Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Transformacja organizacyjna
Magazyn (Nr 12, marzec 2022)

Supply change, czyli zrównoważone łańcuchy dostaw

1 marca 2022 7 min czytania
Materiał Partnera
Supply change, czyli zrównoważone łańcuchy dostaw

Świat był zdecydowanie prostszy, kiedy w 1967 roku dwóch braci, Claude i Edmond Faure, wraz ze swoim przyjacielem, Jean‑Marie Machetem, zakładało firmę transportową Faure & Machet, która w roku 1998 zmieniła nazwę na FM Logistic. FM Logistic jest jednym z największych operatorów logistycznych na świecie. Właśnie wprowadza nową ideę łańcucha dostaw – Supply Change – będącą m.in. odpowiedzią na najważniejsze wyzwanie współczesnego świata – zrównoważony rozwój.

PARTNEREM MATERIAŁU JEST FM LOGISTIC

ROŚNIE ŚWIADOMOŚĆ konsumentów co do tego, że nasza planeta potrzebuje pomocy. Idąca za tym presja rządów oraz instytucji międzynarodowych sprawia, że przedsiębiorstwa zaczynają szukać sposobu na zmniejszenie śladu środowiskowego swojej działalności. Kluczowa w tym procesie jest uważna analiza cyklu życia produktu, bo wbrew pozorom nie zawsze transport odpowiada za największą część emitowanych zanieczyszczeń. W przypadku przemysłu odzieżowego przewiezienie bawełnianych T‑shirtów z jednego miejsca na drugie to mniej niż 5% śladu środowiskowego z tym związanego, podczas gdy 40–50% bierze się z warunków uprawy bawełny.

Zielone łańcuchy dostaw

Badanie Measuring Industry’s Temperature: An Environmental Progress Report On European Logistics, przeprowadzone w 2020 roku przez Kühne Logistics University wśród ponad 90 członków wyższej kadry kierowniczej europejskich przedsiębiorstw, dotyczące środków podejmowanych na rzecz zmniejszenia emisji COIndeks dolny 2 w obszarze logistyki, wykazało, że najbardziej efektywnymi kosztowo sposobami są wprowadzanie czystszych metod transportu, optymalizacja procesów załadunku pojazdów, przejście na energię alternatywną oraz redukcja emisji z procesów magazynowych. Niemożliwa jest jednak jakakolwiek zmiana w tym obszarze bez ewolucji dotychczasowego paradygmatu łańcucha dostaw. I dlatego to właśnie firmy logistyczne mają do odegrania kluczową rolę w procesie zmniejszania wpływu środowiskowego procesów transportu, pakowania i magazynowania. FM Logistic, mając tego świadomość, wprowadza ideę Supply Change, opartą na zrównoważonych, wielokanałowych łańcuchach dostaw. – Każdego roku oddajemy w ręce klienta FM Logistic specjalistyczny raport na temat wpływu naszej współpracy na środowisko. Przy czym uwzględniamy też takie elementy jak zatrudnienie czy aspekt społeczny. Raport jest podstawą do dyskusji, w jaki sposób możemy wspólnie poprawić sytuację. Analizujemy trzy główne czynniki: ślad magazynowy, alternatywy transportowe i redukcję odpadów w przemyśle. Z każdym klientem rozważamy wszystkie opcje, z uwzględnieniem kosztów, czasu dostawy i emisji CO2. Zajmujemy się też produkcją wodoru. Na przykład we Francji i Hiszpanii panele fotowoltaiczne montowane na dachach naszych magazynów wytwarzają energię elektryczną niezbędną do produkcji wodoru. Następnie wodór wykorzystujemy do zasilania wózków widłowych, w przyszłości natomiast może stać się on paliwem dla samochodów ciężarowych, a także będzie używany w rozwiązaniach oferowanych społecznościom lokalnym – mówi Yannick Buisson, Managing Director, Western and Central Europe, FM Logistic.

Po ukończeniu pierwszego projektu w hiszpańskim Illescas FM Logistic uruchomiło H2Hub, czyli projekt, w ramach którego na dachu magazynu w Escrennes we Francji ma zostać zainstalowanych 1500 mkw. paneli słonecznych. Zielony wodór produkowany na miejscu będzie wykorzystywany nie tylko w magazynach – nadwyżki będą sprzedawane zewnętrznym odbiorcom, takim jak przemysł i władze lokalne. Zakończenie realizacji projektu planowane jest na 2022 rok. Panele fotowoltaiczne zamontowane zostały także w polskich lokalizacjach – w siedzibie firmy w Mszczonowie i platformie w Błoniu. Dzięki nim FM Logistic ma szansę na większą niezależność energetyczną, ale przede wszystkim na ograniczenie poboru energii z sieci energetycznej. FM Logistic postawiło sobie ambitny cel, by firmowe instalacje pokrywały aż 20% zapotrzebowania na energię. Także w Polsce planowana jest produkcja tzw. zielonego wodoru. Mowa o powstającej właśnie platformie logistycznej w Wiskitkach, położonych 40 km na zachód od Warszawy, przy autostradzie A2, gdzie trwają jeszcze analizy techniczne i finansowe tego rozwiązania, a także poszukiwania potencjalnych subwencji instytucjonalnych, podobnych do tych, które udało się pozyskać operatorowi w Europie Zachodniej.

Globalnie FM Logistic współpracuje także z WayCool, czyli jednym z najszybciej rozwijających się przedsiębiorstw agrotechnicznych w Indiach. Wspólnie z nim opracowuje system dostaw bazujący na 50 elektrycznych pojazdach trójkołowych. Pozwalają one na realizację dostaw zarówno do lokalnych sklepów, jak i do konsumentów indywidualnych. W ten sposób Way- Cool pomaga dostarczać zdrową i świeżą żywność, a przy okazji wspomaga lokalnych rolników. Przykładów podobnej współpracy jest wiele.

Działania szybkie i ekologiczne jednocześnie

Presja klientów, by firmy podejmowały działania chroniące klimat, nie oznacza, że zrezygnowali oni z wymagań co do szybkości i wygody dostaw. Pogodzenie tych oczekiwań jest szczególnie trudne w miastach, w których pojazdy dostawcze generują już 20% całego ruchu i są odpowiedzialne za około 30% zanieczyszczeń powietrza. Rozwiązaniem dla tzw. ostatniej mili mogą być tzw. dark store, niewielkie magazyny zlokalizowane w obrębie lub w pobliżu miast, których jedynym celem byłaby realizacja zamówień internetowych i telefonicznych.

Firmy logistyczne rozumieją odpowiedzialność, jaka na nich spoczywa. Monitorowanie i przejrzystość danych to najważniejsze aspekty weryfikacji wydajności łańcucha dostaw, mające także wpływ na poprawę świadomości konsumentów, partnerów i władz w kwestii zrównoważonego rozwoju. Wszystkie działania, począwszy od sprzedaży wielokanałowej do rozwiązań ostatniej mili, dowodzą, że branża logistyczna jest jedną z tych, które mają szansę na zdobycie pozycji trwałego lidera zrównoważonego rozwoju.

Łańcuch dostaw jest jednym z czynników mających istotny wpływ na dobrostan całej planety. W dużej mierze ponosi odpowiedzialność za to, czy w przyszłości będziemy mogli mówić o odpowiedzialnej konsumpcji. Może też zadbać o lepsze warunki pracy oraz stworzyć możliwości gospodarcze i potencjalne zatrudnienie dla milionów osób. Pozytywna zmiana, którą w ramach idei Supply Change proponuje FM Logistic, polega więc na innowacyjności zorientowanej na cele, na projektowaniu najlepszego w swojej klasie modelu zawsze z uwzględnieniem specyfikacji lokalnej, a także na wspólnym działaniu na rzecz wykreowania pozytywnego wpływu na środowisko, na wspieraniu i promowaniu odpowiedzialnej konsumpcji.

Każdy producent, sprzedawca detaliczny, dostawca usług transportowych lub logistycznych ma do odegrania bardzo istotną rolę. I każdy może dołączyć do ruchu Supply Change zapoczątkowanego przez FM Logistic, by promować i rozpowszechniać lepsze praktyki biznesowe i ostatecznie bardziej trwałe i zrównoważone sposoby życia.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Horyzontalna ilustracja w realistycznym stylu przedstawia zmęczonego lidera siedzącego samotnie przy biurku w półmroku. Wokół niego porozrzucane są pomięte notatki, pusta filiżanka po kawie i otwarty laptop emitujący chłodne, niebieskie światło. Mężczyzna opiera głowę na dłoni, z pochyloną sylwetką i oznakami wyczerpania. Całość utrzymana jest w stonowanej kolorystyce, symbolizując przeciążenie pracą i emocjonalne wypalenie. Ilustracja odwołuje się do problematyki, jaką porusza psychologia pracy w kontekście przywództwa. Jak liderzy radzą sobie z przepracowaniem

Uważność nie wystarczy, gdy toniemy w nadmiarze obowiązków. Poznaj zaskakujące strategie zapracowanych liderów, które naprawdę działają.

W ostatnich latach wiele nagłówków sugerowało, że wszyscy jesteśmy już nieco wypaleni zawodowo. Od pasywno-agresywnego „quiet quitting” po tajemniczo brzmiącą „ghost work” – narracja głosi, że ludzie zasypiają za kierownicą, a w najlepszym razie przysypiają co kilka kilometrów.

Ale co, jeśli ta diagnoza nie jest do końca trafna – przynajmniej w odniesieniu do sporej grupy z nas?

Co, jeśli istnieje znacząca liczba osób, które czują się przeciążone pracą, a mimo to pozostają zmotywowane i skuteczne? W dzisiejszej rzeczywistości, gdzie zmiana warunków zatrudnienia często wydaje się poza naszym zasięgiem, warto przyjrzeć się tym pracownikom i zastanowić, czego możemy się od nich nauczyć, by nadal działać efektywnie.

dobrostan Zadbaj o siebie i swój zespół. Jak budować dobrostan w niestabilnych czasach?

Współczesny świat biznesu to arena ciągłych zmian, która wystawia na próbę odporność psychiczną pracowników i liderów. Jak w obliczu narastającej presji i niepewności budować organizacje, gdzie dobrostan jest filarem sukcesu? Zapraszamy do lektury artykułu, w którym Agata Swornowska-Kurto, bazując na raporcie „Sukces na wagę zdrowia – o kondycji psychicznej i przyszłości pracy”, odkrywa kluczowe strategie dla liderów. Dowiedz się, jak przeciwdziałać wypaleniu, budować autentyczne wsparcie i tworzyć środowisko, które inspiruje, zamiast przytłaczać.

nękanie oddolne Co zrobić, gdy podwładni cię sabotują?
Jak reagować, gdy wiarygodność lidera jest podkopywana – otwarcie lub za kulisami – a atmosfera w zespole staje się coraz bardziej toksyczna? Nękanie w miejscu pracy nie zawsze płynie z góry na dół Contrapower harassment to rzadko poruszany, lecz istotny temat związany z nękaniem w pracy. W przeciwieństwie do tradycyjnego postrzegania tego zjawiska, dotyczy ono […]
EOD Jak automatyzacja obiegu dokumentów wspiera zarządzanie czasem pracy

W dzisiejszej rzeczywistości biznesowej niezbędne jest sięganie po innowacyjne rozwiązania technologiczne. Taką decyzję podjęła firma Vetrex, wdrażając w swoich strukturach elektroniczny obieg dokumentów Vario firmy Docusoft, członka grupy kapitałowej Arcus. O efektach tego działania opowiedział Przemysław Szkatuła – dyrektor działu IT w firmie Vetrex.

Jakie cele biznesowe przyświecały firmie przy podjęciu decyzji o wdrożeniu systemu elektronicznego obiegu dokumentów?

Przemysław Szkatuła: Przede wszystkim chodziło o usprawnienie procesów wewnętrznych. Wcześniej obieg dokumentów był głównie manualny, co generowało wiele problemów kumulujących się pod koniec każdego miesiąca. Dzięki wdrożeniu systemu Vario wszystko odbywa się elektronicznie i wiemy dokładnie, na którym etapie procesu znajduje się faktura. To usprawnia przepływ informacji nie tylko w działach finansowych, lecz także między zwykłymi użytkownikami systemu. Dzięki wprowadzeniu powiadomień mailowych każdy użytkownik otrzymuje niezwłocznie informację o nowej aktywności, a kierownicy działów są świadomi, jakie koszty wystąpiły.

quiet quitting Nie pozwól by quiet quitting zrujnowało twoją karierę

Quiet quitting to nie cicha rewolucja, lecz ryzykowna strategia wycofania się z aktywnego życia zawodowego. W świecie przeciążonych pracowników i liderów często niedostrzegających rzeczywistych wyzwań swoich zespołów, bierna rezygnacja z zaangażowania może być kusząca, ale długofalowo – szkodzi wszystkim.

Case study
Premium
Czy planowanie strategiczne ma jeszcze sens?

Krakowski producent słodyczy Zafiro Sweets był przez lata doceniany w branży i wśród pracowników za wieloletni, stabilny wzrost poparty wysoką jakością produktów. Turbulencje rynkowe, napędzane dynamiką mediów społecznościowych i zmieniającymi się oczekiwaniami klientów, podważyły jednak jego dotychczasowy model działania, oparty na planowaniu strategicznym. Firma szuka sposobu, który pozwoli jej się zaadaptować do szybkich zmian zachodzących w jej otoczeniu. Marta Wilczyńska, CEO Zafiro Sweets, z niedowierzaniem patrzyła na slajd, który dostała od działu sprzedaży. Siedziała w restauracji w warszawskim Koneserze, gdzie wraz z Tomaszem Lemańskim, dyrektorem operacyjnym, oraz Justyną Sawicką, dyrektorką marketingu, uczestniczyli w Festiwalu Słodkości – jednej z branżowych imprez, które sponsorowali.

Premium
Zalecenia prof. Kazimierza suwalskiego dla młodych i doświadczonych liderów

Doświadczenie prof. Kazimierza Suwalskiego, chirurga i lidera, przekłada się na uniwersalne zasady skutecznego przywództwa. Poniższe zestawienie to zbiór praktycznych wskazówek, które wspierają rozwój zarówno młodych, jak i doświadczonych liderów – od budowania autorytetu i zarządzania zespołem po radzenie sobie z kryzysami i sukcesję przywództwa.

Premium
Z sali operacyjnej do gabinetu lidera

Droga od chirurga do lidera wymagała nie tylko zmiany kompetencji, ale też perspektywy. Profesor Kazimierz Suwalski, pionier polskiej kardiochirurgii, dzieli się doświadczeniami z budowania zespołów, instytucji i kultury przywództwa opartej na transparentności, zaufaniu i odpowiedzialności. Podkreśla,
że kluczowymi kwestiami są: mentoring, zarządzanie silnymi osobowościami i świadome rozwijanie talentów. Przypomina, że prawdziwe przywództwo nie ustaje wraz z końcem kariery – trwa, gdy potrafimy dzielić się wiedzą i tworzyć przestrzeń do wzrostu innych.

Causal ML
Premium
Jak skutecznie wdrożyć przyczynowe uczenie maszynowe (Causal ML) w organizacji?

Coraz więcej firm dostrzega potencjał Causal ML jako narzędzia wspierającego podejmowanie trafnych decyzji. Jednak skuteczne wdrożenie tego podejścia wymaga czegoś więcej niż zaawansowanych algorytmów — potrzebne są właściwe pytania, odpowiednie dane oraz współpraca interdyscyplinarnych zespołów.

Premium
Nowe podejście do uczenia maszynowego odpowiada na pytania „co by było, gdyby”

Causal ML – nowatorskie podejście w uczeniu maszynowym – daje kadrze zarządzającej nowe narzędzie do oceny skutków decyzji strategicznych. Umożliwia pewniejsze eksplorowanie alternatywnych scenariuszy, dzięki czemu wspiera podejmowanie bardziej świadomych i trafnych decyzji biznesowych. Tradycyjne systemy uczenia maszynowego (machine learning, ML) zdobyły szerokie uznanie jako narzędzia wspomagające procesy decyzyjne, szczególnie tam, gdzie kluczowe jest oszacowanie prawdopodobieństwa konkretnego zdarzenia, na przykład zdolności kredytowej klienta. Klasyczne modele ML opierają jednak swoje predykcje głównie na identyfikowaniu korelacji w danych. Taka metodologia, choć użyteczna w pewnych kontekstach, okazuje się niewystarczająca, a wręcz może wprowadzać w błąd, szczególnie wtedy, gdy menedżerowie starają się przewidzieć realny wpływ swoich decyzji na wyniki biznesowe.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!