Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Łańcuchy dostaw i logistyka

Renesans reshoringu: firmy wracają do domu

6 listopada 2023 10 min czytania
Erin McLaughlin
Dana M. Peterson
Renesans reshoringu: firmy wracają do domu

Czynniki takie jak odporność łańcucha dostaw, zrównoważony rozwój i stabilność geopolityczna to tylko niektóre z powodów, dla których amerykańskie firmy przenoszą swoją działalność produkcyjną z powrotem do USA.

Firmy budują zakłady produkcyjne w Stanach Zjednoczonych w tempie niespotykanym od dziesięcioleci. Trend ten napędzany jest przez zbieg wielu czynników: w obliczu wąskich gardeł w łańcuchu dostaw, rosnących kosztów pracy i transportu, amerykańskich ceł na Chiny i napięć geopolitycznych, firmy dostrzegają wartość reshoringu produkcji. Polityka przemysłowa Stanów Zjednoczonych faworyzująca produkcję krajową również wpływa na te decyzje, w tym nowe przepisy mające na celu przeciwdziałanie zagrożeniom bezpieczeństwa narodowego, zakłóceniom gospodarczym i malejącemu dostępowi do kluczowych komponentów technologicznych. Rezultatem jest renesans reshoringu w USA. Podobne zjawisko można zaobserwować również w Europie.

Pytanie do kadry zarządzającej brzmi: Czy ich firmy powinny podążać za tym trendem? Jednak najpierw trzeba zrozumieć zakres tego trendu i to, co go napędza.

Patrioci gospodarczy wzywają do reshoringu już od wielu lat, ale dopiero COVID‑19 stał się punktem zwrotnym. Według analizy przeprowadzonej przez The Conference Board w okresie od pierwszego kwartału 2020 r. do trzeciego kwartału 2023 r. kadra kierownicza, mówiąc o onshoringu (przenoszenie niektórych procesów biznesowych poza granice kraju w celu zmniejszenia kosztów, np. produkcji), coraz częściej myśli o reshoringu (przenoszenie do kraju macierzystego działalności prowadzonej w innym państwie) i nearshoringu (przenoszenie działalności do kraju sąsiadującego lub blisko położonego).

Takie rozmowy zaczęły się nasilać w drugim kwartale 2020 r., kiedy na całym świecie wybuchła pandemia, a dwa lata później w drugim kwartale 2022 r. wzmocniono dyskusję, gdy presja na łańcuch dostaw ponownie wzrosła, Rosja zaatakowała Ukrainę i wprowadzono nową federalną politykę przemysłową. Ogólnie rzecz biorąc, liczba przypadków, w których kadra kierownicza wspominała o tych pomysłach, wzrosła o prawie 3000% w ciągu zaledwie trzech lat.

Nowe przepisy również przyczyniły się do odrodzenia zwrotnego onshoringu, w tym Bipartisan Infrastructure Law 2021, CHIPS and Science Act 2022 oraz Inflation Reduction Act 2022. Każda z nich zawiera postanowienia dotyczące produkcji i zamówień produktów i komponentów wyprodukowanych w USA, które przynoszą korzyści firmom produkującym w kraju.

Reshoring napędza obecnie dramatyczny wzrost aktywności budowlanej w branży produkcyjnej. Firmy budują amerykańskie zakłady produkcyjne w szybszym tempie niż jakikolwiek inny rodzaj nieruchomości. Takie wydatki wzrosły do 114,7 mld USD rocznie w 2022 r., według U.S. Census Bureau – wzrost o 40% rok do roku i 62% wzrost w ciągu ostatnich pięciu lat.

To sprawiło, że produkcja była najszybciej rozwijającą się kategorią aktywów w 2022 r., ponieważ średnia stopa wzrostu dla wszystkich budynków niemieszkalnych i infrastruktury wzrosła zaledwie o 7,4% w porównaniu z 2021 r. Budowa trwa nadal: wydatki na produkcję były o 74% wyższe w lipcu 2023 r. niż w tym samym miesiącu poprzedniego roku.

Renesans reshoringu nie ma jednak powszechnego zastosowania. Sektory wymagające dużych nakładów pracy fizycznej, w tym obuwie i odzież, meble i artykuły dekoracyjne do domu, są mniej skłonne do przenoszenia produkcji. Liderami powrotu do macierzy stają się za to branże z bardziej złożonymi i drogimi produktami oraz te, które mogą wykorzystywać automatyzację i robotykę w produkcji. Pięć branż doświadczających największego wzrostu zatrudnienia w USA w wyniku reshoringu i inwestycji bezpośrednich to: sprzęt elektryczny, urządzenia i komponenty; produkty komputerowe i elektroniczne; chemikalia; sprzęt transportowy oraz sprzęt medyczny i materiały eksploatacyjne.

Nasza analiza pokazuje, że Ameryka Północna (Stany Zjednoczone, Kanada i Meksyk) ma istniejącą bazę dostawców, która może wspierać większą działalność produkcyjną niż obecnie. W przypadku sprzętu elektrycznego Ameryka Północna posiada 15% globalnej bazy dostawców i 7% globalnej produkcji. Dwadzieścia jeden procent globalnej bazy dostawców przemysłu farmaceutycznego znajduje się w Ameryce Północnej, ale jej udział w globalnej produkcji wynosi zaledwie 18% według The Conference Board Global Supplier Index.

Czy reshoring jest odpowiedni dla twojej firmy? Reshoring jest wynikiem zmiany strategii łańcucha dostaw z „niskich kosztów” na „najlepsze koszty” poprzez priorytetowe traktowanie czynników takich jak odporność łańcucha dostaw, zrównoważony rozwój i stabilność geopolityczna, a nie tania siła robocza z zagranicy. Chociaż może wiązać się z wyższymi kosztami wynikającymi z budowy nowych obiektów i płacenia wyższych wynagrodzeń, korzyści płynące z minimalizacji ryzyka zewnętrznego i tworzenia długoterminowej wydajności mogą przeważyć nad utrzymaniem krótkoterminowych kosztów na niskim poziomie.

Liderzy biznesowi powinni rozważyć sześć kluczowych czynników przy podejmowaniu decyzji o przyjęciu tego modelu.
  1. Koszty pracy. Globalne niedobory siły roboczej i wzrost kosztów – w tym w Chinach, gdzie płace rosną – sprawiają, że lokalizacja produkcji w USA jest stosunkowo bardziej przystępna cenowo niż kiedyś. Według raportu Międzynarodowej Organizacji Pracy „Global Wage Report 2022‑2023” Chiny wyprzedziły kraje G20 pod względem wzrostu płac realnych w latach 2008‑2022. Realne miesięczne wynagrodzenia w Chinach w 2022 r. stanowiły równowartość około 2,6‑krotności ich realnej wartości z 2008 r.

  2. Zaawansowana produkcja. Nowe zautomatyzowane „inteligentne fabryki”, które wymagają większej liczby inżynierów i wykwalifikowanych techników, ale często znacznie mniejszej liczby pracowników, w tym tradycyjnych pracowników linii montażowych, sprawiają, że amerykańska pula siły roboczej jest atrakcyjna ze względu na dobrze wykształconą siłę roboczą. Popyt na robotykę i zaawansowane technologie wspierające inteligentne obiekty również rośnie. Sprzedaż robotów w Ameryce Północnej ustanowiła rekord w 2021 roku, sprzedając 39 708 sztuk za 2 miliardy dolarów – co stanowi 14% wzrost w porównaniu z poprzednim rekordem w 2017 roku i 28% więcej niż liczba sprzedana w 2020 roku, według Association for Advancing Automation. „7th Annual State of Smart Manufacturing Report” firmy Plex zauważa, że wskaźniki wdrożenia inteligentnej produkcji wzrosły o 50% w 2022 r. rok do roku, a 83% producentów stwierdziło, że inteligentne fabryki są kluczem do ich przyszłego sukcesu.

  3. Ograniczanie ryzyka. Im dłuższy i bardziej złożony łańcuch dostaw, tym większe ryzyko, zwłaszcza pod względem potencjalnej niestabilności geopolitycznej. Rząd federalny wznowił również kontrolę nad własną zależnością od innych gospodarek w zakresie krytycznych dostaw i komponentów związanych ze zdrowiem publicznym i obroną narodową, takich jak środki ochrony osobistej i półprzewodniki stosowane w pojazdach wojskowych i uzbrojeniu.

  4. Zrównoważony rozwój Ponieważ firmy coraz częściej muszą osiągać cele w zakresie zrównoważonego rozwoju i zmniejszać swój ślad węglowy, lokalizacja produkcji oferuje szereg korzyści. Budowa nowych, ekologicznych obiektów w kraju może znacznie zmniejszyć emisje operacyjne w zakresie 1 z obiektów i pojazdów należących do firmy. Stany Zjednoczone mają największy na świecie rynek zrównoważonego budownictwa, z ponad 511 milionami stóp kwadratowych certyfikowanych w ramach systemu oceny Leadership in Energy and Environmental Design, w porównaniu do 180 milionów stóp kwadratowych w Chinach. Ponadto, wytwarzanie produktu bliżej klienta końcowego zmniejsza emisje z transportu.

  5. Nastroje interesariuszy. Wielu interesariuszy firm – w tym pracownicy, zarządy firm, organizacje branżowe, urzędnicy państwowi i inne firmy powiązane w ramach łańcucha dostaw – chcą, aby kierownictwo rozważyło lokalizację działalności produkcyjnej. Na przykład Walmart – największy detalista w Stanach Zjednoczonych – obiecał w 2021 r. wydać dodatkowe 350 miliardów dolarów do 2030 r. na produkty wyprodukowane, wyhodowane lub zmontowane w Stanach Zjednoczonych.

  6. Koszty transportu. Podejmując decyzję o przeniesieniu działalności produkcyjnej na ląd, kadra kierownicza powinna rozważyć korzyści wynikające z niższych międzynarodowych kosztów pracy i kosztów operacyjnych w porównaniu z wyższymi kosztami transportu morskiego. Koszty transportu trans‑pacyficznego wzrosły piętnastokrotnie w 2021 r. w porównaniu z poziomami ze stycznia 2020 r. i chociaż koszty transportu spadły wraz ze spowolnieniem gospodarczym, menedżerowie pamiętają o niestabilności łańcucha dostaw z ostatnich kilku lat.

Wzrost budowy zakładów produkcyjnych w USA będzie kontynuowany, ponieważ firmy dostrzegają wartość w koncentrowaniu się na aspektach ograniczania ryzyka, wykorzystywaniu automatyzacji do kompensowania wyzwań związanych z pracą, a nawet budowaniu nowych obiektów, które emitują mniej dwutlenku węgla. Ten renesans reshoringu dopiero się zaczyna; planowanie, wydawanie pozwoleń i nabywanie nieruchomości pod budowę nowych obiektów zajmuje kilka lat.

Nadszedł czas, aby dyrektorzy ds. produkcji zrozumieli, w jaki sposób ich firmy wpisują się w ten renesans i ustalili, czy reshoring jest dla nich odpowiedni. Wykorzystując powyższe czynniki jako ramy, kadra kierownicza powinna rozważyć pięć kluczowych pytań:

  1. Czy nowy zakład dla moich produktów, który wykorzystuje zaawansowaną automatyzację, może zrównoważyć wyższe koszty pracy?

  2. Czy mój obecny łańcuch dostaw obejmuje kraje, w których występuje niepewność ze względu na geopolitykę?

  3. Czy emisja dwutlenku węgla z obecnego łańcucha dostaw mojej firmy ulegnie znacznej poprawie, jeśli zbudujemy nowy zakład zasilany energią odnawialną i zlokalizujemy produkcję?

  4. Czy moi interesariusze, zwłaszcza klienci, proszą o produkty wytwarzane w kraju?

  5. Czy oszczędności wynikające z wyeliminowania transportu transoceanicznego są wystarczające, aby zrównoważyć prawdopodobny wzrost kosztów pracy i budowy nowego obiektu?

Szukając odpowiedzi na takie pytania, kierownictwo może lepiej nawigować działaniami swojej firmy w zmieniającym się globalnym krajobrazie produkcyjnym.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Marki luksusowe pod presją geopolityki

W połowie kwietnia rynki kapitałowe zelektryzowała informacja o tym, że francuski gigant LVMH stracił tytuł najcenniejszej firmy luksusowej na świecie na rzecz mniejszego, ale bardziej ekskluzywnego Hermèsa. Czy detronizacja jednej francuskiej marki przez drugą (producenta torebek Louis Vuitton przez producenta torebek Birkin) to rzeczywiście zdarzenie, którym powinny się ekscytować europejskie rynki? I co ta zmiana oznacza dla polskich producentów marek premium?

 

Dobre relacje w firmie zaczynają się od dobrze dobranych słów

Gdy codzienna komunikacja sprowadza się do skrótów myślowych, domysłów i niejasnych sygnałów, łatwo o spadek zaangażowania, narastające napięcia i chaos informacyjny. Coraz więcej organizacji dostrzega, że to właśnie język – sposób, w jaki mówimy do siebie w pracy – buduje (lub rujnuje) atmosferę oraz relacje w zespołach. O tym, jak świadomie kształtować kulturę organizacyjną poprzez komunikację, opowiada Joanna Tracewicz, Senior Content Strategy Manager w rocketjobs.pl i justjoin.it, a także współautorka poradnika Nie mów do mnie ASAP! O spoko języku w pracy.  Rozmawia Paulina Chmiel-Antoniuk.

AI w medycynie predykcyjnej – jak wearables zmieniają opiekę Jak AI i urządzenia noszone rewolucjonizują medycynę

W ostatnich latach inteligentne urządzenia noszone (wearables) przeszły drogę od prostych krokomierzy do zaawansowanych narzędzi monitorujących stan zdrowia. Dzięki sztucznej inteligencji stają się one nie tylko rejestratorami danych, lecz także systemami predykcyjnymi, które mogą wspierać diagnostykę i profilaktykę chorób. W świecie biznesu i zarządzania zdrowiem pracowników technologia ta może odegrać kluczową rolę.
Według raportu Think Tank SGH wartość globalnego rynku AI w ochronie zdrowia wzrośnie z 32,3 miliarda dolarów w 2024 roku do 208,2 miliarda dolarów w 2030 roku, co oznacza średnioroczny wzrost na poziomie 36,4%. Ta dynamiczna ekspansja wskazuje na rosnące znaczenie technologii AI i wearables jako ważnych elementów nowoczesnej opieki medycznej.

Strategiczna samotność – klucz do autentycznego przywództwa

W dynamicznym współczesnym świecie biznesu, w którym dominują informacje dostarczane w trybie natychmiastowym, umiejętność samodzielnego, logicznego i krytycznego myślenia stała się jedną z najcenniejszych kompetencji liderów. Koncepcja ta, przedstawiona przez Williama Deresiewicza, byłego profesora Uniwersytetu Yale, zakłada, że prawdziwe przywództwo nie rodzi się wśród zgiełku opinii i impulsów zewnętrznych, lecz w przestrzeni samotności i skupienia.

Skup się na fanach marki. Oferta skierowana do wszystkich nie działa!
Multimedia
Skup się na fanach marki. Oferta do wszystkich nie działa!

W spolaryzowanej kulturze pogoń za rynkiem masowym i kierowanie oferty do wszystkich są z góry skazane na porażkę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu marki jest sprzymierzenie się z subkulturą, która ją pokocha.

Cła, przeceny i okazje: Jak zarobić, gdy inni panikują lub tweetują

Trump tweetuje, Wall Street reaguje nerwowo, a inwestorzy znów sprawdzają, czy gdzieś nie pozostawili Planu B. Gdy rynek wpada w histerię, pojawia się pokusa: a może jednak warto „kupić w tym dołku”? W tym tekście sprawdzamy, czy inwestowanie w kontrze do tłumu to genialna strategia na czasy ceł Trumpa, banów na Chiny i politycznych rollercoasterów — czy raczej przepis na ból głowy i portfela. Nie wystarczy chłodna kalkulacja, przyda się też stalowy żołądek.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Premium
Gdy projekt wymyka się spod kontroli

Polskie firmy technologiczne coraz częściej realizują złożone zlecenia dla międzynarodowych gigantów. Jednak nawet najlepiej przygotowany zespół może przy takim projekcie natknąć się na nieoczekiwane przeszkody. Przykład firmy Esysco wdrażającej szyfrowanie poczty e-mail dla jednego z największych niemieckich banków pokazuje, jak szybko może runąć precyzyjnie zaplanowany harmonogram oraz jak radzić sobie z nieprzewidywalnymi wyzwaniami.

Polskie firmy technologiczne coraz częściej zdobywają międzynarodowe kontrakty i realizują projekty, które jeszcze niedawno były zarezerwowane wyłącznie dla międzynarodowych rywali. Dzięki temu zdobywają zagraniczne rynki, osiągając imponujące wyniki eksportu usług IT, który w 2023 r. przekroczył 16 mld dolarów. W ostatniej dekadzie przychody branży wzrosły niemal czterokrotnie, a wartość eksportu – aż 7,5 razy, dzięki czemu polski sektor IT stał się motorem rodzimego eksportu. Kluczowymi kierunkami ekspansji są Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania, a wśród najsilniejszych obszarów znajdują się fintech, cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, gry oraz rozwój oprogramowania.

Polska wyróżnia się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jako największy eksporter usług IT, przewyższając Czechy czy Węgry, a pod względem jakości specjalistów IT zajmuje trzecie miejsce na świecie. Jednak do pełnego wykorzystania tego potencjału konieczne jest pokonanie barier takich jak ograniczony dostęp do kapitału na ekspansję, rosnące koszty pracy oraz niedostateczne doświadczenie w międzynarodowej sprzedaży i marketingu. To jednak nie wszystko. Przy współpracy z międzynarodowymi gigantami trzeba również pamiętać o nieznanej polskim wdrożeniowcom skali, złożoności i nieprzewidywalności towarzyszącym tak wielkim projektom. Dobrym przykładem może być nasze wdrożenie dla jednego z największych niemieckich banków, z którym podpisaliśmy kontrakt na wprowadzenie systemu zabezpieczeń e-maili dla ponad 300 tys. użytkowników rozsianych po całym świecie. Technologicznie byliśmy gotowi, ale rzeczywistość szybko zweryfikowała nasze plany.

Premium
Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!