Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Transformacja organizacyjna
Magazyn (Nr 15, czerwiec - lipiec 2022)

Prologis Park Janki: doskonałe centrum dystrybucyjne

1 czerwca 2022 6 min czytania
Materiał Partnera
Prologis Park Janki: doskonałe centrum dystrybucyjne

Budynki 3 i 4 o powierzchni ponad 120 tys. mkw. w Prologis Park Janki zostały zaprojektowane i wybudowane dla EURO‑net, właściciela marki RTV EURO AGD. To nieruchomości, w których przemyślano każdy szczegół. Dzięki temu powstało nowoczesne i spełniające zasady zrównoważonego rozwoju centrum dystrybucyjne dla handlu tradycyjnego oraz e‑commerce, a jednocześnie miejsce przyjazne pracownikom.

PARTNEREM MATERIAŁU JEST PROLOGIS

EURO‑NET SP. Z O.O. jest właścicielem wyspecjalizowanych sklepów RTV EURO AGD, oferujących elektronikę użytkową i sprzęt gospodarstwa domowego. Sieć działa w modelu omnichannel, oferując produkty zarówno poprzez sklepy stacjonarne, sklepy internetowe, a także telefonicznie za pośrednictwem nowoczesnego Contact Center. Chcąc zapewnić jeszcze wyższą efektywność operacyjną, EURO‑net zdecydował się na powiększenie powierzchni magazynowych, a w konsekwencji przedłużenie istniejącej umowy najmu i budowę dwóch magazynów build‑to‑suit o łącznej powierzchni 123 700 metrów kwadratowych, by stworzyć jedno z największych w Europie centrów dystrybucyjnych dla handlu tradycyjnego oraz e‑commerce. Obiekt wyróżnia wysoki poziom oszczędności energetycznej i niska emisyjność przy jednoczesnym zachowaniu najwyższego standardu wykonania.

– Komfort dla pracowników, efektywność operacji klienta i korzyści dla środowiska – takie trzy cele przyświecały nam przy projekcie najnowszych BTS w Prologis Park Janki. Efekt prac jest doskonałym przykładem na to, że tworzymy centra logistyczne zdecydowanie wykraczające poza ściany i dachy naszych magazynów – powiedział Paweł Sapek, senior vice president i regional head Central Europe w Prologis.

Inwestycja dla EURO‑net została zrealizowana na działce o powierzchni 24 hektarów, położonej zaledwie 15 kilometrów od centrum Warszawy i 14 kilometrów od lotniska Okęcie, w całości należącej do Prologis, co daje możliwość dalszego rozwoju kompleksu w ramach tego samego parku logistycznego. Na terenie parku znajduje się 820 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych, 74 dla ciężarowych ale również przystanek komunikacji publicznej.

BREEAM – Very Good

Obiekt został poddany akredytacji BREEAM i otrzymał ocenę na poziomie Very Good. Zawdzięcza to głównie zaawansowanym technologicznie rozwiązaniom proekologicznym, takim jak: instalacja fotowoltaiczna, latarnie zasilane hybrydowo energią słoneczną i wiatrową czy, dzięki współpracy z EKO Premium od Taurona, korzystaniu z energii elektrycznej pochodzącej wyłącznie ze źródeł odnawialnych. Ponadto zastosowane ściany o zwiększonej termoizolacji i ergonomicznie zaprojektowane powierzchnie zapewniają pracownikom odpowiednią temperaturę i zmniejszają zapotrzebowanie na energię do ogrzewania czy chłodzenia powierzchni. Pozwala to znacznie ograniczyć ślad węglowy i czyni tę inwestycję jeszcze bardziej zieloną. Dumą tego obiektu jest park o powierzchni 8 tys. metrów kwadratowych, wybudowany w ramach europejskiej inicjatyw PARKlife ™, stanowiący strefę well‑being na świeżym powietrzu, dostępną dla wszystkich korzystających z centrum dystrybucyjnego. To sprawia, że miejsce jest jeszcze bardziej przyjazne pracownikom, kurierom i dostawcom.

– Mamy świadomość, że woda jest cennym, a do tego coraz droższym zasobem, dlatego w budynkach magazynowych dobrze sprawdzają się systemy do wykorzystywania deszczówki i odzyskiwania wody szarej, którą wykorzystuje się ponownie np. do spłukiwania toalet – tak jak w Prologis Park Janki. Testujemy w nim też kostkę pochłaniającą CO2 z powietrza – dodaje Paweł Sapek z Prologis.

Efektywność przede wszystkim

Strefa przydokowa została zaprojektowana tak, by ułatwić załadunek i rozładunek – cofnięto pierwszą linię słupów, a całość doświetlono światłem sztucznym LED o mocy 300 lx z czujnikami ruchu i światła.

W Prologis Park Janki, podobnie jak we wszystkich magazynach Prologis w Polsce, wdrożono także istotne rozwiązania wspierające zarządzanie i obsługę techniczną nieruchomości. Dotyczy to głównie systemu smart meteringu, który umożliwia klientom zdalny odczyt i monitorowanie liczników zużycia wszystkich mediów w obiektach, a także systemu do zdalnej obsługi technicznej budynków oraz automatycznego odczytu tablic rejestracyjnych.

– Przy naszej skali działania nawet drobne elementy mają znaczenie. Dlatego w naszych centrach logistycznych promujemy transport niskoemisyjny. Organizujemy przystanki komunikacji miejskiej, instalujemy stacje ładowania pojazdów elektrycznych, tworzymy parkingi na potrzeby carsharingu, a rowerzystom zapewniamy wiaty rowerowe. Jeśli dodamy do tych rozwiązań smart metering, dzięki któremu najemcy mogą na bieżąco kontrolować zużycie wykorzystywanych mediów, to otrzymujemy magazyn, który łączy w sobie korzyści ekonomiczne i ekologiczne. Dzięki naszym inwestycjom budujemy przyszłość logistyki w Europie – powiedział Paweł Sapek.

Wyższy poziom bezpieczeństwa

Już na etapie planowania i budowy magazynu Prologis dba o bezpieczeństwo osób, które będą z niego korzystać, a także procesów logistycznych, jakie będą w nim prowadzone. Tutaj każdy detal ma znaczenie. Na przykład w Prologis Park Janki drzwi dokowe są wyposażone w dodatkowy system, który uniemożliwia przedwczesny odjazd ciężarówki. Ważne jest także zapewnienie bezkolizyjnego i płynnego ruchu. Aby zwiększyć przepustowość i uniknąć kolejki samochodów przed wjazdem do parku, znajdują się specjalne bypassy, które pomagają rozładować ruch w trakcie godzin szczytu.

– Infrastruktura drogowa na terenie parku jest odpowiednio rozbudowana – znaki drogowe, progi zwalniające, wydzielone pasy do ruchu samochodowego i pieszego, chodniki – wszystkie te elementy znacząco poprawiają bezpieczeństwo codziennych operacji. W Prologis Park Janki poszliśmy o krok dalej i wprowadziliśmy specjalnie oznaczoną trasę dla służb ratowniczych, aby podczas ewentualnej interwencji akcja przebiegła szybko i sprawnie – dodaje Paweł Sapek.

W Prologis zrównoważony rozwój i koncentracja na potrzebach klientów idą w parze. Dowodem na to jest centrum dystrybucyjne dla właściciela marki RTV EURO AGD na terenie Prologis Park Janki, które zdobyło prestiżową nagrodę Złoty Kompas 2021 w kategorii „Inwestycja logistyczna”. Jest to wyróżnienie przyznawane za najlepszy projekt realizowany w duchu zrównoważonego budownictwa. To doskonały przykład inwestycji, w której połączono potrzebę maksymalnej efektywności operacyjnej przy jednoczesnym ograniczeniu wpływu na środowisko naturalne.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Cyberbezpieczeństwo w epoce AI: Polska na cyfrowej krawędzi

Tylko 3% firm w Polsce osiągnęło pełną gotowość na cyberzagrożenia – alarmuje najnowszy raport Cisco. Sztuczna inteligencja staje się nie tylko narzędziem wzrostu, ale też źródłem coraz bardziej wyrafinowanych zagrożeń, polski sektor biznesu balansuje na granicy cyfrowej odporności. Czy liderzy są gotowi spojrzeć prawdzie w oczy?

Zielone wskaźniki mogą być powodem do niepokoju. Dlaczego liderzy powinni się martwić, gdy widzą tylko pozytywne wyniki?

Czy rosnące wskaźniki na prezentacji wyników firmy rzeczywiście zawsze są powodem do radości? Niekoniecznie. Jeśli pojawiają się zbyt często, mogą świadczyć nie o wyjątkowo korzystnej passie, ale o presji dostarczania pozytywnych wiadomości przełożonym. Zamiecione pod dywan problemy jednak prędzej czy później wyjdą na jaw.

Pozytywne wyniki napawają optymizmem. Jeśli jednak pojawiają się zbyt często, powinny stanowić sygnał alarmowy. Czy koniunktura może być bowiem nieprzerwanie korzystna? Jeśli zbyt długo wszystkie wewnętrzne wskaźniki rosną, warto się nad nimi pochylić. Z doświadczeń renomowanej firmy consultingowej Bain & Company wynika, że aż 70% programów transformacji organizacyjnej kończy się fiaskiem. Bardzo często zdarza się tak, że wszystkie założone cele pozornie są realizowane, a dopiero pod koniec projektu wychodzą na jaw mankamenty. Aby uniknąć takich sytuacji, trzeba dokładnie zbadać źródło błędów.

Multimedia
Zarządzasz firmą. Ale czy zarządzasz swoim zdrowiem?

Codzienność Szpitalnego Oddziału Ratunkowego potrafi być brutalnym lustrem stylu życia liderów. Klaudia Knapik rozmawia z dr Anną Słowikowską – kardiolożką, która zderza mity o zdrowiu z faktami i opowiada o pacjentach, którzy nie zdążyli… wysłać ostatniego maila. To rozmowa o sercu – dosłownie i w przenośni. Dla każdego, kto żyje intensywnie i chce żyć długo.

płaska struktura organizacyjna Ludzie podążają za strukturą: jak mniejsza hierarchia zmienia miejsce pracy

Przejście na samoorganizujące się zespoły i danie większej autonomii pracownikom skutkuje większym zaangażowaniem i lepszymi wynikami. Jednak nie każdemu pracownikowi odpowiada taka zmiana. Menedżerowie coraz częściej dostrzegają, że sposób organizacji firmy wpływa na jej wyniki, dlatego regularnie modyfikują strukturę, licząc na poprawę efektów. Znacznie mniej uwagi poświęca się jednak temu, jak takie zmiany oddziałują na samych pracowników.

Abstrakcyjna ilustracja symbolizująca przywództwo w erze AI: po lewej – chłodne, geometryczne wzory przypominające dane i algorytmy; po prawej – ciepłe, organiczne formy nawiązujące do ludzkiej intuicji. Centralny punkt styku sugeruje integrację logiki i emocji w kontekście sztucznej inteligencji. Lider w erze AI: jak zachować ludzką przewagę w świecie algorytmów

Między AI a ludzką kreatywnością

Kreatywność, wyobraźnia, humor – dotąd uznawane za wyłącznie ludzkie – dziś są imitowane przez sztuczną inteligencję, stawiając fundamentalne pytania o przywództwo w erze AI. Sztuczna inteligencja generuje teksty, obrazy, muzykę, a nawet żarty. Czy oznacza to, że maszyny dorównały człowiekowi także w jego najbardziej subtelnych umiejętnościach?

Bob Mankoff, rysownik magazynu „The New Yorker”, uważa, że nie. Jego zdaniem humor nie rodzi się z danych, lecz z emocji, świadomości własnej niedoskonałości i wrażliwości na kontekst. AI może symulować humor, lecz nie rozumie jego źródła.

To właśnie napięcie – pomiędzy potęgą obliczeniową a nieuchwytną ludzką intuicją – stawia liderów przed istotnymi pytaniami: gdzie kończy się autentyczna twórczość człowieka, a zaczyna jej algorytmiczna symulacja? Jak zarządzać w rzeczywistości, w której inteligencja staje się sztuczna, ale autentyczne przywództwo nadal wymaga człowieka?

Ludzka przewaga: humor, empatia, kreatywność

<!– wp:paragraph –>

W czasach postępującej automatyzacji, paradoksalnie to właśnie cechy głęboko ludzkie – humor, empatia i kreatywność – stają się zasobami o kluczowym znaczeniu dla liderów.

Zdolności metapoznawcze w budowaniu przewagi konkurencyjnej Od tych kompetencji zależy wygrana w dobie AI

Temat rozwoju generatywnej sztucznej inteligencji nie traci na popularności. Rewolucja AI wciąż postępuje. Choć GenAI zyskało zarówno zwolenników, jak i sceptyków, korzystanie z niej nie jest już kwestią wyboru. Stało się koniecznością. Jak uzyskać przewagę w tym obszarze? Kluczem do sukcesu okazuje się nie sam dostęp do technologii, lecz umiejętność właściwego jej wykorzystywania. Na jakie kompetencje zatem postawić?

Wiele organizacji popełnia ten sam błąd. Wdraża narzędzia oparte na AI z przekonaniem, że sam fakt ich wprowadzenia nie wystarczy, by zwiększyć efektywność pracy. Tymczasem problem nie leży w samej technologii, lecz w tym, jak ludzie potrafią ją wykorzystywać. Jest to podobna sytuacja do tej z początku epoki cyfrowej. Obsługa komputera, która była wtedy kluczową kompetencją, wkrótce stała się podstawą. Podobnie dziś samo sprawne posługiwanie się narzędziem AI to dopiero początek. Rzeczywista przewaga wynika ze zdolności łączenia technologii z głębokim rozumieniem potrzeb biznesowych i otoczenia. Zdaniem czołowych ekspertów, przewagę konkurencyjną osiągną organizacje, które zainwestują nie tylko w technologię, lecz także w umiejętności metapoznawcze. Chodzi o zdolność do analizy, interpretacji, krytycznego osądu i dynamicznej współpracy z AI.

Trzeba zmienić sposób myślenia o AI, stawiając w centrum umiejętności metapoznawcze

Osiągnięcie sukcesu w dobie generatywnej AI wymaga zmiany sposobu myślenia o tej technologii. Nie wystarczy wiedzieć, jak używać nowego narzędzia. Trzeba też rozumieć, po co to robić, kiedy i czy w ogóle warto. Ta transformacja musi się zacząć od liderów, którzy wytyczą drogę dla reszty organizacji. Prezesi i członkowie zarządów muszą zdać sobie sprawę, że w większości zadań AI nie zastępuje ludzkiej pracy, lecz ją uzupełnia. Przykładowo, przy sprzedaży skomplikowanych usług, takich jak ubezpieczenia bądź rozwiązania finansowe, ważne są relacje międzyludzkie i wzajemne zaufanie. AI nie powinna wypierać tych kompetencji, lecz wzmacniać je, by ułatwić komunikację.

Trzy kluczowe wnioski na temat postaw pracowników wobec elastyczności w pracy

Potrzeby pracowników są zróżnicowane, podobnie jak ich preferencje dotyczące miejsca i czasu wykonywania obowiązków zawodowych. Pięć lat po masowym przejściu na pracę zdalną – i w obliczu rosnącej liczby nakazów powrotu do biur – jakie są obecne nastroje pracowników wobec elastycznych form zatrudnienia? Wyniki naszych badań rzucają światło na to, jak bardzo pracownicy w różnym wieku cenią sobie elastyczność.

nowe spojrzenie na wzrost gospodarczy Nowe spojrzenie na wzrost gospodarczy

Kwestionowanie przekonania, że przedsiębiorstwa muszą nieustannie się rozwijać, odsłania nowe ścieżki prowadzące do odporności i zrównoważonego rozwoju.

Karl-Johan Perrson, prezes zarządu i były dyrektor generalny H&M, zadał kiedyś pytanie: „Co by się stało, gdybyśmy wszyscy konsumowali o 20% mniej? Uważam, że oznaczałoby to katastrofę. 20% mniej miejsc pracy, 20% mniej wpływów podatkowych, 20% mniej pieniędzy przeznaczanych na szkoły, opiekę zdrowotną czy drogi. Światowa gospodarka uległaby załamaniu. Jestem głęboko przekonany, że to właśnie wzrost gospodarczy sprawił, iż świat jest dzisiaj lepszym miejscem niż dwie dekady temu. A za kolejne 20 lat będzie jeszcze lepszym”.

Czy rzeczywiście tak jest? Jeśli tak, to stoimy przed problemem, który J.B. MacKinnon określa mianem „dylematu konsumenta”. W swojej książce The Day the World Stops Shopping [Dzień, w którym świat przestanie kupować] stwierdza: „Stan planety jasno pokazuje, że konsumujemy zbyt wiele. W samej Ameryce Północnej zużywamy zasoby Ziemi pięciokrotnie szybciej, niż są one w stanie się odnowić. Pomimo naszych wysiłków podejmowanych w celu »zazielenienia« konsumpcji – poprzez recykling, poprawę efektywności energetycznej czy wykorzystanie energii słonecznej – globalna emisja dwutlenku węgla wciąż nie maleje. Ekonomia nakazuje nam jednak nieustannie zwiększać konsumpcję. Wiek XXI uwypuklił ten kluczowy wniosek: musimy przestać kupować”.

Problem polega na założeniu, lansowanym w edukacji biznesowej, że gospodarka może i musi stale rosnąć – założeniu, które przenika strategie korporacyjne, nakazując firmom nieustanny rozwój pod groźbą utraty znaczenia na rynku. Jednak ciągły wzrost gospodarczy jest niemożliwy, a rozpowszechniony dogmat, że wzrost jest warunkiem koniecznym dla ludzkiego dobrobytu, tworzy pułapkę, z której wielu nie dostrzega drogi wyjścia. Jak pisze Paul Farrell w „The Wall Street Journal”: „Jesteśmy uzależnieni od mitu nieustającego wzrostu gospodarczego – mitu, który zabija Amerykę”. Dlatego edukacja biznesowa powinna zacząć uwzględniać ograniczenia wzrostu oraz pokazywać różne jego modele.

Hiperrealistyczna ilustracja przedstawia przestronne, nowoczesne atrium o minimalistycznym wystroju. W centralnym punkcie podłogi znajduje się świetlista rozeta kompasu, symbolizująca moralne centrum organizacji. Nad nią unoszą się transparentne, kolorowe panele w chłodnych i ciepłych tonacjach, zawieszone w przestrzeni na różnych wysokościach. Naturalne światło wpada przez świetliki dachowe, tworząc spokojną, refleksyjną atmosferę. Całość emanuje równowagą między strukturą a wartościami, technologią a etyką. Lekcje strategii etycznej AI od Grupy H&M

Podejście globalnego detalisty do etyki sztucznej inteligencji zakłada, że formalne procedury mają ograniczony zasięg. Menedżerowie koncentrują się na wzmacnianiu moralnego kompasu wszystkich pracowników – tak, by potrafili podejmować trafne decyzje, krok po kroku, rozmowa po rozmowie.

Sztuczna inteligencja zmienia sposób funkcjonowania organizacji – i właśnie dlatego stanowi wyzwanie etyczne. Kto powinien ponosić odpowiedzialność za zautomatyzowane decyzje i działania? Jak szeroka powinna być decyzyjność algorytmów? Jak projektować interakcje między ludzkim umysłem a maszyną? Jak technologia wpływa na pracowników? Gdzie w systemie kryją się uprzedzenia?

Firmy, regulatorzy i decydenci starają się znaleźć trwałe zasady etyczne, które pomogą im poruszać się w tym moralnym labiryncie. Zazwyczaj stosują pozornie logiczne podejście: najpierw identyfikują uniwersalne wartości (takie jak przejrzystość, sprawiedliwość, autonomia człowieka czy możliwość wyjaśnienia decyzji), następnie określają praktyczne zastosowania tych wartości (np. w procesach decyzyjnych czy rekrutacji wspieranej przez AI), a na końcu formalizują je w kodeksach postępowania. Założenie jest takie, że kodeksy etyczne powinny mieć pierwszeństwo przed „kodeksem obliczeniowym” AI.

EKF 2025 - debata prezesów banków Debata prezesów banków w ramach EKF 2025 zapewniła wiele wniosków dla polskiego biznesu

Europejski Kongres Finansowy co roku ściąga światowej klasy ekspertów i oferuje szeroką gamę paneli dyskusyjnych w tematyce finansów i gospodarki. Niemniej, prawdziwym gwoździem programu jest tradycyjnie finał w formie debaty prezesów największych banków. 4 czerwca 2025 roku ponownie w Sopocie doszło do spotkania najważniejszych decydentów polskiego sektora finansowego.

Tegoroczną edycję debaty poprowadzili Brunon Bartkiewicz, członek rady programowej EKF oraz Iwona Kozera, partnerka zarządzająca EY Consulting w Polsce. Wzięło w niej udział aż 10 prezesów zarządów największych polskich banków: Michał Bolesławski (ING Bank Śląski),  Elżbieta Czetwertyńska (Citi Handlowy), Przemysław Gdański (BNP Paribas Bank Polska), João Bras Jorge (Millennium S.A.), Cezary Kocik (mBank), Michał Gajewski (Santander Bank Polska), Cezary Stypułkowski, (Banku Pekao), Szymon Midera (PKO Bank Polski), Adam Marciniak, (VeloBank S.A.) oraz Piotr Żabski (Alior Bank). Co roku, jest to jedyna taka okazja w której uczestniczy tak wiele osób tak ważnych dla polskiej gospodarki.

Formuła debaty

Przed rozpoczęciem właściwej części debaty, uczestnicy mieli okazję posłuchać wystąpienia przewodniczącego KNF, Jacka Jastrzębskiego. Zaapelował on o rozwój rynku kapitałowego, aby odciążyć banki od ryzykownych inwestycji. Zaznaczył także konieczność bliskiej współpracy sektora bankowego z firmami technologicznymi oraz potrzebę ustanowienia odpowiednich regulacji w zakresie ochrony danych. Następnie, firma EY przedstawiła wyniki ankiety przeprowadzonej z zarządami banków uczestniczących w wydarzeniu. Za podwaliny do dyskusji posłużyły także wnioski z trzech eksperckich okrągłych stołów:

  • makroekonomicznego
  • technologicznego
  • ryzyka.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!