Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Transformacja organizacyjna
Magazyn (Nr 4, sierpień - wrzesień 2020)

Transformacja cyfrowa w opiece zdrowotnej

1 sierpnia 2020 7 min czytania
Zdjęcie Paulina Kostro - Redaktor "MIT Sloan Management Review Polska"
Paulina Kostro
Zdjęcie Krzysztof Augustynowicz - Regional Vice President CEE, Salesforce
Krzysztof Augustynowicz
Transformacja cyfrowa w opiece zdrowotnej

Streszczenie: Transformacja cyfrowa w opiece zdrowotnej staje się niezbędnym krokiem, szczególnie w kontekście wyzwań związanych z pandemią. Wprowadzenie innowacyjnych technologii do branży medycznej, zwłaszcza w obszarze telemedycyny, pozwala nie tylko na poprawę efektywności usług, ale także na zaangażowanie pacjentów w zarządzanie własnym zdrowiem. Technologie takie jak Salesforce Health Cloud umożliwiają lekarzom dostęp do pełnej historii pacjenta, eliminując potrzebę powtarzania kosztownych badań. Z kolei analiza danych i odpowiednie dostosowanie narzędzi cyfrowych mogą usprawnić procesy i podnieść jakość usług medycznych.

Pokaż więcej

Służba zdrowia wymaga cyfryzacji – dzięki temu jej działanie stanie się bardziej efektywne. O tym, w jaki sposób innowacyjne rozwiązania technologiczne mogą pomóc konsumentom w dbaniu o swoje zdrowie oraz o narzędziach, za pomocą których dyrektorzy służby zdrowia mogą zacząć motywować swoich pacjentów do stania się zaangażowanymi konsumentami oferowanych przez nich usług, opowiada Krzysztof Augustynowicz, Regional Sales Director CEE Commercial Business Unit w Salesforce. Rozmawia Paulina Kostro.

Partnerem materiału jest Salesforce.

Sytuacja spowodowana pojawieniem się koronawirusa zdecydowanie przyspieszyła proces transformacji cyfrowej w firmach. Która branża wymaga najbardziej bezzwłocznych zmian pod tym względem i szybkiego ucyfrowienia się?

Skutki wywołane pandemią dotknęły praktycznie wszystkie sektory rynku. Wiele z nich poniosło dotkliwe straty, choć części – jak np. branży e‑commerce – udało się poprawić swoje wyniki, a co za tym idzie – zyski. Bezsprzecznie największe kłopoty dotknęły branże, takie jak handel detaliczny, turystyka, transport, sektor rozrywki i służba zdrowia.

Cyfrowa transformacja, z którą wiele firm zwlekało, stała się koniecznością. Badanie „Salesforce Shopping Index”, obejmujące drugi kwartał 2020 roku, wyraźnie pokazało, że sklepy, które działały w modelu wielokanałowym, umożliwiając zakupy w formie cyfrowej, zyskiwały. Te, które nie posiadały takiej możliwości, niestety już nie. Podobnie kina czy teatry nie były często przygotowane na świadczenie swoich usług w formie cyfrowej – i to z pewnością się zmieni. Oczywiście będzie to wymagało nie tylko wykorzystania nowych technologii, ale choćby zmiany podejścia dystrybutorów czy wytwórni filmowych, jednak bez nich, w przypadku ponownego lockdownu, stracą wszyscy. Warto zwrócić szczególną uwagę na branżę medyczną, która nie była gotowa przede wszystkim na telemedycynę – tutaj też zajdą zmiany.

Transformacja cyfrowa służby zdrowia wymaga jednak przygotowania i analizy dużej ilości danych. Czy Salesforce ma w swoim portfolio rozwiązanie usprawniające takie działanie? W jaki sposób wygląda proces takiej zmiany w branży opieki zdrowotnej?

Branża zdrowotna boryka się z problemami braku pełnej wiedzy o pacjencie. Przykładowo: pacjent trafia do lekarza z jakimś problemem zdrowotnym. Ten zleca mu dodatkowe badania i kieruje na konsultację do kardiologa, który zleca kolejne badania. Jednak pacjent po jakimś czasie trafia na szpitalną izbę przyjęć, gdzie przez brak wiedzy o przeprowadzonych badaniach i zastosowanym leczeniu często wykonuje się ponownie te same, często bardzo kosztowne, badania. Przykładem rozwiązania Salesforce, które daje każdemu pracownikowi opieki zdrowotnej wgląd w dane, jest Health Cloud. Oczywiście inne dane o pacjencie widzi pracownik rejestracji, inne – lekarz prowadzący, a jeszcze inne – pracownik rozliczający świadczenia. Health Cloud pozwala jednak na monitorowanie zdrowia pacjenta w formie 360 stopni. Przypomni np. o konieczności wykonania badań czy zasygnalizuje, że takie samo badanie zostało już zlecone przez innego lekarza dwa dni wcześniej.

Proces wdrażania zmian zaczyna się przede wszystkim od przeanalizowania potrzeb. Dobrym przykładem jest tutaj firma Tribeca Pediatrics, która obsługuje ponad 70 tysięcy pacjentów. Oznacza to setki maili, telefonów i pacjentów każdego dnia. Brak spójnego systemu zarządzania informacją o pacjencie prowadził do znacznie wolniejszej obsługi pacjentów. Obecnie, po wdrożeniu Salesforce Health Cloud, niezależnie do którego z 28 oddziałów firmy uda się pacjent, to osoby, które go obsługują, mają taką samą wiedzę jak lekarz z przydomowej przychodni.

W jaki sposób innowacyjne rozwiązania technologiczne mogą pomóc konsumentom w dbaniu o swoje zdrowie?

Każdy z nas kiedyś chorował i zdarzyło mu się nie do końca przestrzegać zaleceń lekarza. Osoby starsze często mają kilka współistniejących chorób leczonych przez specjalistów z różnych dziedzin. System taki jak Salesforce Health Cloud pozwala przede wszystkim każdemu lekarzowi na wgląd w pełną historię leczenia, przyjmowanych leków, wyników badań. Znacznie łatwiej wówczas dobierać leki, które nie wchodzą we wzajemne interakcje, planować leczenie i kontrolować jego wyniki. System współpracuje też z urządzeniami należącymi do internetu rzeczy (IoT), których na rynku pojawia się coraz więcej. Pacjenci wyposażeni w indywidualne urządzenia np. do pomiaru EKG są pod nieustającą opieką. Po pierwsze – wynik każdego badania jest natychmiast widoczny w systemie, po drugie – w przypadku wykrycia anomalii czy nieprawidłowości lekarz prowadzący zostaje o tym natychmiast poinformowany, dzięki czemu reakcja na potencjalne zagrożenie stanu zdrowia może być niemal natychmiastowa. Podobnie mechanizmy sztucznej inteligencji (AI) podpowiadają lekarzowi najlepsze metody leczenia czy też wskazują aspekty zdrowotne, którym lekarz powinien się przyjrzeć. Ze strony pacjenta możliwe jest, aby system podpowiadał mu, jaka np. aktywność fizyczna jest dla niego najlepsza włącznie ze wskazaniem najbliższych siłowni. Aplikacja mobilna może mu przypominać o konieczności zażycia leku czy też np. zbadania poziomu cukru we krwi. Możliwości jest naprawdę wiele.

Za pomocą jakich narzędzi dyrektorzy służby zdrowia mogą zacząć motywować swoich pacjentów do stania się zaangażowanymi konsumentami oferowanych przez nich usług?

Współczesny pacjent niczym nie różni się od współczesnego konsumenta. Oczekuje spersonalizowanego doświadczenia, obsługi na najwyższym poziomie i przede wszystkim łatwości w dostępie do usług. To możliwe jest dzięki zbudowaniu systemu monitorującego zdrowie w formie 360 stopni, dopasowanego do indywidualnych potrzeb, stanu zdrowia i oczekiwań pacjenta. Dyrektorzy służby zdrowia muszą zadbać o to, aby pacjent miał przede wszystkim możliwie najłatwiejszy dostęp do opieki zdrowotnej – musi umożliwić zdalne konsultacje na najwyższym poziomie, wyposażyć pacjenta w aplikację, która pozwala mu samodzielnie sprawdzać dane medyczne i zalecenia, wreszcie oferować mu spersonalizowane plany zdrowotne.

Z perspektywy biznesowej – czy i dlaczego warto przeprowadzać transformację cyfrową w sektorze służby zdrowia?

To już nie jest pytanie „czy”, ale „kiedy”. Zmieniający się świat, zmieniające się potrzeby konsumenta i pacjenta wymuszają cyfrową transformację. Firmy, które jej nie dokonają i będą działać w dotychczasowym modelu, będą tracić pacjentów. Jednak głównym powodem, dla którego warto przeprowadzić transformację cyfrową w tym sektorze, jest przede wszystkim dobro pacjenta, poprzez wdrożenie rozwiązań, które pomogą go wyleczyć w szybki i efektywny sposób.

Jakie inne innowacyjne rozwiązania technologiczne pomogą w przyszłości lekarzom w wykonywaniu ich pracy?

Jestem przekonany, że będzie to połączenie dwóch elementów – internetu rzeczy oraz sztucznej inteligencji. Już dziś mówi się o wykorzystaniu sztucznej inteligencji w radiologii, system potrafi samodzielnie diagnozować np. nowotwory płuc na podstawie zdjęć RTG. W miarę jej rozwoju sztuczna inteligencja będzie w stanie podpowiedzieć lekarzowi o miejscach, w których może wystąpić zagrożenie zdrowotne. Analiza wyników badań, objawów zgłaszanych u różnych lekarzy pozwoli na wskazanie potencjalnych problemów ze zdrowiem, zanim pacjent poczuje się źle. Będzie też rosła liczba urządzeń, które pozwolą z domu monitorować stan zdrowia czy wykonać podstawowe badania albo też informować lekarza czy pacjenta o potencjalnych zagrożeniach.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!