Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Automatyzacja i robotyzacja
Polska flaga

Transparentność w wydatkach służbowych

16 czerwca 2017 3 min czytania
Anna Derlacka
Transparentność w wydatkach służbowych

Streszczenie: Wydatki służbowe są istotnym zagadnieniem w wielu firmach, jednak ich zarządzanie bywa złożone, szczególnie w kontekście różnych działów, które korzystają z firmowych funduszy w różnym stopniu. Działy, takie jak handlowy, wydają pieniądze niemal codziennie, podczas gdy inne, jak IT, tylko w specyficznych sytuacjach. W Polsce większość firm stosuje zaliczki gotówkowe lub prosi pracowników o angażowanie własnych środków. W wyniku tego procesy związane z rozliczaniem wydatków stają się nieprzejrzyste i czasochłonne, co zwiększa ryzyko nadużyć. Aby usprawnić ten proces, firmy mogą zainwestować w narzędzia do zarządzania wydatkami służbowymi, takie jak Spendeo by Edenred®, które oferują przejrzystość, kontrolę i oszczędności. Takie narzędzia pozwalają na łatwe monitorowanie wydatków przez menedżerów i pracowników, eliminując ryzyko błędów i zapewniając wygodę w zarządzaniu finansami firmowymi.

Pokaż więcej

Temat wydatków służbowych dotyczy potencjalnie większości pracowników. Różne są jednak kwoty oraz częstotliwość wydawania firmowych pieniędzy.

Partnerem materiału jest:

Transparentność w wydatkach służbowych

Transparentność w wydatkach służbowych

Wszędzie, gdzie mamy do czynienia z wydatkami służbowymi, pojawia się ryzyko nadużyć. Jak w prosty sposób zarządzać tym obszarem, aby zasady były jasne dla wszystkich pracowników?

Temat wydatków służbowych dotyczy potencjalnie większości pracowników. Różne są jednak kwoty oraz częstotliwość wydawania firmowych pieniędzy, np. dział handlowy korzysta z nich praktycznie każdego dnia, a dział IT w zależności od potrzeb, np. na zakup nowego sprzętu. W konsekwencji organizacje korzystają z wielu sposobów na przekazanie pieniędzy pracownikom. Kadra zarządzająca najczęściej posługuje się kartami kredytowymi. Inaczej jest z pracownikami niższych szczebli. Z badań przeprowadzonych przez AC Nielsen na zlecenie Edenred wynika, że w Polsce prawie 80% firm stosuje zaliczki gotówkowe lub pracownicy angażują własne środki. Kolejnym zjawiskiem jest częstotliwość rozliczania wydatków – pracownicy nie robią tego regularnie i przetrzymują firmowe pieniądze. Dodatkowo zdarza się, że po kilku miesiącach znajdują nierozliczoną fakturę. Utrudnia to kontrolę procesu i zarządzanie wydatkami, występuje także ryzyko nadużyć i pomyłek.

Jak zoptymalizować proces zarządzania wydatkami firmowymi?

Pierwszym krokiem do optymalizacji jest gromadzenie danych dotyczących wydatków w jednym miejscu, aby poznać ich skalę. Następnie warto sprawdzić, jak firma przekazuje pieniądze na wydatki służbowe, kto i w jaki sposób z nich korzysta oraz jak wygląda sposób wnioskowania i rozliczania pracowników.

Jak widać, sam proces jest już złożony i czasochłonny. Dlatego należy zastanowić się nad wprowadzeniem narzędzia, które pozwoli w łatwy i szybki sposób zarządzać wszystkimi wydatkami w jednym miejscu, a przy okazji będzie dostępne dla zaangażowanych osób i zapewni bezpieczeństwo, kontrolę i oczywiście wymierne oszczędności.

Narzędzie do zarządzania wydatkami i delegacjami służbowymi

Powyższe założenia spełnia Spendeo by Edenred®, kompleksowe narzędzie, działające na zasadzie przedpłaconej karty płatniczej, wspieranej przez platformę internetową. Ze Spendeo® przedsiębiorcy redukują koszty i czas poświęcany na obsługę procesu, a także minimalizują obieg dokumentów przekazywanych między pracownikami. Spójna i przejrzysta informacja oraz bieżąca kontrola wydatków pozwalają zaoszczędzić konkretne kwoty. Kartę Spendeo® można przekazać każdemu pracownikowi, co jest korzyścią dla menedżerów. Mogą oni na bieżąco kontrolować limity wydatków, a transakcje dokonane kartą są automatycznie zapisywane na platformie. Pracownicy kontrolują wydatki służbowe, a także rozliczają i przesyłają dokumenty z dowolnego miejsca, w dowolnym czasie. Za pomocą bezpłatnej aplikacji mobilnej pracownik może sprawdzić saldo karty, historię transakcji, wysłać wniosek o doładowanie karty lub zeskanować rachunki, co jest wygodne w podróży służbowej. Z kolei karta przedpłacona zastępuje uciążliwe zaliczki i minimalizuje ryzyko związane z obrotem gotówkowym.

Zarządzanie wydatkami służbowymi może być proste w obsłudze dla każdej ze stron. Jeśli firma zdecyduje się na nowoczesne i sprawdzone narzędzie, może mieć pewność, że wszystkie informacje o wydatkach znajdą się w jednym miejscu i bez problemu wdroży przejrzyste zasady korzystania ze służbowych pieniędzy.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!