Działania nakierowane na przychody i koszty warto uzupełnić o działania w obszarze technologii, które także mogą przynieść firmie szybkie zwycięstwa.
Każda zmiana niesie za sobą zarówno zagrożenia, jak i szanse. Wciąż na nowo doświadczamy tego w biznesie. I zawsze skonfrontowani jesteśmy z tym samym problemem: jak połączyć długoterminowe planowanie i przewidywaną ścieżkę wzrostu ze skokowymi załamaniami popytu wynikającymi z sytuacji kryzysowych lub innych, szybko zmieniających się zjawisk rynkowych. Na poziomie strategicznym temat ten, chyba najcelniej, zaprezentował profesor Peter Senge ze Sloan School of Management w książce Piąta dyscyplina, silnie akcentując holistykę w zarządzaniu i myśleniu systemowym. Autorzy „15 taktyk prowadzących do szybkich wygranych” zwracają uwagę na to samo zjawisko, ale w krótszym horyzoncie czasowym. Wskazują na kilkanaście prostych technik taktyczno‑operacyjnych, dzięki którym można skutecznie wykorzystać wszystkie dźwignie mające wpływ na zyskowność, nie tracąc z oczu oczekiwań i potrzeb klientów. Recepty te jednak nie uwzględniają w pełni użycia wysoko przetworzonych technologii przenikających wszystkie sfery życia i modele biznesowe.
Jednym ze sposobów aktywnego wykorzystania dobrych praktyk biznesowych oraz wyrafinowanych technologii i rozwiązań jest filozofia „Green Planet” rekomendowana przez IBM. Koncepcji tej przyświecają trzy cele: ograniczenie kosztów, uproszczenie modeli technologicznych i wzrost wydajności, aby dzięki nim firma mogła utrzymać przewagę konkurencyjną. Filozofia „Green Planet” wymaga jednak wysokiego poziomu determinacji w jej wdrażaniu, ponieważ wiąże się z wprowadzaniem zasadniczych zmian organizacyjnych, procesowych i technologicznych. Ale czy bardzo szybka zmiana modelu biznesowego, jako odpowiedź na zmianę otoczenia, jest możliwa bez zaangażowania teleinformatyki? Trudno to sobie wyobrazić. Bez wątpienia użycie technologii informatycznych do wirtualizacji środowisk IT, unifikacji aplikacji komunikacyjnych, ograniczenia zużycia energii w centrach danych, lepszego zarządzania i wykorzystania pamięci masowych i mocy obliczeniowej serwerów, podparte ekspercką wiedzą w zakresie wdrażania projektów o bardzo szybkiej stopie zwrotu, da gwarancję skutecznego wykorzystaniazmian rynkowych.
Dla przykładu: duża firma o rozbudowanej infrastrukturze IT i ze zintegrowanym systemem do zarządzania przedsiębiorstwem, relacjami z klientami itp., szukając oszczędności, powinna w pierwszej kolejności zoptymalizować swoje środowisko informatyczne. Tu przydadzą się takie narzędzia, jak SCON (zaawansowana konsolidacja serwerów) i Novus (optymalizacji obszaru pamięci masowych). Może się bowiem okazać, że wykorzystywane przez organizację serwery i pamięci masowe nie są właściwie dociążone i bez szkody dla biznesu można ograniczyć ich liczbę, przy okazji implementując narzędzia eliminujące ten problem w przyszłości. To automatycznie wprowadzi oszczędności w obszarze opeksowym (zużycie energii, serwisy pogwarancyjne) i capeksowym (mniejsze koszty późniejszej wymiany sprzętu, mniejsze koszty zakupu nowych licencji itp.). Ten sposób działania często stosują firmy, które chcą zoptymalizować koszty z obszaru IT, ale nie chcą pozbywać się swoich kompetencji w tym zakresie.
W przypadku organizacji, dla których informatyka nie jest kluczową kompetencją, rozwiązaniem może być outsourcing tych usług do firm trzecich: dostawców kompletnych rozwiązań ICT, posiadających właściwe zaplecze techniczne i kompetencyjne (na przykład IBM), lub dostawców usług teleinformatycznych (choćby operatorów telekomunikacyjnych), którzy także świadczą tego typu usługi.
Branża informatyczna, która chce wesprzeć klientów w realizacji ich celów operacyjnych i strategicznych, powinna postawić przede wszystkim na rozszerzenie zakresu oferowanych usług i dostosowanie ich do nowej sytuacji rynkowej. I zważać przy tym na to, by w budowanych przez firmy nowych modelach działania ograniczyć do niezbędnego minimum ewentualne ryzyko zmiany tychże modeli biznesowych. Szybka implementacja takiego sposobu funkcjonowania wymaga nie tylko doskonałości technologicznej i projektowej, lecz także wsparcia klientów w obszarze finansowym, co polega na aranżacji krótko- bądź średnioterminowego finansowania wdrażanych projektów.