Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Transformacja organizacyjna
Magazyn (Nr 1, luty - marzec 2020)

Nie takie PPK skomplikowane

1 lutego 2020 8 min czytania
Zdjęcie Krzysztof Kamiński - CFA, członek zarządu, Millennium Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych.
Krzysztof Kamiński
Nie takie PPK skomplikowane

Od 1 stycznia 2020 roku obowiązkiem utworzenia Pracowniczych Planów Kapitałowych zostało objętych blisko 20 tysięcy firm zatrudniających od 50 do 249 pracowników. Firmy te powinny zawrzeć umowę o zarządzanie środkami z wybraną instytucją finansową do 24 kwietnia.

Partnerem materiału jest Millennium.

To już druga grupa przedsiębiorstw objętych PPK. Pół roku wcześniej wdrażały go największe przedsiębiorstwa. Millennium TFI zebrało od nich opinie na temat uruchomienia programu. Zadano im kilka pytań, m.in.: Co było największym wyzwaniem związanym z PPK? Jak sobie z tymi wyzwaniami radziły, jak je pokonywały? Czym się kierowały przy wyborze instytucji finansowej? Co było istotne przy wdrożeniu programu?

Wokół wdrożenia PPK narosło już wiele mitów. Jednym z nich jest opinia, że wybór tzw. operatora PPK stanowi skomplikowany proces, wymagający szeregu analiz, doradców oraz skomplikowanych tabel porównawczych. „Od początku mieliśmy bardzo dużo obaw związanych z uruchomieniem PPK. Nie wiedzieliśmy, jak się zabrać do zorganizowania całego procesu wdrożenia PPK i kto to wszystko zrobi” – stwierdził przedstawiciel jednej z firm, która wybrała Millennium TFI. Inny z kolei przyznał: „Na początku w głowie miałem tylko PPK i kary, które mogą dotknąć mnie i moją firmę za brak wdrożenia PPK”.

Krzysztof Kamiński, członek zarządu Millennium TFI, twierdzi, że podstawowymi kryteriami przy wyborze partnera są: zaufanie do firmy, wsparcie, jakiego udziela we wdrożeniu, oraz opłaty za zarządzanie, bo to one wpływają na przyszłe zyski uczestników. Jeśli znajdziemy partnera, który zapewni odpowiednie wsparcie w procesie, wdrożenie PPK będzie szybkie i proste.

Wybór partnera do wdrożenia PPK

Zgodnie z ustawą pracodawca jest zobowiązany do wyboru operatora PPK po uprzedniej konsultacji z przedstawicielami pracowników. Jednak to do niego należy ostateczna decyzja. Musi mieć przy tym na uwadze dobrze pojęty interes przedsiębiorstwa i zatrudnionych w nim ludzi.

Czym zatem trzeba się kierować, co brać pod uwagę? Przedstawiciele firm zwracali uwagę na wsparcie w zakresie systemów do obsługi PPK – możliwość pełnej integracji z systemami kadrowo‑płacowymi poprzez API i dostępność kanałów obsługi uczestnika (portal internetowy, sieć oddziałów), a także niskie koszty zarządzania.

„Wieloletnia współpraca z Bankiem Millennium oraz najniższe na rynku koszty zarządzania PPK wpłynęły na wybór Millennium TFI jako dostawcy PPK” – stwierdził ankietowany przedstawiciel dużej firmy handlowej. Podobną opinię wyraził menedżer sieci hoteli: „Zdecydowało wieloletnie doświadczenie TFI i współpraca z Bankiem Millennium, na którym nigdy się nie zawiodłem, oraz możliwość bezpośredniego kontaktu z osobą z TFI, a nie »akwizytorem«, który zniknie zaraz po podpisaniu umowy i mnie zostanie tylko infolinia z długim czasem oczekiwania”.

„Wybraliśmy Millennium TFI do obsługi PPK, ponieważ otrzymaliśmy stamtąd szerokie wsparcie przy wdrażaniu i prowadzeniu PPK, a także pomoc w dostosowaniu systemu kadrowo‑płacowego” – to opinia ankietowanego, który reprezentował branżę motoryzacyjną.

Natomiast reprezentant firmy odzieżowej powiedział: „Znaczenie miało również to, że doradca bankowy obsługujący moją firmę pierwszy zaproponował mi spotkanie z ekspertem Millennium TFI, który faktycznie świetnie znał się na rzeczy”.

Te pozytywne oceny nie wzięły się znikąd. Damian Żurawski, jeden z czterech dyrektorów ds. wsparcia sprzedaży regionalnej, wyjaśnia: „Dostarczamy klientom m.in. krótki przewodnik wdrożenia PPK, który pokazuje zadania związane z tym projektem oraz to, jak wygląda ich realizacja. Nasi pracownicy są zewnętrznymi kierownikami projektu wdrożenia. Monitorują postęp zadań, mając na uwadze krytyczne terminy”.

Zawarcie umowy i co dalej

Zawarcie umowy o zarządzanie jest potwierdzeniem wyboru dostawcy PPK. Umowę z Millennium TFI można zawrzeć elektronicznie. Po wpisaniu NIP, REGON lub KR firmy system automatycznie „zaciąga” dane adresowe. Trzeba też podać dane administratora i osób upoważnionych do kontaktu z instytucją finansową oraz dołączyć pełnomocnictwo osób podpisujących umowę. „Po zawarciu umowy o zarządzanie zarząd danego przedsiębiorstwa powinien poinformować pracowników o wyborze dostawcy PPK oraz przeprowadzić kampanię informacyjną przy jego wsparciu: czym są Pracownicze Plany Kapitałowe dla pracownika, w jaki sposób i od kogo są pobierane składki, jak sprawdzić swoje konto, jakie są kanały komunikacji z firmą zarządzającą etc. Sposób komunikacji powinien być dostosowany do potrzeb pracowników i pracodawcy” – zaznacza Wiesław Sobiesiak, dyrektor ds. wsparcia sprzedaży.

Millennium TFI dostarcza klientom m.in. szablon e‑maila, który zawiera wszystkie wymagane przez ustawę informacje, ulotki dla pracowników, plakaty. Odpowiednio przygotowani trenerzy PPK przeprowadzają też szkolenia dla uczestników PPK. Jak ocenili to wsparcie przedsiębiorcy? „Wdrożenie PPK w naszej firmie przebiegło bardzo sprawnie. Pracownicy Millennium TFI dostarczyli niezbędne materiały, zaczynając od ulotek dla pracowników i plakatów, które rozwiesiliśmy w każdym oddziale, a kończąc na przeprowadzeniu szkoleń. Kompleksowo pomogli nam wypełnić obowiązki wynikające z ustawy” – stwierdził jeden.

System do obsługi PPK

Obsługę PPK wspierają w Millennium TFI dwa systemy: PPK Serwis i Comarch PPK. „Decyzję o współpracy z Comarchem podjęliśmy po analizie doświadczeń klientów Banku Millennium, którzy już od dawna mogą integrować swoje systemy ERP z naszą bankowością elektroniczną. Teraz dzięki Comarch PPK klienci są w stanie szybko i w pełni zintegrować własne systemy finansowo‑księgowe z systemem do obsługi PPK w Millennium TFI. To znacznie upraszcza procesy związane z PPK i zapewnia ich automatyczną obsługę, przy zachowaniu najwyższego poziomu bezpieczeństwa danych – tłumaczy Krzysztof Kamiński. – Z punktu widzenia naszych klientów integracja systemów kadrowo‑płacowych eliminuje konieczność angażowania dodatkowych zasobów materialnych i ludzkich do obsługi procesów związanych z PPK, redukuje koszty oraz ryzyko związane z błędami w transferze danych”.

Aby każdy uczestnik PPK miał zapewniony dostęp do informacji o swoim koncie, Millennium TFI we współpracy z Bankiem Millennium udostępni im blisko 800 oddziałów banku na terenie całego kraju. W oddziałach tych pracownicy firm, z którymi operator podpisał umowę o zarządzanie, będą mogli dokonywać dyspozycji na koncie PPK lub uzyskać niezbędne informacje o jego stanie.

„Każdy uczestnik ma również dostęp do informacji o rachunku oraz możliwość składania dyspozycji poprzez aplikację online, musi tylko podać numer telefonu i adres e‑mail, aby mieć informację o stanie środków – mówi Roman Cyganek, dyrektor ds. wsparcia sprzedaży. – Pomyśleliśmy również o tym, aby uczestnicy programu PPK mieli dostęp do atrakcyjnej oferty specjalnej Banku Millennium w obszarze bankowości detalicznej”.

PPK – Po Prostu Korzystnie

„Nasza oferta wyróżnia się jednymi z najniższych na rynku opłat za zarządzanie subfunduszami (według opinii mojeppk.pl z 15.01.2020). Poza tym oferujemy firmom szereg dodatkowych korzyści wynikających ze współpracy z silną bankową grupą kapitałową. Uważam, że wdrożenie PPK z Millennium TFI jest Po Prostu Korzystne dla pracodawcy i pracownika” – podsumowuje Krzysztof Kamiński.

Przeczytaj pozostałe artykuły raportu »

PPK w praktyce firm 

W styczniu druga grupa przedsiębiorstw mocą ustawy musiała uruchomić Pracownicze Plany Kapitałowe. Znalazła się w nieco lepszej sytuacji niż firmy zatrudniające powyżej 250 osób, na które ten obowiązek spadł już w lipcu ubiegłego roku – mogła skorzystać z ich doświadczeń i kroczyć przetartą nieco ścieżką.

Droga pełna wyzwań 

Marcin Mika PL

Naliczanie wynagrodzeń i wpłat, zarządzanie dokumentami i terminami zgłaszania pracowników do instytucji finansowych oraz niska integracja systemów kadrowo-płacowych z systemami IT instytucji finansowych – to tylko kilka obszarów związanych z PPK, które, zaledwie parę miesięcy od uruchomienia programu, zdaniem większości pracodawców wymagają zmian.

Szkoleniowe podsumowanie roku 

Pracownicze Plany Kapitałowe stanowią nowość na polskim rynku i są nowatorskim sposobem gromadzenia oszczędności. Uzgodnienie kluczowych założeń programu to efekt wspólnej pracy rządu, Polskiego Funduszu Rozwoju, organizacji pracodawców oraz związków zawodowych. Założenia te zostały poddane wielomiesięcznym, szerokim konsultacjom społecznym.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Marki luksusowe pod presją geopolityki

W połowie kwietnia rynki kapitałowe zelektryzowała informacja o tym, że francuski gigant LVMH stracił tytuł najcenniejszej firmy luksusowej na świecie na rzecz mniejszego, ale bardziej ekskluzywnego Hermèsa. Czy detronizacja jednej francuskiej marki przez drugą (producenta torebek Louis Vuitton przez producenta torebek Birkin) to rzeczywiście zdarzenie, którym powinny się ekscytować europejskie rynki? I co ta zmiana oznacza dla polskich producentów marek premium?

 

Dobre relacje w firmie zaczynają się od dobrze dobranych słów

Gdy codzienna komunikacja sprowadza się do skrótów myślowych, domysłów i niejasnych sygnałów, łatwo o spadek zaangażowania, narastające napięcia i chaos informacyjny. Coraz więcej organizacji dostrzega, że to właśnie język – sposób, w jaki mówimy do siebie w pracy – buduje (lub rujnuje) atmosferę oraz relacje w zespołach. O tym, jak świadomie kształtować kulturę organizacyjną poprzez komunikację, opowiada Joanna Tracewicz, Senior Content Strategy Manager w rocketjobs.pl i justjoin.it, a także współautorka poradnika Nie mów do mnie ASAP! O spoko języku w pracy.  Rozmawia Paulina Chmiel-Antoniuk.

AI w medycynie predykcyjnej – jak wearables zmieniają opiekę Jak AI i urządzenia noszone rewolucjonizują medycynę

W ostatnich latach inteligentne urządzenia noszone (wearables) przeszły drogę od prostych krokomierzy do zaawansowanych narzędzi monitorujących stan zdrowia. Dzięki sztucznej inteligencji stają się one nie tylko rejestratorami danych, lecz także systemami predykcyjnymi, które mogą wspierać diagnostykę i profilaktykę chorób. W świecie biznesu i zarządzania zdrowiem pracowników technologia ta może odegrać kluczową rolę.
Według raportu Think Tank SGH wartość globalnego rynku AI w ochronie zdrowia wzrośnie z 32,3 miliarda dolarów w 2024 roku do 208,2 miliarda dolarów w 2030 roku, co oznacza średnioroczny wzrost na poziomie 36,4%. Ta dynamiczna ekspansja wskazuje na rosnące znaczenie technologii AI i wearables jako ważnych elementów nowoczesnej opieki medycznej.

Strategiczna samotność – klucz do autentycznego przywództwa

W dynamicznym współczesnym świecie biznesu, w którym dominują informacje dostarczane w trybie natychmiastowym, umiejętność samodzielnego, logicznego i krytycznego myślenia stała się jedną z najcenniejszych kompetencji liderów. Koncepcja ta, przedstawiona przez Williama Deresiewicza, byłego profesora Uniwersytetu Yale, zakłada, że prawdziwe przywództwo nie rodzi się wśród zgiełku opinii i impulsów zewnętrznych, lecz w przestrzeni samotności i skupienia.

Skup się na fanach marki. Oferta skierowana do wszystkich nie działa!
Multimedia
Skup się na fanach marki. Oferta do wszystkich nie działa!

W spolaryzowanej kulturze pogoń za rynkiem masowym i kierowanie oferty do wszystkich są z góry skazane na porażkę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu marki jest sprzymierzenie się z subkulturą, która ją pokocha.

Cła, przeceny i okazje: Jak zarobić, gdy inni panikują lub tweetują

Trump tweetuje, Wall Street reaguje nerwowo, a inwestorzy znów sprawdzają, czy gdzieś nie pozostawili Planu B. Gdy rynek wpada w histerię, pojawia się pokusa: a może jednak warto „kupić w tym dołku”? W tym tekście sprawdzamy, czy inwestowanie w kontrze do tłumu to genialna strategia na czasy ceł Trumpa, banów na Chiny i politycznych rollercoasterów — czy raczej przepis na ból głowy i portfela. Nie wystarczy chłodna kalkulacja, przyda się też stalowy żołądek.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Premium
Gdy projekt wymyka się spod kontroli

Polskie firmy technologiczne coraz częściej realizują złożone zlecenia dla międzynarodowych gigantów. Jednak nawet najlepiej przygotowany zespół może przy takim projekcie natknąć się na nieoczekiwane przeszkody. Przykład firmy Esysco wdrażającej szyfrowanie poczty e-mail dla jednego z największych niemieckich banków pokazuje, jak szybko może runąć precyzyjnie zaplanowany harmonogram oraz jak radzić sobie z nieprzewidywalnymi wyzwaniami.

Polskie firmy technologiczne coraz częściej zdobywają międzynarodowe kontrakty i realizują projekty, które jeszcze niedawno były zarezerwowane wyłącznie dla międzynarodowych rywali. Dzięki temu zdobywają zagraniczne rynki, osiągając imponujące wyniki eksportu usług IT, który w 2023 r. przekroczył 16 mld dolarów. W ostatniej dekadzie przychody branży wzrosły niemal czterokrotnie, a wartość eksportu – aż 7,5 razy, dzięki czemu polski sektor IT stał się motorem rodzimego eksportu. Kluczowymi kierunkami ekspansji są Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania, a wśród najsilniejszych obszarów znajdują się fintech, cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, gry oraz rozwój oprogramowania.

Polska wyróżnia się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jako największy eksporter usług IT, przewyższając Czechy czy Węgry, a pod względem jakości specjalistów IT zajmuje trzecie miejsce na świecie. Jednak do pełnego wykorzystania tego potencjału konieczne jest pokonanie barier takich jak ograniczony dostęp do kapitału na ekspansję, rosnące koszty pracy oraz niedostateczne doświadczenie w międzynarodowej sprzedaży i marketingu. To jednak nie wszystko. Przy współpracy z międzynarodowymi gigantami trzeba również pamiętać o nieznanej polskim wdrożeniowcom skali, złożoności i nieprzewidywalności towarzyszącym tak wielkim projektom. Dobrym przykładem może być nasze wdrożenie dla jednego z największych niemieckich banków, z którym podpisaliśmy kontrakt na wprowadzenie systemu zabezpieczeń e-maili dla ponad 300 tys. użytkowników rozsianych po całym świecie. Technologicznie byliśmy gotowi, ale rzeczywistość szybko zweryfikowała nasze plany.

Premium
Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!