Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Digitalizacja

Trendy na rynku urządzeń do telekonferencji. Technologia przyszłości przygotowana na wyzwania współczesnego świata pracy

19 kwietnia 2024 7 min czytania
Zdjęcie Materiał Partnera HWEC -
Materiał Partnera Hwec
Thomas Baumann
Trendy na rynku urządzeń do telekonferencji. Technologia przyszłości przygotowana na wyzwania współczesnego świata pracy

Inteligentne rozwiązania wideokonferencyjne Jabra umożliwiają prowadzenie naturalnych spotkań i zapewniają lepszą współpracę hybrydową.

Z najnowszych badań i raportów wynika, że nasze podejście do pracy w ostatnich latach przeszło drastyczną transformację. Za zmianą modelu pracy muszą nadążyć biura. Praca hybrydowa stała się nową normalnością, dlatego przestrzenie biurowe muszą zostać tak przeprojektowane, by zmiana miejsca wykonywania obowiązków służbowych była prosta, efektywna i przyjemna. Odpowiednia aranżacja przestrzeni  i dostosowane rozwiązania technologiczne zapewnią inkluzywne, owocne spotkania. Równie ważne są jednak wyposażone w wygodne fotele przestrzenie sprzyjające kreatywnym nieformalnym rozmowom czy ergonomiczne biurka i krzesła do pracy koncepcyjnej wymagającej skupienia. W odpowiedzi na te wyzwania, z którymi musi się zmierzyć większość przedsiębiorców, powstała inicjatywa HWEC – Hybrid Workplace Experience Centre. Dziesięć firm: Bene, Jabra, Lenovo, Microsoft, Sharp/ NEC, Waldmann, Colliers, Exclusive Networks, HaysSonte, będących ekspertami w dziedzinie projektowania hybrydowych miejsc pracy, połączyło siły, by wspólnie rozmawiać o nowoczesnym środowisku pracy, które pozwoli ściągnąć i zatrzymać największe talenty i sprosta oczekiwaniom pracowników ceniących sobie elastyczny model wykonywania zadań. W cyklu 12 artykułów przedstawimy istotne obszary budowania odpowiedniej dla organizacji przestrzeni do pracy w zmieniającym się świecie. Dzisiaj przyjrzymy się bliżej propozycjom firmy Jabra.

Głównym trendem IT w 2024 roku, podobnie jak w roku poprzednim, jest sztuczna inteligencja (AI). Odgrywa ona rolę w niemal wszystkich osiągnięciach technologicznych i wpływa na prawie każdy obszar naszego życia, zwłaszcza w środowisku pracy. Jednakże jesteśmy dopiero na początku drogi – sztuczna inteligencja jest zarówno szansą, jak i wyzwaniem i stale dynamicznie się rozwija. Rodzi to nie tylko pytania natury etycznej dotyczące zagrożeń z nią związanych i jej ograniczeń, ale także sprawia, że decyzje inwestycyjne w IT stają się coraz bardziej złożone. Wprowadzając na rynek serię PanaCast 50, Jabra pokazała, jak dzięki wydajnej i elastycznej architekturze systemu rozwiązanie sprzętowe może być wyposażone w jeszcze bardziej zaawansowane aplikacje AI, co sprawia, że jest to produkt stworzony z myślą o przyszłości i może służyć nam przez wiele lat.

Sztuczna inteligencja dla większej naturalności

Jabra dość szybko odkryła potencjał sztucznej inteligencji i była jedną z pierwszych firm, które zastosowały ją w swoich kamerach wykorzystywanych w wideokonferencjach. Za sprawą procesorów brzegowych AI, rozwiązania PanaCast 50 mogą podejmować decyzje w zaledwie kilka milisekund, dzięki przetwarzaniu danych bezpośrednio w urządzeniu. W połączeniu z polem widzenia 180° w rozdzielczości 4K generowanym przez trzy 13‑megapikselowe kamery i osiem profesjonalnych mikrofonów, sztuczna inteligencja sprawia, że każdy może wyraźnie słyszeć i widzieć innych uczestników spotkania – niezależnie od tego, skąd się łączą. Wirtualny Reżyser – jedna z najważniejszych inteligentnych funkcji serii PanaCast 50 i doskonały przykład współdziałania sprzętu i oprogramowania – automatycznie rozpoznaje, która z osób zabiera głos, robi zbliżenie na tę osobę i śledzi przebieg rozmowy niczym kamerzysta obecny w pomieszczeniu. W przypadku produktów Jabra, sztuczna inteligencja nigdy nie jest celem samym w sobie lub jedynie fanaberią, ale zawsze przyczynia się do osiągnięcia celu, jakim jest stworzenie jak najbardziej naturalnego doświadczenia podczas spotkania dla wszystkich uczestników.

Wpływ technologii na jakość spotkań

Sukces spotkań zależy od wielu czynników, takich jak staranne przygotowanie i prace organizacyjne, a przede wszystkim sprawna moderacja. W przypadku spotkań wirtualnych i hybrydowych istnieje jeszcze jeden fundamentalny czynnik: technologia. W zeszłym roku Jabra przeprowadziła kompleksowe badanie naukowe we współpracy z Behavioral Labs z London School of Economics (LSE), w ramach którego przeanalizowano przebieg spotkań hybrydowych i zachowanie uczestników w różnych warunkach technologicznych. Wykazano, że inteligentne funkcje naszego PanaCast 50 mają bardzo wyraźny pozytywny wpływ na ocenę ogólnej jakości spotkania i na percepcję uczestników. Zwłaszcza uczestnicy zdalni czują się wykluczeni ze spotkania, gdy stosowane są rozwiązania konferencyjne o niższej jakości. Zbliżenie kamery na osoby mówiące w danym momencie i doskonała transmisja głosu przez mikrofony sprawiają, że nie tylko treść wypowiedzi jest zrozumiała, ale także można odczytać ton głosu i mimikę twarzy uczestników.

Urządzenie przyszłości – w każdym aspekcie

Rozwiązania konferencyjne PanaCast 50 dysponują większą mocą obliczeniową niż jest to obecnie potrzebne, dzięki czemu mogą być nadal udoskonalane za pośrednictwem bezpłatnych aktualizacji oprogramowania, tak jak miało to już miejsce kilkakrotnie. Wysokiej jakości i trwałe komponenty zapewniają również, że nasze wideo bary mogą być używane przez długie lata. Wyposażając sale konferencyjne w PanaCast 50, firmy zabezpieczają się również na przyszłość, ponieważ spotkania hybrydowe będą nadal bardzo ważną częścią naszego życia zawodowego – nawet jeśli niektórzy znani prezesi twierdzili w ostatnich miesiącach coś zupełnie przeciwnego.

Dzięki serii PanaCast 50 Jabra oferuje rozwiązania dla różnych zastosowań i wszystkich głównych platform UC – jako indywidualny wideobar, który może być używany do rozbudowy istniejącej infrastruktury pomieszczenia, jako część systemu Windows dla pomieszczeń lub jako wielofunkcyjny system wideo oparty na Androidzie.

Idealne rozwiązanie dla obecnych i przyszłych środowisk pracy

Eksperci są zgodni co do tego, że pracownicy są najbardziej zadowoleni i wydajni, gdy mogą sami (wraz ze swoim zespołem) decydować o tym, kiedy i gdzie pracują. Ponadto wiele zespołów od zawsze pracowało w różnych lokalizacjach i oddziałach i nadal będzie to robić. Do tego dochodzą relacje z klientami i innymi partnerami zewnętrznymi. Spotkania hybrydowe są ekologiczną, ekonomiczną i mniej czasochłonną alternatywą dla podróży służbowych. Firmy, które najlepiej zarządzają współpracą hybrydową, będą również przodować pod względem satysfakcji pracowników, zaufania, innowacyjności, wydajności i rentowności. Technologia odgrywa tu fundamentalną rolę.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Skup się na fanach marki. Oferta skierowana do wszystkich nie działa!
Multimedia
Skup się na fanach marki. Oferta do wszystkich nie działa!

W spolaryzowanej kulturze pogoń za rynkiem masowym i kierowanie oferty do wszystkich są z góry skazane na porażkę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu marki jest sprzymierzenie się z subkulturą, która ją pokocha.

Cła, przeceny i okazje: Jak zarobić, gdy inni panikują lub tweetują

Trump tweetuje, Wall Street reaguje nerwowo, a inwestorzy znów sprawdzają, czy gdzieś nie pozostawili Planu B. Gdy rynek wpada w histerię, pojawia się pokusa: a może jednak warto „kupić w tym dołku”? W tym tekście sprawdzamy, czy inwestowanie w kontrze do tłumu to genialna strategia na czasy ceł Trumpa, banów na Chiny i politycznych rollercoasterów — czy raczej przepis na ból głowy i portfela. Nie wystarczy chłodna kalkulacja, przyda się też stalowy żołądek.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Premium
Zamień konflikt we współpracę

Destrukcyjny konflikt w zespole zarządzającym może zahamować rozwój organizacji. Skuteczne zarządzanie takimi napięciami wymaga od liderów świadomego odejścia od rywalizacji o władzę na rzecz współpracy oraz strategicznego, systemowego myślenia.

Konflikt w zespole zarządzającym, szczególnie wtedy gdy przeradza się w trwały, emocjonalny antagonizm, staje się realnym zagrożeniem dla efektywności całej organizacji. Studium przypadku firmy X-Style.

Jak zapewnić stabilność i elastyczność na rynku zielonej energii?

Dynamiczne zmiany na rynku energii oraz rosnące znaczenie OZE i celów ESG stawiają przed firmami nowe wyzwania. W tym kontekście Reo.pl (Grupa Enerconet) kładzie nacisk na elastyczność, dogłębną analizę potrzeb klienta i transparentność danych. O strategiach budowania długoterminowych relacji i zapewniania przewidywalności w sektorze odnawialnym opowiada Grzegorz Tomasik, prezes Reo.pl. 

Reo.pl działa na polskim rynku od 2022 roku. Jakie wyzwania napotkali państwo przy wprowadzaniu elastyczności i dostosowywaniu się do dynamicznych zmian w sektorze OZE?

Chociaż marka Reo.pl powstała na początku 2022 r., nasza grupa – Enerconet – działa na rynku energetycznym już od 2007 r. Ta wieloletnia obecność w sektorze OZE i doświadczenie w obrocie energią dają nam status dojrzałego podmiotu, wspartego silnym zespołem i dogłębną znajomością branży.

Od 2007 r. sektor OZE przeszedł znaczącą transformację, obejmującą regulacje, mechanizmy rynkowe i podejście firm do zakupu zielonej energii. Kluczową zmianą był rozwój bezpośrednich kontraktów (P2P) między wytwórcami OZE a odbiorcami końcowymi. Spółki tworzące dziś Enerconet aktywnie uczestniczyły w tej ewolucji od samego początku, analizując rynek i wypracowując skuteczne rozwiązania, co ostatecznie doprowadziło do uruchomienia platformy Reo.pl.

Premium
Gdy projekt wymyka się spod kontroli

Polskie firmy technologiczne coraz częściej realizują złożone zlecenia dla międzynarodowych gigantów. Jednak nawet najlepiej przygotowany zespół może przy takim projekcie natknąć się na nieoczekiwane przeszkody. Przykład firmy Esysco wdrażającej szyfrowanie poczty e-mail dla jednego z największych niemieckich banków pokazuje, jak szybko może runąć precyzyjnie zaplanowany harmonogram oraz jak radzić sobie z nieprzewidywalnymi wyzwaniami.

Polskie firmy technologiczne coraz częściej zdobywają międzynarodowe kontrakty i realizują projekty, które jeszcze niedawno były zarezerwowane wyłącznie dla międzynarodowych rywali. Dzięki temu zdobywają zagraniczne rynki, osiągając imponujące wyniki eksportu usług IT, który w 2023 r. przekroczył 16 mld dolarów. W ostatniej dekadzie przychody branży wzrosły niemal czterokrotnie, a wartość eksportu – aż 7,5 razy, dzięki czemu polski sektor IT stał się motorem rodzimego eksportu. Kluczowymi kierunkami ekspansji są Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania, a wśród najsilniejszych obszarów znajdują się fintech, cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, gry oraz rozwój oprogramowania.

Polska wyróżnia się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jako największy eksporter usług IT, przewyższając Czechy czy Węgry, a pod względem jakości specjalistów IT zajmuje trzecie miejsce na świecie. Jednak do pełnego wykorzystania tego potencjału konieczne jest pokonanie barier takich jak ograniczony dostęp do kapitału na ekspansję, rosnące koszty pracy oraz niedostateczne doświadczenie w międzynarodowej sprzedaży i marketingu. To jednak nie wszystko. Przy współpracy z międzynarodowymi gigantami trzeba również pamiętać o nieznanej polskim wdrożeniowcom skali, złożoności i nieprzewidywalności towarzyszącym tak wielkim projektom. Dobrym przykładem może być nasze wdrożenie dla jednego z największych niemieckich banków, z którym podpisaliśmy kontrakt na wprowadzenie systemu zabezpieczeń e-maili dla ponad 300 tys. użytkowników rozsianych po całym świecie. Technologicznie byliśmy gotowi, ale rzeczywistość szybko zweryfikowała nasze plany.

Premium
Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

Premium
Dlaczego odważne pomysły giną w szufladach menedżerów i co z tym zrobić?

Najbardziej innowacyjne, nietypowe idee często nie zostają zrealizowane – nie dlatego, że są złe, ale dlatego, że wywołują niepewność. Co może pomóc menedżerom w podejmowaniu ryzykownych, lecz potencjalnie przełomowych decyzji? Kluczowe okazuje się świadome budowanie sieci doradczej.

Menedżerowie, którzy są świadomi znaczenia innowacji w rozwoju organizacji, często zachęcają członków swoich zespołów do dzielenia się świeżymi i kreatywnymi pomysłami. Jednak wielu pracowników skarży się, że ich najlepsze propozycje są przez zwierzchników często pomijane, odrzucane lub niewłaściwie rozumiane.

Paradoksalnie to właśnie menedżerowie mogą stanowić jedną z największych barier dla innowacji. Mocno zakorzenieni we własnych obszarach specjalizacji, często nie dostrzegają wartości nowatorskich idei – szczególnie wtedy, gdy pomysły te wyznaczają nowe ścieżki w ich dziedzinie.

AI dla wszystkich - Mechło
Premium
AI dla wszystkich: jak ją wdrożyć w firmie?

Sztuczna inteligencja nie jest już zarezerwowana wyłącznie dla dużych korporacji i technologicznych gigantów. Dziś każdy może korzystać z narzędzi opartych na AI, a bariera kosztów znacząco się obniżyła. To jednak nie znaczy, że korzystanie z tych technologii jest proste i zrozumiałe dla wszystkich.

Powszechna dostępność sztucznej inteligencji (AI) nie rozwiązuje kluczowego problemu: braku wiedzy o tym, jak skutecznie i odpowiedzialnie z niej korzystać. Dlatego edukacja staje się nie tylko wsparciem, ale wręcz warunkiem realnego wykorzystania potencjału tej technologii. Umiejętność pracy z AI powinna być dziś traktowana jak podstawowa kompetencja, niezbędna zarówno w życiu zawodowym, jak i codziennym. Tym bardziej, że generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) coraz śmielej wkracza na polski rynek, oferując firmom wiele korzyści: począwszy od automatyzacji drobnych zadań aż po strategiczne przedsięwzięcia.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!