML jako narzędzia wspierającego podejmowanie trafnych decyzji. Jednak skuteczne wdrożenie tego podejścia wymaga czegoś więcej niż zaawansowanych algorytmów — potrzebne są właściwe pytania, odpowiednie dane oraz współpraca interdyscyplinarnych zespołów.

Premium
Nowe podejście do uczenia maszynowego odpowiada na pytania „co by było, gdyby”

Causal ML – nowatorskie podejście w uczeniu maszynowym – daje kadrze zarządzającej nowe narzędzie do oceny skutków decyzji strategicznych. Umożliwia pewniejsze eksplorowanie alternatywnych scenariuszy, dzięki czemu wspiera podejmowanie bardziej świadomych i trafnych decyzji biznesowych. Tradycyjne systemy uczenia maszynowego (machine learning, ML) zdobyły szerokie uznanie jako narzędzia wspomagające procesy decyzyjne, szczególnie tam, gdzie kluczowe jest oszacowanie prawdopodobieństwa konkretnego zdarzenia, na przykład zdolności kredytowej klienta. Klasyczne modele ML opierają jednak swoje predykcje głównie na identyfikowaniu korelacji w danych. Taka metodologia, choć użyteczna w pewnych kontekstach, okazuje się niewystarczająca, a wręcz może wprowadzać w błąd, szczególnie wtedy, gdy menedżerowie starają się przewidzieć realny wpływ swoich decyzji na wyniki biznesowe.

Premium
Czy znasz cel swojej organizacji?

Ankieta redakcji „MIT Sloan Management Review Polska” została przeprowadzona wśród użytkowników platformy LinkedIn – w większości osób zajmujących stanowiska kierownicze, menedżerskie i eksperckie. Grupa ta jest szczególnie istotna w kontekście budowania oraz komunikowania celu organizacji, ponieważ to właśnie liderzy średniego i wyższego szczebla odpowiadają zarówno za interpretację celu, jak i przekładanie go na codzienne działania zespołów. Ankieta miała sprawdzić, w jakim stopniu pracownicy identyfikują się z celem działania swojej organizacji.

Premium
AI zmienia zasady gry – jakich liderów IT dziś potrzebujemy?

Wielu dyrektorom ds. informatyki (CIO) brakuje zarówno czasu, jak i odpowiednich kompetencji oraz formalnych uprawnień, by skutecznie mierzyć się z wyzwaniami kulturowymi i organizacyjnymi, które mogą utrudniać wdrażanie inicjatyw związanych ze sztuczną inteligencją. Nadszedł moment, by poszerzyć zakres ich ról.

Sztuczna inteligencja fundamentalnie przekształca sposób działania organizacji i ta transformacja wykracza daleko poza samą techniczną implementację. Nowoczesne systemy AI coraz częściej przejmują zadania dotąd wykonywane przez ludzi, co nierzadko wymaga od pracowników przekwalifikowania, podnoszenia kompetencji oraz rozwoju umiejętności, takich jak myślenie krytyczne. Aby skutecznie zarządzać nowym modelem współpracy ludzi i technologii, liderzy muszą rozumieć złożone czynniki ludzkie i organizacyjne, takie jak zwinność i zmiany kulturowe, dynamikę osobowości oraz inteligencję emocjonalną.

Mimo to większość organizacji nadal postrzega wdrażanie sztucznej inteligencji przede wszystkim jako wyzwanie natury technicznej, a obecne role liderów technologicznych odzwierciedlają to podejście. Zgodnie z raportem Foundry’s 2024 State of the CIO aż 85% liderów IT uważa, że dyrektorzy ds. informatyki (CIO) coraz częściej pełnią funkcję agentów zmian w swoich organizacjach. Jedynie 28% z nich twierdzi, że kierowanie transformacją jest dla nich priorytetem.

Jak firmy z Chin pokonują bariery i zdobywają nowe rynki
Premium
Wskazówki wdrożeniowe dla polskich firm planujących ekspansję zagraniczną

Polskie firmy, które chcą skutecznie zaistnieć na rynkach zagranicznych, muszą porzucić myślenie w kategoriach całych krajów i skupić się na konkretnych miastach, niszach oraz kanałach cyfrowych. Poniższe zestawienie prezentuje trzy praktyczne strategie, które – przy odpowiednim dopasowaniu do lokalnych realiów – pozwalają przezwyciężyć bariery wejścia i efektywnie rozwijać działalność poza granicami Polski.

Premium
Chiny w transformacji. Nowa era przedsiębiorczości

Chiny przechodzą fascynującą transformację, która zmienia je w globalnego lidera innowacji i technologii. Dziś kraj ten, jeszcze kilka dekad temu borykający się z ubóstwem i izolacją, jest miejscem, gdzie młodsze pokolenie przedsiębiorców wyznacza nowe standardy na światowych rynkach.

Premium
ROLA WARTOŚCI W KULTURZE WSPIERAJĄCEJ ZMIANY I ZAANGAŻOWANIE PRACOWNIKÓW

Transformacja Avivy w Polsce to historia konsekwentnego działania w oparciu o wartości, które nie tylko przetrwały zmiany właścicielskie, lecz także stały się fundamentem dalszego rozwoju.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!