Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
BIZNES I TECHNOLOGIE
Polska flaga

Sprzedażowe e-wyzwania

17 grudnia 2015 3 min czytania
Zdjęcie Witold B. Jankowski - Dr Witold Jankowski, prezes ICAN Institute. Wykładowca i praktyk biznesowy, jeden z najbardziej doświadczonych konsultantów strategicznych w Europie. Jest założycielem i prezesem ICAN Institute oraz współtwórcą magazynów „MIT Sloan Management Review Polska” oraz „ICAN Management Review”.
Witold Jankowski
Sprzedażowe e-wyzwania

Streszczenie: Ostatnie lata przyniosły dynamiczny rozwój handlu internetowego, który początkowo wspierał, a z czasem zaczął wypierać tradycyjny handel. Współczesne przedsiębiorstwa stoją przed wyzwaniem zintegrowanego zarządzania wieloma kanałami sprzedaży, aby sprostać oczekiwaniom różnych grup konsumentów. Rewolucja technologiczna zwiększyła siłę nabywców. Eksperci sugerują, że sprzedawcy powinni aktywnie kierować procesem zakupowym klientów, wykorzystując nowe technologie, procesy i struktury. Skuteczną metodą pozyskiwania klientów jest odwoływanie się do ich emocji, co może przekształcić zadowolonych nabywców w lojalnych klientów związanych z marką. W sprzedaży B2B decyzje zakupowe podejmowane są przez grupy menedżerów o różnych celach. Kluczowe jest pogodzenie tych celów, aby decydenci stali się orędownikami oferowanych produktów. Zmieniające się oczekiwania klientów wpływają na pracę sprzedawców, co wymaga dostosowania systemów wynagrodzeń do celów na różnych etapach rozwoju firmy oraz motywowania handlowców o różnym poziomie wydajności. Przykładem z polskiego rynku jest firma TIM, której prezes uczynił e-commerce głównym kanałem sprzedaży, przebudowując dotychczasowe struktury sprzedażowe i dystrybucyjne.

Pokaż więcej

Ostatnie lata przyniosły niesamowicie szybki rozwój handlu internetowego. Najpierw zaczął on wspomagać, a z czasem wypierać handel tradycyjny. Dlatego dla współczesnych przedsiębiorstw kluczowym wyzwaniem stała się umiejętność zintegrowanego zarządzania wieloma kanałami sprzedaży jednocześnie, aby spełnić oczekiwania różnych grup konsumentów.

1https://www.hbrp.pl/b/sprzedaz-w-cyfrowym-swiecie/KrWSSPy9

w całości poświęcamy wyzwaniom, jakie stawiają przed firmami cyfrowe czasy.

Jedną z kluczowych zmian napędzanych rewolucją technologiczną jest rosnąca siła kupujących. David C. Edelman i Marc Singer w tekście Ścieżka klienta, czyli jak konkurować w wymiarze procesu zakupowego podpowiadają sprzedawcom, żeby zamiast podążać śladem klientów, sami wskazywali drogę kupującym, posiłkując się nowymi technologiami, procesami i strukturami**.**

Jedną ze skutecznych metod na trwałe pozyskanie klientów jest odwoływanie się do ich doznań, co opisujemy w artykule Naukowe podejście do emocji klientów. Autorzy podkreślają rolę emocji w procesie zakupowym, ilustrując, jakie efekty może przynieść przemiana zadowolonych nabywców w osoby związane z marką emocjonalną więzią. Nie można przy tym zapominać, że w przypadku sprzedaży B2B o dużych zakupach nie decydują już pojedynczy członkowie kierownictwa, ale grupa menedżerów o często odmiennych celach. W artykule Konsensus w sprzedaży radzimy, jak pogodzić różne cele decydentów, by zostali orędownikami produktów dostawcy. Zmieniające się oczekiwania i nawyki klientów rewolucjonizują pracę sprzedawców.

W artykule Właściwe podejście do wynagrodzeń Mark Roberge pokazuje na przykładzie start‑upów, jak ważne jest skupianie uwagi handlowców na celach pojawiających się na każdym etapie rozwoju firmy. Potwierdza to Doug J. Chung, autor tekstu Jak skutecznie motywować sprzedawców, podpowiadając, jak konstruować system wynagrodzeń, by skutecznie motywować handlowców o różnym poziomie wydajności.

Na koniec proponuję przykład z polskiego rynku. Wychodząc z założenia, że handel internetowy staje się podstawowym kanałem zakupowym również w segmencie B2B, prezes TIM, Krzysztof Fołta, uczynił e‑commerce głównym kanałem sprzedaży swojej firmy. Zburzył przy tym struktury sprzedażowe i dystrybucyjne, które budował przez 25 lat. Przebieg procesu zmian i jego wpływ na sprzedaż opisujemy w tekście Trudna droga do wielokanałowej sprzedaży.

Zachęcam też Państwa do lektury pozostałych artykułów i życzę wesołych świąt oraz wielu sukcesów sprzedażowych w nadchodzącym 2016 roku!

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!