Streszczenie: Postęp technologiczny przyspiesza transformację rynku pracy, tworząc zapotrzebowanie na nowe zawody i kompetencje. Kluczowe znaczenie zyskują umiejętności cyfrowe, analityczne, ale też społeczne i komunikacyjne. Wiele obecnych profesji ulega automatyzacji, co wymusza przekwalifikowanie się pracowników. Pracodawcy coraz częściej inwestują w rozwój kompetencji swoich zespołów, aby sprostać dynamicznym zmianom. Wzrasta także znaczenie elastyczności i gotowości do nauki przez całe życie jako fundamentu przyszłej kariery zawodowej.
Parę lat temu rekruterzy kontaktowali się z klientami – zarówno firmami, jak i potencjalnymi pracownikami – twarzą w twarz. Dziś, w dobie rozwoju technologii komunikacyjnych, kontakt odbywa się najczęściej przez Internet.
Kandydaci coraz rzadziej przeglądają tradycyjne ogłoszenia o pracę, częściej poszukują potencjalnego pracodawcy na portalach społecznościowych. Decyzję o odpowiedzi na anons poprzedzają rozmowami ze znajomymi i ściąganiem opinii z zaufanych źródeł. Dlatego rekruterzy, którzy chcą, aby na ich biurka spłynęły ciekawe aplikacje, muszą się wykazywać kreatywnością.
Dostrzegamy też szereg trendów dotyczących zapotrzebowania na określone stanowiska. Pierwszy dotyczy wykwalifikowanych pracowników fizycznych, pomimo rozwijającej się na świecie robotyzacji i automatyzacji linii produkcyjnych i całych procesów biznesowych. Chociaż technologie niosą ze sobą obietnicę wyraźnego zwiększenia efektywności przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów pracy, to jednak zapotrzebowanie na kandydatów z odpowiednimi kompetencjami utrzyma się na wysokim poziomie jeszcze przez wiele lat. W efekcie polscy pracodawcy będą musieli zatrudniać coraz więcej ludzi ze Wschodu – głównie z Ukrainy, Białorusi, ale również z Azji.
Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny »
Technologia zmienia outsourcing
,
Weronika Podhorecka PL
Analitycy wieszczą nową falę transformacji w outsourcingu procesów biznesowych.
Rewolucja technologiczna unicestwia wiele starych zawodów, a w ich miejsce kreuje nową grupę specjalistów IT. Dzieje się tak z powodu rosnącego zainteresowania firm pozyskiwaniem, analizą i syntezą informacji potrzebnych do podejmowania decyzji biznesowych. Ten trend jest szczególnie widoczny w obszarze usług wspólnych. Zyskują popularność takie zawody, jak: big data scientist, big data architect oraz big data analyst. Poza tym, według naszych badań, rynek odczuwa znaczący deficyt inżynierów – przede wszystkim w przemyśle samochodowym, kolejowym, lotniczym i zbrojeniowym.
Dostrzegając powyższe tendencje, Grupa Progres kilka miesięcy temu opracowała strategię wejścia na rynek usług inżynieryjnych i aktualnie rozwija obszar pozyskiwania i wynajmowania inżynierów w ramach kontraktu. Odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na ludzi o ściśle określonych kompetencjach jest rozwijanie usługi typu interim. Polega ona na delegowaniu eksperta do określonych, ograniczonych czasowo zadań, które wymagają konkretnych kwalifikacji zawodowych. Rosnące zapotrzebowanie na tego typu usługę produktową wynika z dwóch czynników – z dostosowania do modelu pracy opartej na specjalistycznych projektach, który przez lata osiągnął dużą popularność, oraz z zapotrzebowania na osoby o wysokich kwalifikacjach, które traktują kontrakt jako ciekawą ścieżkę rozwoju zawodowego. Dotyczy to również menedżerów chętnie wynajmowanych przez firmy, które pragną przeprowadzić optymalizację procesów biznesowych lub modyfikację produktu. Na Zachodzie ta forma zatrudnienia funkcjonuje od wielu lat, u nas jest dopiero wprowadzana. Widząc, jak wiele firm rozszerza zasób swoich usług, konsoliduje się i zdobywa nowe kompetencje, oceniamy, że zapotrzebowanie na menedżerów z doświadczeniem będzie się utrzymywać. Jest więc szansa, że zatrudnienie na zasadzie kontraktu na dobre zagości na polskim rynku.
W wyniku konsolidacji branży oraz podążania za wzorcami płynącymi z dużych międzynarodowych korporacji wzrosły oczekiwania wobec firm z branży HR. Grupa Progres inspiruje się najlepszymi praktykami z rynków zagranicznych i spełnia te oczekiwania przez wzbogacanie oferty o komplementarne usługi. Organizacje nie szukają tylko pracowników, ale starają się poszerzyć własne kompetencje. Nasza firma przed podjęciem współpracy z klientem najpierw dokładnie określa jego potrzeby, analizuje długofalową strategię i dopiero na tej podstawie wypracowuje rozwiązania zaprojektowane pod te konkretne oczekiwania. W skład naszych usług wchodzi wiele uzupełniających się rozwiązań – leasing pracowniczy, rekrutacja i selekcja, szkolenia i doradztwo biznesowe.
Rola takich firm jak nasza nie ogranicza się już tylko do rekrutacji czy sprzedaży pojedynczych usług. Niejednokrotnie stajemy się architektem całego procesu biznesowego i sami podpowiadamy klientowi, czego może potrzebować. Projektujemy indywidualne rozwiązania spełniające jego potrzeby, dzięki czemu coraz częściej utrzymujemy z nim długofalową współpracę. Klienci to doceniają, powierzając nam kolejne, jeszcze bardziej złożone projekty konsultingowe.
Przeczytaj pozstałe komentarze »
Rynek pracy i IT przeobrażają outsourcing
,
Grzegorz Dzik PL
Na outsourcing usług FM ogromny wpływ mają zmiany na rynku pracy oraz nowe technologie.

