Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
E-commerce
Polska flaga

Mobilny klient a presja zwiększania sprzedaży

10 września 2014 5 min czytania
Krzysztof Ratnicyn

Streszczenie: W dobie rosnącej popularności urządzeń mobilnych, użytkownicy spędzają średnio ponad godzinę dziennie na korzystaniu z aplikacji. Firmy, dążąc do zwiększenia sprzedaży i lojalności klientów, wykorzystują aplikacje mobilne nie tylko w e-commerce, ale także w innych branżach. Przykładowo, producenci mebli czy bielizny stosują innowacyjne rozwiązania, takie jak kody QR, znaczniki NFC, powiadomienia PUSH czy geolokalizację, by angażować klientów. Zaawansowane aplikacje współpracują z bezprzewodowymi nadajnikami Bluetooth, informując o promocjach w konkretnych miejscach sklepu. Duże sieci handlowe wdrażają koncepcję local buying, umożliwiając zamówienie towaru online i odbiór w najbliższym punkcie sprzedaży, co skraca czas oczekiwania na produkt. Cztery popularne kategorie rozwiązań mobilnych, które przyczyniają się do wzrostu sprzedaży, to aplikacje sprzedażowe, aplikacje lojalnościowe, aplikacje informacyjne oraz aplikacje wspierające obsługę klienta.

Pokaż więcej

Jak zwiększać sprzedaż, przyciągać nowych klientów i zyskiwać ich lojalność? To dylematy, przed którymi stają menedżerowie i liderzy większości firm. Jak skutecznie dotrzeć do mobilnych, miejskich, atrakcyjnych konsumentów?

Z niedawno opublikowanego przez firmę badawczą Nielsen raportu wynika, że średnio użytkownik mobilny korzysta z 27 aplikacji, poświęcając im nawet 37 godzin miesięcznie (łatwo zatem obliczyć, że sporo ponad godzinę dziennie!). Swoją drogą, to chyba najprostsza i celna odpowiedź na narzekania wielu moich znajomych, dlaczego smartfon rozładowuje się tak prędko i w ciągu dnia trzeba zasilać jego baterię. Sam na co dzień korzystam z urządzeń mobilnych, przy czym z iPada przede wszystkim jako czytnika gazet i czasopism (polecam HBRP na tablety). Aplikacje ułatwiają nam życie, dzięki czemu przeglądarki internetowe stają się niemal zbyteczne. Trudno już sobie wyobrazić życie bez bankowości mobilnej i aplikacji kierującej wprost do rachunku, prawda? Co więcej, zdaje się, że każdy z nas – ja również – na co dzień nie zastanawia się, jakiego rodzaju czy kategorii aplikacje ściąga na swoje urządzenie. Do momentu, aż trafi się takie opracowanie jak wspomniany już raport Nielsena.

Niekoniecznie e‑commerce

Okazuje się bowiem, że nawet jeśli aplikacja nie ma ściśle sprzedażowej (handlowej) funkcji, jak chociażby Allegro, Amazon czy eBay (słowem, cały e‑commerce), to i tak spełnia ważną sprzedażową rolę. Jak przekonuje bowiem Piotr Krawiec, prezes zarządu platformy mGenerator.pl, aplikacje mobilne stosują z powodzeniem nawet producenci mebli czy bielizny, którzy budują dzięki nim lojalność klientów. Wykorzystują w tym celu nowatorskie rozwiązania, takie jak: kody QR, znaczniki NFC, powiadomienia PUSH czy geolokalizację. Najbardziej zaawansowane programy współpracują z bezprzewodowymi nadajnikami Bluetooth, dzięki czemu klienci mogą otrzymywać na przykład informacje o promocjach obowiązujących na konkretnym regale sklepowym. Duże sieci natomiast wykorzystują ideę local buying, czyli możliwość zamówienia przez klienta towaru online i jego odbioru w najbliższym punkcie sprzedaży. Takie rozwiązanie znacznie skraca czas oczekiwania na produkt – mówi Piotr Krawiec; mGenerator.pl jest pierwszą polską firmą oferującą platformę, kreatora mobilnych sklepów, stron, aplikacji, działającą w modelu SaaS (Software as a Service), a także innowacyjne rozwiązania umożliwiające realizację handlu mobilnego i wspierające sprzedaż firm dzięki technologiom mobilnym.

Cztery skuteczne rozwiązania

Oto 4 najpopularniejsze – zdaniem szefa Generator.pl – kategorie rozwiązań mobilnych, które bezpośrednio bądź w dłuższej perspektywie przekładają się na zwiększenie sprzedaży.

Aplikacja sprzedażowa. To pierwszy i jednocześnie najbardziej oczywisty przykład zastosowania aplikacji na tablety i smartfony. Często jest ona wiernym odzwierciedleniem dużego sklepu internetowego, oczywiście z uwzględnieniem specyfiki działania konkretnego systemu operacyjnego na urządzenia mobilne, jak np. Android, iOS czy Windows Phone. Swoje aplikacje mają m.in. wspomniane marki e‑commerce, jak Amazon, Allegro, ależ też największe sieci handlowe umożliwiające zakupy online (np. Tesco). Umożliwiają nie tylko zakup produktów, lecz również przesyłanie powiadomień o promocjach i okazjach, niezależnie od godziny i dnia tygodnia.

Katalogi produktów. Liderem w tej kategorii aplikacji biznesowych jest IKEA, która wyznacza standardy dla innych firm. Aplikacja tej szwedzkiej sieci pozwala dotrzeć do oferty szerszej niż w popularnych, drukowanych katalogach. Korzysta przy tym z rozszerzonej rzeczywistości (Augmented Reality), a dzięki tej technologii meble i produkty zaczynają żyć własnym życiem.

Gry. Z takiej aplikacji może skorzystać praktycznie każda firma. Pozwala ona zwiększyć zaangażowanie klientów, którzy dzięki zastosowaniu grywalizacji stają się jeszcze bardziej lojalni wobec marki. Punkty można zdobywać na wiele sposobów i dzięki temu odnosić korzyści. W polskich warunkach największy krok w tym kierunku zrobił chyba mBank, wdrażając nową platformę online. Ciekawej strategii podjęła się sieć KFC (za wygraną w konkursie przyznawała vouchery do swoich restauracji).

Wizualizacje, symulatory. Promocja nowego modelu samochodu czy każdego innego urządzenia może zostać uatrakcyjniona dzięki aplikacji mobilnej. Jednym z najciekawszym przykładów jest program stworzony dla Land Rovera. Firma pokazała, jak wygląda radość z jazdy nowym Range Roverem Sport. Użytkownicy mogli poczuć, jak samochód reaguje na wciśnięcie pedału gazu, przyjrzeć się z bliska jego wnętrzu, a nawet sprawdzić, jak zachowuje się w różnych rodzajach terenu. Prezentacja takich odczuć była możliwa dzięki wykorzystaniu kamery smartfona i akcelerometru.

Jak skutecznie rywalizować o klientów?

W czasach rosnącej rywalizacji o klienta nowatorskie rozwiązania budujące wolumen sprzedażowy mogą okazać się kluczem do sukcesu. Mobilne aplikacje stanowią zaledwie jeden z ciekawych, przyszłościowych kierunków. Przy tej okazji warto też zarekomendować unikalną formułę prof. Andy’ego Zoltnersa. Wykładowca Kellogg School of Management na Northwestern University we wrześniu odwiedzi Warszawę na zaproszenie ICAN Institute, wydawcy Harvard Business Review Polska.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!