Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Transformacja organizacyjna

 Niewygodne dobre praktyki

1 maja 2017 5 min czytania
Krzysztof Szułdrzyński
 Niewygodne dobre praktyki

Streszczenie: Wprowadzenie nowych zasad ładu korporacyjnego na warszawskiej giełdzie miało na celu budowanie zaufania między inwestorami a spółkami. Zaktualizowane Dobre Praktyki, które obejmują 6 rozdziałów i 70 szczegółowych zasad, miały stanowić ramy regulacyjne dla organizacji działających na rynku kapitałowym. Niestety, po roku od ich wdrożenia, wiele firm wciąż nie przestrzega w pełni zasad raportowania, a część dokumentów wymaga poprawy. Raporty sporządzane przez spółki powinny lepiej odzwierciedlać realizację tych zasad, aby poprawić przejrzystość działania rad nadzorczych. Wiele firm wciąż ma trudności z wdrażaniem dobrych praktyk, mimo ich istotności w procesie budowania stabilności i przejrzystości na rynku finansowym.

Pokaż więcej

Po roku od wprowadzenia zaktualizowanego zbioru Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW część polskich firm wciąż ma problem z raportowaniem informacji na temat przestrzegania tych zasad.

Niektóre ze spółek notowanych na GPW nadal nie opublikowały stosownego raportu, a część takich dokumentów nadaje się do gruntownej poprawy – takie wnioski płyną z badania Rady nadzorcze 2017: trendy i kierunki zmian przygotowanego przez firmę doradczą PwC i Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie.

Dobre Praktyki to kodeks, który stanowi ramy i wartości przez lata wypracowywane przez uczestników rynków kapitałowych. Ich celem jest zbudowanie zaufania między inwestorami i spółkami, a rolą – uregulowanie tych relacji oraz nakreślenie zasad działania podstawowych organów i obszarów w spółkach. Dzisiejszy zbiór dobrych praktyk liczy 6 rozdziałów, 20 rekomendacji i 70 zasad szczegółowych dla polskiego rynku kapitałowego. Taki zestaw stanowi fundament ładu korporacyjnego i jest naturalnym katalizatorem działania rad nadzorczych.

Analiza raportów spółek pokazuje jednak, że wiele z nich ma kłopoty z realizowaniem Dobrych Praktyk oraz z informowaniem o podjętych działaniach. Emitenci raportują średnio nieprzestrzeganie 10 zasad, co oznacza zgodność z kodeksem na poziomie 86%. Najwyższy poziom zgodności deklarują spółki z sektora finansowego (95%), ochrony zdrowia, technologicznego oraz paliwowo‑energetycznego (po 89%). W gronie prymusów znalazło się około 50 spółek, które zaraportowały przestrzeganie wszystkich lub prawie wszystkich praktyk. Warto podkreślić, że wśród niespełnianych zasad znalazły się tak ważne obszary, jak:

  • konflikt interesów,

  • niezależność,

  • podział odpowiedzialności w zarządzie,

  • akceptacja rady nadzorczej dla transakcji z podmiotami powiązanymi,

  • wynagrodzenia.

 Niewygodne dobre praktyki

 Niewygodne dobre praktyki

W porównaniu z dojrzalszymi rynkami brytyjskim i niemieckim polskie firmy radzą sobie kiepsko pod względem respektowania omawianych zasad. Szwankuje zwłaszcza jakość udzielanych wyjaśnień. Ideą Dobrych Praktyk jest zasada „stosuj lub wyjaśnij”, w myśl której bardzo ważne jest wyjaśnienie akcjonariuszom niezastosowania się do danej zasady. Tymczasem wiele polskich spółek stosuje wyjaśnienia ogólnikowe oraz bez związku z daną zasadą. Pojawiają się także tłumaczenia typu „nie przestrzegamy, gdyż nie przestrzegamy” bądź uzasadnienia braku stosowania danej zasady tym, że odnosi się do kompetencji rady nadzorczej lub walnego zgromadzenia akcjonariuszy. Część spółek odwołuje się także do przepisów prawa jako wystarczających w danym obszarze ładu korporacyjnego. Słaba jakość wyjaśnień polskich firm demaskuje niezrozumienie bądź lekceważenie części dobrych praktyk.

Polski spółki kiepsko sobie radzą z przestrzeganiem Dobrych Praktyk

Dobre Praktyki powstały przede wszystkim z myślą o akcjonariuszach (ład korporacyjny panujący w spółce wpływa na ich decyzje inwestycyjne), realizowanie tych praktyk służy także radom nadzorczym. Trudno przecież polemizować ze stwierdzeniami, że spółka powinna mieć kompetentny zarząd, radę nadzorczą działającą w interesie spółki, system kontroli wewnętrznej i zarządzania ryzykiem. Te zasady są potrzebne. Gros dobrych praktyk pozwala radzie nadzorczej wywiązać się ze swoich zadań. Ich przestrzeganie leży zarówno w interesie akcjonariuszy, jak i samej rady nadzorczej. Spółki mają prawo oczekiwać zaangażowania z obu stron. Akcjonariusze powinni pytać, z czym spółki mają szczególny problem, i wskazywać, które zasady mają dla nich największe znaczenie. Rada nadzorcza ma z kolei obowiązek przejrzeć raport spółki, aby zidentyfikować ewentualne nieprawidłowości.

 Niewygodne dobre praktyki

 Niewygodne dobre praktyki

Część spółek próbuje jednak polemizować z sensem przestrzegania wszystkich szczegółowych zasad w ramach zbioru Dobrych Praktyk. Wśród głosów sprzeciwu pojawiają się argumenty dotyczące zbyt dużej szczegółowości zasad i braku uzasadnienia stosowania w konkretnych spółkach. Twórcy zaktualizowanego zestawu Dobrych Praktyk podkreślają jednak zasadę adekwatności. Na przykład niektóre zasady rozdziału pierwszego Dobrych Praktyk, dotyczące zawartości strony internetowej, odnoszą się szczególnie do spółek z WIG20 i WIG40. Cały zestaw Dobrych Praktyk wskazuje okoliczności i spółki, w których stosowanie określonych działań ma uzasadnienie. Jeżeli pewien cel jest przez organizację realizowany w inny niż rekomendowany sposób, firma powinna to wyjaśnić – przekazać odpowiednią informację akcjonariuszowi. Niektóre zasady, takie jak zapis przebiegu obrad walnego zgromadzenia (audio lub wideo), mimo że niewygodne dla spółek, służą wszystkim uczestnikom rynku kapitałowego.

Tymczasem praktyka pokazuje, że dla akcjonariuszy głównym źródłem wiedzy o emitentach wcale nie są raporty o przestrzeganiu Dobrych Praktyk. Oznacza to, że wciąż brakuje narzędzia, dzięki któremu inwestorzy mogliby w łatwy sposób porównać różne firmy pod tym kątem. Polski rynek potrzebuje większej przejrzystości i dostępności informacji na temat spółek, warto więc promować firmy, które wzorowo realizują Dobre Praktyki, oraz piętnować takie, które te zasady ignorują.

O badaniu: Raport PwC powstał na podstawie analizy raportów 353 spółek giełdowych, opublikowanych w postaci formularza w giełdowym systemie EBI w okresie od 1 stycznia 2016 roku do 16 lutego 2017 roku, oraz na podstawie przeglądu stron internetowych 109 spółek, które nie zaraportowały w tym systemie. Analizy poziomu stosowania Dobrych Praktyk przez spółki dostępne są na www.forumradnadzorczych.pl.

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!