Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
INNOWACJE

Tomasz Pawlikowski: Sukces firmy zajmującej się organizacją eventów zależy od powtarzalności i kreatywności

1 września 2015 5 min czytania
Tomasz Pawlikowski
Tomasz Pawlikowski: Sukces firmy zajmującej się organizacją eventów zależy od powtarzalności i kreatywności

Streszczenie: BrakOdpowiedziDlaURL

Pokaż więcej

Tomasz Pawlikowski: Sukces firmy zajmującej się organizacją eventów zależy od powtarzalności i kreatywności

Tomasz Pawlikowski: Sukces firmy zajmującej się organizacją eventów zależy od powtarzalności i kreatywności

Odnosząc się do wyzwania, przed którym stanęli menedżerowie Turbo Event, warto zwrócić uwagę na specyficzne warunki prowadzenia biznesu takiej firmy.

Agencje eventowe mają charakterystyczną strukturę, ponieważ zwyczajowo zatrudniają dużo więcej wolnych strzelców i podwykonawców niż pracowników na etatach. Ta proporcja wynosi nawet 20 do 1, co znacząco odbiega od średniej większości przedsiębiorstw. Koncepcja koncertu, zawodów, festiwalu czy innych wydarzeń jest opracowywana i zarządzana siłami wewnętrznymi, ale realizacją dużych projektów zajmuje się cała armia zewnętrznych podwykonawców i dostawców. Dlatego kluczem do sukcesu organizowanego wydarzenia są, poza samym pomysłem, umiejętności logistyczne i zdolność do skutecznego zarządzania firmami i pracownikami wynajętymi do konkretnego projektu.

Warto podkreślić, że na powodzenie wydarzenia i sukces biznesowy mają wpływ nie tylko wynajęci ludzie. Satysfakcja sponsorów i klientów zależy od wielu czynników zewnętrznych, które najpierw trzeba przewidzieć, a następnie skutecznie kontrolować. Występują tu jednak liczne niedające się przewidzieć aspekty, nie mówiąc już o kontroli. Należą do nich choćby warunki pogodowe, które nawet przy doskonałej organizacji mogą popsuć imprezę i skutecznie pozbawić klientów i sponsorów oczekiwanej korzyści. W tym kontekście warto zadać sobie pytanie, co należy zrobić, by w tak nietrwałym i ryzykownym biznesie znaleźć receptę na budowanie trwałych relacji z obecnym klientem i dodatkowo pozyskać nowych. Sukces firmy zajmującej się organizacją różnego rodzaju eventów zależy od dwóch czynników – powtarzalności i kreatywności. Dobrego przykładu dostarcza bukareszteńska agencja należąca do sieci Publicis, organizująca w Rumunii popularne wydarzenie o nazwie Liberty Parade. Jest to impreza plenerowa, głównie muzyczna, ale z bogatą oprawą wizualną, przeznaczona dla ludzi młodych, ale dorosłych, która gromadzi kilkadziesiąt tysięcy uczestników, najczęściej poprzebieranych w kolorowe stroje. W przypadku rumuńskiej agencji, tak jak w opisywanej firmie Turbo Event, los organizacji był uzależniony od jednego kluczowego partnera. Dla Turbo Event była nim firma ubezpieczeniowa, a dla agencji – koncern tytoniowy, który jako jedyny duży sponsor decydował o być albo nie być tej firmy. Mimo uzależnienia od tego jednego sponsora, z niewielkimi przerwami, od lat udaje się organizować tę wielką imprezę, a z roku na rok przybywa coraz więcej potencjalnych klientów zainteresowanych kojarzeniem swojej marki z paradą. O sukcesie agencji decydują następujące czynniki, skłaniające do patrzenia na tego typu działalność w sposób wielowymiarowy:

  • nieustannie rozbudowywana i aktualizowana koncepcja parady; 

  • wprowadzanie dodatkowych formatów marketingowych dla klienta; 

  • systematycznie rozbudowywany portfel mniejszych sponsorów, których można kojarzyć ze sponsorem głównym. Należą do nich firmy odzieżowe, motoryzacyjne, producenci napojów itd.;

  • zaangażowanie celebrytów i medialnie rozpoznawalnych postaci w działania promocyjne towarzyszące paradzie, a potem ich udział w samej imprezie; 

  • dywersyfikacja geograficzna przy zaangażowaniu lokalnych władz (mniejsze imprezy poza centrum); ? szerokie wykorzystanie mediów społecznościowych;

  • wyjście poza kalendarz samej imprezy – zapowiedzi w mediach i miękkie przejście do klasycznej komunikacji; ? budowanie pozytywnych doświadczeń klientów, sponsorów i uczestników parady w trakcie przygotowań i trwania samej imprezy oraz po niej.

Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny: »

Uniezależnić się od kluczowych klientów 

Paweł Kubisiak PL, Agnieszka Węglarz PL

Wasza prezentacja zrobiła na nas wielkie wrażenie. Oczywiście nie przesądza to jeszcze o wygranej w naszym konkursie, ale już znaleźliście się wśród trzech firm, z którymi będziemy kontynuować rozmowy – powiedział Wiktor Mioduszewski, dyrektor marketingu Olympia Banku.

Ponadto organizatorzy parady kierują się jedną nadrzędną zasadą – wszystko, co da się wymyślić, można zrobić. To był i nadal jest klucz do sukcesu w branży wymagającej tak dużej kreatywności, jaką jest sektor eventowy.

Wydarzenie, które jest podstawą bytu firmy, nie trwa dzień, tydzień czy miesiąc. W mediach społecznościowych oraz w Internecie jest obecne na długo przed i po. Podobne eventy mogą też mieć różne mutacje – wersje zimowe i letnie, plenerowe i halowe, przez co trwają przez cały rok i docierają do miłośników różnych form spędzania wolnego czasu. Organizacja zdolna realizować takie cykliczne przedsięwzięcia przez cały rok może przywiązać klienta na długo. Potrafi też stworzyć wiarygodne portfolio, które jest w stanie sprzedawać kolejnym sponsorom z dużą szansą na powodzenie.

Należy też pamiętać, że największym i, niestety, często występującym wrogiem firm eventowych jest skłonność do prowizorki oraz improwizacji. Narzuca to w pewnym sensie charakter współpracy z ogromną rzeszą podwykonawców. Jednak precyzyjny plan, a później dobry producent i field manager powinni temu zaradzić. Bez dobrego planu i sprawnego zarządzania realizator tego typu przedsięwzięcia zostanie co najwyżej gwiazdą jednego sezonu.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!