Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Ekspansja zagraniczna
Polska flaga

Nowe, globalne spojrzenie

17 grudnia 2013 2 min czytania
Zdjęcie Witold B. Jankowski - Dr Witold Jankowski, prezes ICAN Institute. Wykładowca i praktyk biznesowy, jeden z najbardziej doświadczonych konsultantów strategicznych w Europie. Jest założycielem i prezesem ICAN Institute oraz współtwórcą magazynów „MIT Sloan Management Review Polska” oraz „ICAN Management Review”.
Witold Jankowski
Nowe, globalne spojrzenie

Streszczenie: Ograniczona wielkość polskiego rynku oraz potencjalnie nieograniczone możliwości wzrostu za granicą skłaniają coraz więcej polskich firm do uwzględniania ekspansji międzynarodowej w swoich strategiach. Jednak na nowych rynkach napotykają one silniejszą konkurencję i brak oczekiwania na ich produkty czy usługi. Sukces w globalnej ekspansji wymaga nowego spojrzenia na firmę i jej otoczenie, wykraczającego poza sam eksport czy powielanie sprawdzonych modeli działania. Budowa globalnego przedsiębiorstwa to złożony proces, który wymaga przemyślanej strategii i dostosowania do specyfiki nowych rynków.

Pokaż więcej

Ograniczona wielkość polskiego rynku oraz nieograniczona – potencjalnie – szansa na wzrost w innych państwach sprawiają, że coraz więcej polskich firm wpisuje ekspansję zagraniczną w swoje strategie. Zderzenie z rzeczywistością bywa jednak bolesne. Na nowych rynkach konkurencja jest często silniejsza niż w kraju, a na polskie firmy, towary i usługi nikt z niecierpliwością nie czeka. Numer specjalny Globalna firma dostarcza wiedzy, jak radzić sobie w tych trudnych warunkach.

Nowe, globalne spojrzenie

Nowe, globalne spojrzenie

Odniesienie sukcesu w globalnej ekspansji wymaga nowego spojrzenia na firmę i jej otoczenie. Budowa globalnego przedsiębiorstwa wykracza daleko poza eksport czy powielanie sprawdzonych modeli działania na kolejnych rynkach. W tekście Globalna strategia: jak międzynarodowe firmy budują wartość przedstawiamy najważniejsze sposoby tworzenia przewagi, które wykorzystują firmy działające na światową skalę. Autorzy artykułu Ekspansja międzynarodowa jako innowacja podpowiadają, jak organizacyjnie i strukturalnie przygotować firmę do umiędzynarodowienia. Wreszcie w tekście *Działania jako strategia *przybliżamy taktyki i sposoby postępowania, które pozwoliły firmom z rynków wschodzących pokonać doświadczonych konkurentów z państw Zachodu.

Polskie firmy koncentrują sie na rynkach naszego regionu lub Europy Zachodniej. Jednak największa dynamika gospodarcza cechuje dziś rynki bardziej egzotyczne. O rodzących się tam szansach przeczytają Państwo w artykułach Zrozumieć arabskich konsumentówAfryka: nowa szansa na wzrost. Jak je wykorzystać w praktyce, radzą autorzy artykułu Jak odnieść sukces na rynkach wschodzących – doświadczenia japońskich firm.

numerze poświęconym ekspansji zagranicznej nie mogło zabraknąć doświadczeń polskich przedsiębiorstw. Szczególnie polecam Państwu rozmowę z Janem Kulczykiem, dotyczącą przyjmowania perspektywy globalnej, oraz artykuł Przemysława Gacka, w którym prezes Pracuj.pl opowiada, jak uczył się na własnych błędach, wchodząc na rynki rosyjski i ukraiński.

Życzę Państwu szczęśliwych i pogodnych Świąt Bożego Narodzenia oraz wielu sukcesów w 2014 roku!

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!