Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Analityka i Business Intelligence

Poznaj Dynamics 365 Customer Insights i rozwijaj swój biznes

29 kwietnia 2020 9 min czytania
Poznaj Dynamics 365 Customer Insights i rozwijaj swój biznes

Jeszcze nigdy personalizacja i skupienie się na doświadczeniach oraz potrzebach klienta nie były tak ważne. To właśnie technologia może pomóc w utrzymaniu i budowie relacji w cyfrowym świecie. Dzięki niej przedsiębiorcy mogą zyskać widok 360 stopni klienta w czasie rzeczywistym i zapewnić skrojoną na miarę potrzeb i oczekiwań obsługę online w każdym kanale.

Partnerem materiału jest Microsoft.

Obecnie biznes przeniósł się do sieci. Wielu menedżerów zastanawia się, jak w przyspieszonym tempie przejść na cyfrowe kanały komunikacji, które dziś stają się jedynym sposobem współpracy. Jak z jednej strony zapewnić klientowi najwyższą jakość obsługi, a z drugiej strony zapewnić mu bezpieczeństwo i wsparcie?

Zadowolony klient to w dużej mierze ten, który został dobrze zrozumiany. Poznanie jego realnych, faktycznych, a nie tylko deklaratywnych, potrzeb to podstawa dobrze prowadzonej komunikacji, skutecznego marketingu, sprzedaży, a także – szerzej – gwarancja rozwoju biznesu.

Koncepcja pełnego widoku 360 stopni zakłada holistycznie poznanie potrzeb i oczekiwań klienta, realizowane przez wszystkie działy danej firmy – przydaje się on bowiem w wielu operacjach biznesowych. Opisywanej koncepcji przyświeca zasada, że im więcej wiadomo na temat klienta, tym w bardziej spersonalizowany sposób można zaoferować mu swoje usługi. Dodatkowo, mając dostateczną ilość danych zbieranych, analizowanych niemal w czasie rzeczywistym, możemy przewidzieć, czego i kiedy nasz klient będzie potrzebował. Da to przedsiębiorstwu unikalną przewagę i stworzy rodzaj intymnej relacji, w której potrzeby klienta adresujemy, zanim sam odczuje palącą potrzebę ich zaspokojenia. W rezultacie skracamy cykl sprzedaży, obniżamy jego koszt, zapewniamy sobie obroty na istniejącej bazie klientów i mamy więcej czasu, by skupić się na pozyskiwaniu nowych, pasujących profilem do naszych najbardziej dochodowych segmentów.

Wdrożenie strategii opartej na personalizacji może prowadzić do wzrostu dochodów w skali od 5 do 15%. To inwestycja, która przynosi szereg korzyści.

Do budowania widoku 360 stopni są niezbędne dane. Zdecydowanie jakość danych jest dużo ważniejsza niż ich ilość. Druga rzecz to rzetelna, właściwa ich analiza. Nawet najlepsze dane niewiele nam powiedzą, jeśli nie będziemy w stanie ich dobrze zinterpretować, zrozumieć, zbudować z nich zależności.

Bezmiar danych skutecznie porządkują systemy CRM (Customer Relationship Management), a także rozwiązania ERP (Enterprise Resource Planning) czy CDP (Customer Data Platform), jak i inne aplikacje analityczne. To właśnie w epoce lawinowych przyrostów danych odpowiednie technologie umożliwiają „odnajdywanie igły prawdy w stogu cyfrowego siana”. Dziś są one niezbędnymi narzędziami do pracy.

Wśród technologicznych narzędzi warto zwrócić uwagę na nowoczesny pakiet Dynamics 365 Customer Insights przygotowany przez Microsoft. To narzędzie CDP w pełni pozwala na stworzenie widoku 360 stopni i umożliwia przygotowanie oferty skrojonej na miarę dla konkretnego klienta. Powstała dzięki temu technologicznemu narzędziu, przygotowana na podstawie prawdziwych danych, realnych możliwości, uwzględniająca ryzyko i potencjalne trudności, oferta – gdy klient z niej skorzysta – buduje to, co najważniejsze. Pozytywne doświadczenie klienta. A to ono jest na końcu najważniejsze. Dzięki Microsoft Dynamics 365 Customer Insights firmy mogą teraz ujednolicić swoje dane klientów we wszystkich źródłach, uzyskać 360‑stopniowy widok klientów i odblokować statystyki, które wspomagają spersonalizowane, autentyczne zaangażowanie we wszystkich kanałach. Kluczowa jest tutaj kwestia feedbacku. Sprzedawcy/usługodawcy mogą zbierać opinie oraz doświadczenia klientów i na podstawie tych wrażliwych danych zmieniać swoją ofertę. To bezcenna wiedza.

Narzędzia takie jak wspomniany wcześniej Dynamics 365 Customer Insights mogą być nieocenionym wsparciem dla biznesu. Słuchanie potrzeb klienta jest bardzo ważne, a jeszcze większe skupienie się na potrzebach klientów to ważny trend w 2020 roku.

Korzyści z używania odpowiednich systemów CRM są wyraźne. Jak wynika z Badań Satysfakcji Klienta prowadzonych przez EFQM (European. Foundation for Quality Management), aż 80% menedżerów uznaje obsługę klienta za podstawowy czynnik wpływający na do‑świadczenie klienta (customer experience). Badanie wskazuje także, że blisko 65% firm chce zapewnić klientom spójne doświadczenia we wszystkich kanałach kontaktowych i na pełnej przestrzeni procesu sprzedażowego. Również 65% firm chce zadbać o większą personalizację interakcji klient‑doradca, a 61% dąży do lepszego dostępu do pełnej historii kontaktu klienta z firmą.

Także według raportu McKinseya satysfakcja klienta jest kluczowa. Jak pokazuje badanie, aż 65% klientów jest sfrustrowanych niespójnymi doświadczeniami we wszystkich kanałach i aż 74% klientów jest sfrustrowanych przez nieistotne treści, którymi są bombardowani. Co to oznacza? To samo badanie pokazuje, do czego może prowadzić taka frustracja. Blisko 40% klientów jest w stanie odejść z powodu niespójnej, jałowej komunikacji. To błędy, których nie można popełniać. Nie tylko w trudnych czasach, gdy klient jest na wagę złota. Klient jest na wagę złota nawet w czasie prosperity.

Dzięki Microsoft Dynamics 365 Customer Insights firmy mogą teraz ujednolicić swoje dane klientów we wszystkich źródłach, uzyskać 360‑stopniowy widok klientów i odblokować statystyki, które wspomagają spersonalizowane, autentyczne zaangażowanie we wszystkich kanałach. Postawienie na budowanie doświadczenia i personalizację to także pozytywna zmiana w ramach działania firmy. Wdrożenie strategii opartej na personalizacji może prowadzić do wzrostu dochodów w skali od 5 do 15%. To inwestycja, która przynosi szereg korzyści. Wczoraj zalecana, dziś konieczna.

Czy inwestowanie w takie rozwiązania jak Microsoft Dynamics 365 Customer Insights to zbędny wydatek w czasie, gdy potrzebne mogą być oszczędności? Nic bardziej mylnego. Przykłady nawet takich instytucji jak UNICEF pokazują, że to realna korzyść.

Coraz trudniej jest znaleźć i zatrzymać prywatnych darczyńców i wolontariuszy. Wiele organizacji non profit konkuruje o czas i zasoby tych osób, a oczekiwania tych zwolenników wzrosły. Stare modele pozyskiwania funduszy nie działają tak dobrze, jak kiedyś – wyjaśnia Suzanne Laszlo, dyrektor wykonawcza UNICEF w Holandii i dodaje: – Nasi darczyńcy się zmieniają. Chcą dać coś UNICEF‑owi, ale następnego dnia przekazać datek innej organizacji. Wiemy, że UNICEF musi budować silne, osobiste relacje ze społecznością darczyńców, aby znaleźć i utrzymać długoterminowych współpracowników. Musimy być w kontakcie. Musimy opowiadać nasze historie. Musimy wyjaśnić, dokąd poszły pieniądze, jak je wydano i jakie były wyniki.

Zbudować taką transparentność pomógł system Microsoft Dynamics 365 Customer Insights. Zespół UNICEF‑u w Holandii potrzebował platformy danych klienta (CDP), aby szybko i łatwo łączyć dane z wielu źródeł, analizować dane w celu uzyskania informacji i aktywować informacje za pośrednictwem kanałów marketingowych i komunikacyjnych.

UNICEF to niejedyny przykład. Bo z rozwiązania Microsoftu korzystają także puby i restauracje (np. znana angielska sieć Marston’s), koncerny energetyczne (np. potężny gracz z USA American Electric Power) czy parki rozrywki (jak słynny park Tivoli) i dziesiątki innych firm z przeróżnych branż. To rozwiązanie dla każdego biznesu, małego i dużego, zajmującego się rozrywką czy przemysłem ciężkim. Ostatecznie bowiem – niezależnie co się wytwarza, co produkuje i jaką usługę świadczy – liczy się zadowolenia klienta.

Cyfrowa transformacja przyśpiesza. Mimo to sam proces sprzedaży nie zmienia się, zmienia się jego poziom cyfryzacji. Nowoczesne, cyfrowe systemy sprzedaży pozwalają na tworzenie bardziej spersonalizowanej oferty i co za tym idzie – osiąganie lepszych wyników.

Klient jest najważniejszy. Nie chodzi już tylko wyłącznie o jakość obsługi, ale o poznanie jego potrzeb i możliwości.

Ostatni raport ICAN Institute z 17 kwietnia (Cyfryzacja dużych firm i korporacji) pokazuje, że w niektórych firmach już 85% sprzedaży B2B realizowane jest przez cyfrowe platformy sprzedażowe. Jako zalety takich działań (oprócz optymalizacji kosztowej procesu sprzedaży) wskazywane jest skracanie ścieżki zakupowej i podnoszenie jakości dostaw poprzez ich automatyzację. Pozwala to na zwiększenie satysfakcji z procesu transakcyjnego oraz szybsze i łatwiejsze dostarczenie produktu. Korzystanie z systemów CRM, ERP czy CDP znacznie przyśpiesza operacje biznesowe.

Wraz ze wzrostem oczekiwań klientów w zakresie możliwości i usług na poziomie poszczególnych drukarek, co nazywam masową personalizacją, Lexmark musi być gotowy na nowe innowacyjne usługi, które wykorzystują skalę i sztuczną inteligencję do przetwarzania danych w chmurze. W tym celu przekształcamy nasze środowisko pracy, aby pracownicy mogli osiągnąć poziom produktywności niezbędny do świadczenia innowacyjnych usług, których wymagają nasi klienci. Microsoft oferuje kompletny pakiet interoperacyjnych usług w chmurze, który stanowi obecnie podstawę naszej historii transformacji cyfrowej. Przeszliśmy długą drogę w kierunku naszej działalności dzięki technologii IoT, ale możliwość wykorzystania platformy chmurowej Microsoftu oznacza, że możemy wdrożyć wiodące w branży oferty, które przenoszą możliwości IoT naszej platformy usług na wyższy poziom. Używamy wszystkiego, od Microsoft Azure przez Microsoft 365 po Microsoft Dynamics 365 – wyjaśnia różnicę jakościową w cyfryzacji operacji biznesowych Brad Clay, Senior Vice President, Chief Information and Compliance Officer w Lexmark International.

Klient jest najważniejszy. Nie chodzi już tylko wyłącznie o jakość obsługi, ale o poznanie jego potrzeb i możliwości. Ta filozofia biznesu jest dziś standardem. Jest to możliwe tylko z realnym obrazem klienta. Nie ma mowy o tym bez danych, które stanowią fundament wiarygodnego obrazu klienta. Te swego rodzaju puzzle musimy złożyć z informacji, które pochodzą zarówno z wewnętrznych systemów firmy, ale również spoza naszej organizacji. Ten brakujący strumień danych możemy wykorzystać tylko wtedy, gdy potrafimy świadomie zbierać i przetwarzać dane. I mamy do tego właściwą technologię, bo takie działanie nie przewiduje żadnych analogowych dróg na skróty.

Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Jak zaplanować swoją karierę. Rozmowa z Sergiuszem Trzeciakiem

Każda kariera jest drogą indywidualną i nikt nie zna uniwersalnego przepisu na sukces. Nie można skopiować czyjejś kariery i nałożyć na własne życie. Ale jedno jest pewne: większe szanse na sukces mają te osoby, które przemyślą i dobrze zaplanują swoją drogę zawodową.

Multimedia
LIMITY AI: Czy AI naprawdę odbiera pracę programistom?

W szóstym odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony rozmawia z Wiktorem Żołnowskim (Co-CEO i Co-Founder Pragmatic Coders) o transformacji rynku IT i roli, jaką odgrywa w niej sztuczna inteligencja. Dlaczego polskie firmy zwalniają programistów? Czy ten trend się utrzyma? Czy mamy już do czynienia z krachem, czy jedynie z korektą? Z czego to się bierze i na czym właściwie polega? Do jakiego stopnia to zasługa AI, a do jakiego tańszej siły roboczej z Wietnamu, Meksyku, Egiptu, Argentyny czy Indii? Jak te zmiany wpływają na pracę programisty? Ile jest warta ta praca? Jakiej pracy biznes przestaje potrzebować, a jakiej poszukuje i nie może znaleźć? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w załączonym podcaście.

Cyberbezpieczeństwo w epoce AI: Polska na cyfrowej krawędzi

Tylko 3% firm w Polsce osiągnęło pełną gotowość na cyberzagrożenia – alarmuje najnowszy raport Cisco. Sztuczna inteligencja staje się nie tylko narzędziem wzrostu, ale też źródłem coraz bardziej wyrafinowanych zagrożeń, polski sektor biznesu balansuje na granicy cyfrowej odporności. Czy liderzy są gotowi spojrzeć prawdzie w oczy?

Zielone wskaźniki mogą być powodem do niepokoju. Dlaczego liderzy powinni się martwić, gdy widzą tylko pozytywne wyniki?

Czy rosnące wskaźniki na prezentacji wyników firmy rzeczywiście zawsze są powodem do radości? Niekoniecznie. Jeśli pojawiają się zbyt często, mogą świadczyć nie o wyjątkowo korzystnej passie, ale o presji dostarczania pozytywnych wiadomości przełożonym. Zamiecione pod dywan problemy jednak prędzej czy później wyjdą na jaw.

Pozytywne wyniki napawają optymizmem. Jeśli jednak pojawiają się zbyt często, powinny stanowić sygnał alarmowy. Czy koniunktura może być bowiem nieprzerwanie korzystna? Jeśli zbyt długo wszystkie wewnętrzne wskaźniki rosną, warto się nad nimi pochylić. Z doświadczeń renomowanej firmy consultingowej Bain & Company wynika, że aż 70% programów transformacji organizacyjnej kończy się fiaskiem. Bardzo często zdarza się tak, że wszystkie założone cele pozornie są realizowane, a dopiero pod koniec projektu wychodzą na jaw mankamenty. Aby uniknąć takich sytuacji, trzeba dokładnie zbadać źródło błędów.

Multimedia
ZDROWIE LIDERA: Zarządzasz firmą. Ale czy zarządzasz swoim zdrowiem?

Codzienność Szpitalnego Oddziału Ratunkowego potrafi być brutalnym lustrem stylu życia liderów. Klaudia Knapik rozmawia z dr Anną Słowikowską – kardiolożką, która zderza mity o zdrowiu z faktami i opowiada o pacjentach, którzy nie zdążyli… wysłać ostatniego maila. To rozmowa o sercu – dosłownie i w przenośni. Dla każdego, kto żyje intensywnie i chce żyć długo.

płaska struktura organizacyjna Ludzie podążają za strukturą: jak mniejsza hierarchia zmienia miejsce pracy

Przejście na samoorganizujące się zespoły i danie większej autonomii pracownikom skutkuje większym zaangażowaniem i lepszymi wynikami. Jednak nie każdemu pracownikowi odpowiada taka zmiana. Menedżerowie coraz częściej dostrzegają, że sposób organizacji firmy wpływa na jej wyniki, dlatego regularnie modyfikują strukturę, licząc na poprawę efektów. Znacznie mniej uwagi poświęca się jednak temu, jak takie zmiany oddziałują na samych pracowników.

Abstrakcyjna ilustracja symbolizująca przywództwo w erze AI: po lewej – chłodne, geometryczne wzory przypominające dane i algorytmy; po prawej – ciepłe, organiczne formy nawiązujące do ludzkiej intuicji. Centralny punkt styku sugeruje integrację logiki i emocji w kontekście sztucznej inteligencji. Lider w erze AI: jak zachować ludzką przewagę w świecie algorytmów

Między AI a ludzką kreatywnością

Kreatywność, wyobraźnia, humor – dotąd uznawane za wyłącznie ludzkie – dziś są imitowane przez sztuczną inteligencję, stawiając fundamentalne pytania o przywództwo w erze AI. Sztuczna inteligencja generuje teksty, obrazy, muzykę, a nawet żarty. Czy oznacza to, że maszyny dorównały człowiekowi także w jego najbardziej subtelnych umiejętnościach?

Bob Mankoff, rysownik magazynu „The New Yorker”, uważa, że nie. Jego zdaniem humor nie rodzi się z danych, lecz z emocji, świadomości własnej niedoskonałości i wrażliwości na kontekst. AI może symulować humor, lecz nie rozumie jego źródła.

To właśnie napięcie – pomiędzy potęgą obliczeniową a nieuchwytną ludzką intuicją – stawia liderów przed istotnymi pytaniami: gdzie kończy się autentyczna twórczość człowieka, a zaczyna jej algorytmiczna symulacja? Jak zarządzać w rzeczywistości, w której inteligencja staje się sztuczna, ale autentyczne przywództwo nadal wymaga człowieka?

Ludzka przewaga: humor, empatia, kreatywność

<!– wp:paragraph –>

W czasach postępującej automatyzacji, paradoksalnie to właśnie cechy głęboko ludzkie – humor, empatia i kreatywność – stają się zasobami o kluczowym znaczeniu dla liderów.

Zdolności metapoznawcze w budowaniu przewagi konkurencyjnej Od tych kompetencji zależy wygrana w dobie AI

Temat rozwoju generatywnej sztucznej inteligencji nie traci na popularności. Rewolucja AI wciąż postępuje. Choć GenAI zyskało zarówno zwolenników, jak i sceptyków, korzystanie z niej nie jest już kwestią wyboru. Stało się koniecznością. Jak uzyskać przewagę w tym obszarze? Kluczem do sukcesu okazuje się nie sam dostęp do technologii, lecz umiejętność właściwego jej wykorzystywania. Na jakie kompetencje zatem postawić?

Wiele organizacji popełnia ten sam błąd. Wdraża narzędzia oparte na AI z przekonaniem, że sam fakt ich wprowadzenia nie wystarczy, by zwiększyć efektywność pracy. Tymczasem problem nie leży w samej technologii, lecz w tym, jak ludzie potrafią ją wykorzystywać. Jest to podobna sytuacja do tej z początku epoki cyfrowej. Obsługa komputera, która była wtedy kluczową kompetencją, wkrótce stała się podstawą. Podobnie dziś samo sprawne posługiwanie się narzędziem AI to dopiero początek. Rzeczywista przewaga wynika ze zdolności łączenia technologii z głębokim rozumieniem potrzeb biznesowych i otoczenia. Zdaniem czołowych ekspertów, przewagę konkurencyjną osiągną organizacje, które zainwestują nie tylko w technologię, lecz także w umiejętności metapoznawcze. Chodzi o zdolność do analizy, interpretacji, krytycznego osądu i dynamicznej współpracy z AI.

Trzeba zmienić sposób myślenia o AI, stawiając w centrum umiejętności metapoznawcze

Osiągnięcie sukcesu w dobie generatywnej AI wymaga zmiany sposobu myślenia o tej technologii. Nie wystarczy wiedzieć, jak używać nowego narzędzia. Trzeba też rozumieć, po co to robić, kiedy i czy w ogóle warto. Ta transformacja musi się zacząć od liderów, którzy wytyczą drogę dla reszty organizacji. Prezesi i członkowie zarządów muszą zdać sobie sprawę, że w większości zadań AI nie zastępuje ludzkiej pracy, lecz ją uzupełnia. Przykładowo, przy sprzedaży skomplikowanych usług, takich jak ubezpieczenia bądź rozwiązania finansowe, ważne są relacje międzyludzkie i wzajemne zaufanie. AI nie powinna wypierać tych kompetencji, lecz wzmacniać je, by ułatwić komunikację.

Trzy kluczowe wnioski na temat postaw pracowników wobec elastyczności w pracy

Potrzeby pracowników są zróżnicowane, podobnie jak ich preferencje dotyczące miejsca i czasu wykonywania obowiązków zawodowych. Pięć lat po masowym przejściu na pracę zdalną – i w obliczu rosnącej liczby nakazów powrotu do biur – jakie są obecne nastroje pracowników wobec elastycznych form zatrudnienia? Wyniki naszych badań rzucają światło na to, jak bardzo pracownicy w różnym wieku cenią sobie elastyczność.

nowe spojrzenie na wzrost gospodarczy Nowe spojrzenie na wzrost gospodarczy

Kwestionowanie przekonania, że przedsiębiorstwa muszą nieustannie się rozwijać, odsłania nowe ścieżki prowadzące do odporności i zrównoważonego rozwoju.

Karl-Johan Perrson, prezes zarządu i były dyrektor generalny H&M, zadał kiedyś pytanie: „Co by się stało, gdybyśmy wszyscy konsumowali o 20% mniej? Uważam, że oznaczałoby to katastrofę. 20% mniej miejsc pracy, 20% mniej wpływów podatkowych, 20% mniej pieniędzy przeznaczanych na szkoły, opiekę zdrowotną czy drogi. Światowa gospodarka uległaby załamaniu. Jestem głęboko przekonany, że to właśnie wzrost gospodarczy sprawił, iż świat jest dzisiaj lepszym miejscem niż dwie dekady temu. A za kolejne 20 lat będzie jeszcze lepszym”.

Czy rzeczywiście tak jest? Jeśli tak, to stoimy przed problemem, który J.B. MacKinnon określa mianem „dylematu konsumenta”. W swojej książce The Day the World Stops Shopping [Dzień, w którym świat przestanie kupować] stwierdza: „Stan planety jasno pokazuje, że konsumujemy zbyt wiele. W samej Ameryce Północnej zużywamy zasoby Ziemi pięciokrotnie szybciej, niż są one w stanie się odnowić. Pomimo naszych wysiłków podejmowanych w celu »zazielenienia« konsumpcji – poprzez recykling, poprawę efektywności energetycznej czy wykorzystanie energii słonecznej – globalna emisja dwutlenku węgla wciąż nie maleje. Ekonomia nakazuje nam jednak nieustannie zwiększać konsumpcję. Wiek XXI uwypuklił ten kluczowy wniosek: musimy przestać kupować”.

Problem polega na założeniu, lansowanym w edukacji biznesowej, że gospodarka może i musi stale rosnąć – założeniu, które przenika strategie korporacyjne, nakazując firmom nieustanny rozwój pod groźbą utraty znaczenia na rynku. Jednak ciągły wzrost gospodarczy jest niemożliwy, a rozpowszechniony dogmat, że wzrost jest warunkiem koniecznym dla ludzkiego dobrobytu, tworzy pułapkę, z której wielu nie dostrzega drogi wyjścia. Jak pisze Paul Farrell w „The Wall Street Journal”: „Jesteśmy uzależnieni od mitu nieustającego wzrostu gospodarczego – mitu, który zabija Amerykę”. Dlatego edukacja biznesowa powinna zacząć uwzględniać ograniczenia wzrostu oraz pokazywać różne jego modele.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!