Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
BIZNES I TECHNOLOGIE
Polska flaga

Mikołaj Molenda: Design thinking to naturalny kierunek rozwoju młodych firm

1 lutego 2016 4 min czytania
Mikołaj Molenda

Streszczenie: Design thinking staje się coraz popularniejszym podejściem wśród młodych firm, szczególnie tych z sektora nowych technologii. W naturalny sposób odpowiada na ich potrzeby: szybkie testowanie pomysłów, bliska współpraca z klientami oraz elastyczność w podejściu do problemów. Metoda ta pozwala unikać nadmiernych inwestycji w rozwiązania, które nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. Kluczowe znaczenie ma koncentracja na użytkowniku, co zmienia sposób myślenia o produkcie czy usłudze – nie jako o skończonym dziele, lecz jako o procesie nieustannego doskonalenia. W rozmowie pojawia się również wątek różnicy pomiędzy design thinking a klasycznym podejściem projektowym – to pierwsze zachęca do eksperymentowania i daje przestrzeń na porażki, które stają się elementem nauki.

Pokaż więcej

Myślenie zgodne z zasadami projektowania prowadzi do lepszego dopasowania organizacji do potrzeb rynku i ułatwia świadome wdrażanie produktów dostosowanych do oczekiwań klientów. Takie podejście to szansa jak i wyzwanie dla firm.

Myślenie zgodne z zasadami projektowania powinno być wykorzystywane przekrojowo. Tak staramy się myśleć w Tylko, firmie specjalizującej się w produkcji mebli. Masowa produkcja sprawiła, że wiele produktów uległo standaryzacji. W przypadku mebli nie służy to wnętrzom naszych mieszkań i miejsc pracy. Każdy dom jest inny, z mebli korzysta się przez lata, dlatego bardzo ważne jest, aby w tej ograniczonej przestrzeni mieszkalnej mieć obiekt, który jest w pełni funkcjonalny, ale też wyraża indywidualny styl.

Wielką szansą na zmianę i wprowadzenie personalizacji mebli są możliwości oferowane przez nowe technologie, na których oparliśmy rozwój Tylko. Dzięki temu nie tylko projektujemy meble, ale też interfejsy, czyli narzędzia, dzięki którym użytkownik może zaprojektować ostateczny wygląd wybranego sprzętu na podstawie istniejących już konceptów. Użytkownicy, korzystając z konfiguratora w aplikacji mobilnej lub na stronie internetowej, mogą określić rozmiar, estetykę i kolorystykę wybranych produktów. Mogą również zobaczyć, jak w przestrzeni ich mieszkania będzie wyglądał wybrany model, dzięki wizualizacjom w wirtualnej rzeczywistości. Oczywiście nie zostawiamy klientów samych z ich projektami. Przy tworzeniu produktów współpracujemy z projektantami z całego świata i wraz z nimi tworzymy zestaw zasad projektowych i spektrum rozwiązań oferowanych w konfiguratorze. Klienci mogą dowolnie dostosowywać do swoich potrzeb projekty, które oferujemy, tworząc swój własny i niepowtarzalny design. Rozwiązania, do których mogą dojść, są zawsze funkcjonalne, konstrukcyjne i proporcjonalne.

W przypadku standardowego modelu biznesowego firmy produkującej meble w masowej produkcji najpierw powstaje projekt, następnie seria prototypów, które później są wdrażane do produkcji seryjnej w fabryce. Później następuje optymalizacja zużycia materiału, czasu i pieniędzy. Te meble są produkowane w dużej ilości, następnie magazynowane i transportowane do głównego, rozdzielczego magazynu, rozwożone do dystrybutorów i zwykle dopiero po dwóch latach następuje kontakt z klientem końcowym, który kupując dany mebel bądź nie, może dać informację zwrotną. Oznacza to, że najpierw trzeba zainwestować dużo czasu i pieniędzy. Ten proces może zająć nawet dwa, trzy lata – podobnie jak w innych branżach pozbawionych myślenia zgodnego z zasadami projektowania proces ten jest bardzo długi.

W dobie cyfrowej rzeczywistą produkcję można uruchomić na żądanie klienta i zgodnie z jego projektem, dzięki czemu na początku nie musimy dużo inwestować. Do projektanta szybko też trafia informacja zwrotna od klientów, co pozwala na ciągłą naukę, doskonalenie produktu i bieżącą znajomość najnowszych trendów i oczekiwań klientów. Aplikacja „tylko” automatycznie zamienia design klienta na pliki produkcyjne, dzięki czemu kolejne modele można produkować sprawniej, traktować je jak pewnego rodzaju wzorcowe oprogramowanie. Każda zmiana wdrażana w ramach aplikacji i konfiguratora może być później w łatwy sposób odzwierciedlona w fizycznych produktach. Właśnie na tym modelu oparta jest działalność Tylko.

Nazwa „Tylko” oznacza, że ograniczamy proces dostarczenia produktu do klienta do niezbędnego minimum. Funkcjonujemy w następujący sposób – klient korzysta z konfiguratora, żeby dostosować projekt do swoich potrzeb, zamówiony i spersonalizowany mebel wysyłany jest bezpośrednio do fabryki, a ta z kolei przekazuje gotowy produkt bezpośrednio do klienta. W ten sposób pozbywamy się kosztownych procesów związanych z korzystaniem z pośredników bądź oczekiwaniem na podjęcie decyzji przez konsumenta.

Nasza praktyka pokazuje, że kluczowym wyzwaniem dla firm kierujących się myśleniem zgodnym z zasadami projektowania jest edukacja odbiorców. Wiele osób przyzwyczaiło się do tego, że dane produkty są tworzone w standardowych kolorach i rozmiarach oraz że można je po prostu zakupić w sklepie. Niezwykle trudno jest ich przekonać, że proces ten może wyglądać zupełnie inaczej. Kolejne wyzwanie stanowi dotarcie do wykonawców, w naszym przypadku fabryk. Część z nich nie posiada automatycznych systemów, dzięki którym można sprawnie produkować nasze meble. Z kolei te fabryki, które korzystają z maszyn CNC, wychodzą często z założenia, że łatwiej jest wyprodukować 100 tysięcy takich samych obiektów niż wiele indywidualnie dostosowanych do potrzeb klienta produktów.

Jednak coraz więcej przedstawicieli fabryk ma świadomość, że w dzisiejszym środowisku biznesowym szybkość i elastyczność stają się koniecznością. Aby poradzić sobie z wyzwaniami, w DNA firmy powinno być wpisane myślenie zgodne z zasadami projektowania.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!