Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Transformacja organizacyjna

Outsourcing jako sposób zarządzania ryzykiem

1 października 2019 8 min czytania
Dagmara Witt-Kuczyńska
Outsourcing jako sposób zarządzania ryzykiem

Ryzyko jest nieodłącznym elementem prowadzenia biznesu. Można próbować je zminimalizować lub całkowicie wyeliminować. Okazuje się, że nie wszystkie jego czynniki są brane pod uwagę w sprawozdaniach spółek.

Partenerem materiału jest TMF Group.

Przy analizach ryzyka w funkcjonowaniu podmiotów gospodarczych najczęściej podkreśla się ryzyko finansowe: walutowe, stopy procentowej czy płynności. Te rodzaje ryzyka znajdują odzwierciedlenie w sprawozdaniach finansowych i często towarzyszy im analiza wrażliwości, pokazująca ich wpływ na dane finansowe spółki. W sprawozdaniach finansowych znajdujemy również opis ryzyka rynkowego, gospodarczego, politycznego – już częściej w formie opisu, ze względu na trudność w określeniu prawdopodobieństwa wystąpienia i wpływ na organizację.

Ryzykowny dział księgowości

Co ciekawe, analizując sprawozdania spółek, nie natkniemy się na bardzo powszechny rodzaj ryzyka związanego z działami wsparcia. W organizacjach są one często obszarami niedocenianymi, jeśli funkcjonują poprawnie. Gdy jednak zawodzą, ich wpływ na biznes może istotnie ograniczyć, a nawet zahamować, możliwości wzrostu biznesu.

Przykładem może być źle prowadzona księgowość, która nie dostarcza biznesowi odpowiednich i aktualnych informacji finansowych, co może prowadzić do błędnych decyzji. Nieterminowe i nieprawidłowe wywiązywanie się z obowiązków podatkowych i sprawozdawczych może narazić organizację na kary finansowe, odsetki karne oraz wzmożone kontrole. Prowadzi to do kolejnych kar i odsetek. Spirala się nakręca, a kierownictwo, zamiast skupić się na działalności generującej przychody, koncentruje wysiłki na uporządkowaniu działów finansowych i relacji z urzędami. Poza aspektami związanymi ze zgodnością ksiąg, sprawozdań i deklaracji z obowiązującym prawem dochodzi funkcjonowanie podmiotów w ramach grup kapitałowych. Nieprawidłowo raportowane wyniki finansowe, istotnie zawyżone lub zaniżone budżety, brak umiejętności zapanowania nad ściągalnością wierzytelności powodują spadek zaufania w grupie kapitałowej i częstsze kontrole wewnętrzne. Ponownie wysiłki koncentrują się na uporządkowaniu relacji w grupie zamiast na działalności przynoszącej wartość przedsiębiorstwu.

Kadry i płace

Dział kadr i płac także odgrywa ogromną rolę w działaniu całego przedsiębiorstwa. Nieterminowe bądź nieprawidłowe naliczanie wynagrodzeń dla pracowników podważa ich zaufanie do organizacji. W ramach działu kadr istotne znaczenie ma dział rekrutacji. Rekrutacja działająca z opóźnieniem, znajdująca pracowników nieodpowiadających poszukiwanym kompetencjom, wydłużająca okres podpisania umowy zaburza cykl operacyjny i proces zastępowalności pracowników. Naturalnie przekłada się to na większą rotację i jeszcze większą pulę poszukiwanych osób.

Niestety, rynek nie rozpieszcza obecnie pracodawców. W Polsce pracownicy relatywnie szybko są w stanie zmienić pracodawcę, jeżeli zapewni im lepsze warunki i wyeliminuje różnego rodzaju niedogodności. Czasem nawet nie jest to kwestia wynagrodzenia, tylko eliminacji czynników powodujących stres i niepewność w obecnym miejscu pracy. Niewłaściwie działający dział rekrutacji może stać się jednym z takich czynników.

Przy analizie obszarów wsparcia warto też wspomnieć o administracji. Odbieranie i wysyłanie korespondencji, odpowiadanie na telefony i zapytania dostawców oraz klientów to istotne obszary wsparcia biznesu i jego odpowiedniego funkcjonowania. Bardzo często w organizacjach działy wewnętrzne są niedostatecznie rozwinięte, biorąc pod uwagę wielkość organizacji. Brakuje w nich ludzi, środki kierowane są na biznes, a nie na wsparcie. Z tego powodu często nie jest zapewniona odpowiednia zastępowalność ludzi, np. w dziale płac pracuje jedna osoba, więc ryzyko związane z jej odejściem bądź zachorowaniem nie jest w odpowiedni sposób minimalizowane.

Panaceum na zewnątrz

Jednym ze sposobów ograniczenia tego typu ryzyka jest outsourcing. Na rynku funkcjonuje wiele podmiotów, których podstawową działalnością biznesową jest wsparcie organizacji w procesach administracyjnych, takich jak: księgowość, kadry i płace, odbiór korespondencji, IT, rekrutacja. Organizacje te biorą na siebie takie problemy, jak: zapewnienie odpowiednich pracowników wsparcia, ich rekrutację, szkolenia, zastępowalność. Dzięki temu te rodzaje ryzyka przestają być zmartwieniem kierownictwa, które może się skupić na działalności generującej realną wartość dla przedsiębiorstwa.

Ponadto outsourcing sprzyja uporządkowaniu procesów. Wiele organizacji nadal woli procesy wsparcia wewnątrz organizacji, ponieważ ma nad nimi większą kontrolę. Problem w tym, że oprócz problemów i czynników ryzyka, wspomnianych wyżej, pojawia się też kwestia odpowiedniego zarządzania tymi procesami. Brak uregulowania procesów wewnętrznych związanych z funkcjami wsparcia kończy się ich przeciążeniem bądź niewłaściwym wykorzystaniem potencjału zatrudnionych tam osób.

Do rozwiązania od zaraz

Przygotowanie firmy do outsourcingu wiąże się z uporządkowaniem procesów wsparcia tak, aby outsourcing dostarczał na czas wyłącznie te dane, które są potrzebne w zarządzaniu organizacją. Dzięki temu kierownictwo ma szansę zastanowić się, czego właściwie oczekuje od działów wsparcia i jakie są potrzeby organizacji w tym zakresie oraz za co dokładnie płaci. Wyeliminuje w ten sposób procesy, które nie generują wartości dodanej dla przedsiębiorstwa. Ponadto wykorzystanie wsparcia z zewnątrz daje możliwość pełniejszego wykorzystania potencjału posiadanych pracowników – dział HR może się skoncentrować na aspektach miękkich, takich jak na przykład systemy motywacyjne, a dział finansów – na rachunkowości zarządczej i analizie danych finansowych.

Poza tym outsourcing umożliwia pełne dostosowanie potrzeb i kosztów. Jeżeli potrzeby w określonym obszarze wsparcia są niewielkie lub zmienne sezonowo, zakres usług zewnętrznych może być odpowiednio dostosowywany. Modyfikacja wymiaru etatu pracownika w zależności od zapotrzebowania przedsiębiorstwa może być utrudniona. W efekcie outsourcing powoduje, że koszty działów wsparcia są odpowiednio niższe.

Szybkość pozyskiwania wiedzy

To, co dla firmy jest wsparciem, dla organizacji outsourcingowych jest podstawową działalnością operacyjną. W związku z tym pracownicy tych przedsiębiorstw szkolą się z najnowszych przepisów, analizują ich zmiany, śledzą literaturę branżową, wymieniają się wiedzą. Powoduje to, że są specjalistami w swojej dziedzinie i na bieżąco monitorują zmiany w przepisach prawa. Firmy posiadają w swojej strukturze mniej liczne działy wsparcia, a szkolenia tych osób odgrywają mniejszą rolę. Taka sytuacja sprawia, że obowiązek śledzenia zmian spoczywa na barkach kilku osób, które w natłoku bieżących obowiązków często nie mają czasu na samodzielne studiowanie przepisów i przełożenie ich na zmiany niezbędne w organizacji. W efekcie pojawiają się problemy, które wpływają na cały biznes.

Oczywiście warto wybrać właściwego partnera, który zrozumie potrzeby firmy i jej wymagania, a także zaproponuje odpowiedni model współpracy, z uwzględnieniem indywidualnych preferencji. Odpowiednio określony model współdziałania pozwoli przedsiębiorstwu skoncentrować się na tym, do czego zostało powołane. Ryzyko związane z funkcjonowaniem i ciągłością działów wsparcia jest często niedoceniane do momentu wystąpienia problemu. Warto zatem rozważyć, w jaki sposób je zminimalizować, aby wsparcie podstawowej działalności operacyjnej było efektywne, żeby nie stało się palącym problemem biznesowym organizacji, blokującym realizację jej strategicznych celów. Outsourcing może być jednym z takich rozwiązań.

Przeczytaj pozostałe artykuły raportu »

Outsourcing dziś i jutro 

Maria Janiszewska PL, Dagmara Witt-Kuczyńska PL, Grażyna Sadowska-Malczewska PL, Filip Aryanowicz PL, Tadeusz Chmielewski PL, Lidia Zakrzewska PL

Outsourcing jest potężnym narzędziem do poprawy efektywności i napędzania zmian biznesowych. Wbrew pozorom wymaga od obu stron kontraktu inwestycji „z góry”.

Od agencji pracy do outsourcingu procesów 

Filip Aryanowicz PL

Braki kadrowe doskwierają każdej branży. Coraz więcej zakładów ma problem ze znalezieniem na rynku fachowców, a bez nich nie są w stanie wyprodukować ani sprzedać swoich towarów.

Tańsza energia dzięki outsourcingowi 

Marcin Trojnacki PL, Magdalena Molek PL

Obniżanie kosztów energii elektrycznej zużywanej przez organizację to więcej niż tylko korzystne umowy z dystrybutorami. Oszczędności przynieść mogą również dostępne w outsourcingu narzędzia stale podnoszące efektywność energetyczną przedsiębiorstw.

Multidyscyplinarny partner biznesowy 

Grażyna Sadowska-Malczewska PL

Jedna z największych firm doradczych w Polsce oraz jedna z wiodących sieci doradców i konsultantów biznesowych na świecie rozpoczynała działalność od konsultingu gospodarczego i usług audytorskich.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Skup się na fanach marki. Oferta skierowana do wszystkich nie działa!
Multimedia
Skup się na fanach marki. Oferta do wszystkich nie działa!

W spolaryzowanej kulturze pogoń za rynkiem masowym i kierowanie oferty do wszystkich są z góry skazane na porażkę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu marki jest sprzymierzenie się z subkulturą, która ją pokocha.

Cła, przeceny i okazje: Jak zarobić, gdy inni panikują lub tweetują

Trump tweetuje, Wall Street reaguje nerwowo, a inwestorzy znów sprawdzają, czy gdzieś nie pozostawili Planu B. Gdy rynek wpada w histerię, pojawia się pokusa: a może jednak warto „kupić w tym dołku”? W tym tekście sprawdzamy, czy inwestowanie w kontrze do tłumu to genialna strategia na czasy ceł Trumpa, banów na Chiny i politycznych rollercoasterów — czy raczej przepis na ból głowy i portfela. Nie wystarczy chłodna kalkulacja, przyda się też stalowy żołądek.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Premium
Zamień konflikt we współpracę

Destrukcyjny konflikt w zespole zarządzającym może zahamować rozwój organizacji. Skuteczne zarządzanie takimi napięciami wymaga od liderów świadomego odejścia od rywalizacji o władzę na rzecz współpracy oraz strategicznego, systemowego myślenia.

Konflikt w zespole zarządzającym, szczególnie wtedy gdy przeradza się w trwały, emocjonalny antagonizm, staje się realnym zagrożeniem dla efektywności całej organizacji. Studium przypadku firmy X-Style.

Jak zapewnić stabilność i elastyczność na rynku zielonej energii?

Dynamiczne zmiany na rynku energii oraz rosnące znaczenie OZE i celów ESG stawiają przed firmami nowe wyzwania. W tym kontekście Reo.pl (Grupa Enerconet) kładzie nacisk na elastyczność, dogłębną analizę potrzeb klienta i transparentność danych. O strategiach budowania długoterminowych relacji i zapewniania przewidywalności w sektorze odnawialnym opowiada Grzegorz Tomasik, prezes Reo.pl. 

Reo.pl działa na polskim rynku od 2022 roku. Jakie wyzwania napotkali państwo przy wprowadzaniu elastyczności i dostosowywaniu się do dynamicznych zmian w sektorze OZE?

Chociaż marka Reo.pl powstała na początku 2022 r., nasza grupa – Enerconet – działa na rynku energetycznym już od 2007 r. Ta wieloletnia obecność w sektorze OZE i doświadczenie w obrocie energią dają nam status dojrzałego podmiotu, wspartego silnym zespołem i dogłębną znajomością branży.

Od 2007 r. sektor OZE przeszedł znaczącą transformację, obejmującą regulacje, mechanizmy rynkowe i podejście firm do zakupu zielonej energii. Kluczową zmianą był rozwój bezpośrednich kontraktów (P2P) między wytwórcami OZE a odbiorcami końcowymi. Spółki tworzące dziś Enerconet aktywnie uczestniczyły w tej ewolucji od samego początku, analizując rynek i wypracowując skuteczne rozwiązania, co ostatecznie doprowadziło do uruchomienia platformy Reo.pl.

Premium
Gdy projekt wymyka się spod kontroli

Polskie firmy technologiczne coraz częściej realizują złożone zlecenia dla międzynarodowych gigantów. Jednak nawet najlepiej przygotowany zespół może przy takim projekcie natknąć się na nieoczekiwane przeszkody. Przykład firmy Esysco wdrażającej szyfrowanie poczty e-mail dla jednego z największych niemieckich banków pokazuje, jak szybko może runąć precyzyjnie zaplanowany harmonogram oraz jak radzić sobie z nieprzewidywalnymi wyzwaniami.

Polskie firmy technologiczne coraz częściej zdobywają międzynarodowe kontrakty i realizują projekty, które jeszcze niedawno były zarezerwowane wyłącznie dla międzynarodowych rywali. Dzięki temu zdobywają zagraniczne rynki, osiągając imponujące wyniki eksportu usług IT, który w 2023 r. przekroczył 16 mld dolarów. W ostatniej dekadzie przychody branży wzrosły niemal czterokrotnie, a wartość eksportu – aż 7,5 razy, dzięki czemu polski sektor IT stał się motorem rodzimego eksportu. Kluczowymi kierunkami ekspansji są Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania, a wśród najsilniejszych obszarów znajdują się fintech, cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, gry oraz rozwój oprogramowania.

Polska wyróżnia się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jako największy eksporter usług IT, przewyższając Czechy czy Węgry, a pod względem jakości specjalistów IT zajmuje trzecie miejsce na świecie. Jednak do pełnego wykorzystania tego potencjału konieczne jest pokonanie barier takich jak ograniczony dostęp do kapitału na ekspansję, rosnące koszty pracy oraz niedostateczne doświadczenie w międzynarodowej sprzedaży i marketingu. To jednak nie wszystko. Przy współpracy z międzynarodowymi gigantami trzeba również pamiętać o nieznanej polskim wdrożeniowcom skali, złożoności i nieprzewidywalności towarzyszącym tak wielkim projektom. Dobrym przykładem może być nasze wdrożenie dla jednego z największych niemieckich banków, z którym podpisaliśmy kontrakt na wprowadzenie systemu zabezpieczeń e-maili dla ponad 300 tys. użytkowników rozsianych po całym świecie. Technologicznie byliśmy gotowi, ale rzeczywistość szybko zweryfikowała nasze plany.

Premium
Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

Premium
Dlaczego odważne pomysły giną w szufladach menedżerów i co z tym zrobić?

Najbardziej innowacyjne, nietypowe idee często nie zostają zrealizowane – nie dlatego, że są złe, ale dlatego, że wywołują niepewność. Co może pomóc menedżerom w podejmowaniu ryzykownych, lecz potencjalnie przełomowych decyzji? Kluczowe okazuje się świadome budowanie sieci doradczej.

Menedżerowie, którzy są świadomi znaczenia innowacji w rozwoju organizacji, często zachęcają członków swoich zespołów do dzielenia się świeżymi i kreatywnymi pomysłami. Jednak wielu pracowników skarży się, że ich najlepsze propozycje są przez zwierzchników często pomijane, odrzucane lub niewłaściwie rozumiane.

Paradoksalnie to właśnie menedżerowie mogą stanowić jedną z największych barier dla innowacji. Mocno zakorzenieni we własnych obszarach specjalizacji, często nie dostrzegają wartości nowatorskich idei – szczególnie wtedy, gdy pomysły te wyznaczają nowe ścieżki w ich dziedzinie.

AI dla wszystkich - Mechło
Premium
AI dla wszystkich: jak ją wdrożyć w firmie?

Sztuczna inteligencja nie jest już zarezerwowana wyłącznie dla dużych korporacji i technologicznych gigantów. Dziś każdy może korzystać z narzędzi opartych na AI, a bariera kosztów znacząco się obniżyła. To jednak nie znaczy, że korzystanie z tych technologii jest proste i zrozumiałe dla wszystkich.

Powszechna dostępność sztucznej inteligencji (AI) nie rozwiązuje kluczowego problemu: braku wiedzy o tym, jak skutecznie i odpowiedzialnie z niej korzystać. Dlatego edukacja staje się nie tylko wsparciem, ale wręcz warunkiem realnego wykorzystania potencjału tej technologii. Umiejętność pracy z AI powinna być dziś traktowana jak podstawowa kompetencja, niezbędna zarówno w życiu zawodowym, jak i codziennym. Tym bardziej, że generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) coraz śmielej wkracza na polski rynek, oferując firmom wiele korzyści: począwszy od automatyzacji drobnych zadań aż po strategiczne przedsięwzięcia.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!