Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Komunikacja
Magazyn (Nr 6, wrzesień 2020)

Technologiczne podstawy pracy w nowej rzeczywistości

1 września 2020 6 min czytania
Zdjęcie Aneta Buczna - Menedżer ds. kluczowych klientów w One System
Aneta Buczna
Technologiczne podstawy pracy w nowej rzeczywistości

Do tej pory praca zdalna była traktowana jako rodzaj przywileju dla pracowników oraz zachęta dla specjalistów branży IT, szczególnie w przypadku międzynarodowych zespołów. Teraz stała się koniecznością. Nowa forma pracy wymaga jednak nowych rozwiązań.

Partnerem materiału jest One System.

Nowa normalność, nazywana też normalnością 2.0, to trudny czas dla pracowników i menedżerów. Wiele firm zdecydowało się na kontynuację pracy zdalnej – czy to w całości, czy jako element formy hybrydowej (praca stacjonarna na zmianę z pracą zdalną). Przymusowy home office związany z lockdownem był szansą na przetestowanie wirtualnych narzędzi i systemu wirtualnego biura. Od wykorzystanych narzędzi zależy, czy taka forma pracy okaże się efektywna i stanie się standardem w nowej rzeczywistości, nawet po ustaniu pandemii.

Nowa polityka firmy

Jeszcze nie tak dawno komputer był narzędziem pracy przede wszystkim pracowników pracujących w biurach. Instalowanie aplikacji, aktualizowanie BIOS‑u, zapewnienie bezpieczeństwa danych, serwisowanie w razie problemów, czyli typowe zadania działu IT, były łatwe do realizacji, gdy komputery były pod ręką, w biurze.

Szybki wzrost liczby osób pracujących zdalnie wymusił jednak na działach IT wypracowanie nowych metod pracy serwisowej i opracowanie nowych zasad polityki bezpieczeństwa. W dobie wirtualnych biur kwestia zapewnienia bezpiecznego sprzętu wysokiej jakości stała się priorytetem.

W dojrzałej cyfrowo firmie powinny funkcjonować odpowiednie procedury, uwzględniające bezpieczeństwo, potrzeby pracowników i zespołów, a także określające wymagania techniczne dotyczące używanych urządzeń. Procedury te powinny uwzględniać zarówno rozwiązania doraźne, jak i długoterminowe, zależnie od poziomu skomplikowania zadań i procesów. Taka polityka bezpieczeństwa zakłada analizę ryzyka związaną z modelem pracy zdalnej, możliwe błędy i ewentualne kryzysowe sytuacje. Pracownicy powinni być przeszkoleni w zakresie cyberbezpieczeństwa.

Czas pracy zdalnej to newralgiczny moment, jeżeli chodzi o ataki cyfrowe. Niektóre firmy na czas masowej pracy zdalnej wprowadzają stanowisko koordynatora ds. cyberbezpieczeństwa, którego zadaniem jest jak najczęstsze informowanie o możliwych zagrożeniach i zdalne doradzanie pracownikom w sytuacjach podejrzanych.

Podczas analizy bieżących potrzeb należy uwzględnić cele i zadania firmy i poszczególnych zespołów, a także ewentualne możliwości zmiany planów i założeń w sytuacji wyjątkowej.

Więcej niż dostawca sprzętu

Nowa polityka bezpieczeństwa powinna być także związana z hardware’em. Wyposażenie pracowników w typowo konsumenckie urządzenia nie jest dobrym rozwiązaniem. Dlatego warto skorzystać z doświadczonego dostawcy sprzętu, który zaproponuje najlepsze pod względem wymagań urządzenia, a w ramach oferty zapewni odpowiednią konfigurację urządzeń i ich ochronę. Taki sprzęt – od wyspecjalizowanego dostawcy, np. firmy One System – dobierany jest pod kątem wykonywanej pracy.

Rozwiązania dopasowane do użytkownika

Laptop do pracy powinien zapewnić optymalną wydajność systemu i aplikacji biznesowych, mieć zainstalowane niezbędne oprogramowanie oraz narzędzia do komunikacji wideo, ale także oferować funkcje umożliwiające zdalną pomoc serwisową. Przykładem mogą być laptopy marki Dell – firmy, która oferuje korzystanie z oprogramowania monitorującego pracę komputera i wykrywającego usterki z wyprzedzeniem. Jeżeli więc dysk twardy nie pracuje prawidłowo, to oprogramowanie automatycznie poinformuje serwis i zamówi wizytę technika, by ten dokonał wymiany części, która w najbliższych dniach uległaby poważnej awarii.

Jakie innowacyjne technologie mogą być pomocne?

Kluczowym aspektem branym pod uwagę jest zazwyczaj procesor. I słusznie. Stosowane w urządzeniach Dell procesory Intel 10. generacji zapewniają bowiem niewiarygodną wydajność. Należy jednak pamiętać, że praca zdalna nie zawsze przebiega wyłącznie w domowym zaciszu. Niekiedy zmuszeni jesteśmy pracować w kawiarni, pociągu czy innej przestrzeni publicznej. Wówczas bezcenne stają się technologie wspierające prywatność. Pomóc może wówczas specjalna przesłona kamery umieszczonej nad ekranem o rozdzielczości Full HD lub 4K. Można też wybrać wyświetlacz z filtrem SafeScreen, chroniącym ekran i wyświetlane na nim informacje przed wzrokiem niepowołanych osób.

Efektywna praca zdalna wymaga także ekspresowych rozwiązań, do których należy m.in. natychmiastowe logowanie (Express Sign‑in), które wykorzystuje czujnik zbliżeniowy i technologię Windows Hello, by blokować komputer, gdy tylko użytkownik odejdzie od komputera, a jednocześnie umożliwia błyskawiczne uruchomienie, gdy ten do niego wraca. Natomiast funkcja Express Response dzięki algorytmom sztucznej inteligencji zapamiętuje, jakie aplikacje są najczęściej używane i jaki jest harmonogram pracy (razem ze startem systemu uruchomi więc te, które użytkownik sam uruchomiłby zaraz po włączeniu komputera).

Helpdesk na żądanie

Odpowiedni dostawca sprzętu nie tylko zadba o właściwy dobór urządzeń, ale także o serwis i wsparcie techniczne. Usługa zewnętrznego systemu pomocy technicznej w nowej rzeczywistości staje się niezbędna. Nawet jeśli firma ma swój własny dział IT (helpdesk), to zewnętrzne wsparcie może być nieocenione. Zwłaszcza że praca zdalna to szereg nowych wymagań i potrzeb.

Taką formą wsparcia jest usługa ProSupport, oferowana użytkownikom urządzeń firmy Dell, czyli całodobowa pomoc w przypadku problemów ze sprzętem i oprogramowaniem, a także realne wsparcie Resolution Managera (RM) podczas eskalacji zgłoszenia serwisowego. Pracownik serwisu może przyjechać bezpośrednio do użytkownika, bez konieczności wysyłania sprzętu do naprawy.

Równie pomocna jest usługa Keep Your Hard Drive, w ramach której uszkodzony dysk pozostaje w firmie (pożądana usługa przy newralgicznych danych firmowych). Dodatkowe ubezpieczenie od przypadkowych uszkodzeń, takich jak zalanie, upuszczenie itp., przy pracy zdalnej w domu, wśród dzieci, również może okazać się bardzo przydatnym rozwiązaniem.

Sytuacja, gdy firma jest tam, gdzie przebywają jej pracownicy, oznacza zupełnie nowe wyzwania związane zarówno z charakterem wykonywanych obowiązków, bezpieczeństwem danych, jak i wsparciem technicznym. Bez odpowiedniego sprzętu nie jest możliwy rozwój technologiczny firmy. Pandemia wymusiła i przyśpieszyła cyfrową transformację biznesu, więc technologiczni maruderzy nie mają wyjścia. Muszą spróbować nadążyć. Najlepiej ze sprawdzonym partnerem.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Polacy chcą AI w pracy – ale na własnych zasadach. Co zaufanie do wirtualnych agentów mówi o przyszłości przywództwa?

Coraz więcej firm wdraża wirtualnych asystentów i analityków opartych na sztucznej inteligencji, chcąc zyskać na efektywności i innowacyjności. Ale co na to pracownicy? Najnowsze badanie przeprowadzone przez ASM na zlecenie Salesforce ujawnia jednoznacznie: Polacy są otwarci na AI w miejscu pracy, ale tylko pod warunkiem zachowania kontroli i zrozumienia jej działania.

Gorące serca i brutalna rzeczywistość, czyli o budowaniu empatii w organizacji

Empatia liderów to za mało, gdy systemy, procesy i decyzje organizacji świadczą o braku troski. Oto cztery strategie, które skutecznie adresują to wyzwanie.  W świecie biznesu często słyszymy o „wyścigu szczurów” i bezwzględnym pięciu się po korporacyjnej drabinie „po trupach”. Taki scenariusz często przywodzi na myśl „Władcę Much”, gdzie prym wiodą najsilniejsi, a słabsi muszą ustąpić. Wielu uważa, że aby przetrwać i odnieść sukces, po prostu „trzeba być twardym”. Ale czy to jedyna droga?

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości”

Podsumowanie

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości” odbyła się 15 kwietnia 2025 roku z inicjatywy ICAN Institute oraz Partnerów. Wydarzenie było poświęcone tematyce zrównoważonego rozwoju, ESG oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.

Obecność licznych przedstawicieli biznesu oraz ich aktywne uczestnictwo w dyskusjach miały istotny wpływ na wysoki poziom merytoryczny konferencji. Wymiana wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie ESG stanowiła ważny element wydarzenia, przyczyniając się do kształtowania odpowiedzialnych postaw w środowisku biznesowym oraz wspierania długofalowych, wartościowych inicjatyw.

Pięć lekcji przywództwa dla „twardych” prezesów

Choć może się wydawać, że styl przywództwa oparty na kontroli i wydawaniu poleceń wraca do łask, rzeczywistość pokazuje coś zupełnie innego — to liderzy o wysokiej inteligencji emocjonalnej osiągają lepsze rezultaty

Jak fundusz Apollo wdraża AI w spółkach portfelowych

Apollo Global Management uczyniło ze sztucznej inteligencji priorytet: intensywnie pracuje nad rozwojem zdolności AI w swoich spółkach portfelowych, by uczynić je bardziej konkurencyjnymi i wartościowymi. Firma szczegółowo analizuje, jaki wpływ może mieć wdrożenie AI na projekty w tych spółkach oraz jak ewoluuje wykorzystanie AI w ich branżach. Sukcesy Apollo z ostatnich pięciu lat stanowią dowód, że AI może już dziś tworzyć realną wartość biznesową.

Spójrz na swoją firmę z zewnątrz, aby ocenić jej atuty Chcesz przestać popełniać te same błędy? Spójrz na swoją organizację z zewnątrz!

Liderzy muszą nauczyć się patrzeć na własną organizację oczami innych. Kluczowe znaczenie ma tu umiejętność zdystansowania się wobec osobistych emocji i spojrzenie z zewnątrz, na przykład oczami potencjalnego inwestora. Istotne jest również nawiązanie dialogu z pracownikami lub kontrahentami. Pozwala to dostrzec nowe możliwości oraz ukryte zagrożenia.

„Ślepe punkty” przywództwa

Samoewaluacja  to wyjątkowo trudne zadanie. Tymczasem liderzy stojący na czele organizacji powinni dokonywać jej cyklicznie. I to nie tylko w kontekście oceny samego siebie, ale też całej działalności. Szukając odpowiedzi na strategiczne dylematy, osoby zarządzające często angażują się w prowadzenie coraz to większej liczby badań i analiz. W wielu sytuacjach jednak może się wydawać, że wynikają z nich wciąż te same wnioski i rozwiązania, a cały proces myślowy kołem się toczy. Jak wskazuje ekspertyza McKinsey & Company takie sytuacje mogą pojawiać się wtedy, kiedy pomija się tak zwane ślepe punkty przywództwa. Są to obszary, w których łatwo nie zauważyć istotnych kwestii. To zjawisko może nasilać się ze względu na utarte przekonania, ograniczenia poznawcze lub brak różnorodności perspektyw. Przywódcy są często tak mocno zaangażowani w losy firmy, że nie zauważają swojego zbytniego przywiązania do znanych rozwiązań. Ponadto wielostopniowa struktura hierarchiczna oraz zawiły sposób raportowania może zakrzywiać informacje docierające na szczyt.

Cieśnina Ormuz: ceny ropy i łańcuchy dostaw pod presją

Kiedy wojna wybucha w sercu globalnego szlaku paliwowego, konsekwencje są natychmiastowe: rosną ceny paliw, spadają indeksy, narasta niepewność. Cieśnina Ormuz – wąskie gardło, przez które przepływa jedna trzecia światowej ropy raz jeszcze przypomina, jak bardzo biznes jest uzależniony od geopolityki. Czy Europa i Polska są gotowe na kolejne uderzenie w gospodarkę?

Multimedia
Ukryty rynek pracy menedżerów: nowa rzeczywistość rekrutacyjna

Rynek pracy, szczególnie dla kadry menedżerskiej i C-level, dynamicznie się zmienia. W ostatnich latach obserwowana jest ograniczona liczba publikowanych ofert pracy, a procesy rekrutacyjne wydłużają się, osiągając nawet kilkanaście etapów. Agnieszka Myśliwczyk, IT headhunterka i ekspertka rynku, podkreśla, że nie jest to tyle kryzys, co „wyzwanie”, z którym mierzą się liderzy. Ważne jest także odważne sięganie po nowe, z ciekawością i satysfakcją, bez „dziadowania” czy poczucia zmęczenia życiem. Mimo wyzwań, takich jak ageizm czy podwójna dyskryminacja kobiet 50+, optymizm i proaktywne podejście są kluczowe.

Ilustracja ukazująca nowoczesną przestrzeń podzieloną na trzy symboliczne strefy. Po lewej stronie – ciepłe, pomarańczowe światło i zaokrąglone formy przypominające radość. Po prawej – chłodne, niebieskie światło i geometryczne cienie w kolumnach symbolizujące osiągnięcia. Pośrodku – neutralna, jasna przestrzeń ze schodami i świetlnym promieniem na podłodze, wyznaczającym punkt równowagi. Całość tworzy wyrafinowaną metaforę świadomego wyboru i wartościowania czasu. Dobrze wykorzystany czas: Nowy sposób wartościowania czasu może zmienić Twoje życie
Subiektywna wartość czasu to koncepcja, która pozwala dostrzec drobne zmiany w tygodniowym harmonogramie, mogące znacząco zwiększyć satysfakcję z życia i dobrostan. Godzina po godzinie, sposób, w jaki spędzamy czas, składa się na sposób, w jaki spędzamy życie.Dla wielu z nas ta suma bywa jednak rozczarowująca. Kulturowe przekonania, zakorzenione w powiedzeniach typu „czas to pieniądz”, każą […]
Multimedia
Jak zaplanować swoją karierę w nieprzewidywalnych czasach

Każda kariera jest drogą indywidualną i nikt nie zna uniwersalnego przepisu na sukces. Nie można skopiować czyjejś kariery i nałożyć na własne życie. Ale jedno jest pewne: większe szanse na sukces mają te osoby, które przemyślą i dobrze zaplanują swoją drogę zawodową.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!