Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Transformacja organizacyjna
Magazyn (Nr 12, grudzień 2021 - styczeń 2022)

Światło ostrzegawcze zaczyna migać

1 grudnia 2021 7 min czytania
Zdjęcie Lidia Zakrzewska - Redaktor zarządzająca "ICAN Management Review".
Lidia Zakrzewska
Zdjęcie Tomasz Ślagórski - Wiceprezes KUKE
Tomasz Ślagórski
Światło ostrzegawcze zaczyna migać

Kolejna fala pandemii, prawie dwucyfrowa inflacja, kończące się programy pomocowe dla biznesu czy wprowadzony w ostatniej chwili nowy ład podatkowy rodzą pytania o kondycję przedsiębiorstw w 2022 roku. Na pytanie Lidii Zakrzewskiej, czy istnieje ryzyko, że w tych warunkach będzie trudniej o ubezpieczenie obrotu handlowego i gwarancje, odpowiada Tomasz Ślagórski, CFO w  KUKE.

Mamy cały czas niestabilną gospodarczo sytuację w kraju, regionie i na świecie, co podnosi ryzyko prowadzenia biznesu. KUKE zabezpiecza obrót krajowy i międzynarodowy, oferując przedsiębiorcom trzy główne rozwiązania: ubezpieczenie należności, gwarancje i faktoring. Ile teraz kosztuje takie poczucie bezpieczeństwa?

KUKE od lat oferuje polskim przedsiębiorcom bardzo szerokie spektrum instrumentów zabezpieczających ryzyko kredytowe, kontraktowe oraz ryzyko płynności. Nasze rozwiązania umożliwiają ich ograniczenie, ale ze względu na różnorodność ryzyka nie da się ich w prosty sposób porównać, w tym również pod względem kosztowym. Przypomnę, że w tym roku zaproponowaliśmy system wsparcia eksportu, czyli zestaw całkowicie nowych, jak i zmodyfikowanych instrumentów. Mają one na celu m.in. zabezpieczać transakcje sprzedaży na zagranicznych rynkach, ale także zwiększać potencjał eksportowy krajowych firm poprzez gwarancje ich finansowania inwestycyjnego i bieżącego.

Oferujemy też produkty, które zachęcają zagraniczne podmioty do lokowania w Polsce produkcji przeznaczonej na eksport. Cały czas mamy też GAP EX, czyli rozwiązanie stworzone specjalnie na czas pandemii, umożliwiające objęcie ubezpieczeniem z gwarancjami Skarbu Państwa sprzedaży na rynki krajów OECD, w tym do Unii Europejskiej. Przed pandemią takiej ochrony KUKE nie mogła zapewniać. GAP EX miał być dostępny do końca tego roku, ale Komisja Europejska pod wpływem napływających danych z gospodarki i rozwoju sytuacji epidemicznej zezwoliła na przedłużenie jego stosowania w państwach Wspólnoty o kolejne trzy miesiące, do końca marca 2022 roku. Widać więc, że otoczenie jest ciągle niepewne, a firmy potrzebują wsparcia i ochrony w transakcjach handlowych.

Wracam do pytania o koszty…

Wszystko zależy od rozwiązania. W przypadku najczęściej wybieranego instrumentu, czyli polisy zabezpieczającej ryzyko braku spłaty należności handlowych, składka jest iloczynem wartości rocznej sprzedaży w kredycie kupieckim oraz stawki ubezpieczeniowej. Ta zaś zależy od wielu czynników, takich jak kraje kontrahentów, branża klienta czy też historia jego szkodowości. Czynniki te decydują o poziomie ryzyka związanego z ubezpieczeniem i z tego względu mają wpływ na cenę polisy. W przypadku każdego klienta te parametry są różne, więc ostateczny koszt polisy również będzie zróżnicowany i trudno tutaj mówić o standardowym czy uśrednionym koszcie ubezpieczenia.

Czy w obecnej sytuacji gospodarczej, kiedy mamy prawie dwucyfrową inflację, nadal szaleje pandemia, kończą się programy pomocowe państwa, KUKE będzie podwyższać składki? Ryzyko przecież rośnie.

Kiedy zaczęła się pandemia, wszyscy spodziewali się wielkiej fali upadłości. Snuto katastroficzne wizje, ale rządy i banki centralne wsparły biznes na niespotykaną wcześniej skalę. Zostały wdrożone różnego rodzaju instrumenty gwarancyjne, płynnościowe, wspomagające utrzymanie miejsc pracy, co sprawiło, że bardzo poprawiła się płynność przedsiębiorstw w kraju i za granicą. Okazało się, że mamy niższą szkodowość niż przed pandemią. Teraz programy pomocowe się kończą. W Polsce duża część pomocy jest i będzie umarzana, czyli te pieniądze zostaną w firmach, a więc nie widać jak na razie znaczącego wzrostu ryzyka pogorszenia płynności. Poza tym wyniki finansowe firm ogłaszane przez GUS również pokazują, że sytuacja finansowa bardzo się w tym roku poprawiła w zakresie przychodów, zysków i rentowności. Niestety, w niektórych krajach Europy nie musi wyglądać to tak różowo, ponieważ tam duża część programów podlega zwrotowi. Obserwujemy np. że od III kwartału liczba niewypłacalności w Wielkiej Brytanii zaczęła rosnąć. Podnosi to ryzyko dla polskich eksporterów.

Nasz rozmówca:
Tomasz Ślagórski, CFO w KUKE

A ryzyko płynące z rynku wewnętrznego?

Wspominała pani o inflacji, która może mieć negatywny wpływ na rentowność przedsiębiorstw. Na razie większości firm udaje się w miarę płynnie przerzucać rosnące koszty na odbiorców, ale są tego granice. Spójrzmy na różne elementy kosztów. Po zimie ceny energii mogą spaść z obecnych, rekordowych poziomów, ale długoterminowo trzeba w Polsce liczyć się z rosnącymi rachunkami za prąd. Bardzo niskie bezrobocie i trudności ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników powodują z kolei, że rośnie presja na wzrost płac, więc pod znakiem zapytania stoją wskaźniki produktywności. Do tego dochodzą koszty finansowe. Nie wiemy, na jakim poziomie zakończy się cykl wzrostu stóp procentowych. Do niedawna 6- i 3‑miesięczny WIBOR, na podstawie którego jest kalkulowana większość kredytów w Polsce, wynosił ok. 0,2%. W tej chwili jest to wyraźnie powyżej 2%. Bazując na doświadczeniu, widzimy, że istnieje korelacja pomiędzy wzrostem kosztów finansowania przedsiębiorstw a wzrostem ryzyka ubezpieczycieli. Kiedy zwiększa się odsetek firm, które mają problemy z regulowaniem zobowiązań, i rośnie potencjalna korzyść odnoszona z opóźniania płatności za faktury, to wybór jest łatwy do przewidzenia – wybiera się kredyt kupiecki jako konkurencyjny do kredytu bankowego. Tym samym rośnie ryzyko ubezpieczyciela.

Jednak dotąd nie widać, by ubezpieczyciele zamierzali istotnie zmienić politykę cenową. Wszyscy odczuwają pozytywne skutki mniejszej liczby upadłości i niższej szkodowości w latach 2020–2021. Poza tym w umowy polisowe są wbudowane różnego rodzaju zabezpieczenia, które pozwalają ubezpieczycielom ograniczać straty w przypadku wzrostu szkodowości. Natomiast uczulamy klientów, że ten okres nadzwyczajnej koniunktury dobiega końca, przybywa restrukturyzowanych firm, więc tym bardziej należy zadbać o ochronę transakcji.

W jakiś sposób ubezpieczyciel sam się zabezpiecza?

W działalności, którą prowadzimy na rachunek własny, tak jak większość firm ubezpieczeniowych, cedujemy część ryzyka do firm reasekuracyjnych, w zamian przekazując im część pozyskiwanej przez nas składki. Tak jak inni ubezpieczyciele w Polsce jesteśmy nadzorowani przez KNF i spełniamy wszystkie wymogi związane z zarządzaniem ryzykiem, a nasz współczynnik wypłacalności w tej chwili zalicza się do jednego z najwyższych na rynku. Natomiast w przypadku ubezpieczeń, które są gwarantowane przez Skarb Państwa, ryzyko związane ze szkodami nie obciąża wyniku i kapitałów spółki ani nie wpływa na nasze współczynniki wypłacalności.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Polacy chcą AI w pracy – ale na własnych zasadach. Co zaufanie do wirtualnych agentów mówi o przyszłości przywództwa?

Coraz więcej firm wdraża wirtualnych asystentów i analityków opartych na sztucznej inteligencji, chcąc zyskać na efektywności i innowacyjności. Ale co na to pracownicy? Najnowsze badanie przeprowadzone przez ASM na zlecenie Salesforce ujawnia jednoznacznie: Polacy są otwarci na AI w miejscu pracy, ale tylko pod warunkiem zachowania kontroli i zrozumienia jej działania.

Gorące serca i brutalna rzeczywistość, czyli o budowaniu empatii w organizacji

Empatia liderów to za mało, gdy systemy, procesy i decyzje organizacji świadczą o braku troski. Oto cztery strategie, które skutecznie adresują to wyzwanie.  W świecie biznesu często słyszymy o „wyścigu szczurów” i bezwzględnym pięciu się po korporacyjnej drabinie „po trupach”. Taki scenariusz często przywodzi na myśl „Władcę Much”, gdzie prym wiodą najsilniejsi, a słabsi muszą ustąpić. Wielu uważa, że aby przetrwać i odnieść sukces, po prostu „trzeba być twardym”. Ale czy to jedyna droga?

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości”

Podsumowanie

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości” odbyła się 15 kwietnia 2025 roku z inicjatywy ICAN Institute oraz Partnerów. Wydarzenie było poświęcone tematyce zrównoważonego rozwoju, ESG oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.

Obecność licznych przedstawicieli biznesu oraz ich aktywne uczestnictwo w dyskusjach miały istotny wpływ na wysoki poziom merytoryczny konferencji. Wymiana wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie ESG stanowiła ważny element wydarzenia, przyczyniając się do kształtowania odpowiedzialnych postaw w środowisku biznesowym oraz wspierania długofalowych, wartościowych inicjatyw.

Pięć lekcji przywództwa dla „twardych” prezesów

Choć może się wydawać, że styl przywództwa oparty na kontroli i wydawaniu poleceń wraca do łask, rzeczywistość pokazuje coś zupełnie innego — to liderzy o wysokiej inteligencji emocjonalnej osiągają lepsze rezultaty

Jak fundusz Apollo wdraża AI w spółkach portfelowych

Apollo Global Management uczyniło ze sztucznej inteligencji priorytet: intensywnie pracuje nad rozwojem zdolności AI w swoich spółkach portfelowych, by uczynić je bardziej konkurencyjnymi i wartościowymi. Firma szczegółowo analizuje, jaki wpływ może mieć wdrożenie AI na projekty w tych spółkach oraz jak ewoluuje wykorzystanie AI w ich branżach. Sukcesy Apollo z ostatnich pięciu lat stanowią dowód, że AI może już dziś tworzyć realną wartość biznesową.

Spójrz na swoją firmę z zewnątrz, aby ocenić jej atuty Chcesz przestać popełniać te same błędy? Spójrz na swoją organizację z zewnątrz!

Liderzy muszą nauczyć się patrzeć na własną organizację oczami innych. Kluczowe znaczenie ma tu umiejętność zdystansowania się wobec osobistych emocji i spojrzenie z zewnątrz, na przykład oczami potencjalnego inwestora. Istotne jest również nawiązanie dialogu z pracownikami lub kontrahentami. Pozwala to dostrzec nowe możliwości oraz ukryte zagrożenia.

„Ślepe punkty” przywództwa

Samoewaluacja  to wyjątkowo trudne zadanie. Tymczasem liderzy stojący na czele organizacji powinni dokonywać jej cyklicznie. I to nie tylko w kontekście oceny samego siebie, ale też całej działalności. Szukając odpowiedzi na strategiczne dylematy, osoby zarządzające często angażują się w prowadzenie coraz to większej liczby badań i analiz. W wielu sytuacjach jednak może się wydawać, że wynikają z nich wciąż te same wnioski i rozwiązania, a cały proces myślowy kołem się toczy. Jak wskazuje ekspertyza McKinsey & Company takie sytuacje mogą pojawiać się wtedy, kiedy pomija się tak zwane ślepe punkty przywództwa. Są to obszary, w których łatwo nie zauważyć istotnych kwestii. To zjawisko może nasilać się ze względu na utarte przekonania, ograniczenia poznawcze lub brak różnorodności perspektyw. Przywódcy są często tak mocno zaangażowani w losy firmy, że nie zauważają swojego zbytniego przywiązania do znanych rozwiązań. Ponadto wielostopniowa struktura hierarchiczna oraz zawiły sposób raportowania może zakrzywiać informacje docierające na szczyt.

Cieśnina Ormuz: ceny ropy i łańcuchy dostaw pod presją

Kiedy wojna wybucha w sercu globalnego szlaku paliwowego, konsekwencje są natychmiastowe: rosną ceny paliw, spadają indeksy, narasta niepewność. Cieśnina Ormuz – wąskie gardło, przez które przepływa jedna trzecia światowej ropy raz jeszcze przypomina, jak bardzo biznes jest uzależniony od geopolityki. Czy Europa i Polska są gotowe na kolejne uderzenie w gospodarkę?

Multimedia
Ukryty rynek pracy menedżerów: nowa rzeczywistość rekrutacyjna

Rynek pracy, szczególnie dla kadry menedżerskiej i C-level, dynamicznie się zmienia. W ostatnich latach obserwowana jest ograniczona liczba publikowanych ofert pracy, a procesy rekrutacyjne wydłużają się, osiągając nawet kilkanaście etapów. Agnieszka Myśliwczyk, IT headhunterka i ekspertka rynku, podkreśla, że nie jest to tyle kryzys, co „wyzwanie”, z którym mierzą się liderzy. Ważne jest także odważne sięganie po nowe, z ciekawością i satysfakcją, bez „dziadowania” czy poczucia zmęczenia życiem. Mimo wyzwań, takich jak ageizm czy podwójna dyskryminacja kobiet 50+, optymizm i proaktywne podejście są kluczowe.

Ilustracja ukazująca nowoczesną przestrzeń podzieloną na trzy symboliczne strefy. Po lewej stronie – ciepłe, pomarańczowe światło i zaokrąglone formy przypominające radość. Po prawej – chłodne, niebieskie światło i geometryczne cienie w kolumnach symbolizujące osiągnięcia. Pośrodku – neutralna, jasna przestrzeń ze schodami i świetlnym promieniem na podłodze, wyznaczającym punkt równowagi. Całość tworzy wyrafinowaną metaforę świadomego wyboru i wartościowania czasu. Dobrze wykorzystany czas: Nowy sposób wartościowania czasu może zmienić Twoje życie
Subiektywna wartość czasu to koncepcja, która pozwala dostrzec drobne zmiany w tygodniowym harmonogramie, mogące znacząco zwiększyć satysfakcję z życia i dobrostan. Godzina po godzinie, sposób, w jaki spędzamy czas, składa się na sposób, w jaki spędzamy życie.Dla wielu z nas ta suma bywa jednak rozczarowująca. Kulturowe przekonania, zakorzenione w powiedzeniach typu „czas to pieniądz”, każą […]
Multimedia
Jak zaplanować swoją karierę w nieprzewidywalnych czasach

Każda kariera jest drogą indywidualną i nikt nie zna uniwersalnego przepisu na sukces. Nie można skopiować czyjejś kariery i nałożyć na własne życie. Ale jedno jest pewne: większe szanse na sukces mają te osoby, które przemyślą i dobrze zaplanują swoją drogę zawodową.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!