Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
BIZNES I TECHNOLOGIE
Polska flaga

Na jakie trendy pracodawcy powinni zwrócić uwagę w 2023 roku?

30 grudnia 2022 5 min czytania
Zdjęcie Maria Korcz - Redaktorka "MIT Sloan Management Review Polska" oraz "ICAN Management Review".
Maria Korcz
Na jakie trendy pracodawcy powinni zwrócić uwagę w 2023 roku?

Streszczenie: W 2023 roku pracodawcy powinni zwrócić uwagę na kilka kluczowych trendów w obszarze HR. Po pierwsze, rośnie liczba pracowników zatrudnionych na więcej niż jednym etacie, co jest efektem elastyczności pracy zdalnej oraz rosnących kosztów życia. Zjawisko to może prowadzić do zmęczenia i wypalenia zawodowego. Po drugie, praca zdalna ewoluuje, a firmy coraz częściej powołują liderów odpowiedzialnych za zarządzanie zespołami rozproszonymi i organizowanie efektywnej komunikacji. Mimo że oczekiwania dotyczące pracy zdalnej rosną, pracownicy wciąż cenią tradycyjne benefity, takie jak karta lunchowa czy dofinansowanie szkoleń.

Pokaż więcej

Rok 2022 zbliża się ku końcowi, więc coraz częściej zastanawiamy się, co przyniesie kolejne 12 miesięcy. Jaki będzie rok 2023 dla pracodawców i pracowników? Przyglądamy się trendom wynikającym z badań w zakresie HR, na które warto zwrócić uwagę.

Choć zmiana daty w kalendarzu to jedynie symbol, lubimy traktować ją jako zwiastun większej zmiany. Na tej podstawie próbujemy przewidzieć, co przyniesie nowy rok i wiążemy z nim nadzieję na lepszą przyszłość. Nie inaczej postępuje świat biznesu. Przyglądamy się więc temu, co w przeddzień Nowego Roku mówi on o trendach na rok 2023 i opisujemy te, które warte są uwagi liderów.

Praca w pracy i po pracy

Jednym z trendów, który na 2023 rok przewiduje firma Deel, jest wzrost liczby pracowników zatrudnionych na więcej niż jednym etacie. „Pracownicy zdalni wykorzystują elastyczność home office do podejmowania wielu zleceń, lub nawet zatrudniania się na kilka etatów naraz” – podaje Deel w ostatnim komunikacie dla prasy i zaznacza, że popularność takich rozwiązań związana jest niewątpliwie z rosnącymi kosztami życia, które dla części Polaków oznaczają wzrost oczekiwań względem zarobków, a dla innych problemy z utrzymaniem się z dotychczasowej pensji. Jako że nic nie zapowiada, by w 2023 sytuacja makroekonomiczna w Polsce wróciła do normy, należy się spodziewać, że osób pracujących w więcej niż jednej firmie będzie przybywać. Według Deel obok pracy na kilka etatów popularność, zwłaszcza wśród młodych pracowników, zdobywa także sukima (z japońskiego „wolna chwila”), czyli praca podczas przerwy… w innej pracy, np. nad zlecaniami zdobytymi w dedykowanej temu aplikacji.

Spośród ponad 700 praktyków HR, zbadanych jesienią tego roku przez agencję Grow (Raport #TrendyHR_2023), aż 82% zadeklarowało, że w minionym roku problem z pozyskaniem talentów wzrósł, a 77%, że problem ten pogłębi się w nadchodzącym roku. Wobec tego ten, kto szuka dodatkowego źródła finansowania, nie powinien mieć kłopotów z jego znalezieniem. Co to jednak oznacza dla pracodawców? Przede wszystkim większe ryzyko zmęczenia, a co za tym idzie – wypalenia i popełniania błędów przez pracowników.

Pandemia nadal nie da o sobie zapomnieć

Trudno pracę zdalną, obecną z nami już trzeci rok, określić mianem trendu na rok 2023. Warto jednak przyjrzeć się temu, jak ewoluuje jej forma. Według Deel firmy będą coraz częściej powoływać liderów, których zadaniem będzie wyłącznie prowadzenie jej nadzoru w organizacji. Do zadań takiej osoby należeć ma przede wszystkim zarządzanie zespołami rozproszonymi, organizowanie spotkań na żywo, pogodzenie pracy specjalistów znajdujących się w różnych strefach czasowych i korzystanie z narzędzi do skutecznej komunikacji wewnętrznej.

Apetyt pracowników, jeśli chodzi o pracę zdalną, rośnie w miarę jedzenia. Z badania agencji Grow wynika, że w minionym roku o 5 punktów procentowych więcej osób niż w 2021 roku oczekuje pracy zdalnej jako benefitu. Wbrew pozorom nie jest ona jednak w czołówce oczekiwań. Najbardziej pożądane są za to m.in. karta lunchowa, dofinansowanie szkoleń i dofinansowanie urlopu. Co ciekawe, największy wzrost wśród benefitów (z 32% w 2021 do 46% w 2022) odnotowała właśnie karta lunchowa, która wysunęła się na prowadzenie w rankingu najbardziej pożądanych benefitów, co może być wynikiem wzrostu cen żywności.

Oczekiwania pracowników, wyzwania zespołów HR

Według raportu People at Work 2022: A Global Workforce View, ADP Research Instititute, które w publikacji o trendach na 2023 rok przywołuje Worksmile, 7 na 10 pracowników pragnęłoby większej elastyczności w kwestii czasu pracy. Z innego badania przywołanego przez Worksmile wynika, że 52% pracowników deklaruje, iż pandemia sprawiła, że zaczęli zastanawiać się nad sensem swojej pracy. Przed liderami i zespołami HR stoi zatem nie lada wyzwanie, by pomóc im go odnaleźć. Sens pracy jest bowiem ściśle związany z zaangażowanym. Skupienie uwagi na nim, według badanych w raporcie agencji Grow, będzie najważniejszym aspektem zarządzania organizacją – za taki wskazało go o 10 punktów procentowych więcej osób, niż przed rokiem, co pozwoliło mu wyprzedzić, dominującą wśród zmartwień HR do tej pory, rywalizację o talenty.

Natomiast w zespołach, które zatrudniają pracowników z różnych części świata, popularność zdobywają elastyczne święta, czyli przekazanie pracownikom możliwości wykorzystania „świątecznych” dni wolnych w dowolnym momencie, tak by nie narzucać im urlopu wyłącznie  wtedy, kiedy święta obchodzi się w kraju pracodawcy. Dla przykładu, wyznawcy prawosławia, do których należy m.in. duża część Ukraińców, święta obchodzą od 7 do 9 stycznia. Warto wziąć to pod uwagę również dlatego, że nieustannie coraz większe znaczenie dla pracowników ma wspieranie ich różnorodności.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!