Robotics Process Automation (RPA) to oprogramowanie, nazywane potocznie robotem lub botem, mogące wykonywać dowolne procesy oparte na danych i regułach przy użyciu dowolnego systemu informatycznego, różnego rodzaju aplikacji oraz urządzeń wyposażonych w graficzny interfejs użytkownika. Aplikacja ta może wykonać zadania dokładnie w taki sam sposób jak człowiek, z tym że samodzielnie: wpisuje dane w odpowiednie rubryki, kopiuje informacje z jednego systemu do innego, współpracuje z portalem internetowym, pocztą e‑mail, pakietem Microsoft Office, dowolnym ERP oraz innymi aplikacjami.
Światowe badania dotyczące RPA pokazują, że zakres robotyzacji biurowej systematycznie rośnie. Nic dziwnego, robotyzacja daje bowiem szansę na usprawnienie pracy biurowej i uzyskanie oszczędności, a sama implementacja jest relatywnie prosta. Roboty nie zastępują istniejącej technologii, lecz są komplementarne wobec funkcjonujących systemów i aplikacji i nie wymagają implementacji nowych. To sprawia, że można je wykorzystywać w każdej firmie i w każdej branży. Z danych CXI Today wynika, że najwięcej produktów RPA sprzedaje się w Europie i Ameryce Północnej. Stanowią one 39% i 32% wartości wdrożeń. Na ostatnim stopniu podium znalazł się rynek azjatycki z wynikiem 21%. Do tak wysokiego wskaźnika na tym kontynencie przyczyniają się Indie, do których wiele globalnych firm przenosi centra usług wspólnych ze względu na tanią siłę roboczą i dobrych specjalistów znających język angielski.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny »
Roboty wkraczają do biur
Robotyzacja i automatyzacja (RTA) znajdują coraz większe zastosowanie we współczesnym biznesie.
Od 2016 roku sprzedaż robotów przemysłowych i biurowych zdecydowanie rośnie w skali globalnej. Dlatego postanowiliśmy sprawdzić, czy podobna tendencja utrzymuje się również w Polsce. W tym celu w lipcu 2017 roku przeprowadziliśmy badanie, pod egidą marki Pirxon, w formie anonimowej ankiety telefonicznej. Naszymi rozmówcami byli menedżerowie wyższego i najwyższego szczebla reprezentujący małe, średnie i duże firmy.
Błąd ludzki to w wielu branżach spore ryzyko, co dotyczy zwłaszcza tak wrażliwych sektorów jak bankowość i ubezpieczenia, które najszerzej wykorzystują RPA.
Na pytanie „Czy w twojej firmie pracują roboty biurowe?” uzyskaliśmy tylko 2% odpowiedzi twierdzących i 98% przeczących, co oznacza, że poziom robotyzacji biurowej polskich firm jest bardzo niski. Jak pokazały dalsze pogłębione pytania, świadomość istnienia takich rozwiązań jest w Polsce bardzo słaba. Spośród uczestniczących w badaniu przedsiębiorstw z polskim kapitałem żadne nie ma rozwiązania RPA, odpowiedzi twierdzących udzielili jedynie nieliczni przedstawiciele oddziałów firm międzynarodowych. Organizacje, które dysponują rozwiązaniami RPA, są skupione w trzech największych ośrodkach biznesowych w Polsce: Warszawa, Kraków, Wrocław. W tych miastach mają siedziby oddziały największych globalnych przedsiębiorstw, co świadczy o tym, że międzynarodowe korporacje wprowadziły robotyzację do oddziałów w naszym kraju na zasadzie polityki standaryzacji procesów.
Pracownicy firm, w których nie wdrożono RPA, obawiają się, że robotyzacja narazi ich na utratę pracy. Tymczasem odpowiedzi osób, które miały doświadczenia we współpracy z RPA, wskazują, że poziom zatrudnienia aż w 97% przypadków pozostał bez zmian, a 3% ankietowanych twierdzi, że nawet się zwiększył. Badanie pokazało, że po zaprzęgnięciu do pracy robota biurowego zaufanie do tego narzędzia w firmie wzrasta. Największą korzyścią wymienianą przez ankietowanych (65%) jest zmniejszenie ilości pojawiających się błędów. Błąd ludzki to w wielu branżach spore ryzyko, co dotyczy zwłaszcza tak wrażliwych sektorów jak bankowość i ubezpieczenia, które najszerzej wykorzystują RPA. Na drugim miejscu, z wynikiem 25%, znalazła się oszczędność czasu, a na trzecim zwiększenie kreatywności zespołu (10%). Potencjał kreatywny rośnie po uwolnieniu pracowników od konieczności wykonywania żmudnych i powtarzalnych zadań.
Na pytanie o liczbę zrobotyzowanych procesów w firmie większość ankietowanych odpowiedziała, że jest ich od 2 do 5 (90%) lub nawet powyżej 5 (8%). Większa liczba wdrożeń świadczy o wysokim poziomie robotyzacji firmy i wyraźnie wskazuje na to, że roboty pracują w firmach dojrzałych. Co ciekawe, we wszystkich firmach, w których wykorzystano rozwiązanie RPA, cieszy się ono zaufaniem pracowników. W rezultacie wraz z implementacją robotów biurowych rośnie też liczba pomysłów na zastosowanie ich do innych procesów. Przedstawiciele firm, które mają roboty, zadeklarowali, że do 2020 roku planują zrobotyzować kolejne procesy. W badaniu nie pojawił się żaden przypadek negatywnych ocen pracy i zastosowania robota.
Satysfakcja ankietowanych ze zrealizowanych wdrożeń RPA pozwala sądzić, że roboty biurowe to przyszłość biznesu. W Polsce jest to obszar głównie dużych, międzynarodowych firm. Gdy jednak pracownicy mniejszych przedsiębiorstw przekonają się, jak bardzo roboty ułatwiają pracę, zaczną namawiać przełożonych do wdrożenia tego typu rozwiązań.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Coraz więcej firm czerpie korzyści z robotyzacji »
Automatyzacja szansą, a nie zagrożeniem
Jeżeli chcemy stawiać na innowacyjność, automatyzacja powinna być tematem priorytetowym.