Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
BIZNES I TECHNOLOGIE
Polska flaga

Rewolucja technologiczna tworzy wiele zawodów

1 października 2016 4 min czytania
Cezary Maciołek
Rewolucja technologiczna tworzy wiele zawodów

Streszczenie: Postęp technologiczny przyspiesza transformację rynku pracy, tworząc zapotrzebowanie na nowe zawody i kompetencje. Kluczowe znaczenie zyskują umiejętności cyfrowe, analityczne, ale też społeczne i komunikacyjne. Wiele obecnych profesji ulega automatyzacji, co wymusza przekwalifikowanie się pracowników. Pracodawcy coraz częściej inwestują w rozwój kompetencji swoich zespołów, aby sprostać dynamicznym zmianom. Wzrasta także znaczenie elastyczności i gotowości do nauki przez całe życie jako fundamentu przyszłej kariery zawodowej.

Pokaż więcej

Parę lat temu rekruterzy kontaktowali się z klientami – zarówno firmami, jak i potencjalnymi pracownikami – twarzą w twarz. Dziś, w dobie rozwoju technologii komunikacyjnych, kontakt odbywa się najczęściej przez Internet.

Kandydaci coraz rzadziej przeglądają tradycyjne ogłoszenia o pracę, częściej poszukują potencjalnego pracodawcy na portalach społecznościowych. Decyzję o odpowiedzi na anons poprzedzają rozmowami ze znajomymi i ściąganiem opinii z zaufanych źródeł. Dlatego rekruterzy, którzy chcą, aby na ich biurka spłynęły ciekawe aplikacje, muszą się wykazywać kreatywnością.

Dostrzegamy też szereg trendów dotyczących zapotrzebowania na określone stanowiska. Pierwszy dotyczy wykwalifikowanych pracowników fizycznych, pomimo rozwijającej się na świecie robotyzacji i automatyzacji linii produkcyjnych i całych procesów biznesowych. Chociaż technologie niosą ze sobą obietnicę wyraźnego zwiększenia efektywności przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów pracy, to jednak zapotrzebowanie na kandydatów z odpowiednimi kompetencjami utrzyma się na wysokim poziomie jeszcze przez wiele lat. W efekcie polscy pracodawcy będą musieli zatrudniać coraz więcej ludzi ze Wschodu – głównie z Ukrainy, Białorusi, ale również z Azji.

Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny »

Technologia zmienia outsourcing 

,

Weronika Podhorecka PL

Analitycy wieszczą nową falę transformacji w outsourcingu procesów biznesowych. 

Rewolucja technologiczna unicestwia wiele starych zawodów, a w ich miejsce kreuje nową grupę specjalistów IT. Dzieje się tak z powodu rosnącego zainteresowania firm pozyskiwaniem, analizą i syntezą informacji potrzebnych do podejmowania decyzji biznesowych. Ten trend jest szczególnie widoczny w obszarze usług wspólnych. Zyskują popularność takie zawody, jak: big data scientist, big data architect oraz big data analyst. Poza tym, według naszych badań, rynek odczuwa znaczący deficyt inżynierów – przede wszystkim w przemyśle samochodowym, kolejowym, lotniczym i zbrojeniowym.

Dostrzegając powyższe tendencje, Grupa Progres kilka miesięcy temu opracowała strategię wejścia na rynek usług inżynieryjnych i aktualnie rozwija obszar pozyskiwania i wynajmowania inżynierów w ramach kontraktu. Odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na ludzi o ściśle określonych kompetencjach jest rozwijanie usługi typu interim. Polega ona na delegowaniu eksperta do określonych, ograniczonych czasowo zadań, które wymagają konkretnych kwalifikacji zawodowych. Rosnące zapotrzebowanie na tego typu usługę produktową wynika z dwóch czynników – z dostosowania do modelu pracy opartej na specjalistycznych projektach, który przez lata osiągnął dużą popularność, oraz z zapotrzebowania na osoby o wysokich kwalifikacjach, które traktują kontrakt jako ciekawą ścieżkę rozwoju zawodowego. Dotyczy to również menedżerów chętnie wynajmowanych przez firmy, które pragną przeprowadzić optymalizację procesów biznesowych lub modyfikację produktu. Na Zachodzie ta forma zatrudnienia funkcjonuje od wielu lat, u nas jest dopiero wprowadzana. Widząc, jak wiele firm rozszerza zasób swoich usług, konsoliduje się i zdobywa nowe kompetencje, oceniamy, że zapotrzebowanie na menedżerów z doświadczeniem będzie się utrzymywać. Jest więc szansa, że zatrudnienie na zasadzie kontraktu na dobre zagości na polskim rynku.

W wyniku konsolidacji branży oraz podążania za wzorcami płynącymi z dużych międzynarodowych korporacji wzrosły oczekiwania wobec firm z branży HR. Grupa Progres inspiruje się najlepszymi praktykami z rynków zagranicznych i spełnia te oczekiwania przez wzbogacanie oferty o komplementarne usługi. Organizacje nie szukają tylko pracowników, ale starają się poszerzyć własne kompetencje. Nasza firma przed podjęciem współpracy z klientem najpierw dokładnie określa jego potrzeby, analizuje długofalową strategię i dopiero na tej podstawie wypracowuje rozwiązania zaprojektowane pod te konkretne oczekiwania. W skład naszych usług wchodzi wiele uzupełniających się rozwiązań – leasing pracowniczy, rekrutacja i selekcja, szkolenia i doradztwo biznesowe.

Rola takich firm jak nasza nie ogranicza się już tylko do rekrutacji czy sprzedaży pojedynczych usług. Niejednokrotnie stajemy się architektem całego procesu biznesowego i sami podpowiadamy klientowi, czego może potrzebować. Projektujemy indywidualne rozwiązania spełniające jego potrzeby, dzięki czemu coraz częściej utrzymujemy z nim długofalową współpracę. Klienci to doceniają, powierzając nam kolejne, jeszcze bardziej złożone projekty konsultingowe. 

Przeczytaj pozstałe komentarze »

Rynek pracy i IT przeobrażają outsourcing 

,

Grzegorz Dzik PL

Na outsourcing usług FM ogromny wpływ mają zmiany na rynku pracy oraz nowe technologie.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!