Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Analiza danych, Big Data

Nowe technologie zmieniają oblicze leasingu

30 czerwca 2023 9 min czytania
Partner Publikacji: Ailleron
Nowe technologie zmieniają oblicze leasingu

Branża leasingowa ma duży potencjał rozwoju, ale wymaga wdrożenia zmian i usprawnień przy użyciu narzędzi cyfrowych. To z kolei przełoży się na lepszą obsługę klienta i jego większą satysfakcję.

Fundamentem usług leasingowych jest budowanie trwałych relacji z klientami. Zbyt wielu klientów doświadcza jednak różnego rodzaju problemów podczas korzystania z tego typu usług, dlatego poszukiwanie nowych rozwiązań może być punktem wyjścia w planowaniu strategii rozwoju tej branży. Pomocne mogą okazać się wnioski z badania ICAN, zrealizowane na zlecenie firmy Ailleron i opublikowane po raz pierwszy podczas konferencji e‑Leasing Day 5.0. Dzięki tym wskazówkom można osiągnąć pozycję lidera w branży leasingowej, zwinnie reagującego na cyfrową transformację.

e‑Leasing Day 5.0 zapowiedzią cyfrowej rewolucji w branży

Od wielu lat tematami przewodnimi konferencji e‑Leasing Day organizowanej przez Związek Polskiego Leasingu są: przyszłość branży leasingowej w cyfryzującym się otoczeniu gospodarczym, idea współpracy na konkurencyjnym obszarze, zarządzanie projektami oraz cyfryzacja procesu leasingowego. Dlatego też każda edycja e‑Leasing Day jest tak ważna nie tylko dla całej branży, która finansuje przeważającą część firmowych inwestycji w Polsce, ale również dla firm, które tworzą innowacyjne rozwiązania technologiczne dla usług leasingowych.

Uczestnicy tegorocznej konferencji skupili się na wnioskach, które dostarczyło badanie leasingowe przygotowane przez ICAN Institute w kwietniu 2023 roku, przeprowadzone na zlecenie Ailleron. Wiele ciekawych wniosków i spostrzeżeń pojawiło się w trakcie pierwszej dyskusji dotyczącej badania, w ramach debaty otwierającej e‑Leasing Day 5.0., z udziałem Kamila Portki (General Menager LeaseTech Ailleron) i partnerów biznesowych: Magdy Reimann z Santander Leasing oraz Anny Wiśniewskiej z PKO Leasing, a także bezpośrednio zainteresowanych, czyli klientów końcowych. Tematami przewodnimi debaty była cyfrowa strefa komfortu klientów leasingowych, dostępność i otwartość na podpis elektroniczny, a także nowa rola doradcy leasingowego.

5 kluczowych zjawisk w leasingu

Branża leasingowa była dotychczas ostrożna w kwestii wdrażania odważnych i innowacyjnych rozwiązań cyfrowych w zakresie wsparcia klienta końcowego. Aby lepiej zrozumieć, z czego wynikają te obawy i móc zaproponować konkretne rozwiązania na poszczególnych etapach procesu leasingowego, firma Ailleron zleciła zbadanie oczekiwań i preferencji firm korzystających z leasingu w Polsce. Niezależni analitycy ICAN Research na podstawie ilościowego badania rynkowego małych i średnich firm o różnym modelu biznesowym, w wyniku przeprowadzonych 300 wywiadów, wyróżnili 5 kluczowych zjawisk. Zostały one omówione w ebook’u „Cyfrowe przyspieszenie w leasingu”, udostępnianym bezpłatnie przez Ailleron pod tym linkiem. Należą do nich:

  • wzrost zainteresowania cyfrowymi kanałami kontaktu,

  • większa potrzeba digitalizacji transakcji i procesów leasingowych,

  • wzrastające oczekiwania względem platformy e‑BOK (również w wersji mobilnej) oraz

  • wzrost zapotrzebowania na platformy współdzielenia leasingu.

Raport ICAN Institute, prognozuje, że w ciągu trzech najbliższych lat korzystanie z leasingu, własnych środków i kredytów będzie miało miejsce na podobnym poziomie co obecnie. Branża ma nadal duży potencjał rozwojowy, lecz wymaga szybkich i konkretnych zmian, o czym świadczą wskazania uczestników badania. Zdecydowana większość z nich napotyka trudności zarówno w procesie zakupowym leasingu (91%!), jak i w procesach posprzedażowych (83%!). Największą bolączką podczas realizacji transakcji leasingowych jest w dalszym ciągu długi czas procesowania umowy (77%), duża liczba wymaganych dokumentów (69%) i niska  dostępność doradców (54%). Sporych usprawnień wymagają także procesy posprzedażowe. Za największe wady uznano: brak szczegółowych informacji o opłatach (58%) i dodatkowych kosztach (49%) oraz trudność w znalezieniu informacji o opłatach (46%).

Jak należy zatem projektować technologiczne usługi leasingowe, aby realizować i wyprzedzać potrzeby klientów i biznesu w obszarach, takich jak konwersja sprzedaży, obsługa i satysfakcja klienta, podpis cyfrowy, bezpieczeństwo, upselling i ograniczenie kosztów operacyjnych?

Cyfrowa komunikacja nowym wyzwaniem

Tradycyjna forma komunikacji zostaje wyparta przez jej cyfrowy odpowiednik. Pandemia Covid‑19, praca zdalna i inne duże zmiany społeczne bezpowrotnie zmieniły sposób kontaktu z klientami i partnerami biznesowymi. Nowoczesne formy kontaktu, takie jak videokonferencja, czat, wirtualny oddział i doradca, są standardem w wielu branżach. Jednak branża leasingowa ma w tym temacie jeszcze sporo do nadrobienia, zwłaszcza w określeniu nowej roli doradcy oraz otwarciu się na nowe potrzeby klientów leasingowych, a także innowacyjne narzędzia, takie jak mobilna wersja platformy e‑BOK.

Dominującą formą kontaktu z firmą leasingową pozostaje: spotkanie osobiste, mail, telefon i SMS oraz platforma e‑BOK. Raport ICAN wskazuje jednak, że w perspektywie najbliższych trzech lat należy spodziewać się wzrostu roli nowych kanałów komunikacji i spadku roli spotkań osobistych z doradcą. Jak zauważa Kamil Portka, General Menager LeaseTech Ailleron, to nie koniec roli doradcy leasingowego. I tłumaczy „Klienci jasno wskazują, że potrzebują go na etapie negocjacji. Ale już później wolą korzystać z rozwiązań takich jak chat, videokonferencje czy aplikacje mobilne. Klienci chcą załatwić swoje sprawy w kilku kliknięciach.”

W większych firmach leasingowych występuje większa otwartość na wdrażanie nowych technologii i korzystanie z funkcjonalności platformy e‑BOK lub dedykowanej aplikacji na urządzeniach mobilnych. Duże firmy chętniej korzystałyby z videokonferencji i w pełni automatycznych procesów leasingowych lub obsługiwanych przez wirtualnego doradcę, a także są skłonne do szybkiego wdrożenia podpisu elektronicznego. Z kolei zdigitalizowaną obsługą posprzedażową w procesie leasingowym zainteresowane są wszystkie firmy i ponad 80% z nich wdrożyłaby na tym etapie rozwiązania cyfrowe.

Przyszłość cyfrowych transakcji i elektronicznego podpisu

Żadna umowa nie zostanie zrealizowana bez podpisu. Potrzeba natomiast szybkiej i cyfrowej realizacji tej czynności. Podpis elektroniczny jest narzędziem usprawniającym i przyspieszającym realizację tej czynności, a w efekcie całej transakcji leasingowej. Niestety jego wdrożenie opóźniają obawy o bezpieczeństwo oraz stare przyzwyczajenia.

Obecnie z podpisu elektronicznego przy podpisywaniu umów leasingowych korzysta prawie połowa (43%) spośród respondentów badania ICAN Institute (częściej dotyczy to dużych firm). Pozostali badani (57%) zamierzają korzystać z takiego podpisu w perspektywie pięciu lat. Przedstawiciele dużych firm również w tym obszarze wykazują większą zdolność do wdrażania nowych technologii. Co z kolei wstrzymuje mniejszych graczy na rynku? Największe bariery to koszty, przywiązanie do tradycyjnych rozwiązań i brak zaufania do takich technologii oraz brak możliwości technicznych korzystania z takiego podpisu.

Współdzielenie leasingu – nowy wymiar w branży

Jedną z możliwości dostarczaną przez cyfrowe przyspieszenie jest stworzenie platformy współdzielenia leasingu. Zauważalna jest coraz większa potrzeba wdrożenia takiego innowacyjnego rozwiązania wśród przedsiębiorców.

Połowa respondentów omawianego badania ilościowego zadeklarowała, że ich firma – w celu optymalizacji kosztów – mogłaby użytkować wspólnie z innymi firmami maszyny i urządzenia (65%), samochody i inne pojazdy (52%) oraz sprzęt IT (45%). To niewątpliwie spory rynek na implementację nowych rozwiązań zwłaszcza w sytuacji, w której 63% ankietowanych przyznało, że zmagają się z przestojami leasingowymi maszyn, urządzeń i samochodów trwających powyżej miesiąca ( częściej w dużych firmach niż małych).

Dotrzymywanie kroku cyfrowemu przyspieszeniu

Branża leasingowa nie jest odporna na zmiany, co pokazują najnowsze trendy związane z rozwiązaniami i usługami leasingowymi, a także aktualne badania. Potwierdzają to również sami przedsiębiorcy i eksperci leasingowi, którzy oprócz omawianych wyżej aspektów, prognozują wzrost roli leasingu jako formy płatności w sklepach internetowych.

Cyfrowe przyspieszenie nie zwalnia tempa. Co należy zrobić, by dotrzymać kroku rozwojowi nowych technologii i zmieniających się potrzeb konsumenckich? Przede wszystkim warto  zrozumieć konkretne problemy i oczekiwania klientów na każdym etapie procesu i transakcji leasingowej, w czym może pomóc ebook „Cyfrowe przyspieszenie w leasingu” przygotowany przez ICAN Institute i Ailleron oraz udostępniany bezpłatnie na stronie internetowej Ailleron, w którym można znaleźć wiele cennych danych branżowych, wniosków z badań i rekomendacji dla branży leasingowej i jej klientów.

Należy również na bieżąco śledzić trendy, które pojawiają się w branży leasingowej. Nie warto stać z boku i tylko przyglądać się cyfrowej rewolucji, która zmienia oblicze branży, ponieważ można przeoczyć wiele możliwości, jakie ona oferuje. Warto działać i wykorzystywać potencjał nowych technologii i usług cyfrowych, ponieważ w najbliższych latach wygrają te firmy, które będą wdrażać nowe technologie i nowoczesne platformy komunikacji z klientem. Cyfrowy doradca dzięki nowatorskim rozwiązaniom i automatyzacji będzie mógł nawiązać prawdziwą i trwałą relację z klientem.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Marki luksusowe pod presją geopolityki

W połowie kwietnia rynki kapitałowe zelektryzowała informacja o tym, że francuski gigant LVMH stracił tytuł najcenniejszej firmy luksusowej na świecie na rzecz mniejszego, ale bardziej ekskluzywnego Hermèsa. Czy detronizacja jednej francuskiej marki przez drugą (producenta torebek Louis Vuitton przez producenta torebek Birkin) to rzeczywiście zdarzenie, którym powinny się ekscytować europejskie rynki? I co ta zmiana oznacza dla polskich producentów marek premium?

 

Dobre relacje w firmie zaczynają się od dobrze dobranych słów

Gdy codzienna komunikacja sprowadza się do skrótów myślowych, domysłów i niejasnych sygnałów, łatwo o spadek zaangażowania, narastające napięcia i chaos informacyjny. Coraz więcej organizacji dostrzega, że to właśnie język – sposób, w jaki mówimy do siebie w pracy – buduje (lub rujnuje) atmosferę oraz relacje w zespołach. O tym, jak świadomie kształtować kulturę organizacyjną poprzez komunikację, opowiada Joanna Tracewicz, Senior Content Strategy Manager w rocketjobs.pl i justjoin.it, a także współautorka poradnika Nie mów do mnie ASAP! O spoko języku w pracy.  Rozmawia Paulina Chmiel-Antoniuk.

AI w medycynie predykcyjnej – jak wearables zmieniają opiekę Jak AI i urządzenia noszone rewolucjonizują medycynę

W ostatnich latach inteligentne urządzenia noszone (wearables) przeszły drogę od prostych krokomierzy do zaawansowanych narzędzi monitorujących stan zdrowia. Dzięki sztucznej inteligencji stają się one nie tylko rejestratorami danych, lecz także systemami predykcyjnymi, które mogą wspierać diagnostykę i profilaktykę chorób. W świecie biznesu i zarządzania zdrowiem pracowników technologia ta może odegrać kluczową rolę.
Według raportu Think Tank SGH wartość globalnego rynku AI w ochronie zdrowia wzrośnie z 32,3 miliarda dolarów w 2024 roku do 208,2 miliarda dolarów w 2030 roku, co oznacza średnioroczny wzrost na poziomie 36,4%. Ta dynamiczna ekspansja wskazuje na rosnące znaczenie technologii AI i wearables jako ważnych elementów nowoczesnej opieki medycznej.

Strategiczna samotność – klucz do autentycznego przywództwa

W dynamicznym współczesnym świecie biznesu, w którym dominują informacje dostarczane w trybie natychmiastowym, umiejętność samodzielnego, logicznego i krytycznego myślenia stała się jedną z najcenniejszych kompetencji liderów. Koncepcja ta, przedstawiona przez Williama Deresiewicza, byłego profesora Uniwersytetu Yale, zakłada, że prawdziwe przywództwo nie rodzi się wśród zgiełku opinii i impulsów zewnętrznych, lecz w przestrzeni samotności i skupienia.

Skup się na fanach marki. Oferta skierowana do wszystkich nie działa!
Multimedia
Skup się na fanach marki. Oferta do wszystkich nie działa!

W spolaryzowanej kulturze pogoń za rynkiem masowym i kierowanie oferty do wszystkich są z góry skazane na porażkę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu marki jest sprzymierzenie się z subkulturą, która ją pokocha.

Cła, przeceny i okazje: Jak zarobić, gdy inni panikują lub tweetują

Trump tweetuje, Wall Street reaguje nerwowo, a inwestorzy znów sprawdzają, czy gdzieś nie pozostawili Planu B. Gdy rynek wpada w histerię, pojawia się pokusa: a może jednak warto „kupić w tym dołku”? W tym tekście sprawdzamy, czy inwestowanie w kontrze do tłumu to genialna strategia na czasy ceł Trumpa, banów na Chiny i politycznych rollercoasterów — czy raczej przepis na ból głowy i portfela. Nie wystarczy chłodna kalkulacja, przyda się też stalowy żołądek.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Premium
Gdy projekt wymyka się spod kontroli

Polskie firmy technologiczne coraz częściej realizują złożone zlecenia dla międzynarodowych gigantów. Jednak nawet najlepiej przygotowany zespół może przy takim projekcie natknąć się na nieoczekiwane przeszkody. Przykład firmy Esysco wdrażającej szyfrowanie poczty e-mail dla jednego z największych niemieckich banków pokazuje, jak szybko może runąć precyzyjnie zaplanowany harmonogram oraz jak radzić sobie z nieprzewidywalnymi wyzwaniami.

Polskie firmy technologiczne coraz częściej zdobywają międzynarodowe kontrakty i realizują projekty, które jeszcze niedawno były zarezerwowane wyłącznie dla międzynarodowych rywali. Dzięki temu zdobywają zagraniczne rynki, osiągając imponujące wyniki eksportu usług IT, który w 2023 r. przekroczył 16 mld dolarów. W ostatniej dekadzie przychody branży wzrosły niemal czterokrotnie, a wartość eksportu – aż 7,5 razy, dzięki czemu polski sektor IT stał się motorem rodzimego eksportu. Kluczowymi kierunkami ekspansji są Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania, a wśród najsilniejszych obszarów znajdują się fintech, cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, gry oraz rozwój oprogramowania.

Polska wyróżnia się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jako największy eksporter usług IT, przewyższając Czechy czy Węgry, a pod względem jakości specjalistów IT zajmuje trzecie miejsce na świecie. Jednak do pełnego wykorzystania tego potencjału konieczne jest pokonanie barier takich jak ograniczony dostęp do kapitału na ekspansję, rosnące koszty pracy oraz niedostateczne doświadczenie w międzynarodowej sprzedaży i marketingu. To jednak nie wszystko. Przy współpracy z międzynarodowymi gigantami trzeba również pamiętać o nieznanej polskim wdrożeniowcom skali, złożoności i nieprzewidywalności towarzyszącym tak wielkim projektom. Dobrym przykładem może być nasze wdrożenie dla jednego z największych niemieckich banków, z którym podpisaliśmy kontrakt na wprowadzenie systemu zabezpieczeń e-maili dla ponad 300 tys. użytkowników rozsianych po całym świecie. Technologicznie byliśmy gotowi, ale rzeczywistość szybko zweryfikowała nasze plany.

Premium
Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!