Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Automatyzacja i robotyzacja
Polska flaga

Szanse i wyzawania nowoczesnej dystrybucji

1 czerwca 2016 8 min czytania
Ilona Weiss
Szanse i wyzawania nowoczesnej dystrybucji

Streszczenie: Wyniki finansowe ABC Data za pierwszy kwartał bieżącego roku są zgodne z założeniami biznesplanu i trzyletniej strategii firmy. Chociaż udział EBITDA w tym okresie wyniósł 20–23%, w porównaniu do 27% w analogicznym okresie poprzedniego roku, spadek ten wynika z wyjątkowo korzystnych warunków w pierwszym kwartale 2015 roku. Obecne otoczenie regulacyjne i gospodarcze różni się od ubiegłorocznego, co wpływa na wyniki. Mimo to, firma jest w dobrej kondycji finansowej i spodziewa się osiągnięcia założonych celów biznesowych w planowanym czasie.

Pokaż więcej

ABC Data opublikowała niedawno wyniki finansowe za pierwszy kwartał tego roku. Okazały się one nie tak dobre, jak w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jaka jest przyczyna?

Ilona Weiss: Wyniki za pierwszy kwartał są zgodne z naszym biznesplanem na ten rok i założeniami, które uwzględniliśmy w trzyletniej strategii. W żaden sposób nie przedstawiają całościowego obrazu spółki, która jest w świetnej kondycji finansowej. Dane z ubiegłych lat wskazują, że udział EBITDA pierwszego kwartału w całkowitym wyniku ABC Data kształtuje się na poziomie 20–23%, podczas gdy w ubiegłym roku osiągnął 27%. Pokazuje to, jak wysoką bazą był pierwszy kwartał 2015. W tamtym okresie zaistniał szereg zdarzeń, które firma ABC Data aktywnie wykorzystała, dzięki czemu przychody spółki były wyższe. Obecnie mamy inne otoczenie regulacyjne i gospodarcze, dlatego pierwszy kwartał nie powinien być odczytywany jako prognoza tego, co będzie działo się w kolejnych trzech. Nasze cele biznesowe zostaną osiągnięte w zapowiedzianym przez nas czasie. Mamy do tego bardzo solidne podstawy.

Właśnie wróciła pani z organizowanej przez GTDC międzynarodowej „Investor Conference” w Nowym Jorku. ABC Data została zaproszona na nią jako reprezentant Europy Środkowo‑Wschodniej…

W konferencji brali udział najważniejsi światowi gracze rynku dystrybucji sprzętu IT i elektroniki użytkowej, m.in. Avnet, Arrow, SYNNEX czy Tech Data. ABC Data to jedyna polska spółka, która bierze aktywny udział w wydarzeniach organizowanych przez GTDC, czyli stowarzyszenie obejmujące największych dystrybutorów IT na świecie. Jesteśmy bezpośrednio obecni w 8 krajach regionu CEE. Dzięki temu mamy odpowiednie doświadczenie pozwalające nam oceniać perspektywy biznesowe w całym regionie, a nie tylko jednym czy dwóch krajach. Z tego powodu traktowani jesteśmy jako reprezentatywny głos branży w tej części Europy. W Nowym Jorku moim zadaniem było uświadomienie uczestnikom konferencji, jak wyjątkową dynamiką wzrostu charakteryzuje się rynek dystrybucji IT w regionie CEE.

Jak w takim razie pani ocenia możliwości rozwoju w regionie Europy Środkowo‑Wschodniej?

Rynek IT w krajach Europy Zachodniej pomimo dużej wartości obecnie w zasadzie stoi w miejscu, w regionie CEE dynamicznie rośnie. Przewiduje się, że na przestrzeni kolejnych dwóch lat jego wzrost może wynieść nawet 20%. Poszczególne rynki Europy Środkowo‑Wschodniej mają swoją specyfikę, jednak my w pełni wykorzystujemy potencjał każdego z nich. Potwierdzają to nasze wyniki. Tylko na Węgrzech w ubiegłym roku awansowaliśmy o 12 miejsc, a w Rumunii o 11. Na tym ostatnim rynku nasza sprzedaż w pierwszym kwartale 2016 roku wzrosła o 82%, na Słowacji o 42%, a na Węgrzech o 36%. W związku z tym nieustannie poszerzamy liczbę kontraktów regionalnych, a te lokalne rozszerzamy na kolejne kraje, co pozwala nam globalnie zarządzać współpracą z dużymi klientami. Te sukcesy doprowadziły nas do podjęcia decyzji o rozbudowie struktur regionalnych, poszerzeniu przestrzeni magazynowej w Rumunii i uruchomieniu kolejnego centrum logistycznego.

Szanse i wyzawania nowoczesnej dystrybucji

Szanse i wyzawania nowoczesnej dystrybucji
Ilona  Weiss, prezes ABC Data

Czy mogę przez to rozumieć, że ABC Data planuje dalszą ekspansję?

Systematyczny rozwój spółki w regionie CEE jest wpisany w naszą trzyletnią strategię biznesową. Ułatwia nam to m.in. strategiczne rozmieszczenie naszych magazynów. Dzięki niemu zwiększamy dostępność towarów i zapewniamy dostawy w standardzie 24– 48–godzinnym w regionie całej Europy Środkowo‑Wschodniej. Czas dostawy jest kluczowy dla resellerów, zwłaszcza tych prowadzących e‑sklepy. Oczekują oni, że jeśli klient kliknie w ikonkę „kupuję”, to paczka dojedzie do niego w ciągu doby. Aby sprostać temu wyzwaniu, rozszerzamy nasze usługi logistyczne. Niedawno poszerzyliśmy skalę naszej współpracy z jednym z liderów usług logistycznych w Rumunii. Pozwoli nam to na dalszą ekspansję w kierunku Bułgarii oraz innych krajów bałkańskich, bez otwierania działalności na tych rynkach, przy zachowaniu naszego standardowego czasu dostaw. Jak wspominałam, w ostatnich dniach zainaugurowaliśmy również działalność centrum logistycznego na Węgrzech. Z nowego magazynu obsługujemy klientów z tego kraju oraz z części Bałkanów.

Gdy inni dystrybutorzy budują magazyny, wy decydujecie się na wynajem?

Nasze podejście do powierzchni magazynowej to przykład racjonalnych inwestycji. Dzięki takiemu podejściu nie budujemy własnych powierzchni magazynowych, nie ponosimy wynikających z tego kosztów. Innymi słowy, nie zamrażamy środków, które możemy wykorzystać na szeroko pojęte inwestycje. Takie podejście pozwala nam także na dużą elastyczność pod względem szybkiego dostosowania się do aktualnego zapotrzebowania na powierzchnię magazynową czy jej lokalizacji. To kolejny element, który daje nam mocną przewagę konkurencyjną na rynku. Nadpodaż powierzchni magazynowej w Europie jest tak duża, że nie ma żadnego problemu z wynegocjowaniem dobrych warunków wynajmu.

Jest pani pełna optymizmu, tymczasem od dłuższego czasu z różnych stron słychać głosy, że rynek jest obecnie bardzo trudny?

Sprawa jest niezwykle złożona i nie można ocenić jej tak jednoznacznie. Trudny rynek nie oznacza bowiem, że nie można na nim odnosić sukcesów – wprost przeciwnie. Lata 2013–2014 przyzwyczaiły wiele firm do dużych wzrostów generowanych m.in. przez coraz większą popularność tabletów czy smartfonów. Już od dawna przewidywaliśmy, że rynek w tym segmencie ulegnie przesyceniu. Dlatego trzeba nieustannie analizować sytuację, rozpoznawać perspektywiczne trendy, a nawet kreować nowe. Właśnie tak działa ABC Data. Dzięki temu jesteśmy przygotowani na wszelkie fluktuacje rynkowe. Siłą ABC Data od lat jest dywersyfikacja regionalna. Bezpośrednia działalność na ośmiu rynkach europejskich daje nam możliwość większej elastyczności w zakresie zamówień i zarządzania współpracą z producentami, a także optymalizacji polityki marżowej. Bardzo mocno dywersyfikujemy nasz biznes, inwestując również w prorozwojowe obszary, jak IoT (Internet of Things – Internet Rzeczy) i związane z nim produkty smart, Cloud Computing, usługi z wartością dodaną czy bezpieczeństwo IT.

Koncentrujecie się na nowych trendach. Czy to wystarczy, aby utrzymać dynamikę rozwoju ABC Data na dotychczasowym poziomie?

Na stały i dynamiczny rozwój ABC Data ma wpływ wiele podejmowanych przez nas działań. Jednym z nich jest rozbudowa portfolio w zakresie nowoczesnych technologii. Od wielu lat oferujemy naszym klientom dostęp do najbardziej kompleksowej oferty, która liczy obecnie ponad 180 000 pozycji przeszło 1000 marek. Działamy w oparciu o model one‑stop‑shop, umożliwiając klientom robienie zakupów pod jednym dachem, bez konieczności poszukiwania produktów u innych dostawców. Między innymi dzięki takiemu podejściu nasz kanał dotarcia jest obecnie bardzo szeroki – liczy 13 000 przedstawicieli i stale rośnie. W branży dystrybucyjnej ważna jest jednak nie tylko szeroka oferta produktowa czy sprawna logistyka, lecz przede wszystkim kompleksowe podejście do potrzeb klienta. Dlatego ABC Data wykracza poza tradycyjne usługi dystrybucji i oferuje rozwiązania finansowe, marketingowe oraz usługi specjalistyczne realizowane w ramach Działu Rozwiązań Zaawansowanych Value .

A wszystko to przy wykorzystaniu internetowych platform sprzedażowych?

Zdecydowanie tak. E‑commerce to nasza mocna strona. Od lat inwestujemy w rozwój związanych z nim narzędzi, kreując trendy w tym zakresie. Jako pierwsi w Polsce trafnie przewidzieliśmy dynamiczny wzrost rynku e‑commerce. Obecnie jest tak imponujący, że zdaniem niektórych może stać się siłą napędową polskiej gospodarki. Kluczowa dla utrzymania konkurencyjności i rentowności tego obszaru jest jednak innowacyjność. Systematycznie rozwijamy nasze platformy, jak InterLink. Obecnie skupiamy się na powiększeniu zestawu naszych narzędzi e‑commerce o platformy mobilne. W najbliższym czasie planujemy także stworzenie własnej platformy sprzedaży usług Cloud. Uważamy, że tak jak kiedyś wygraliśmy z konkurencją, jako pierwsi stawiając na e‑commerce, tak teraz ponownie zwiększymy posiadaną przewagę, rozwijając naszą działalność w obszarze Cloud, jak również mobility, VAD czy wspomnianego IoT. Wielokrotnie udowodniliśmy, że doskonale czujemy rynek.

W swojej strategii zapowiadaliście też wzrost poprzez działania M&A. Czy wciąż macie je w planach?

W tej materii nic się nie zmieniło. Działania z zakresu M&A wymagają jednak uwzględnienia wielu czynników. Rzetelna analiza sytuacji przejmowanego podmiotu w połączeniu z właściwą kalkulacją ryzyka planowanej transakcji i badaniem rynku, na którym dana firma funkcjonuje, pozwalają ocenić perspektywy i potencjał rozwoju, jaki przyniesie planowana transakcja. W tej grze chodzi bowiem o znalezienie „perełki”, która pozwoli na realizację założonych celów biznesowych. Sztuka polega na wygenerowaniu odpowiedniej wartości poprzez umiejętne zintegrowanie nabytej spółki ze strukturami własnej firmy w sposób, który zapewni maksymalną synergię. My taką perełkę dostrzegliśmy na rynku i kupiliśmy w 2014 roku. Jest nią spółka iSource. Dzięki inwestycji w jej zakup i rozwój Grupa ABC Data jest obecnie największym dystrybutorem produktów Apple’a w Polsce. Teraz szukamy kolejnych równie perspektywicznych firm. W naszej strategii biznesowej w równym stopniu stawiamy na rozwój organiczny, co fuzje i przejęcia. Bo tylko umiejętnie łącząc oba te podejścia, można uzyskać naprawdę spektakularne efekty.

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!