Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Łańcuchy dostaw i logistyka
Polska flaga

Komunikacja – sposób na utrzymanie marży w sprzedaży zaawansowanych rozwiązań technologicznych

30 lipca 2020 5 min czytania
Zdjęcie Agnieszka Węglarz - Niezależny doradca, strateg i praktyk biznesowy w B2B oraz wykładowca; ekspert ICAN Institute w obszarze modeli biznesowych, segmentacji, oferty wartości oraz sprzedaży doradczej w B2B.
Agnieszka Węglarz
Komunikacja – sposób na utrzymanie marży w sprzedaży zaawansowanych rozwiązań technologicznych

Streszczenie: Utrzymanie marzeń klientów w sprzedaży zaawansowanych rozwiązań technologicznych wymaga odpowiedniego podejścia komunikacyjnego. Zrozumienie potrzeby zaufania oraz umiejętność dostosowania komunikacji do specyficznych oczekiwań klientów to kluczowe elementy sukcesu. Budowanie relacji z klientem, które opierają się na edukacji, wsparciu i rozwiązywaniu jego problemów, a nie tylko na sprzedaży produktu, jest podstawą w procesie utrzymania długoterminowej współpracy. Sprzedaż rozwiązań technologicznych wymaga także umiejętności zarządzania oczekiwaniami, przez co komunikacja powinna być transparentna i opierać się na rzetelnych informacjach, które pomogą klientowi w podjęciu decyzji.

Pokaż więcej

Jeśli prowadzisz firmę świadczącą usługi i oferującą zaawansowane rozwiązania, a twoim głównym wyzwaniem jest utrzymanie marży, zastanów się, czy twoja firma właściwie prowadzi projekty.

Sprzedaż zaawansowanych rozwiązań, np. technologicznych, zwykle odbywa się w modelu doradczym. Po podpisaniu umowy następuje czas realizacji świadczeń w postaci wdrożeń. W takich projektach jednym z kluczowych wyzwań biznesowych jest utrzymanie marży. Szczególnie jeśli rozliczamy się z klientem w modelu „fixed fee”, marża takiego projektu może być narażona na erozję.

Jak temu przeciwdziałać? Szukając odpowiedzi, warto przypomnieć sobie najważniejsze zasady prowadzenia projektów.

Zarządzanie projektem – przejrzysta organizacja

Punktem wyjścia każdego projektu jest ustalenie jego mierzalnych celów, timingu prac i opisanie zadań do zrealizowania. Każdy z tych elementów jest niezbędny do stworzenia wyceny projektu. Niestety, mimo określenia godzin pracy przeznaczonych na realizację poszczególnych celów projektu dość często zdarzają się nieprzewidziane zwroty akcji, gdy przykładowo klient nie potrafi podjąć decyzji lub zmienia zdanie. Jeśli przewidzieliśmy na taką okoliczność odpowiednie zapisy w umowie, sprawa wydaje się prosta. Często jednak nie chcąc psuć relacji, staramy się podejść do sprawy polubownie, nie egzekwując zapisów umowy od razu. Mimo dodatkowej pracy, a tym samym topniejącej marży, zastanawiamy się, jak zarządzić taka sytuacją i w jaki sposób rozliczać godziny, które nie zostały uwzględnione w kosztorysie.

Zarządzanie oczekiwaniami – klucz do marży

To co może nam pomóc uniknąć niepotrzebnych nadgodzin, to precyzyjne zarządzanie oczekiwaniami klienta. Dobrze, aby rozpoczęło się ono jeszcze podczas procesu sprzedażowego. Im lepiej od początku obie strony zrozumieją swoje wyobrażenia o projekcie oraz jego celach, tym bardziej efektywnie będzie przebiegać współpraca w trakcie, co pozytywnie wpłynie na marżę kontraktu. W tym celu lider projektu powinien na samym początku potwierdzić z klientem:

• co dokładnie będzie produktem finalnym projektu;

• w jaki sposób będziemy dochodzić do wytworzenia tego produktu – jakimi etapami, kto będzie w to zaangażowany, jakie zadania muszą zostać przy tym zrealizowane;

• wyjaśnić precyzyjnie, co będzie efektem każdego etapu prac;

• omówić z klientem timing i ramy czasowe projektu, a także jego zadania i odpowiedzialność w projekcie.

W taki sam sposób lider powinien zarządzić oczekiwaniami zespołu, który dostarcza usługi w projekcie. Zespół powinien na samym początku zrozumieć dokładnie, co, na kiedy i w jakiej postaci ma dostarczyć. Zarządzanie oczekiwaniami wszystkich stron biorących udział w projekcie ma prowadzić do optymalnego wykorzystania czasu pracy zarówno po stronie klienta, jak i firmy, która usługę świadczy. Większość bowiem sytuacji kryzysowych w projekcie bierze się z różnych wyobrażeń stron o tym, jak projekt miał przebiegać i co w jego efekcie miało powstać.

Komunikacja – ukryta siła w sprzedaży rozwiązań

Jak widać, niedocenionym elementem prowadzenia procesu sprzedaży i wdrożenia rozwiązań jest komunikacja. Dotyczy to zarówno komunikacji w ramach zespołu firmowego, jak i komunikacji między firmą a klientem. Głównym błędem handlowców jest często zbyt szybkie parcie do sprzedaży – bez upewnienia się, czy naprawdę dobrze zrozumieli wyzwanie klienta, a następnie czy klient dokładnie wie, co i na jakich zasadach kupuje. To wymaga czasu i rozmów, a procentuje mniejszą liczba reklamacji w trakcie projektu. Sprzedawca doradczy powinien wspierać zamawiającego w procesie zakupu: pomagać mu określać cele i wyzwania, a także upewniać się na każdym etapie, że ten wie, co i na jakich warunkach otrzymuje i jaką korzyść z tego odniesie.

W optymalnym modelu wdrożenia ludzie pracujący w projekcie po stronie usługodawcy, jak i osoby zaangażowane w niego po stronie klienta regularnie kontaktują się ze sobą, wymieniając informacje o postępie prac, na bieżąco, również w trybie roboczym, eliminując wąskie gardła i mniejsze problemy. Takie postępowanie gwarantuje pełną synergię działań, a przede wszystkim sprawia, że prace idą zgodnie z zaplanowanym trybem.

Częstym błędem zleceniobiorców jest zbyt rzadka komunikacja z klientem, co powoduje niedosyt informacji na temat postępów prac. Bywa, że firma odzywa się do klienta dopiero wtedy, kiedy w projekcie pojawia się konkretny problem. W konsekwencji dyskusja na temat możliwych rozwiązań odbywa się wtedy w napiętej atmosferze. Byłoby to do uniknięcia, gdyby firma regularnie rozmawiała z klientem i z dużym wyprzedzeniem uprzedzała o możliwych scenariuszach wydarzeń. Większość zleceniodawców docenia takie podejście i ma bardziej otwartą postawę do rozmowy o możliwych rozwiązaniach.

Jaka rada na koniec?

Kompetencje komunikacyjne lidera projektu to ukryta siła firmy i sposób na ochronę marży. Poszukując ludzi do poprowadzenia projektu, wpiszmy te kompetencje wysoko na listę pożądanych umiejętności.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!