Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Digitalizacja

V edycja E-commerce Trends Summit – relacja

21 września 2023 16 min czytania
Zdjęcie Redakcja MIT SMRP -
Redakcja MIT SMRP
V edycja E-commerce Trends Summit – relacja

E‑commerce to w ostatnich latach najszybciej rozwijający się segment handlu. Podczas V edycji E‑commerce Trends Summit eksperci odpowiedzieli na wiele pytań, między innymi: Jak utrzymywać, a nawet zwiększać rentowność e‑commerce i optymalizować koszty w obecnych realiach rynkowych? Jak wykorzystywać sztuczną inteligencję, by generować rekordową sprzedaż oraz skutecznie podbić zagraniczne rynki?

Konsumenci oczekują wygody i doskonałego doświadczenia wspieranego nowymi technologiami. Firmy muszą nadążyć za zmieniającymi się trendami oraz oczekiwaniami klientów. Kluczem do zwycięstwa jest sprawne zarządzanie kanałami dotarcia do klienta, elastyczny łańcuch dostaw oraz lepsze zarządzanie cyklem życia klientów.

Na wirtualnej scenie pojawiło się szesnastu prelegentów, a poniżej przedstawiamy krótkie relacje z ich wystąpień.

Andrzej Jacaszek, wiceprezes i dyrektor zarządzający ICAN Institute: Pandemiczne przyśpieszenie e‑commerce.

Rozpoczęcie wydarzenia poprzedziło wystąpienie Andrzeja Jacaszka, dyrektora zarządzającego ICAN Institute, który przedstawił pięć pułapek, w jakie wpadają małe i średnie firmy podczas procesu wdrażania e‑commerce. Jedną z nich jest niewłaściwa architektura technologiczna, która utrudnia skalowanie biznesu – „Musimy upewnić się, że wszystkie funkcjonalne obszary działalności przedsiębiorstwa są dobrze skoordynowane, nie tylko te, które są w kompetencji działu IT, ale również cała infrastruktura logistyczna”.

Innym powszechnym błędem jest niedoinwestowanie projektów oraz uczenie się ekonomiki działania biznesu na bieżąco, zamiast poświęcić czas na pełne zrozumienie ekonomii jednostkowej, a także wdrożenie modelu biznesowego o długoterminowym potencjale. Wskazał również, że „czasami polityka wewnętrzna firmy powoduje spowolnienie w realizacji działań związanych z budowaniem biznesu, podejmowanych przez przedsiębiorstwa”.

Wspomniał również o najnowszych trendach, które kształtują branżę e‑commerce, takich jak live commerce, m‑commerce, czyli większa rola aplikacji mobilnych, a także wzrost popularności re‑commerce, czyli kupowania rzeczy z drugiej ręki, oraz cross border.

Pedro Amorim Associate Professor (with habilitation) at Industrial Engineering and Management Department at FEUP, professor at Porto Business School: Myths of Online Deliery: Using Data and Analytics to Unveil What Customers Truly Want.

Podczas swojego wystąpienie Pedro Amorim obalił mit, że kluczowym aspektem w dostawach online jest szybkość wysyłki. E- sklepy w odpowiedzi na oczekiwania klientów względem szybkiej realizacji zamówienia, decydują się na ryzykowny krok dostarczania zamówionych produktów nawet w ciągu kilkunastu minut. Takie działanie obniża wartość marży, ponieważ koszt dostawy znacznie wzrasta, przez co sprzedaż niektórych produktów może być nieopłacalna.

Jak podkreślił ekspert, szybkość dostawy nie jest jedynym czynnikiem decydującym o sukcesie e‑sklepu. Jeśli sprzedawcy chcą zwiększyć przychody, muszą poznać oczekiwania kupujących i różnicować ich potrzeby. Warto zastanowić się nad wdrożeniem dynamicznej wyceny dostawy oraz opcją okienek czasowych.

Badania pokazują, że klienci bardziej cenią sobie możliwość wyboru przedziałów czasowych dostawy niż jej szybkość. „Warto poznać faktyczne motywacje klientów i rozważyć opcję dostosowania godzin dostawy do preferencji klientów. Dodatkowo skłonność klientów do zapłacenia więcej za dostawę, często zależy od zawartości ich koszyka, zwłaszcza jeśli produkty łatwo ulegają zepsuciu”  podkreślił ekspert.

Magdalena Ostrowska, ekspertka w EXATEL SA: Jak zadbać o cyberbezpieczeństwo w e‑commerce? Trendy, specyfika, metody ochrony.

Branża e‑commerce jest atrakcyjnym celem ataków hakerów. Atakujący mogą próbować wykraść cenne dane, co skutkuje utratą zaufania klientów i znacznymi stratami finansowymi. Podczas trzeciej prezentacji dowiedzieliśmy się, jak przedsiębiorcy mogą uchronić swój biznes przed cyberatakami.

Ekspertka przedstawiła trzy rodzaje najczęstszych ataków, na które jesteśmy narażeni, takie jak: ataki na systemy komputerowe typu DDoS, które prowadzą do zakłócenia ich działania, oraz ataki phishingowe, w których oszuści podszywają się pod zaufane źródła, np. banki, firmy czy serwisy internetowe, aby zdobyć poufne dane. Ponadto omówiła grupę aplikacji i programów o szkodliwym działaniu, znanych jako Malware.

Magdalena Ostrowska podzieliła się również dobrymi praktykami, które mogą nas uchronić przed niechcianymi atakami cyberprzestępców, podkreślając, że „Zapewnienie bezpieczeństwa jest procesem ciągłym, który wymaga zaangażowania ludzi, rozwiniętych technologii oraz skutecznych procedur”.

Jedną z zaprezentowanych możliwości zabezpieczenia się przed skutkami ataków aplikacyjnych DDoS jest stworzona przez firmę usługa TAMA i TAMA PRO7.

Piotr Sprzęczka, dyrektor zarządzający w LOGWIN POLAND: Logistyka mądrze skalowana.

Ekspert zaprezentował sposoby na automatyzację procesów w branży logistycznej i mądrą skalowalność biznesu, podkreślając, jak ważna jest elastyczność. „Żyjemy w czasach, w których musimy mierzyć się ze zmiennością oczekiwań klientów, a także dynamicznymi zmianami prawnymi”.

Piotr Sprzęczka zarekomendował czynności, które usprawnią działanie przedsiębiorstwa. Po pierwsze ważny jest outsourcing działań, które nie są podstawową działalnością firmy. Nie warto też porywać się na automatyzację wszystkich czynności, ale tylko tych, które są uzasadnione. Zarekomendował, by planować logistykę tak, aby była elastyczna, i szukać partnerów, którzy oferują pudełkowe rozwiązania. Czas dostawy jest ważny, ale warto pamiętać, że jest on wartością relatywną dla klienta.

Maciej Sawina, e‑commerce manager w Mondi Group, i Marek Jaguszewski, dyrektor sprzedaży w Mondi Bags w Polsce: Pudełko czy worki papierowe? Jak spakować e‑commerce?

Sprzedawcy poszukują sposobów na optymalizację kosztów opakowań, natomiast konsumenci coraz częściej wybierają ekologiczny sposób dostawy. Eksperci z Mondi Bags zaprezentowali innowacyjną metodę pakowania dla e‑commerce, która jest ciekawą alternatywą dla foliopaków i kartonowych opakowań. Mowa o torbie Mailerbag, którą można łatwo otworzyć, ponownie zamknąć i zwrócić. Mailerbag umożliwia bezpieczne dostarczenie klientom, jednocześnie minimalizując ryzyko potencjalnych reklamacji i zwrotów.

„Zauważalny jest trend dbałości o środowisko, a słowo sustainbility pojawia się niemalże na każdym biznesowym spotkaniu. Świat, w którym żyjemy, stał się dla nas ważny, a kwestie takie jak recykling, ograniczenie emisji COIndeks dolny 2 oraz zmniejszenie ilości odpadów zaczęły determinować wybór opakowania przez konsumentów i sprzedawców” – wskazali eksperci.

Krzysztof Albrychiewicz, dyrektor strategiczny, i Łukasz Sztuczyński, e‑commerce director w GroupM: Czego AI NIE zrobi w twoim e‑commerce? Praktyczne zastosowania sztucznej inteligencji w porównaniu z tradycyjnymi rozwiązaniami w e‑commerce.

W trakcie wystąpienia eksperci omówili, w jaki sposób sztuczna inteligencja może usprawnić działanie e‑commerce i przyczynić się do wzrostu sprzedaży. AI umożliwia przewidywanie popytu oraz zapotrzebowanie na dane produkty, pomaga w personalizacji ofert, optymalizacji cen, zarządzaniu logistyką, a także wspiera obsługę klienta.

Krzysztof Albrychiewicz podkreślił, że ważnym aspektem jest odpowiednie wdrażanie AI i wykorzystywanie jej potencjału tak, by rzeczywiście przynosiła korzyści.

„Sztuczna inteligencja nie zastąpi człowieka, ale wyprze pracowników, którzy jej nie używają” – stwierdził jeden z ekspertów. Krzysztof Albrychiewicz i Łukasz Sztuczyński zachęcają do wdrażania AI w e‑sklepach i do świadomego wykorzystywania jej zasobów, zachowując przy tym krytyczne spojrzenie na efekty jej działania.

Marcin Susmanek, członek zarządu i COO w Alsendo: Efektywne zarządzanie ostatnią milą w e‑commerce.

Jednym z kluczowych czynników dla branży e‑commerce jest sprawnie działająca logistyka. Szczególne miejsce zajmuje końcowy proces dostawy zwany ostatnią milą. Marcin Susmanek z firmy Alsendo zaprezentował rozwiązania dla biznesu, które ułatwiają procesy wysyłkowe i posprzedażowe. Podał kilka wskazówek, jak poprawić efektywność procesów wysyłkowych z zachowaniem najwyższych standardów obsługi oraz z wykorzystaniem najnowszych rozwiązań technologicznych.

„Do 2025 roku organizacje oferujące ujednolicone doświadczenie zakupowe poprzez bezproblemowe przenoszenie klientów przez różne ścieżki odnotują co najmniej 20% wzrost całkowitych przychodów” – wspomniał ekspert.

Przedstawił propozycje ułatwienia zarządzania procesami wysyłkowymi w różnych kanałach sprzedaży, a także sposoby, jak budować pozytywne relacje z klientami końcowymi, poprawić efektywność w procesie zwrotów, by w efekcie zwiększyć satysfakcję kupujących oraz samą sprzedaż w e‑sklepie.

Debata ekspercka: AI w E‑commerce. Prowadzący: Joanna Koprowska redaktorka MIT Sloan Management Review Polska. Paneliści: Jan Kinal, prezes zarządu, Setugo.pl, Justyna Skorupska, członek Rady Izby Gospodarki Elektronicznej, Paweł Fornalski, founder & executive chairman IAI (IdoSell & IdoBooking), Jerzy Biernacki, head of operations w Miquido.

Podczas debaty eksperci omawiali rolę sztucznej inteligencji (AI) w rozwoju e‑commerce oraz wynikające z tego zagrożenia. Paweł Fornalski wspominał o początkach rozwoju AI, podkreślając, że jeszcze wiele dziedzin będzie automatyzowanych przez AI – „Obecnie AI nie nakręci dla nas pełnometrażowego video. Może stworzyć poszczególne jego elementy, ale nie cały film. W tym obszarze widać potencjał do dalszego rozwoju”.

Justyna Skorupska wspomniała, że już wiele firm z listy Fortune 500 tworzy treści za pomocą sztucznej inteligencji. „Do 2025 roku aż 30% treści będzie generowane przez AI. Jest ona wsparciem w codziennej pracy wszędzie tam, gdzie można jakieś zadania automatyzować”. – wskazała ekspertka. Dostrzega przy tym potencjał do dalszego rozwoju w końcu podróży zakupowej, czyli obsłudze klienta.

Jerzy Biernacki wspomniał o innych korzyściach wykorzystania AI w e‑commerce takich jak zwiększenie produktywności biznesu oraz poprawie doświadczeń klienta dzięki użyciu asystentów zakupów, opcji filtrowania produktów oraz personalizacji oferty produktowej.

Jan Kinal zwrócił uwagę na trwającą rewolucję w marketingu e‑commerce i mediach społecznościowych za sprawą wykorzystania AI, która pomaga w tworzeniu treści oraz planowaniu kontentu. Paweł Fornalski ochłodził nieco entuzjazm, podkreślając konieczność dostosowania się do zmieniających się preferencji użytkowników mediów społecznościowych.

Eksperci odnieśli się do badań Timothego Shoupa z Kopenhaskiego Instytutu Badań nad Przyszłością (Copenhagen Institute for Futures Studies), który twierdzi, że do 2030 roku ilość treści generowanych przez AI może wzrosnąć do 99%. Zwrócili uwagę, że ten trend może spowodować zalanie rynku płytkimi treściami i ich kanibalizację.

Jan Kinal nie wyraża obaw co do wpływu sztucznej inteligencji (AI) na rynek pracy. Zaznacza, że AI może stanowić wsparcie dla copywriterów oraz twórców internetowych. Uczulił jednak, by zachować czujność szczególnie w kwestii poufności danych, sprawdzania treści pod kątem plagiatu, ponieważ już wpłynęły pierwsze pozwy o naruszenie praw autorskich. Justyna Skorupska rekomenduje, by sztuczną inteligencję traktować jako narzędzie z konkretnym planem na jego wykorzystanie – „należy budować przewagę konkurencyjną poprzez kreatywność, a nie myśl odtwórczą” – podkreśla ekspertka.

Podsumowując, eksperci zgodzili się, że AI ma ogromny potencjał dla rozwoju branży, ale należy ją odpowiednio wykorzystywać, by uniknąć zagrożeń, a także zadbać o wysoką jakość treści.

Paweł Fornalski, founder & executive chairman, IAI (IdoSell & IdoBooking): Rentowność e‑commerce w czasach kryzysu.

Ekspert Paweł Fornalski omówił czynniki, które mają wpływ na rentowność e‑commerce oraz przychody. Przedstawił szereg rekomendacji, jak można obniżyć koszty magazynowania oraz wysyłki zamówień, a także obsługi zawrotów.

„Pośrednicy, znani jako brokerzy kurierscy, mogą znacząco zmniejszyć koszty wysyłki, przy zachowaniu wysokiej jakości usług. Warto dokonywać przeglądu opcji kurierskich i dostosowywać ceny do przesyłek” – podkreśla ekspert.

Natomiast niezawodnym sposobem na zmniejszenie liczby zwrotów jest proaktywne dbanie o prawidłowe opisy, wskazanie wszystkich parametrów produktu, szybką realizację zamówienia oraz terminowe wysyłki. Ważny jest również outsourcing procesów magazynowych, czyli fullfilment, który poprawia szybkość i jakość pakowania, zmniejsza liczbę reklamacji, a także obniża koszty wysyłki. Ważne jest również maksymalizowanie konwersji, gdyż „zmiana konwersji daje znacznie więcej, niż zwiększanie wydatków reklamowych”.

Debata ekspercka: Logistyka w e‑commerce. Prowadzący: Paulina Kostro, redaktorka MIT Sloan Management Review Polska. Paneliści: Piotr Lenczewski, leasing & customer experience manager Prologis, Piotr Sprzęczka, LOGWIN POLAND, Mateusz Gołębiowski, Pryzmat Media (MINDPACK).

Podczas debaty eksperci analizowali, w jaki sposób e‑commerce dostosowuje się do nowych warunków spowodowanych pandemią, inflacją oraz jakie strategie i tendencje są obecnie widoczne w branży logistycznej.

„Ostatnie trzy lata były jak ekwiwalent dziesięciu lat przewidywanego rozwoju, z dwucyfrowym wzrostem wynoszącym nawet do 30%. Obecnie jednak popyt na e‑commerce powrócił do oczekiwanego poziomu, a konsumenci wykazują tendencję do dywersyfikacji zakupów i optymalizacji kosztów” – trafnie zauważył Piotr Lenczewski.

Piotr Sprzęczka podkreślił, że inwestorzy nadal mają wysokie oczekiwania w kwestii rozwoju e‑commerce i poszukują możliwości rozszerzenia działalności na nowe rynki. „Ważnym aspektem jest optymalizacja kosztów stałych oraz automatyzacja rozwiązań magazynowych i zwiększanie produktywności”.

Mateusz Gołębiowski zauważył, że podczas pandemii niektóre firmy odnotowały znaczne wzrosty, a inne poniosły straty, zwłaszcza te działające na platformach handlowych. Wzrost kosztów był jednym z czynników, który wymusił na sprzedawcach, dostosowanie swojej strategii do nowej rzeczywistości.

Eksperci zastanawiali się, czy wszystkie branże dążą do cięcia kosztów. Piotr Lenczewski zaznaczył, że nie ma jednej branży, która osiągałaby wyjątkowo wysokie wyniki, ponieważ to zależy od konkretnego produktu i marki. Piotr Sprzęczka wskazał, że kluczową rolę odgrywa elastyczność menedżerów, a także poszukiwanie nowych rynków i segmentów.

W kontekście ekspansji zagranicznej eksperci jednomyślnie wypowiedzieli się, że polskie firmy mają potencjał, ale często brakuje im odwagi. Piotr Sprzączka stwierdził, że „jest jeszcze duża doza niepewności. Średnie przedsiębiorstwa zaczynają badać takie możliwości, ale potrzebują wsparcia. Potrzeba odpowiednich partnerów, którzy są w stanie zaproponować kompleksowe rozwiązania”.

Według ekspertów kryzys związany z łańcuchem dostaw został zażegnany. Mateusz Gołębiowski zauważył, że Allegro utrzymuje swoją silną pozycję, ale pojawiają się także nowi gracze, a automaty paczkowe są najchętniej wybieraną formą odbioru paczek w Polsce.

Nie zabrakło również podniesienia kwestii ekologii i działań zrównoważonego rozwoju. Eksperci podkreślili znaczenie działań mających na celu oszczędzanie energii dzięki rozbudowie floty elektrycznej w firmach logistycznych oraz stosowania zielonych rozwiązań w odpowiedzi na oczekiwania rynku, a także samych klientów.

Martin Adams, AI Entrepreneur and Futurist: Beyond the Hype – How Generative AI can Drive Connection and Commerce.

Martin Adams omawiał postępy w rozwoju sztucznej inteligencji na przestrzeni ostatnich lat. Przypomniał swoje przemówienie, które wygłosił cztery lata temu w Dubaju, kiedy to zapowiadał, że w niedługim czasie AI będzie technologią mainstreamową i wiele firm będzie korzystać z jej możliwości. Wtedy ktoś zakwestionował jego słowa i powiedział, że ta futurystyczna wizja nie ma szans, by się spełniła na tak szeroką skalę. Wspominał również o badaniach związanych z maszynowym uczeniem się, które nie zawsze przynosiły dobre rezultaty.

W dalszej części wystąpienia wspomniał o osiągnięciach w dziedzinie generatywnej sztucznej inteligencji w tworzeniu realistycznych obrazów oraz wideo, w generowaniu wartościowych treści i dostarczaniu bardziej spersonalizowanych doświadczeń. Podkreślił również znaczenie danych, które mogą poprawić działanie algorytmów – twierdząc, że „Sztuczna inteligencja może analizować dane z przeszłości, ale nie może poradzić sobie z nieprzewidywalnymi zdarzeniami jak katastrofy naturalne”.

Ekspert mówił również o tym, jak można wykorzystać generatywną sztuczną inteligencję w marketingu, a także o znaczeniu dostosowywania modeli do potrzeb odbiorców – „kluczem do sukcesu jest odpowiednie zarządzanie danymi oraz dostosowanie modeli do konkretnych celów”.

Wszystkim firmom i redakcjom zaangażowanym w promowanie, finansowanie i popularyzowanie naszego wydarzenia serdecznie dziękujemy.

Organizator wydarzenia: ICAN INSTITUTE

Partnerzy merytoryczni: MIT Sloan Management Review Polska

Patronaty honorowe: Izba Gospodarki Elektronicznej, IAB Polska, Polska Agencja Informacji Handlowej Grupa PFR, Ministerstwo Rozwoju i Technologii

Partnerzy wydarzenia: ALSENDO, EXATEL, GT AI, MONDI, PROLOGIS, IDOSELL, MINDPACK, MIQUIDO

Patroni medialni: BIZNES TUBA, E‑COMMERCE W PRAKTYCE, MARKETER PLUS

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Skup się na fanach marki. Oferta skierowana do wszystkich nie działa!
Multimedia
Skup się na fanach marki. Oferta do wszystkich nie działa!

W spolaryzowanej kulturze pogoń za rynkiem masowym i kierowanie oferty do wszystkich są z góry skazane na porażkę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu marki jest sprzymierzenie się z subkulturą, która ją pokocha.

Cła, przeceny i okazje: Jak zarobić, gdy inni panikują lub tweetują

Trump tweetuje, Wall Street reaguje nerwowo, a inwestorzy znów sprawdzają, czy gdzieś nie pozostawili Planu B. Gdy rynek wpada w histerię, pojawia się pokusa: a może jednak warto „kupić w tym dołku”? W tym tekście sprawdzamy, czy inwestowanie w kontrze do tłumu to genialna strategia na czasy ceł Trumpa, banów na Chiny i politycznych rollercoasterów — czy raczej przepis na ból głowy i portfela. Nie wystarczy chłodna kalkulacja, przyda się też stalowy żołądek.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Premium
Zamień konflikt we współpracę

Destrukcyjny konflikt w zespole zarządzającym może zahamować rozwój organizacji. Skuteczne zarządzanie takimi napięciami wymaga od liderów świadomego odejścia od rywalizacji o władzę na rzecz współpracy oraz strategicznego, systemowego myślenia.

Konflikt w zespole zarządzającym, szczególnie wtedy gdy przeradza się w trwały, emocjonalny antagonizm, staje się realnym zagrożeniem dla efektywności całej organizacji. Studium przypadku firmy X-Style.

Jak zapewnić stabilność i elastyczność na rynku zielonej energii?

Dynamiczne zmiany na rynku energii oraz rosnące znaczenie OZE i celów ESG stawiają przed firmami nowe wyzwania. W tym kontekście Reo.pl (Grupa Enerconet) kładzie nacisk na elastyczność, dogłębną analizę potrzeb klienta i transparentność danych. O strategiach budowania długoterminowych relacji i zapewniania przewidywalności w sektorze odnawialnym opowiada Grzegorz Tomasik, prezes Reo.pl. 

Reo.pl działa na polskim rynku od 2022 roku. Jakie wyzwania napotkali państwo przy wprowadzaniu elastyczności i dostosowywaniu się do dynamicznych zmian w sektorze OZE?

Chociaż marka Reo.pl powstała na początku 2022 r., nasza grupa – Enerconet – działa na rynku energetycznym już od 2007 r. Ta wieloletnia obecność w sektorze OZE i doświadczenie w obrocie energią dają nam status dojrzałego podmiotu, wspartego silnym zespołem i dogłębną znajomością branży.

Od 2007 r. sektor OZE przeszedł znaczącą transformację, obejmującą regulacje, mechanizmy rynkowe i podejście firm do zakupu zielonej energii. Kluczową zmianą był rozwój bezpośrednich kontraktów (P2P) między wytwórcami OZE a odbiorcami końcowymi. Spółki tworzące dziś Enerconet aktywnie uczestniczyły w tej ewolucji od samego początku, analizując rynek i wypracowując skuteczne rozwiązania, co ostatecznie doprowadziło do uruchomienia platformy Reo.pl.

Premium
Gdy projekt wymyka się spod kontroli

Polskie firmy technologiczne coraz częściej realizują złożone zlecenia dla międzynarodowych gigantów. Jednak nawet najlepiej przygotowany zespół może przy takim projekcie natknąć się na nieoczekiwane przeszkody. Przykład firmy Esysco wdrażającej szyfrowanie poczty e-mail dla jednego z największych niemieckich banków pokazuje, jak szybko może runąć precyzyjnie zaplanowany harmonogram oraz jak radzić sobie z nieprzewidywalnymi wyzwaniami.

Polskie firmy technologiczne coraz częściej zdobywają międzynarodowe kontrakty i realizują projekty, które jeszcze niedawno były zarezerwowane wyłącznie dla międzynarodowych rywali. Dzięki temu zdobywają zagraniczne rynki, osiągając imponujące wyniki eksportu usług IT, który w 2023 r. przekroczył 16 mld dolarów. W ostatniej dekadzie przychody branży wzrosły niemal czterokrotnie, a wartość eksportu – aż 7,5 razy, dzięki czemu polski sektor IT stał się motorem rodzimego eksportu. Kluczowymi kierunkami ekspansji są Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania, a wśród najsilniejszych obszarów znajdują się fintech, cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, gry oraz rozwój oprogramowania.

Polska wyróżnia się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jako największy eksporter usług IT, przewyższając Czechy czy Węgry, a pod względem jakości specjalistów IT zajmuje trzecie miejsce na świecie. Jednak do pełnego wykorzystania tego potencjału konieczne jest pokonanie barier takich jak ograniczony dostęp do kapitału na ekspansję, rosnące koszty pracy oraz niedostateczne doświadczenie w międzynarodowej sprzedaży i marketingu. To jednak nie wszystko. Przy współpracy z międzynarodowymi gigantami trzeba również pamiętać o nieznanej polskim wdrożeniowcom skali, złożoności i nieprzewidywalności towarzyszącym tak wielkim projektom. Dobrym przykładem może być nasze wdrożenie dla jednego z największych niemieckich banków, z którym podpisaliśmy kontrakt na wprowadzenie systemu zabezpieczeń e-maili dla ponad 300 tys. użytkowników rozsianych po całym świecie. Technologicznie byliśmy gotowi, ale rzeczywistość szybko zweryfikowała nasze plany.

Premium
Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

Premium
Dlaczego odważne pomysły giną w szufladach menedżerów i co z tym zrobić?

Najbardziej innowacyjne, nietypowe idee często nie zostają zrealizowane – nie dlatego, że są złe, ale dlatego, że wywołują niepewność. Co może pomóc menedżerom w podejmowaniu ryzykownych, lecz potencjalnie przełomowych decyzji? Kluczowe okazuje się świadome budowanie sieci doradczej.

Menedżerowie, którzy są świadomi znaczenia innowacji w rozwoju organizacji, często zachęcają członków swoich zespołów do dzielenia się świeżymi i kreatywnymi pomysłami. Jednak wielu pracowników skarży się, że ich najlepsze propozycje są przez zwierzchników często pomijane, odrzucane lub niewłaściwie rozumiane.

Paradoksalnie to właśnie menedżerowie mogą stanowić jedną z największych barier dla innowacji. Mocno zakorzenieni we własnych obszarach specjalizacji, często nie dostrzegają wartości nowatorskich idei – szczególnie wtedy, gdy pomysły te wyznaczają nowe ścieżki w ich dziedzinie.

AI dla wszystkich - Mechło
Premium
AI dla wszystkich: jak ją wdrożyć w firmie?

Sztuczna inteligencja nie jest już zarezerwowana wyłącznie dla dużych korporacji i technologicznych gigantów. Dziś każdy może korzystać z narzędzi opartych na AI, a bariera kosztów znacząco się obniżyła. To jednak nie znaczy, że korzystanie z tych technologii jest proste i zrozumiałe dla wszystkich.

Powszechna dostępność sztucznej inteligencji (AI) nie rozwiązuje kluczowego problemu: braku wiedzy o tym, jak skutecznie i odpowiedzialnie z niej korzystać. Dlatego edukacja staje się nie tylko wsparciem, ale wręcz warunkiem realnego wykorzystania potencjału tej technologii. Umiejętność pracy z AI powinna być dziś traktowana jak podstawowa kompetencja, niezbędna zarówno w życiu zawodowym, jak i codziennym. Tym bardziej, że generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) coraz śmielej wkracza na polski rynek, oferując firmom wiele korzyści: począwszy od automatyzacji drobnych zadań aż po strategiczne przedsięwzięcia.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!