Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Premium
Komunikacja
Magazyn (Nr 11, listopad 2021 - styczeń 2022)

Którędy do cyfrowej przyszłości?

1 listopada 2021 36 min czytania
Zdjęcie Paweł Górecki - Redaktor MIT Sloan Management Review Polska
Paweł Górecki
Którędy do cyfrowej przyszłości?

Streszczenie: Cyfrowa transformacja w organizacjach to proces, który wymaga odpowiednich działań na różnych poziomach – od technologii po kulturę organizacyjną. Firmy muszą stawiać na innowacyjne rozwiązania, ale także na umiejętność adaptacji i zmiany sposobu myślenia. Kluczowe jest, aby liderzy zrozumieli, że cyfryzacja to nie tylko wdrażanie nowych narzędzi, lecz także zmiana w sposobie pracy i podejściu do zarządzania. Inwestowanie w kompetencje cyfrowe pracowników i promowanie kultury otwartości na innowacje to fundamenty udanej transformacji. Na rynku pojawiają się także nowe modele biznesowe, które umożliwiają szybsze wprowadzanie rozwiązań cyfrowych. Wyzwaniem staje się również zarządzanie danymi i umiejętność wykorzystywania ich w celu uzyskania przewagi konkurencyjnej. W tym kontekście warto przyjrzeć się globalnym przykładom firm, które skutecznie przekształciły swoje procesy dzięki cyfryzacji.

Pokaż więcej

Czy pilniejszej interwencji wymaga zaprojektowanie doświadczenia twoich klientów, czy może uporządkowanie procesów? Zanim rozpoczniesz transformację firmy, odpowiedz sobie na to pytanie, a następnie wybierz jeden z czterech scenariuszy działania. Świadomy wybór podejścia najlepiej pasującego do sytuacji firmy jest kluczem do sukcesu według badaczy MIT Sloan School of Management. To podejście opisane przez badaczy z MIT Sloan School of Management przetestowało już wiele firm na świecie. W Polsce między innymi Millennium Bank, mBank, Aion Bank, PKO BP czy ING Bank Śląski.

Zdenerwowani i zdezorientowani klienci nieustannie szturmują infolinię, dopytując o szczegóły oferty. Próbują ustalić, gdzie najkorzystniej kupić konkretne produkty, jakie przysługują im prawa, jak odnaleźć się w sklepie internetowym, którego interfejs trudno nazwać przyjaznym. Jednocześnie równie niezadowoleni pracownicy w swoich codziennych działaniach zmagają się z procesami, które są źle zaprojektowane i trudne w realizacji. Skarżą się, że codzienne, niepotrzebnie skomplikowane zadania wymagają od nich wręcz heroicznej postawy.

Badania dotyczące kilkuset przedsiębiorstw z całego świata, a także rozmowy z 50 menedżerami wysokiego szczebla przeprowadzone przez dwoje naukowców z MIT Sloan School of Management, Petera Weila i Stephanie Woerner, wykazały, że aż 51% firm na świecie odnalazłoby się w powyższym opisie. Co więcej, firmy z takimi problemami można znaleźć w różnych branżach, od wytwórczej, przez usługi finansowe, po IT. Charakteryzuje je silosowość, nadmierna koncentracja na produkcie, skomplikowana sieć procesów, systemów i zbiorów danych oraz wysiłek pracowników nieproporcjonalny do efektów. „Nasze badania zakończyliśmy w 2017 roku. Dwa lata później przeprowadziliśmy badania uzupełniające. Dzisiaj procesy transformacyjne w firmach na skutek pandemii wprawdzie przyspieszyły, ale odsetek organizacji, które wymagają zmian, niestety, wciąż jest wysoki” – mówi nam Stephanie Woerner. To oznacza, że połowa lub niemal połowa firm nadal wymaga pilnej transformacji. Dziś pochłania je walka z bieżącymi zadaniami, ale jeśli nie zaczną myśleć strategicznie, już jutro konkurencja może zmieść je z rynku. Weil i Woerner w artykule opublikowanym na łamach „MIT Sloan Management Review”, a zatytułowanym Is Your Company Ready for a Digital Future przekonują, że ratunkiem dla tych firm jest nie tyle transformacja technologiczna, co transformacja całej organizacji, która dzięki wsparciu narzędzi cyfrowych z tradycyjnie funkcjonującego przedsiębiorstwa zmienia się w lidera cyfrowej gospodarki. Firmy, które osiągają taki pułap, Weil i Woerner określają mianem gotowych na przyszłość (future ready). Badacze twierdzą też, że istnieją tylko cztery ścieżki pozwalające ten pułap osiągnąć, i to nie zmieniło się od momentu, w którym przeprowadzili swoje badania.

Zostało 94% materiału do przeczytania

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Kup subskrypcję
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!