Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Analiza danych, Big Data

Miliardy dolarów na skalowanie sztucznej inteligencji

14 lipca 2020 5 min czytania
Zdjęcie Paulina Kostro - Redaktor "MIT Sloan Management Review Polska"
Paulina Kostro
Miliardy dolarów na skalowanie sztucznej inteligencji

Aby skutecznie skalować sztuczną inteligencję, wiodące organizacje kładą silne fundamenty pod dane zakorzenione w odpowiednich narzędziach, platformach technologicznych i zwinnych praktykach.

W rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji (AI) inwestuje się coraz częściej i coraz więcej. Jak wynika z raportu „The AI‑powered enterprise”, zrealizowanego przez Capgemini, już 53% wszystkich wdrożeń AI ma zastosowanie produkcyjne na szeroką skalę. Jednak zainicjowało je zaledwie 13% liderów. Co ciekawe, większość z tej niewielkiej grupy kontynuuje postępy w swoich inicjatywach związanych z AI w tym samym tempie co przed pandemią. Niektórzy z nich zwiększyli nawet prędkość wdrożeń. Stanowi to jednak wyraźny kontrast w stosunku do organizacji, które zmagały się z problemami jeszcze przed kryzysem. Z tych blisko połowa wycofała się z inwestycji, a 16% w ogóle zawiesiło wszystkie inicjatywy związane z AI ze względu na dużą niepewność biznesową wywołaną pandemią.

Ci, którzy zdecydowali się na wdrożenie sztucznej inteligencji wcześniej, odcinają kupony. Aż 97% liderów z branży IT wymienia wymierne korzyści z zastosowań AI, takie jak: redukcja ryzyka, lepsza współpraca z klientami czy optymalizacja kosztów. Przy czym warto dodać, że 79% respondentów z grupy liderów wykorzystujących AI na dużą skalę odnotowuje ponad 25‑procentowy wzrost sprzedaży tradycyjnych produktów i usług. W przypadku 62% liderów odnotowano spadek liczby skarg klientów o co najmniej 25%, a w przypadku 71% odnotowano spadek zagrożeń związanych z bezpieczeństwem o co najmniej 25%.

Stały nadzór sztucznej inteligencji

W rozwijaniu sztucznej inteligencji przodują organizacje z sektora nauk przyrodniczych (27% liderów wdrażających AI) i handlu detalicznego (21%). Na kolejnych miejscach znajdują się sektor motoryzacyjny (17%), produkty konsumenckie (17%) i telekomunikacja (14%). Zaledwie 38% organizacji zajmujących się naukami przyrodniczymi zawiesiło lub wycofało inwestycje z powodu pandemii. Dla porównania w sektorze ubezpieczeń było to 66% firm, a w bankowości i administracji publicznej – po 64%.

Pytany o wskazanie najbardziej skutecznego modelu w kontekście wdrożeń sztucznej inteligencji, Beniamin Poznański z Capgemini odpowiada, że aby skutecznie skalować AI, warto obserwować wiodące w tym zakresie organizacje, które koncentrują się przede wszystkim na odpowiednich narzędziach, platformach technologicznych i zwinnych praktykach.

„Ustanawiają zrównoważone modele operacyjne, tworzą etyczne algorytmy AI oraz dbają o bogate zasoby talentów i partnerów do współpracy. Ponadto stale sprawdzają swoje modele AI pod kątem dokładności i ich wpływu na wzmocnienie wyników biznesowych” – opowiada Poznański.

Jak czytamy w raporcie, liderzy osiągający największe korzyści z wprowadzonych systemów AI za kluczowe uważają jakościowe dane. Dobre nimi zarządzanie gwarantuje natomiast utworzenie zespołów ds. AI. Warto również pamiętać, że wdrożenie hybrydowej architektury do chmury i demokratyzacja dostępu do danych to podstawa skutecznego skalowania AI.

Specjaliści pomogą rozwinąć AI

Zdaniem Beniamina Poznańskiego, organizacje powinny obecnie skoncentrować się na szerokiej gamie umiejętności w zakresie skalowania aplikacji AI, wykraczających poza czyste umiejętności techniczne, w tym na analitykach biznesowych i specjalistach ds. zarządzania zmianą.

„Aktualnie istnieje znaczna luka pomiędzy popytem a podażą w ważnych dziedzinach, takich jak uczenie maszynowe czy wizualizacja danych. Szkolenia i podnoszenie kwalifikacji mają zatem zasadnicze znaczenie dla zniwelowania tych braków i zapewnienia możliwości utrzymania potrzebnych umiejętności we własnym zakresie” – komentuje ekspert.

W raporcie od Capgemini czytamy jednak, że aż 70% organizacji uważa, że brak kompetentnych specjalistów na średnim i wyższym poziomie zaawansowania stanowi duże wyzwanie dla skalowania AI. Z tego względu ponad połowa liderów (58%) mianowała kierownika ds. AI, który w ich założeniu może zapewnić zespołom rozwojowym wizję, ustalić wytyczne dotyczące hierarchii przypadków użycia, etyki i bezpieczeństwa, jednocześnie równoważąc wykorzystanie platform i narzędzi do rozwoju AI.

AI potrzebuje strategicznych celów biznesowych

Jak podkreślają eksperci z Capgemini, w świetle kryzysu związanego z pandemią – podczas gdy organizacje analizują dane i sztuczną inteligencję w celu zapewnienia stabilności swoich działań – istnieje jeszcze większa potrzeba powiązania strategicznych celów biznesowych z wdrażaniem AI na szeroką skalę.

Z badań dowiadujemy się natomiast, że najbardziej udane wdrożenia łączą wysiłki na rzecz racjonalizacji i modernizacji procesów zarządzania danymi, koncentrując się na wprowadzaniu nowych, zwinnych narzędzi z ekosystemów partnerów, a także podejść takich jak DataOps i MLOps (machine learning ops), po to, aby rozwijać i wdrażać rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji, budować dedykowane zespoły i stworzyć zrównoważony model operacyjny.


Opracowanie na podstawie badania zrealizowanego przez Capgemini, gdzie zanalizowano tempo wdrożenia sztucznej inteligencji przez przedsiębiorstwa w ciągu ostatnich trzech lat. Zbadano blisko tysiąc organizacji z co najmniej miliardem dolarów przychodu rocznie, wdrażających inicjatywy oparte na AI, a także przeprowadzono obszerne, pogłębione wywiady z kadrą kierowniczą. Wszystkie wioski znajdują się w raporcie pt. „The AI‑powered enterprise”.
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Polacy chcą AI w pracy – ale na własnych zasadach. Co zaufanie do wirtualnych agentów mówi o przyszłości przywództwa?

Coraz więcej firm wdraża wirtualnych asystentów i analityków opartych na sztucznej inteligencji, chcąc zyskać na efektywności i innowacyjności. Ale co na to pracownicy? Najnowsze badanie przeprowadzone przez ASM na zlecenie Salesforce ujawnia jednoznacznie: Polacy są otwarci na AI w miejscu pracy, ale tylko pod warunkiem zachowania kontroli i zrozumienia jej działania.

Gorące serca i brutalna rzeczywistość, czyli o budowaniu empatii w organizacji

Empatia liderów to za mało, gdy systemy, procesy i decyzje organizacji świadczą o braku troski. Oto cztery strategie, które skutecznie adresują to wyzwanie.  W świecie biznesu często słyszymy o „wyścigu szczurów” i bezwzględnym pięciu się po korporacyjnej drabinie „po trupach”. Taki scenariusz często przywodzi na myśl „Władcę Much”, gdzie prym wiodą najsilniejsi, a słabsi muszą ustąpić. Wielu uważa, że aby przetrwać i odnieść sukces, po prostu „trzeba być twardym”. Ale czy to jedyna droga?

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości”

Podsumowanie

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości” odbyła się 15 kwietnia 2025 roku z inicjatywy ICAN Institute oraz Partnerów. Wydarzenie było poświęcone tematyce zrównoważonego rozwoju, ESG oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.

Obecność licznych przedstawicieli biznesu oraz ich aktywne uczestnictwo w dyskusjach miały istotny wpływ na wysoki poziom merytoryczny konferencji. Wymiana wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie ESG stanowiła ważny element wydarzenia, przyczyniając się do kształtowania odpowiedzialnych postaw w środowisku biznesowym oraz wspierania długofalowych, wartościowych inicjatyw.

Pięć lekcji przywództwa dla „twardych” prezesów

Choć może się wydawać, że styl przywództwa oparty na kontroli i wydawaniu poleceń wraca do łask, rzeczywistość pokazuje coś zupełnie innego — to liderzy o wysokiej inteligencji emocjonalnej osiągają lepsze rezultaty

Jak fundusz Apollo wdraża AI w spółkach portfelowych

Apollo Global Management uczyniło ze sztucznej inteligencji priorytet: intensywnie pracuje nad rozwojem zdolności AI w swoich spółkach portfelowych, by uczynić je bardziej konkurencyjnymi i wartościowymi. Firma szczegółowo analizuje, jaki wpływ może mieć wdrożenie AI na projekty w tych spółkach oraz jak ewoluuje wykorzystanie AI w ich branżach. Sukcesy Apollo z ostatnich pięciu lat stanowią dowód, że AI może już dziś tworzyć realną wartość biznesową.

Spójrz na swoją firmę z zewnątrz, aby ocenić jej atuty Chcesz przestać popełniać te same błędy? Spójrz na swoją organizację z zewnątrz!

Liderzy muszą nauczyć się patrzeć na własną organizację oczami innych. Kluczowe znaczenie ma tu umiejętność zdystansowania się wobec osobistych emocji i spojrzenie z zewnątrz, na przykład oczami potencjalnego inwestora. Istotne jest również nawiązanie dialogu z pracownikami lub kontrahentami. Pozwala to dostrzec nowe możliwości oraz ukryte zagrożenia.

„Ślepe punkty” przywództwa

Samoewaluacja  to wyjątkowo trudne zadanie. Tymczasem liderzy stojący na czele organizacji powinni dokonywać jej cyklicznie. I to nie tylko w kontekście oceny samego siebie, ale też całej działalności. Szukając odpowiedzi na strategiczne dylematy, osoby zarządzające często angażują się w prowadzenie coraz to większej liczby badań i analiz. W wielu sytuacjach jednak może się wydawać, że wynikają z nich wciąż te same wnioski i rozwiązania, a cały proces myślowy kołem się toczy. Jak wskazuje ekspertyza McKinsey & Company takie sytuacje mogą pojawiać się wtedy, kiedy pomija się tak zwane ślepe punkty przywództwa. Są to obszary, w których łatwo nie zauważyć istotnych kwestii. To zjawisko może nasilać się ze względu na utarte przekonania, ograniczenia poznawcze lub brak różnorodności perspektyw. Przywódcy są często tak mocno zaangażowani w losy firmy, że nie zauważają swojego zbytniego przywiązania do znanych rozwiązań. Ponadto wielostopniowa struktura hierarchiczna oraz zawiły sposób raportowania może zakrzywiać informacje docierające na szczyt.

Cieśnina Ormuz: ceny ropy i łańcuchy dostaw pod presją

Kiedy wojna wybucha w sercu globalnego szlaku paliwowego, konsekwencje są natychmiastowe: rosną ceny paliw, spadają indeksy, narasta niepewność. Cieśnina Ormuz – wąskie gardło, przez które przepływa jedna trzecia światowej ropy raz jeszcze przypomina, jak bardzo biznes jest uzależniony od geopolityki. Czy Europa i Polska są gotowe na kolejne uderzenie w gospodarkę?

Multimedia
Ukryty rynek pracy menedżerów: nowa rzeczywistość rekrutacyjna

Rynek pracy, szczególnie dla kadry menedżerskiej i C-level, dynamicznie się zmienia. W ostatnich latach obserwowana jest ograniczona liczba publikowanych ofert pracy, a procesy rekrutacyjne wydłużają się, osiągając nawet kilkanaście etapów. Agnieszka Myśliwczyk, IT headhunterka i ekspertka rynku, podkreśla, że nie jest to tyle kryzys, co „wyzwanie”, z którym mierzą się liderzy. Ważne jest także odważne sięganie po nowe, z ciekawością i satysfakcją, bez „dziadowania” czy poczucia zmęczenia życiem. Mimo wyzwań, takich jak ageizm czy podwójna dyskryminacja kobiet 50+, optymizm i proaktywne podejście są kluczowe.

Ilustracja ukazująca nowoczesną przestrzeń podzieloną na trzy symboliczne strefy. Po lewej stronie – ciepłe, pomarańczowe światło i zaokrąglone formy przypominające radość. Po prawej – chłodne, niebieskie światło i geometryczne cienie w kolumnach symbolizujące osiągnięcia. Pośrodku – neutralna, jasna przestrzeń ze schodami i świetlnym promieniem na podłodze, wyznaczającym punkt równowagi. Całość tworzy wyrafinowaną metaforę świadomego wyboru i wartościowania czasu. Dobrze wykorzystany czas: Nowy sposób wartościowania czasu może zmienić Twoje życie
Subiektywna wartość czasu to koncepcja, która pozwala dostrzec drobne zmiany w tygodniowym harmonogramie, mogące znacząco zwiększyć satysfakcję z życia i dobrostan. Godzina po godzinie, sposób, w jaki spędzamy czas, składa się na sposób, w jaki spędzamy życie.Dla wielu z nas ta suma bywa jednak rozczarowująca. Kulturowe przekonania, zakorzenione w powiedzeniach typu „czas to pieniądz”, każą […]
Multimedia
Jak zaplanować swoją karierę w nieprzewidywalnych czasach

Każda kariera jest drogą indywidualną i nikt nie zna uniwersalnego przepisu na sukces. Nie można skopiować czyjejś kariery i nałożyć na własne życie. Ale jedno jest pewne: większe szanse na sukces mają te osoby, które przemyślą i dobrze zaplanują swoją drogę zawodową.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!