Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Transformacja organizacyjna
Magazyn (Nr 2, kwiecień - maj 2020)

Przewaga rynkowa dzięki danym

1 kwietnia 2020 4 min czytania
Zdjęcie Paulina Kostro - Redaktor "MIT Sloan Management Review Polska"
Paulina Kostro
Zdjęcie Jarosław Szymczuk - Dyrektor generalny IBM na Polskę i kraje bałtyckie.
Jarosław Szymczuk
Przewaga rynkowa dzięki danym

Streszczenie: Coraz więcej firm w Polsce zaczyna dostrzegać strategiczną rolę danych, traktując je nie tylko jako narzędzie do budowania zaufania wśród klientów, ale także jako fundament wsparcia decyzji biznesowych. Organizacje, które decydują się na wykorzystanie danych w swoich strategiach, stają przed pytaniem, kto powinien kierować tym procesem — lider biznesowy czy osoba z działu IT? Zyskuje na znaczeniu stanowisko dyrektora ds. danych (CDO), który pełni kluczową rolę w firmie, odpowiadając za procesy związane z pozyskiwaniem, przechowywaniem oraz monetyzacją danych. Jego zadania stają się coraz bardziej istotne, gdyż umiejętność efektywnego zarządzania danymi może decydować o sukcesie organizacji.

Pokaż więcej

Coraz więcej polskich firm przypisuje danym strategiczne znaczenie oraz wykorzystuje je nie tylko w celu budowania zaufania wśród klientów, ale i tworzenia systemów wsparcia dla liderów. O tym, jak rozwijać biznes, wykorzystując dane, mówi Jarosław Szymczuk, dyrektor generalny IBM na Polskę i kraje bałtyckie.

Czy firma, która opiera swoją strategię na wykorzystaniu danych, powinna mieć na czele lidera biznesowego czy osobę wywodzącą się z działu IT, a może te kompetencje powinny być łączone?

Lidera biznesowego nikt nie zastąpi. Natomiast zauważamy coraz większe zapotrzebowanie na przywódców w obszarze danych. Tutaj pojawia się stanowisko dyrektora ds. danych (CDO), który jest członkiem zarządu i ma zdefiniowane zadania i misję – dbanie o dane i o procesy z nimi związane. Mowa o pozyskiwaniu danych, przechowywaniu ich, ale również definiowaniu wspólnie z zarządem modeli monetyzacji tych danych. Jest to obszar zagadnień, który w coraz większym stopniu zaczyna wpływać na sukces firmy bądź jego brak.

Tak wyglądają współczesne standardy nowoczesnych firm. Oczywiście nie oznacza to, że nie potrzebny jest już dyrektor finansowy, prezes czy szef IT.

Do niedawna na polskim rynku mówiło się o lukach kompetencyjnych związanych z nowymi technologiami – również na stanowiskach zarządczych.

Gdy pojawiają się zaawansowane rozwiązania, luka kompetencyjna zaczyna występować na każdym stanowisku. Nie ulega zatem wątpliwości, że członkowie zarządów niemający kompetencji w obszarze IT również powinni je budować – wynika to z naszego badania Build Your Trust Advantage. Znajdziemy tam też punkt związany z budowaniem zaufania wewnątrz przedsiębiorstwa, w którym mowa m.in. o demokratyzacji danych, aby wszyscy pracownicy mogli mieć do tych cyfrowych informacji dostęp, ale także o wyposażaniu zatrudnionych w narzędzia i wiedzę – w taki sposób, aby z tych danych wydobyć jak najwięcej wartości.

Firmy odnoszące sukces w realizacji strategii integracji biznesu z danymi osiągają punkt, w którym uświadamiają sobie, że dane jako współczesne paliwo wymagają innego podejścia do zarządzania niż to tradycyjne.

Mówimy tu zatem o coraz popularniejszym trendzie do kształcenia się przez całe życie?

Nauka przez całe życie dotyczy zarówno pracowników, jak i kadry zarządzającej, ale również modyfikacji czy weryfikacji podstawowej strategii firmy przez zarząd – w trybie ciągłym, z wykorzystaniem danych. Mówimy o pewnym rodzaju wypierania intuicji menedżerów czy przywódców przez silne systemy wsparcia oparte na faktycznych danych.

Czy polski biznes działa według tego typu strategii?

15% respondentów naszego badania podkreśla, że realizuje strategie integracji biznesu z danymi po to, aby je monetyzować i uzyskiwać inne korzyści biznesowe. Wyniki raportu pokazują, że polskie firmy, przynajmniej deklaratywnie, wypadają lepiej niż średnia globalna.

A czy za tym idzie też zmiana kultury organizacji?

Firmy odnoszące sukces w realizacji strategii integracji biznesu z danymi niewątpliwie osiągają punkt, w którym uświadamiają sobie, że dane jako współczesne paliwo wymagają innego podejścia do zarządzania niż to tradycyjne. Chodzi o redefiniowanie roli kultury firmy i umiejscowienie danych jako centralnego punktu strategii przedsiębiorstwa.

Jakie kroki powinni podjąć liderzy firm, którzy chcą budować biznes na podstawie danych?

Przedsiębiorstwa, które chcą rozpocząć budowanie biznesu na podstawie danych, powinny przede wszystkim zdać sobie sprawę, że jest to bardzo duże wyzwanie – organizacyjne, przywódcze oraz finansowe. Z całą pewnością zaczynamy od strategii. Drugi element to poszukiwanie kompetencji – zanim zbudujemy model biznesowy, który pozwoli zmonetyzować posiadane dane, powinniśmy dysponować umiejętnościami i wiedzą, jak się to robi. Trzeci element to wykonanie pewnego rodzaju mapowania i analizy – czym dysponujemy, jeśli chodzi o dane. Jeśli nie posiadamy takich cyfrowych informacji na własność, możemy je kupić z rynku. Następny etap realizacji strategii takiej cyfrowej firmy to zbudowanie modelu monetyzacji.

Oczywiście warto zacząć od przetestowania tych rozwiązań, najlepiej w modelu niskokosztowym. Takie podejście jest bardzo wskazane nie tylko dla start‑upów, ale i firm, które eksperymentują z różnymi modelami biznesowymi.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!